Perhepäivähoitajaksi? Onko täällä ketään joka harkitsis moista?

"an-nikki"
Täällä on yksi joka on ihan vakavasti asiaa miettinyt. Haluan olla kotona kahden muksuni kanssa mahdollisimman pitkään ja tällä tavalla varmaan onnistuisi eskarin alkamiseen saakka. Kunhan tässä vanhempainvapaa loppuu niin taidan aloittaa.

Olen miettinyt josko täällä pk-seudulla olisi tarvetta ilta+yöhoitoon. Pitäisi kysyä ph:n johtajalta miten tuo onnistuisi.

"pph"
Eikun mukaan joukkoon vaan =) Edellytys taitaa olla koulutus melkein joka kunnassa tai sitten lähäri. Itse kävin ammattitutkinnon työn ohessa. Olen saanut olla kotona ja hoitaa omiani. Se on jo iso plussa. Hankalaa ja raskasta on välillä, joskus aina, mutta silti sitkeänä sissinä porskutan vain eteenpäin =)

[QUOTE="an-nikki";23270227]Täällä on yksi joka on ihan vakavasti asiaa miettinyt. Haluan olla kotona kahden muksuni kanssa mahdollisimman pitkään ja tällä tavalla varmaan onnistuisi eskarin alkamiseen saakka. Kunhan tässä vanhempainvapaa loppuu niin taidan aloittaa.

Olen miettinyt josko täällä pk-seudulla olisi tarvetta ilta+yöhoitoon. Pitäisi kysyä ph:n johtajalta miten tuo onnistuisi.[/QUOTE]

Meillä täällä on semmonen juttu ton kanssa, että joku on perustanut oman firman ja tarjoaa just tommosta hoitoa lapsille. Siis ajasta riippumatta. Ja kunta on ihan onnessaan tällaisen palveluntarjoajasta :) Sehän on kuin yksityinen vuoroperhepäivähoito :) Kysy ihmeessä, varmasti ovat mielissään.

"an-nikki"
Mä voisin ottaa siis max. 2 lasta tähän hoidettavaksi, ja jos yhdestä pyytäisin 500-600e (vanhemman maksettavaksi jäisi se n.200e) helpottaisi se kummasti elämää. Ei sillä tosiaan rikastumaan pääsisi ja varmaan jotain vkonloppukeikkaa pitäisi tehdä. Olen siis sh-kätilö koulutukseltani.
Toisaalta omista ei tarvitsisi maksaa hoitomaksuja johonkin päiväkotiin ja saisin tosiaan olla lasteni kanssa, mitä ei oikein voi rahassa mitata. :)

[QUOTE="pph";23270262]Eikun mukaan joukkoon vaan =) Edellytys taitaa olla koulutus melkein joka kunnassa tai sitten lähäri. Itse kävin ammattitutkinnon työn ohessa. Olen saanut olla kotona ja hoitaa omiani. Se on jo iso plussa. Hankalaa ja raskasta on välillä, joskus aina, mutta silti sitkeänä sissinä porskutan vain eteenpäin =)[/QUOTE]

Tätä mä kyselin meidän kunnan toimistosta, ja sielä olivat sitä mieltä että ei tarvitse olla koulutusta, mutta iltaopiskeluna on käytävä se pph:n tutkinto, mutta sanoivat että se ei ole hankala/pitkä opintorupeama.

"pph"
[QUOTE="an-nikki";23270294]Mä voisin ottaa siis max. 2 lasta tähän hoidettavaksi, ja jos yhdestä pyytäisin 500-600e (vanhemman maksettavaksi jäisi se n.200e) helpottaisi se kummasti elämää. Ei sillä tosiaan rikastumaan pääsisi ja varmaan jotain vkonloppukeikkaa pitäisi tehdä. Olen siis sh-kätilö koulutukseltani.
Toisaalta omista ei tarvitsisi maksaa hoitomaksuja johonkin päiväkotiin ja saisin tosiaan olla lasteni kanssa, mitä ei oikein voi rahassa mitata. :)[/QUOTE]

Juuri noin. Omien lasten kanssa vietettyä aikaa ei voi millään korvata. Onhan palkka pieni ja työtä paljon, mutta säästyy työmatkakulut, työpaikkaruokailu (voi tehdä edullista kotiruokaa ja antaa lasten nauttia siitä), hoitomaksut, vaatekulut pienenee.... Eli kaikki nuo "edut" voi laskea pph:n palkan lisäksi =)

"an-nikki"
[QUOTE="pph";23270333]Juuri noin. Omien lasten kanssa vietettyä aikaa ei voi millään korvata. Onhan palkka pieni ja työtä paljon, mutta säästyy työmatkakulut, työpaikkaruokailu (voi tehdä edullista kotiruokaa ja antaa lasten nauttia siitä), hoitomaksut, vaatekulut pienenee.... Eli kaikki nuo "edut" voi laskea pph:n palkan lisäksi =)[/QUOTE]

Lisäksi mulla on sen verran oma lehmä ojassa, että tiedän oman 2,5-vuotiaan jo kaipaavan enemmän kavereita. Käydään kyllä päivittäin leikkipuistossa ja kyläilemässä aika usein muiden lapsiperheiden luona, mutta olisihan se kiva kun lapsi saisi lisää leikkikavereita. Mua vaan tökkii ajatus "virikehoidosta" kun olen kuitenkin kotona pienemmän sisaruksen kanssa...

