Mulla todettiin tänään haavainen paksusuolentulehdus

  • Viestiketjun aloittaja CU
  • Ensimmäinen viesti
Helekutti
Lue nyt vielä se ohje ajatuksen kanssa. Jos ne on nimeonmaan ne kompleksiset hiilihydraatit jotka tuota tautia aiheuttaa/pahentaa miksi ihmeessä määrittelet itsellesi ruokavalion jossa niitä on paljon? Koska et usko karppaukseen? Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa minkä ruokavalion puolestapuhuja olet jos asia on niin.

Jos puhutaan ihan perusruokavaliosta niin tämänhetkinen "terveellinen ruokavalio" ei ole todellakaan ihmiselle ihanteellinen vaan aiheuttaa juuri näitä suolistovaivoja. Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Mäkin heitin romukoppaan kaiken minkä ravitsemuksesta uskoin oikeaksi, palkintona terve elämä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Mun yksi kaveri söi kanssa lääkkeitä aikansa ja nyt menossa paksusuolenpoistoon tms. mikä se leikkaus nyt onkaan :(.
Muista varoittaa että jos koko paksusuolta ei poisteta, tauti uusii varmasti. Ja jos koko paksusuoli poistetaan, ravinteiden imeytyminen on äärimmäisen huonoa ja ruokailuun pitää kiinnittää huomiota lopun ikää. Ja että nestetasapaino on vituillaan koko lopun elämää + ripuli ikuinen riesa. Kaverini katuu katkerasti että antoi leikata edes puolet suolestaan pois. Suosittele kaverillesi että kokeilisi ainakin puoli vuotta tota SCD-dieettiä ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta.
Siis sillä on löydetty syöpämuutoksia suolesta, joten niihin ei taida mitkään ruokavaliot auttaa.. :(
Uudessa luontaistuotelehdessä oli juttua vanhemmasta miehestä, joka oli aloittanut jonkun havupuu-jutun juomisen ja syöpämuutoksien pienenemistä oli lääkärikin ihmetellyt.. ei ehkä parantavaa, mutta ruokavalio + syöpä on koko ajan tutkinnan alla ja jotain kirjallisuutta jo löytyykin. Miä ainakin teen kaikkeni, vaikka kokeilen ne ei-tieteelliset keinotkin joista ei ole virallisia suuria tutkimuksia, jos niistä itse huomaa että on apua, se riittää mulle.

Itse tykkään tosi paljon muutenkin kasvisruoasta etten koe tuota SCDtä järin rajoituksellisena. Kyllä kaikkeen tottuu kun vaan opettelee. Siellä on tosi herkullisia reseptejä. Itse tällä hetkellä kaipaan eniten juuri leipiä ja puuroja, koetan löytää jonkun jota maha kestäisi mutta tällä hetkellä melkein nollilla niitten osalta, koska kaurapuuro paisutti mahaa hirveästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Lue nyt vielä se ohje ajatuksen kanssa. Jos ne on nimeonmaan ne kompleksiset hiilihydraatit jotka tuota tautia aiheuttaa/pahentaa miksi ihmeessä määrittelet itsellesi ruokavalion jossa niitä on paljon? Koska et usko karppaukseen? Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa minkä ruokavalion puolestapuhuja olet jos asia on niin.

Jos puhutaan ihan perusruokavaliosta niin tämänhetkinen "terveellinen ruokavalio" ei ole todellakaan ihmiselle ihanteellinen vaan aiheuttaa juuri näitä suolistovaivoja. Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Mäkin heitin romukoppaan kaiken minkä ravitsemuksesta uskoin oikeaksi, palkintona terve elämä.
Kyllä uskon, että on varmasti hyvä enkä epäilekään sitä. Itse vaan tosiaan olen niin erilaisen ruokavalion opetellut ja just tuon ns. hyvähiilarisen ja monipuolisen "kotiruoan" jne. Siis ennen sairastumista jo. Uusi ruokavalio on niin iso muutos, että minulla menee varmaan tovi siihen sopeutuessa ja muutenkin vaatii jonkun aikaa sopeutua tähän sairauteen ja kyllä menen vielä ajatuksella lukemaan tuota linkkiäkin uudestaan
:flower:
Ja kuten olikin mainintaa, niin kyllä sitä aika paljon on varmasti valmis tekemään kun istuu iltapäivän veriripulilla (kuten olen taas muutaman päivän tehnyt)!

