TODELLA paha ihottuma 2 veellä, mikään ei auta.

  • Viestiketjun aloittaja Bebantenin suurkuluttaja
  • Ensimmäinen viesti
Ensinnäkin kiitos kaikille vastauksista!! Ihanaa, kun on ihmisiä, jotka jakaa omaa tietämystään, ja haluaa auttaa.

Meillä on reseptillä myöskin Ceralan ja Aqalan (keltainen) samoin Lipolan. Mikään ei toimi.

Pitää koittaa kaikki keinot mitä täällä on sanottu, ja tosiaan huomenna taas mennä vinkumaan sitä lähetettä. Ihan kumma juttu, kun toinen on ihan verillä, ja lääkäri ei voi yhtä lappua kirjoittaa. Muuta kuin reseptilappuja.
Nuo mainitsemasi rasvat on tosi vetisiä.. kokeilkaa Locobase Repairia, se on paksua, riittoisaa ja kallista, mutta siis ota pienin pötkylä sitä, auttaa jo parissa päivässä. Laitetaan maks 2 kertaa vuorokaudessa. Suihkujen ajaksi voi laittaa Ceridalin Lipogeeliä, se estää kirvelyä ja pahenemista. välttäkää kloorivettä, ja muistaakaa suihkutella mielummin haalealla kuin kuumalla vedellä, kuuma kuivattaa lisää.

Ihokin tottuu rasvoihin ja niitä on hyvä vaihdella.
 
aloittajaa
Mä en ole sen kummemmin tutustunut inceihin, voi olla, että kaikissa on vettä mukana. Ainakaan mikään niistä ei auta. Tota Decupalia voisin huomenna käydä hakemassa, ja Sibicortia myös.
 
Menisin yksityiselle lastenlääkärille, joka on erikoistunu lasten allergioihin.

Meidän pojalla 10kk posket oli ongelma tuli kuntoon kortisoni kuurilla, mutta pari päivää kuurin jälkeen ihottuma palasi. Seurauksena kortisonia käytettiin yli kuukausi lähes putkeen. Saatiin reseptillä elitel 1% (pieni tuubi makso 40€ eikä siitä saa kelakorvausta), jota käytettiin kortisonin sijasta ja yllätys yllätys poskien punotus hävisi eikä oo tullut takaisin. Tämä oli joskus viime syksynä. Kutinaan saatiin silloin ataraxia. Ja pojalle tehtiin iholle allergia testit alle 6kk, tosin ei näyttäny mitään. Maitoallergia löytyi mutta sitä ei edes testattu iholla. Meille ei koskaan selvinnyt mistä tuo poskien ihottuma johtui, maidon pois jättäminen kun ei auttanut noihin poskiin...
 
Mä en ole sen kummemmin tutustunut inceihin, voi olla, että kaikissa on vettä mukana. Ainakaan mikään niistä ei auta. Tota Decupalia voisin huomenna käydä hakemassa, ja Sibicortia myös.
Nää on sitten tosi yksilöllisiä, noi molemmat pahentaa mun ihoa, ja olen siis atoopikko, jolla pahimmillaan oli iho just noin ruvella kuin tuolla pojalla kuvassa, ja siis taipeissa niin ettei taipunut kädet edes kun rupi on niin kova.
 
allergiatietäjä
voi pieniä raukkoja:(

ensinnäkin omasta kokemuksesta tiedän, tuo on aivan kamalaa lapselle(mulla oli pienenä tuollaista) joten heti hyvälle ALLERGIAlääkärille!!! Menisin heti yksityiselle.

Muista, ei rasvaa likaiselle iholle, pahentaa ihottumaa!! Tämä on tärkeä!

Kanit ovat todella allergisoivia..Lapsesi todennäköisesti on monelle eri asialle allerginen.

Yleisiä on maito, viljat, sitrukset, tomaatti, paprika, kiivi, omena. Aika yleisiä on myös peruna, rypsi, maissi, soija ym.. Siis oikeasti voi olla mikä vain.

Yleensä noin pienillä ei näy niissä testeissä mitään. Vain testaamalla saat tietää. Tuo ruokapäiväkirja on hyvä idea.

Tsemppiä!
 
"Vieras"
Lipolan on paras, ei mikään vetinen voide kuten joku sanoi edellä.. Kortisoni kannattaa pyytää reseptillä. Ei missään nimessä samaan aikaan kortisonia ja perusvoidetta!!! Meillä toimii Duocort, Lipolan ja elidel (reseptilääkevoide). Pesut voi suorittaa esim. Aqualanin kanssa, käytät sitä kuin käyttäisit saippuaa. Rasvoja ei tarvi nykyään enää vaihdella ellei iho selvästi tarvitse erilaista.

