Vauvalle ihottumaa purkkiruuista. Mikä aine voisi aiheuttaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Äitsy"
  • Ensimmäinen viesti
"Äitsy"
Muilla kokemuksia? Meillä vauvan kuiva iho pahenee ja kasvojen alueelle tulee ns. nokkoihottumaa.
Itse kun teen ruuan samoista aineista, ei ihottumaa tule.
Kuinka paljon purkkiruuisa sitten on lisäaineita ja tarkoittakohan tämä nyt sitä, että lapsi tulee olemaan kaikelle "valmiille" allerginen?
 
arvausta
hiivauutetta, yks pahimmista. Ei sais lain mukaan laittaa lasten ruokiin mut laitetaan kuitenkin:-(

askorbiinihappo kai tehdään maissista? Olisko maissia muissakin, esim maltodekstriininä?
 
"vieras"
Ei niissä ole lisäaineita, ja lukeehan niissä purkin kyljessä mitä niissä on. Mitä ruokaöljyä niissä on käytetty? Ainoa mikä eroaa purkkiruuassa ja itse samoista aineista tehdyssä on se, että purkkiruuat on niin hienoksi pilkottua muusia että ne kulkeutuu nopeasti lapsen suoliston läpi ja lapsella on pian taas nälkä, ja mitä vitamiineja ja hivenaineita niistä edes ehtii imeytymään.
 
"vieras"
Minkä ikäinen vauva,minkä ikäisille "tarkoitettuja" ruokia syö? Monissa on soijaöljyä,joka ei meiän vauvalle käy. Tosta hiivauutteen laittomuudesta en oo kuullutkaan,mikä laki kieltää? Koita seurata mistä ruoista (minkä valmistajan+mikä purkki) iho reagoi,ja tutkaile sitten tuoteselostetta..
 
"Äitsy"
[QUOTE="vieras";23303629]Ei niissä ole lisäaineita, ja lukeehan niissä purkin kyljessä mitä niissä on. Mitä ruokaöljyä niissä on käytetty? Ainoa mikä eroaa purkkiruuassa ja itse samoista aineista tehdyssä on se, että purkkiruuat on niin hienoksi pilkottua muusia että ne kulkeutuu nopeasti lapsen suoliston läpi ja lapsella on pian taas nälkä, ja mitä vitamiineja ja hivenaineita niistä edes ehtii imeytymään.[/QUOTE]

en mä kans ymmärrä mikä niissä reaktion aiheuttaa! ihottuma tulee lähes heti syönnin jälkeen, 15min sisällä syönnistä
 
"Äitsy"
[QUOTE="vieras";23303655]Minkä ikäinen vauva,minkä ikäisille "tarkoitettuja" ruokia syö? Monissa on soijaöljyä,joka ei meiän vauvalle käy. Tosta hiivauutteen laittomuudesta en oo kuullutkaan,mikä laki kieltää? Koita seurata mistä ruoista (minkä valmistajan+mikä purkki) iho reagoi,ja tutkaile sitten tuoteselostetta..[/QUOTE]

Täytti juuri 7kk ja niitä liha-kasvissoseita on kokeiltu. Eli onko ne alkaen 5kk.
Miten teillä sitten vauva reagoi tuohon soijaöljyyn?
 
"vieras"
[QUOTE="Äitsy";23303668]en mä kans ymmärrä mikä niissä reaktion aiheuttaa! ihottuma tulee lähes heti syönnin jälkeen, 15min sisällä syönnistä[/QUOTE]

Tuleeko se alueelle joka koskettaa ruokaan? Ne purkkiruuat on tosi happamia (josta syystä monet saa niistä myös suolisto-oireita) ja voivat polttaa herkkää ihoa.
 
"vieras"
[QUOTE="Äitsy";23303649]Joko noissa 5kk alkaen ruuissa on sit mausteita? Mulla ei ole tässä yhtään purkkia josta katsoa.. niin ja tuskin hedelmäsoseissa mausteita olis? :)[/QUOTE]

No jos hedelmäsoseistakin tulee allergiaa,niin olisko sit joku hedelmä? Tai sit se tärkkelys mitä niihin lisätään..
 