Tuossa oli mainintaa noista syöpäsoluista. Pelkääkö kukaan muu kauheasti sitä?? Mulla on koko ajan takaraivossa kauhea pelko siitä :/
 
CU
Ihanan pitkä ketju, muitakin sairastajia siis on.
Sitä en ymmärrä, että miksi pitää karpata? Siis eikö tämä tauti hoideta kokonaan lääkkeillä? Vai eikö lääkkeet tehoa kaikkiin? Lääkäri sanoi, että lääkkeittä ei missään nimessä lopeteta välillä. Tällä nimen omaan estetään syövän syntyminen. Mulla on muuten voimakas sukurasitus tuohon syöpään. Hoh hoijaa! Masentaa ja v-tuttaa rankasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja CU:
Ihanan pitkä ketju, muitakin sairastajia siis on.
Sitä en ymmärrä, että miksi pitää karpata? Siis eikö tämä tauti hoideta kokonaan lääkkeillä? Vai eikö lääkkeet tehoa kaikkiin? Lääkäri sanoi, että lääkkeittä ei missään nimessä lopeteta välillä. Tällä nimen omaan estetään syövän syntyminen. Mulla on muuten voimakas sukurasitus tuohon syöpään. Hoh hoijaa! Masentaa ja v-tuttaa rankasti.
Lääkäreillä on vielä vähän tietoa sairaudesta ja siitä miksi se on juuri länsimaissa yleistynyt. Lääkkeitä suositellaan, ylläpitohoidoksi. Mutta summarumrum - jos syö lääkkeitä tulehdukseen, toki ne lääkkeet auttavat parantamaan tulehduksen. Mutta entäs jos mikään ei muutu sen suhteen, mistä tulehdus johtuu? Itselläni on tullut pönttöön veristä tuotosta jo pelkästään einesaterian syömisestä. Joten omien kokemusten perusteella liputan kovasti tuon ruokavalion puolesta. Jokainen on yksilö ja kokeilemalla selviää, mikä aiheuttaa oireita ja mikä ei. SCD on hyvä ohjeistus alkuun ja toki voi poistaa siitä ne, joitten tietää oireita aiheuttavan plus lisätä niitä, jotka eivät oireita aiheuta.

Lievää Crohnin tautia voidaan hoitaa ruokavaliohoidolla, lukee yhdistyksen sivuillakin mutta jotkut lääkärit suhtautuvat siihen nuivasti. Itse mieluummin hoidan itseäni ilman lääkkeitä -> ei tulehdusta, kuin kärsin jatkuvasta tulehduksesta jos söisin pelkkiä lääkkeitä enkä tekisi mitään muuta sairauden eteen. Hoidon tavoite on oireettomuus.

Mun siskolla on nykyään pysyvä avanne ja hän on alle 30v, itse en aio samaan päätyä. Hän kyllä söi lääkkeitäkin mutta ei esim. lopettanut tupakointia. CU/Crohn ovat melko samanlaisia hoidoltaan ja aina niitä ei kyetä toisistaan erottamaan joten siksi puhun yleisesti ottaen molemmista.
 
"polaris"
mulla jatkuva verinen ripuli yli 2o kertaa vuorokaudessa.Syönnin jälkeen hetikohta syöksyttävä vessaan jos se varattuna housussa on. Mieliala välillä täysin maassa vaikka oon optimisti.Tilanne hirvittävä syömättä oltava koko päivä töissä .Mitä mä teen häh!!!
 
ole hyvä
[QUOTE="polaris";23333958]mulla jatkuva verinen ripuli yli 2o kertaa vuorokaudessa.Syönnin jälkeen hetikohta syöksyttävä vessaan jos se varattuna housussa on. Mieliala välillä täysin maassa vaikka oon optimisti.Tilanne hirvittävä syömättä oltava koko päivä töissä .Mitä mä teen häh!!![/QUOTE]