Ruokavalioa ei kannata karsia itse, ellei oo selviä syy-yhteyksiä. Atopia ei aina merkkaa allergiaa ja toisinpäin.
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja allergiatietäjä;23382586:
voi pieniä raukkoja:(

ensinnäkin omasta kokemuksesta tiedän, tuo on aivan kamalaa lapselle(mulla oli pienenä tuollaista) joten heti hyvälle ALLERGIAlääkärille!!! Menisin heti yksityiselle.

Muista, ei rasvaa likaiselle iholle, pahentaa ihottumaa!! Tämä on tärkeä!

Kanit ovat todella allergisoivia..Lapsesi todennäköisesti on monelle eri asialle allerginen.

Yleisiä on maito, viljat, sitrukset, tomaatti, paprika, kiivi, omena. Aika yleisiä on myös peruna, rypsi, maissi, soija ym.. Siis oikeasti voi olla mikä vain.

Yleensä noin pienillä ei näy niissä testeissä mitään. Vain testaamalla saat tietää. Tuo ruokapäiväkirja on hyvä idea.

Tsemppiä!
Ja rasvoista sen verran vielä että joillakin ihottuma pahenee taas noista megarasvaisista voiteista. Meille sopi Essex ja Miniderm, kaikki muut AIHEUTTIVAT ihottumaa. Aivan yksilöllistä. Mutta vie lapsi lääkäriin!
 
Meillä oli nuorimmaisella ihan samannäköistä ja päästiin kyllä allergiatesteihin, allergian aiheuttajiksi löytyi muna, mansikka ja kaura...
Mutta allergialääkäri määräsi meille hoidoksi ihottumaan kortisonia (sibikortia rikkoutuneelle märkivälle iholle, tavallista kortisonia muualle) 7 päivää putkeen iltaisin, aamuisin perusvoide (abobase punainen), sitten 7 päivän tauko kortisonissa jonaaikana kuitenkin joka 3 päivä kortisoni illalla. Sitten taas 7 päivää kortisonia jne. Pesut perusvoiteella.
Meillä tehosi tämä toisella kierroksella, sen jälkeen riitti että jos ihottumat alkoi pahenemaan aloitettiin kortisoni. Lääkäri sanoi myös että alle 3 päivän kortisonikuurista ei ole mitään hyötyä.
Pyydä lääkäriltä myös resepti ataraxiin, niin lapsi saa nukuttua yönsä ja haavat pääsee paranemaan kun lapsi ei raavi niitä rikki joka yö.
 
Lääkärissä sanottiin, että allergiatestejä on turha tehdä näin pienelle, mutta nyt alkaa jo tämä kärsimyksen katsominen riittää. Pakko mennä sinne ja pakottaa ne kirjoittamaan lähete, mä en ole koskaan elämässäni nähnyt näin pahaa ihottumaa kenelläkään. Lääkärin neuvo oli vaan, että rasvaa vaan ja Hydrokortisonia jos muu ei auta.

No, mitä mä voin yrittää täs odotusaikana ennenkuin tutkimuksiin pääsee? Musta tuntuu, että vaikka kuinka rasvaan ja rasvaan, niin se ei auta. Olen lisännyt rasvaa ruokavalioonkin, ei tuloksia. Bebanteeni saattaa joskus auttaa hetkellisesti, jonka jälkeen taas ihan yhtäkkiä koko lapsi on ihan verellä ja ruvella.
Lääkäri on kyllä väärässä, totta kai allergioita voi ja pitääkin tutkia alle 2-vuotiailtakin.

Kortisonirasva voi auttaa oireisiin, ei kuitenkaan saa laittaa rikkinäiselle iholle eikä käyttää pitkiä jaksoja kerrallaan. Mutta ihottuman syy pitäisi silti selvittää, eikä vain hoitaa sitä oiretta.

Oletko huomannut, että liittyykö jonkun tietyn pesuaineen käyttöön? Ei välttämättä ole huono asia pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa.
 
"memmu"
Mulla miehellä kans oli ihan ihme ihottumaa, kutisi hilseili punotti...ihan just niinku ap kertoi.. Kaiken maailman rasvoja määrättiin ja eiku homma vaan paheni... testit sitte kerto että sille kortisonille oli mies allerginen... Alunperin siis allergia oli alkanut nikkelistä ja nahasta ja sitten kun niihin lortattiin kortisonipohjasta rasvaa niin wuuuuuuuuush! Auttoi kun sai reseptin rasvaan joka makso 50€/200millii.... ja joka oli sekotus jostaki kahesta rasvasta ja siinä ei ollu kortisonia.
 