"henna"
Purkkiruoat ovat säilykkeitä, eli ultapastorisoituja. Paineen alla 120 celsiusasteessa kaksi minuuttia. Se tarkoittaa, että moni aine tuhoutuu. Usein ruoassa olevat entsyymit myös auttavat sen ruoan sulatuksessa suolistossa. Moni laktoosi-ongelmainen voi juoda pastörisoimatonta tilamaitoa, muttei kaupan maitoja.

Minun lapseni oli allerginen maissille. Vahvin reaktio tuli muunnetusta maissitärkkelyksestä, vaikka sitä on yleensä todella vähän ruoassa, kun taas ihan tuore maissintähkä aiheutti vain hyvin lieviä ongelmia.

Jos siis on herkästi ruokaan reagoiva lapsi niin vähemmän käsitelty ruoka voi olla sopiva vaihtoehto.
 
"vieras"
[QUOTE="Äitsy";23303702]Täytti juuri 7kk ja niitä liha-kasvissoseita on kokeiltu. Eli onko ne alkaen 5kk.
Miten teillä sitten vauva reagoi tuohon soijaöljyyn?[/QUOTE]

Soijaöljystä (ja muistakin soija-,lehmänmaito- ja kananmunatuotteista) tuli/tulee ihottumaa ja kutinaa.

Tuli mieleen että eihän voi olla lusikasta kiinni? Että voiko olla jotain pesuainejäämiä tai sopimatonta materiaalia?
 
"vieras"
Kysy valmistajalta eli jos on vaikka semperiä niin kysy heidän kuluttajapalvelustaan.
Sain itse viime vuonna allergiareaktioita eräistä valion juustopikareista ja kysyin heiltä tästä ja sain hyvän vastauksen. Mulla turposi koko suu jos söin lusikallisenkaan sitä juustoa. Mistään muusta en ole allergiaa saanut ja varsinkaan noin pahana. Totesin olevani histamiinille allerginen ja tietyt tekee tätä enemmän ja kaikista en edes huomaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23303629]Ei niissä ole lisäaineita, ja lukeehan niissä purkin kyljessä mitä niissä on. Mitä ruokaöljyä niissä on käytetty? Ainoa mikä eroaa purkkiruuassa ja itse samoista aineista tehdyssä on se, että purkkiruuat on niin hienoksi pilkottua muusia että ne kulkeutuu nopeasti lapsen suoliston läpi ja lapsella on pian taas nälkä, ja mitä vitamiineja ja hivenaineita niistä edes ehtii imeytymään.[/QUOTE]

..Ja sen lisäks että ovat tosi hienoks pilkottua,niissä on ihan älyttömästi vettä! Senkin takia eivät pidä nälkää läheskään niin hyvin kun itsetehty ruoka..
 
"Äitsy"
[QUOTE="vieras";23303717]Tuleeko se alueelle joka koskettaa ruokaan? Ne purkkiruuat on tosi happamia (josta syystä monet saa niistä myös suolisto-oireita) ja voivat polttaa herkkää ihoa.[/QUOTE]

HYVÄNEN AIKA :eek: Tässä viime viikolla annoin taas yhtä purkkiruokaa vauvalle ja se syöminen oli yhtä sotkua, vauvan leuka ja kaula oli kokonaan ruuassa. Käytiin pesulla ja sen jälkeen kaula oli aivan punainen ja täynnä vaaleita näppyjä ja kohoumia. Tuli heti mieleen että johtui siitä että ruoka kosketti ihoa mutta toki sitten ajattelin ettei sellaista myrkkyä annettaisi vauvojen syötäväksi. Ihottuma laski aika äkkiä, olin jo viemässä vauvaa päivystykseen. Pelkäsin vakavampaa allergista reaktiota (hengen salpautuminen).

onko tässä se syy??
 