Kaikki kuidut ja hapot pois, siis lisäaineet. Ala syömää luomulihaa, rasvainen jauheliha sopii hyvin, kun keität kauan. Siitä saat B12-vitamiinia, mistä sulla varmaan on puutosta jo. Rautatabletteja ei kestä ottaa ollenkaan, mutta luomukananmunia voit ottaa joka päivä monta. Paista ne voissa tai keitä, mutta älä käytä margariineja enää koskaan. Varo maltodekstriiniä ja askorbiinihappoa E300. Onko sinulla allergioita? Syö Juustoportin kermaviiliä ainakin 1 purkki päivässä sellaisenaan, jos et ole allerginen maidolle. Monta muutakin juttua olis, mut tämä sun täytys katsoa kans:
muunneltu maissitarkkelys E1442 ja E1422 seka maltodekstriini, myrkkymaissiako
 
ole hyvä
[QUOTE="polaris";23333958]mulla jatkuva verinen ripuli yli 2o kertaa vuorokaudessa.Syönnin jälkeen hetikohta syöksyttävä vessaan jos se varattuna housussa on. Mieliala välillä täysin maassa vaikka oon optimisti.Tilanne hirvittävä syömättä oltava koko päivä töissä .Mitä mä teen häh!!![/QUOTE]

Kaikki kuidut ja hapot pois, siis lisäaineet. Ala syömää luomulihaa, rasvainen jauheliha sopii hyvin, kun keität kauan. Siitä saat B12-vitamiinia, mistä sulla varmaan on puutosta jo. Rautatabletteja ei kestä ottaa ollenkaan, mutta luomukananmunia voit ottaa joka päivä monta. Paista ne voissa tai keitä, mutta älä käytä margariineja enää koskaan. Varo maltodekstriiniä ja askorbiinihappoa E300. Onko sinulla allergioita? Syö Juustoportin kermaviiliä ainakin 1 purkki päivässä sellaisenaan, jos et ole allerginen maidolle. Monta muutakin juttua olis, mut tämä sun täytys katsoa kans:
pikkuhoo+
ttp://koti.utanet.fi/~paula/xyz/maissiallergia.htm
 
ole hyvä
[QUOTE="polaris";23333958]mulla jatkuva verinen ripuli yli 2o kertaa vuorokaudessa.Syönnin jälkeen hetikohta syöksyttävä vessaan jos se varattuna housussa on. Mieliala välillä täysin maassa vaikka oon optimisti.Tilanne hirvittävä syömättä oltava koko päivä töissä .Mitä mä teen häh!!![/QUOTE]

Sairaslomaa sun on haettava ja levättävä kunnolla. Tarkista kaikki lääkevalmisteet, ettei niissä ole yhtään natriumlauryylisulfaattia. Se tekee limakalvoille, myös suolistoon, rakkuloita, jotka sitten tulehtuu. Lääkkeissä ei saa olla myöskään karrageenia E407, koska se aiheuttaa tulehdusta. Tästä löytyy ne aftoja aiheuttavat, jos pakkausselosteet on hukassa:
Fimea

Tarkista myös vitamiinit, esim porejuomissa voi olla....
 
no?
haloo, miten menee? Kysyit: "Sitä en ymmärrä, että miksi pitää karpata? Siis eikö tämä tauti hoideta kokonaan lääkkeillä? Vai eikö lääkkeet tehoa kaikkiin?" Ei tehoa ja elimistö menee pilalle, jos syyllistä itse löydä. Maksa ja munuaiset ovat herkkiä kaikille vieraille aineille. Karppaamalla estätä tulehdusta ja viljakuitu repii ne haavat auki. Siksi karppaaminen on hyvä, kunhan syöt tarpeeksi rasvaa, ettei tule ummetusta. Viljoissa on korrenvahvistajia ja siksi ne ei enää sovi ihmiselle ollenkaan - homeenestoaineista ja glyfosaattijäämistä puhumattakaan!
 