[QUOTE="vieras";23270456]400-500e jää käteen, ota toinen saat n.700e. Joka tapauksessa olet kiinni sen yhdenkin kanssa sen ajan kun on hoidossa.[/QUOTE]

En ole, jos se on tuttu lapsi. Mutta siis omasta ei siis saa silloin mitään? Eli toi 400-500 ois mun ainoa tulo sit?

"pph"
Niin no omistas saat kotihoidon tuen. Täällä meidän kunnassa omasta saa normi hoitomaksun jos maksaa myös hoitopaikasta ja pitää olla vähintään 2 vierasta hoidossa.

"vieras"
En ole, jos se on tuttu lapsi. Mutta siis omasta ei siis saa silloin mitään? Eli toi 400-500 ois mun ainoa tulo sit?
Ainoa tulo. Jos otat tutun lapsen ja olet kunnallinen phh niin kyllä kaikki säännöt koskee sinua niin kuin muitakin, tääl myös yksityisiä valvoo kunta.

Jos otat tutun lapsen huviksesi teille hoitoon ja saat maksun pimeesti niin silloin voit tehä mitä vaan "työaikana"

Siis mulle johtaja ehdotti yhden lapsen ottamista oman rinnalle, tämän ollessa tutun lapsi, voisin sopia hänen kanssaan sitten tarkemmin tarpeesta. Olisin kunnallinen pph, ja maksu tulisi siis ihan verokirjalle, ei mitenkään pimeästi.
Siis oma lapseni olisi tuolloin jo täyttänyt 3, joten hänestä en siis saisi mitään?
Taidan sittenkin päätyä menemään kodin ulkopuolelle töihin.

"an-nikki"
[QUOTE="pph";23270497]Mulla on hinnat 700e/kk per lapsi. Eli mä oon yksityinen pph. Kunnallisena jos olisin niin saisin n.400e/kk per lapsi.[/QUOTE]

Anteeksi että utelen, mutta missä päin Suomea asut? Jääkö sulla vanhempien maksettavaksi kuinka paljon? Onko sulla sama hinta kaikenikäisille vai isommat maksut alle 3v ja pienemmät yli 3v?
Mä olen näitä maksuja miettinyt pääni puhki, mitä vanhemmat vielä suostuu hoidosta maksamaan ja mikä summa menee sitten överiksi. Tuo 700/lapsi/kk kuulostaa "isolta" summalta, mutta joka kunnassa on kai vähän erilaiset tuet sen kelan yksityisen hoidon tuen lisäksi. Olisihan se mukavampi saada 700e kuin 400 samasta työstä :D

"vieras"
Jyväskylässähän tuli nyt sellainen uusi käytäntö, että jos ottaa 1-2 lasta oman/omien lisäksi kotiin hoitoon (en tiedä vaadittavista koulutuksista yms.), niin saa myös niistä omistaan palkkaa. Olikohan 450e/kk/lapsi. Tuossa on jo vähän ideaa, jos oikeasti halutaan jotenkin päivähoidon ruuhkautumiseen vaikuttaa.

mä olen kans pohtinut nyt asiaa pari päivää, kun tuli puheeks tuolla leikkipuistolla asia.. :) oon kans pyöritelly ja hyöritelly asiaa mielessä, ja puhunut miehen kanssa; ja pohtinut asiaa ties miten päin.. :)

ja mun mielestä siis kuulostais ihan jopa kivalta että meidän perhe kasvais parilla lapsella, siis mähän olen aina halunnu ison perheen; ja siis plussana ois että osa lapsista olis vaan "virka-aikaan".. :) ja siis taustoista mä oon jo siis muutenkin tehny pk:ssa töitä että tuttua on useamman lapsen kanssa toimiminen.. :)

mä oon yrittäny pohtia plussia ja miinuksia asiaan; ja ois kiva saada kommenttia alalla toimivilta enemmän.. :)

"pph"
[QUOTE="an-nikki";23270558]Anteeksi että utelen, mutta missä päin Suomea asut? Jääkö sulla vanhempien maksettavaksi kuinka paljon? Onko sulla sama hinta kaikenikäisille vai isommat maksut alle 3v ja pienemmät yli 3v?
Mä olen näitä maksuja miettinyt pääni puhki, mitä vanhemmat vielä suostuu hoidosta maksamaan ja mikä summa menee sitten överiksi. Tuo 700/lapsi/kk kuulostaa "isolta" summalta, mutta joka kunnassa on kai vähän erilaiset tuet sen kelan yksityisen hoidon tuen lisäksi. Olisihan se mukavampi saada 700e kuin 400 samasta työstä :D[/QUOTE]

vanhemmat maksaa mulle n.300e. Kunta palvelurahana n.400. keskisuomessa asun. On sama hinta kaiken ikäsille.

"pph"
[QUOTE="pph";23270602]vanhemmat maksaa mulle n.300e. Kunta palvelurahana n.400. keskisuomessa asun. On sama hinta kaiken ikäsille.[/QUOTE]

Niin ja tähän lisäksi piti laittaa et toinen perhe maksaa minulle 150e ite ja palvelurahana saan loput 550e.

-
mä joskus kyselin yhden hoitolapsen ottamisesta kunnalta ja sanoivat etteivät anna vain yhtä kun joutuvat kuitenkin maksamaan tessin mukaan melkein kahdesta kun tessissä on peruspalkka (muistaakseni joitain 700 euroa?) joka täytyy maksaa myös yhdestä lapsesta. huijaskos ne mua vai onks tällanen ehto siel tessis, kun edelleen olisin kiinnostunut vain yhdestä hoitolapsesta.

Yhteistyössä