"vieras"
[QUOTE="Äitsy";23303817]HYVÄNEN AIKA :eek: Tässä viime viikolla annoin taas yhtä purkkiruokaa vauvalle ja se syöminen oli yhtä sotkua, vauvan leuka ja kaula oli kokonaan ruuassa. Käytiin pesulla ja sen jälkeen kaula oli aivan punainen ja täynnä vaaleita näppyjä ja kohoumia. Tuli heti mieleen että johtui siitä että ruoka kosketti ihoa mutta toki sitten ajattelin ettei sellaista myrkkyä annettaisi vauvojen syötäväksi. Ihottuma laski aika äkkiä, olin jo viemässä vauvaa päivystykseen. Pelkäsin vakavampaa allergista reaktiota (hengen salpautuminen).

onko tässä se syy??[/QUOTE]

Tollanen ihoreaktio ei välttämättä tule ruoan happamuudesta vaan voi olla myös allergiaa. Yhdellä tuttavalla on lapsella maidon kosketusallergia. Voi siis syödä maitotuotteita ja juoda maitoa,mutta annas olla kun vaikka maitolasi kaatuu syliin tai käsille - iho turpoaa ja punoittaa. Menee kortisonivoiteella alle vartissa ohi,mutta silti..
 
juu juu
[QUOTE="vieras";23303655]Minkä ikäinen vauva,minkä ikäisille "tarkoitettuja" ruokia syö? Monissa on soijaöljyä,joka ei meiän vauvalle käy. Tosta hiivauutteen laittomuudesta en oo kuullutkaan,mikä laki kieltää? Koita seurata mistä ruoista (minkä valmistajan+mikä purkki) iho reagoi,ja tutkaile sitten tuoteselostetta..[/QUOTE]



Eikös neuvolassa kerrota edes perusjuttuja? Tuolla on linkki "lasten ruokiin niitä ei saa laittaa ja hiivauute on yksi niistä:
Ja tmk piti oppia niin monen mutkan kautta?
 
juu juu
[QUOTE="vieras";23303655]Minkä ikäinen vauva,minkä ikäisille "tarkoitettuja" ruokia syö? Monissa on soijaöljyä,joka ei meiän vauvalle käy. Tosta hiivauutteen laittomuudesta en oo kuullutkaan,mikä laki kieltää? Koita seurata mistä ruoista (minkä valmistajan+mikä purkki) iho reagoi,ja tutkaile sitten tuoteselostetta..[/QUOTE]



Eikös neuvolassa kerrota edes perusjuttuja? Tuolla on linkki "lasten ruokiin niitä ei saa laittaa" ja hiivauute on yksi niistä:
pikkuhoo+
ttp://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html
 
henna hei
[QUOTE="henna";23303723]Minun lapseni oli allerginen maissille. Vahvin reaktio tuli muunnetusta maissitärkkelyksestä, vaikka sitä on yleensä todella vähän ruoassa, kun taas ihan tuore maissintähkä aiheutti vain hyvin lieviä ongelmia.[/QUOTE]

Valio käyttää d-vitamiinivalmistetta, jossa onmaissiöljyä, mut luomumaidossa sitä ei tietenkään ole. Tuleeko niistä oireita? Entä maltodekstriinistä? Sekin on usein maissista tehty.

Tuolla lukemista sinulle:
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
henna hei
[QUOTE="henna";23303723]Minun lapseni oli allerginen maissille. Vahvin reaktio tuli muunnetusta maissitärkkelyksestä, vaikka sitä on yleensä todella vähän ruoassa, kun taas ihan tuore maissintähkä aiheutti vain hyvin lieviä ongelmia.[/QUOTE]

Valio käyttää d-vitamiinivalmistetta, jossa onmaissiöljyä, mut luomumaidossa sitä ei tietenkään ole. Tuleeko niistä oireita? Entä maltodekstriinistä? Sekin on usein maissista tehty.

Tuolla lukemista sinulle:
pikkuhoo+
ttp://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1157920&sid=90a228872cee5df6ebf06bb7918c5b59#p1157920
 

Yhteistyössä