"Sain apua"
Tai melkein, mutta kuitenkin. Kerron pikaisesti oman kokemukseni. Sairastuin CU:an n. 5 vuotta sitten, lääkkeeksi asacol ja colifoam. Tulehdus helpotti kortisonilla ja elämä jatkui, mutta ruokavalioni ei muuttunut, kun ei kukaan asiasta minulle sanonut! Niinpä n. kaksi vuotta sitten oireet alkoivat lyödä läpi, ensin alkoi pieni verenvuoto, joka aikaa myöten paheni. Jossain vaiheessa suoleni alkoi myös möyrytä todella kovaa, etten voinut enää selältään nukkuakaan. Sitten löysin SCD-ruokavalion, joka auttoi jonkin verran: vatsa rauhoittui, mutta veren tulo ei kuitenkaan loppunut. Yllättäen käteeni sattui Pekka Lahtisen kirja "Luojan lääkkeet", jossa kirjoittaja kertoo Taivaan Isän suomista miltei ilmaisista lääkkeistä, joita lääketeollisuus ei ahneudessaan välitä meille kaupata. Sieltä löysin idean ostaa juomaveden otsonigeneraattorin (netistä saa useammastakin paikasta, itse tilasin www.otsoniterapia.net, ja sieltä nettikaupasta). Aloitettuani otsonoidun veden juomisen huomasin vaikutuksen jo muutamassa päivässä. Kolmessa viikossa veren vuotaminen oli loppu (tosin pyyhkiessä paperiin tuli edelleen pienet veritahrat) ja kahdessa kuukaudessa olin täysin oireeton. Muutos oli valtava, kun verta oli tullut miltei kaksi vuotta jokaisella vessareissulla, ja vessakäyntejäkin päivässä helposti 4-5, kyky pidättää täysin olematon. Suosittelen lämpimästi, otsonigeneraattorin hankinta oli elämäni parhaiten käytetty 230€.
 
s_ohvi@hotmail.com
Minulla todettiin n 3 viikkoa sitten haavainen paksusuolen tulehdus. Olin kärsinyt n puoli vuotta ripulista ja väsymyksestä kunnes sitten päätin mennä lääkäriin ja sitten sieltä sairaalaan tähystykseen. Nytten odotellaan näytepalojen tuloksia... On se ollut aika sulattelemista kun ei ole vielä kunnolla sisäistänyt koko hommaa. Lääkkeitä on joutunut syömään aika paljon. Mutta onneksi sai nyt apua, vaikka on vienyt yöunet välillä ja tuntuu masentuneelta välillä...
 
"Ilves"
Onkohan mulla toi cu tauti kun veristä ripulia tullut 2 vko ja olen väsynyt en noudata mitään ruokavaliota? Ja mulla on laktoosi-intoleranssi. Aiemmin esiintynyt samaa mutta lakannut tähystetty ja todetttu että pukamat on.
 
Inaktiivi
Näissä taudeissa on hankalaa, kun ei ole tiettyä toimivaa ruokavaliota, jota voisi suositella potilaille. Mutta aika moni on löytänyt käytännön kokemuksen kautta itselleen sopivamman ruokavalion. Yleensä kartettavien listalla on kahvi, light tuotteet, sokerit paitsi hunaja,alkoholi varsinkin olut,leipä(moni sietää paremmin paahdettuna), elintarvikkeiden lisäaineet. Sen sijaan suositeltavia ovat puolukka eri muodoissaan, voi käyttää kuten lääkettä esim kolmasti päivässä, varsinkin akuutissa vaiheessa, kaurapuuro, kaura tekee limakalvoille suojakalvon, rasvainen kala, mustikka-moni aloittaa aamun sillä, rasvoista voi ja oliiviöljy ovat hyviä.Kamomillatee on hyväksi limakalvoille. Yleensä ottaen kannattaa kuunnella omaa kehoaan, suoli kyllä antaa palautteen joko samana päivänä tai seuraavana aamuna. Ravintolisistä ylivoimainen ihmisten käyttämä tuote on Aloe vera mehu, kannattaa huomioida ettei ota aspartaamilla makeutettua, aaloe parantaa haavaumia. Aaloeta saa joistakin elintarvikekaupoista, messuilta myös viipaleina. Piimaa on myös hyvä rakennusaine sairaalle limakalvolle(saa jauheena tai geelinä), joillakin se poistaa myös kipuja. Tyrniöljyllä on myös vastaavanlainen vaikutus oikea suomalainen supertuote. Maitohappobakteerit ohjaavat myös bakteeriflooraa oikeaan suuntaan. Yleensä oireet pahenevat jos on stressiä, joten rentoutusharjoitukset, meditaatio mielikuvaharjoitukset terveestä suolesta ym ovat hyviä, psyykellä on mahtava voima sitä vaan ei yleensä osata käyttää...
 