"niisku"
Tuollainen minun tytölläkin oli, ihottumaa oli tosin eniten vatsalla ja rinnassa, myös muualla kuten taipeissa ja kämmenselissä. Alkoi vaippaihottumasta. Posket olivat ihan verillä ja silmänaluset ja silmäluometkin hilseilivät.Allergiatesteissä käytiin, mitään ei löytynyt paitsi ihan lievä yliherkkyys kananmunan valkuaiselle. Viljojen ja muiden ruoka-aineiden poisjättäminen ei vaikuttanut. Oikeastaan mikään ei auttanut, paitsi sibicortilla iho oli muutaman päivän parempi. Sitten vaan yks kaks iho parantui 2-vuotissynttäreiden jälkeen. Atooppinen taipumus on vieläkin, polvitaipeet varsinkin alkavat punottaa herkästi. Toivon todellakin että teillä käy samoin. Muistan sen voimattomuuden tunteen kun mikään ei auttanut eikä tehonnut, toinen vaan raapi itseään verille.
 
Nää on sitten tosi yksilöllisiä, noi molemmat pahentaa mun ihoa, ja olen siis atoopikko, jolla pahimmillaan oli iho just noin ruvella kuin tuolla pojalla kuvassa, ja siis taipeissa niin ettei taipunut kädet edes kun rupi on niin kova.
Piti juuri sanoa samaa. Meillä nuorimmalla Decubal ja Locobase repair aiheutti itsessään oireita. Apteekista tai lääkäriltä kannattaa kysyä näytepakkauksia. Me saatiin allergiapolilta isot kasat eri rasvojen näytteitä, niin saatiin kokeiltua mikä sopii.
 
allergikkopojan äiti
Meistä vanhemmista kumpanenkin allergikkoja sekä atoopilkkoja. Meillä alkoi vauvasta asti pojan allergia oireet, ensin oli vuoden vanhaan asti vatsa kuralla, sitten alkoi iho oireet. Vatsa oireisiin ei lääkärit reagoineet ollenkaan mutta iho oireisiin saatiin lähete keskussairaalaan. Silmät kesä aikaan niin turvonneet ettei juurikaan mitään nähnyt sekä iho jatkuvasti kutiseva, turvoksissa ja auki. (Oireet pahenivat kesäaikaan,siis silmien turvotus, muun ihoalueen turvottelut ja näppylät talvi aikaan kuiva iho (atooppinen iho) taipeet, kämmenselät auki jne) Ensin tehtiin allergiatestit, joissa normi heinät pujot, nata, löytyi sekä koivut ja leppä. Niihin saatiin allergia lääkitys, sekä erityiskorvatta vahva kortisoni rasva, protopic, melkomoisen kallis tais olla n100g tuubi 40e lisäksi apolar, hydrocortison 1% silmien ympärille. Päivittäin suihkussa käynti lumiukkorasvaus abobase oily creamilla (rasvaisin abobase) talvisaikaan 2x vrk:ssa jonka päälle puuvillaiset vaatteet. ihottuma kohtiin 2vko kuureina kortisooneja
Näillä iho alkoi pikkuhiljaa parantua nyt poika 5vee ja rasvauksia talvisaikaan tarvitaan abobasella joka toinen päivä. kämmenselät tarvitsevat kortisoni rasvausta 1vko/kk.
Mutta pointtina tälle hae ihmeessä lähete keskussairaalaan lasten allergia/erikoislääkärille. Osaavat määrätä lapselle oikeat rasvat joilla pystyy auttamaan. sibicortit ja apteekissa käsikauppa tavarana myytävät kortisonit kuitenkin niin mietoja jottei niillä oikeasti atoopikkoja pysty alkuvaiheessa kovinkaan auttamaan, eikä terveyskeskuksen lääkärit uskalla/olla lupa vahvempia määrätä- Äitinä on kuitenkin kamalaa kuunnella yöllä kun toinen raapii/itkee kutinaa. Siinä kyllä väsyy lapsi sekä äiti
 
Me muuten pidettiin lapsella haavataitoksia pahimpien ihottumien päällä, silloin kun vauvaiässä raapi niitä. Esimerkiksi poskessa ja niskassa jouduttiin pitämään. Vaikka 2-vuotias ehkä osaa päivällä olla raapimatta, niin unessa sitä tulee kuitenkin helposti raavittua ja iho menee vielä enemmän rikki. Meillä kylläkin löytyi syyt, eli laajat ruoka-aineallergiat + eläinallergioita, nyt iho on suhteellisen hyvä.
 