mummuli 69v
Lääkäreillä on vielä vähän tietoa sairaudesta ja siitä miksi se on juuri länsimaissa yleistynyt. Lääkkeitä suositellaan, ylläpitohoidoksi. Mutta summarumrum - jos syö lääkkeitä tulehdukseen, toki ne lääkkeet auttavat parantamaan tulehduksen. Mutta entäs jos mikään ei muutu sen suhteen, mistä tulehdus johtuu? Itselläni on tullut pönttöön veristä tuotosta jo pelkästään einesaterian syömisestä. Joten omien kokemusten perusteella liputan kovasti tuon ruokavalion puolesta. Jokainen on yksilö ja kokeilemalla selviää, mikä aiheuttaa oireita ja mikä ei. SCD on hyvä ohjeistus alkuun ja toki voi poistaa siitä ne, joitten tietää oireita aiheuttavan plus lisätä niitä, jotka eivät oireita aiheuta.

Lievää Crohnin tautia voidaan hoitaa ruokavaliohoidolla, lukee yhdistyksen sivuillakin mutta jotkut lääkärit suhtautuvat siihen nuivasti. Itse mieluummin hoidan itseäni ilman lääkkeitä -> ei tulehdusta, kuin kärsin jatkuvasta tulehduksesta jos söisin pelkkiä lääkkeitä enkä tekisi mitään muuta sairauden eteen. Hoidon tavoite on oireettomuus.

Mun siskolla on nykyään pysyvä avanne ja hän on alle 30v, itse en aio samaan päätyä. Hän kyllä söi lääkkeitäkin mutta ei esim. lopettanut tupakointia. CU/Crohn ovat melko samanlaisia hoidoltaan ja aina niitä ei kyetä toisistaan erottamaan joten siksi puhun yleisesti ottaen molemmista.
Vatsakivut, ilmat ja ripulit, syy voi ollakin KELIAKIA! Sain sen diagnoosin ja nyt kartan gluteenia kuin lentoruttoa. Vatsan toiminta lähes parani muttei kokonaan.

Toissapäivänä olin kolonoskopiassa, adenoomia löytyi jokunen. Tuloksia odotellaan.

Suosittelen paksusuolen tähystystä varten JO ETUKÄTEEN kivunlievitystä. Seuraavaa kertaa en mene ellen saa kipulääkettä jo etukäteen. Kipuarkuus voi johtua suolen mutkaisuudesta?

Paranemista kaikille keskustelijoille!
 
mummuli 69v
Toisaalta rähjätään ettei syö tarpeeksi kuituja ja että ruokani ei ole tarpeeksi monipuolinen.

Kun ruoakavaliosta ensin karsii sokerin (diabetesII), kotimaiset viljat (keliakia)ja tasan kaikki laktoosia sisäältävät ruoat (laktoosi-intoleraanssi), sitten vielä sappivaivaavat ruoat kuten omenat, kaali, lanttu, pavut, herneet jne niin ruokavalio näyttää : raanavesi, maissi, soijamaito, sekavihannekset ja gluteeniton muruleipä. :(
 
Paskanen homma
Olin ensimmäisen kerran paksusuolen tähystyksessä vuosi sitten kesällä. Silloin tähystys oli lähinnä epämielyttävä tilanteena. Jotenkin epämukavaa olla kolmen ihmisen (lääkäri + hoitajat) ympäröimänä, kun valmiiksi kipeään perseeseen tungetaan letkua ja isolta skreeniltä näkyy se tulehtunut suoli. Vaikka hoitaja sanoo, että suoleen pumpattu ilma pitää piereskellä ulos ihan rohkeasti, se ei ole helppoa! Ei onnistu multa luontevasti koskaan. Huomattavasti tähystystä epämukavampaa oli edellisenä päivänä alkanut tyhjennys, kun piti juoda niin monta litraa pahanmakuista nestettä ja viimeisten litrojen juomisesta ei ollut hyötyä, kun aloin oksentamaan niitä ulos. Hakeuduin lääkärille veriripulin vuoksi ja tähystyksen myötä löytyikin muutama tulehtunut kohta. Sain tulehduksia lievittäviä suppoja ja hoito oli siinä. Töksähti kesken, mistä seurasikin sitten suurempi soppa.

Jouduin hiljattain menemään uudelleen lääkärin saman vaivojen tiimoilta. Oireet olivat kylläkin moninkertaiset. Viimeisen vuoden aikana on ollut jatkuva ripuli ja vessakäyntejä 4-5 päivässä ja verta jatkuvasti. Julkisella paikalla tullut kolme kertaa ripulit housuun ja himassa vähän väliä. Viime viikonloppuna suolen kunto romahti yht'äkkiä. Romahdus oli todella raju. Jouduin käymään puolen tunnin välein vessassa ja huomasin kuivuvani nopeasti. En pystynyt syömään mitään kiinteää ruokaa, yrittämisestä huolimatta en juonut tarpeeksi ja nukkuminen oli mahdotonta vessassa ramppaamisen vuoksi.

Lääkäriin päästyäni olin siis parin päivän sairastamisen jälkeen aika heikossa kunnossa. Pääsin nopeasti tähystykseen ja sain noi perus Asacol ja Prednisolon kuurit äkäiseen ja vakavaan koko perä ja paksusuolen haavaiseen tulehdukseen. Tällä kertaa tähystyskokemus oli paljon pahempi, koska suoli oli niin tulehtunut. Ensimmäisen pahan mutkan kohdalla sattui niin paljon, etten pystynyt olemaan karjumatta ja hoitaja tuli pitämään aloillaan. Jokin alkukantainen reaktio kovaan kiputilaan. Yleensä kestän sisulla. Nyt oli mahdotonta. En ihemettele, jos joku oli pyörtynyt. Olisin oksentanut, jos vatassa olisi ollut jotain. Lääkäri kysyi taas, haluanko katsoa skreeniltä suoltani, vastasin kohteliaasti, että nyt on valmiiksi niin epämukavaa ja oksettaa ja heikottaa, että on ehkä parasta, etten katso.

Tämän kaiken jälkeen taistelutahto on kova! Haluan löytää ruokavalion ja elämäntavan, jotta en joudu käymään läpi uudelleen näin vakavaa tulehdusta. Tupakka, kahvi ja olut taitavat olla heittämällä historiaa. Olen jo valmiiksi kluteiinittomalla vegaaniruokavaliolla, eli muutokset eivät tule olemaan loputtoman suuria. Onko kellään tietoa miten hyvä tai huono juttu on se etten syö lihaa enkä kanaa? Pahin pelkoni on syövän lisäksi leikkaushoito tai avannepussi, joita yritän välttää kaikin keinoin. Huh, tulipa pitkä avautuminen. Oli pakko jakaa, koska minusta tuntui hyvältä lukea muiden kokemuksia. On sen verran vakava ja elämään vaikuttava sairaus, että vertaistuki on kohdallaan.

Onko kukaan muu tuntenut muuten häpeää? Jotain syystä minua hävettää kertoa, että mulla on krooninen sairaus, joka aiheuttaa veriripulia. Epämediaseksikästä. Kaikki voi avautua facebookissa flunssista ja koivuallergioista, mutta kun viettää viikonlopun kuivuen pöntöllä, sitä on vaikea jakaa muille...
 
Olleri
[QUOTE="polaris";23333958]mulla jatkuva verinen ripuli yli 2o kertaa vuorokaudessa.Syönnin jälkeen hetikohta syöksyttävä vessaan jos se varattuna housussa on. Mieliala välillä täysin maassa vaikka oon optimisti.Tilanne hirvittävä syömättä oltava koko päivä töissä .Mitä mä teen häh!!![/QUOTE]

En oikein ymmärrä, miksi heti syönnin jälkeen pitää mennä vessaan kun ei se ruoka sieltä vatsassa tunnissa suoleen mene.
 

Yhteistyössä