Atoopikko väittäisi että ihan selvää atooppista ihottumaa.. joka on rehahtanut kunnolla..
Atooppinen ekseema siis..
Voisko olla??Kun meidän pojalla tuli ekan kerran noita jälkiä kun alotettiin noin 1 vuotiaana antamaan maitoa joka veti masunki ihan kovaksi +tuli tollasia jälkiä,mutta kun maito jätettiin pois niin johan ihokin parani ja masu ei ollut enään niin kovalla.Kokeiltiin sitten kaikki apteekin maidot jotka myöskään ei sopineet pojalle koska masu meni niistä ihan kuralle.Kaurasta ja sitrushedelmistä tulee myös tuollaset jäljet ja ne tulee noin 30min-1h jälkeen jos on syönyt jotain sopimatonta.Ainut juoma mitä poika suostuu ja pystyy juomaan on riisijuoma ja ataraxia meilläkin menee iltasin mutta ei se pahemmin raapimista hillitse : /
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23382527:
Taaperotx5 muistatko kun mä kirosin viljamin ihottumaa joskus?
tattadaa, sen jälkeen kun jätettiin laktoosi pois ei ole ollut ihottumaakaan.
ja ennen sitähän jätkä oli tuonnäköinen, tosin suolahoidoilla ja luonnonöljyillä saatiin paremmaks.
sekä kaliumbergamaatti penslauksella ja rikkirasvalla, kortisoni kun on meillä se pahis.
Muistan!!Hyvä että siellä ollaan saatu jo iho kuntoon,kunpa meilläkin saatais ja pian.
 
Miksi ihmeessä ap ei ota mitään kantaa noihin kaneihin?

Kyllä mä heittäisin ne hetkeksi ainakin johonkin kaverille tai tallille. Tosin, nyt on jo siitepölyaika alkamassa, että ei välttämättä anna suoraa selitystä asiaan, vaikka olisikin "vain" eläin-tai heinäallergiaa".
 
Voisko olla??Kun meidän pojalla tuli ekan kerran noita jälkiä kun alotettiin noin 1 vuotiaana antamaan maitoa joka veti masunki ihan kovaksi +tuli tollasia jälkiä,mutta kun maito jätettiin pois niin johan ihokin parani ja masu ei ollut enään niin kovalla.Kokeiltiin sitten kaikki apteekin maidot jotka myöskään ei sopineet pojalle koska masu meni niistä ihan kuralle.Kaurasta ja sitrushedelmistä tulee myös tuollaset jäljet ja ne tulee noin 30min-1h jälkeen jos on syönyt jotain sopimatonta.Ainut juoma mitä poika suostuu ja pystyy juomaan on riisijuoma ja ataraxia meilläkin menee iltasin mutta ei se pahemmin raapimista hillitse : /
väittäisin kyllä, mutta en ole ammattilainen, vain yksi atoopikko muiden joukossa.. näyttäisin sulle kuvan itsestäni noissa ruvissa, mutta se on äidilläni.
 
Voisko olla??Kun meidän pojalla tuli ekan kerran noita jälkiä kun alotettiin noin 1 vuotiaana antamaan maitoa joka veti masunki ihan kovaksi +tuli tollasia jälkiä,mutta kun maito jätettiin pois niin johan ihokin parani ja masu ei ollut enään niin kovalla.Kokeiltiin sitten kaikki apteekin maidot jotka myöskään ei sopineet pojalle koska masu meni niistä ihan kuralle.Kaurasta ja sitrushedelmistä tulee myös tuollaset jäljet ja ne tulee noin 30min-1h jälkeen jos on syönyt jotain sopimatonta.Ainut juoma mitä poika suostuu ja pystyy juomaan on riisijuoma ja ataraxia meilläkin menee iltasin mutta ei se pahemmin raapimista hillitse : /
On ihan tavallista, että atooppinen ihottuma reagoi allergioiden vuoksi. Eivät siis sulje toisiaan pois, voi olla atooppinen ekseema joka rehahtaa allergisen reaktion vuoksi.
 
On ihan tavallista, että atooppinen ihottuma reagoi allergioiden vuoksi. Eivät siis sulje toisiaan pois, voi olla atooppinen ekseema joka rehahtaa allergisen reaktion vuoksi.
Mulla on juuri näin.

Ap, antibioottikuuri lapselle, on varmasti tulehdus ihossa kun oireilee niin pahasti. Kani hetketksi toiseen kotiin, perusteellinen siivous ja katsotte paraneeko iho (eli johtuuko kanista). Itse olen kaikille eläimille allerginen ja pienikin hetki samassa huoneessa eläimen kanssa rehauttaa ihottuman päälle.

Mulla ihottuma parani kun lopetin kortisoonit kokonaan, pesin ihoa aqualan l:llä pesuaineen sijaan aamuin illoin ja luonnonöljyllä rasvasin (lavera taisi olla merkki). Sain myös hyvän vinkin, että käyttää vain valkoisia vaatteita. Nyt on sen verran hyvänä iho, että on ainoastaan kuiva ja selviän pelkästään aqualan l:llä.

Oletko vaihtanut pesuainetta tai huuhteluainetta lähiaikoina? Tai muita pesuaineita?

Maitoproteiini ja laktoosi usein myös allergisoivia, mutta en lähtisi itse kyllä muuttelemaan lapsen ruokailua kovinkaan paljoa omin päin :/
 

Yhteistyössä