Helsingin Sanomat: Hei muijat, töihin sieltä

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Itsenäinen
Alkuperäinen kirjoittaja yksityiseltä;23152811:
siis palkka oli 1900 miinus verot eli käteen jää 1200 e.

Jos menisin hoitovapaalta töihin, lasten päiväkodit maksais 500e/kk. työmatkat ja ruuat 200e/kk.

Mulle jäis käteen töissä klo 8-16 raatamisesta 500e/kk.ja joo lapsilisät 200e (kaksi lasta)

Nyt saan hoitotuen 318 miinus verot eli 250e. Siihen päälle hoitolisä 70e, kuntalisä jotain 170e ja lapsilisät 200 yhteensä saan noin 700 e.
Tuo on malliesimerkki miten kotihoidontuki johtaa vääriin ratkaisuihin. Ihmiset katsovat (ymmärrettävästi) vaan mitä sillä hetkellä jää käteen miettimättä lainkaan minkälaisia vaikutuksia noilla valinnoilla on pitkällä tähtäimellä. Ansiokehitys, riski syrjäytyä työmarkkinoilta, eläkeasiat jne jää miettimättä.
 
"hippi"
Alkuperäinen kirjoittaja yksityiseltä;23152811:
siis palkka oli 1900 miinus verot eli käteen jää 1200 e.

Jos menisin hoitovapaalta töihin, lasten päiväkodit maksais 500e/kk. työmatkat ja ruuat 200e/kk.

Mulle jäis käteen töissä klo 8-16 raatamisesta 500e/kk.ja joo lapsilisät 200e (kaksi lasta)

Nyt saan hoitotuen 318 miinus verot eli 250e. Siihen päälle hoitolisä 70e, kuntalisä jotain 170e ja lapsilisät 200 yhteensä saan noin 700 e.
Paskanjauhantaa koko viesti. Itselleen valehtelemista. Ei suomen verot todellakaan ole niin suuret, että pienestä 1900 palkasta prosentti olisi lähellä neljääkymmentä. Ja jos tekee töitä todellakin noin paskalla palkalla, niin ukon pitää olla todella hyvätuloinen, jotta päivähoitomaksu olisi lähelläkään viittäsataa.
 
"Niinpä"
[QUOTE="vieras";23151528]Minä olen kotona hoitovapaalla ihan itsekkäistä syistä. En halua olla erossa lapsistani näinä ensimmäisinä vuosina. En halua, että elämästämme tulee kiireistä hoitoon-töihin-hoitopaikkaan-kotiin -juoksua. Haluan herätä aamuisin lasteni kanssa rauhassa, pötkötellä ja hassutella sängyssä, lukea kirjoja, askarrella, ulkoilla ja katsella kun lapset oppivat uusia asioita ihan joka päivä eikä vaan viikonloppuisin.

Mun puolesta työnantaja, yhteiskunta ja yleinen tasa-arvokehitys saavat odottaa vielä hetken.[/QUOTE]

Hyvä että joku edes uskaltaa tunnustaa totuuden. Kotiäitiys on mukavaa, saa vaan olla lasten kanssa, ei työpaineita, ei tarvitse elättää itseään.
Sen elättämisen tekee sitten mies ja yhteiskunta...

Voi kun kaikki voisivat halutessaan jäädä vain kotiin ja joku muu elättäisi... Kelpais mullekiin, kyllä mä kotonakin ajan saisin kulumaan...
 
"Vieras"
Nykyisin on huutava pula hoitoalan työntekijöistä. Ei ihme, kun puolet hoitoalalle koulutetuista naisista on kotona lasten kanssa, työelämän ulkopuolella.

Syntyvyys Suomessa on nyt ennätyskorkealla. Lapsia tehdään 3 vuoden välein ja yhä useammat naiset jättäytyvät työelämän ulkopuolelle jopa yli 10 vuodeksi.
 
"Vieras"
Jos ne kotiin jäävät olisivatkin miehiä, ei tulisi kuuloonkaan, että naiset alkaisivat heitä kotiin elättämään. Siitä se poru nousisi!
Naiset haluavat perhevapaat itse ja olla elätettävänä, kotona saada seurata lasten kasvua. Johan siitä 6+6+6 mallistakin nousi kauhea mekkala kun mieskin saisi jäädä edes 6 kk:ksi kotiin, eikä äiti voisi viedä sitä vapaata isältä.

Aika kaksinaismoralistista on tää, muka vedotaan lasten hyvinvointiin vaikka oikeasti kyse on itsekkyydestä. Kukapa ei haluaisi olla vapaana työelämän paineista ja viettää kiireetöntä elämää kotona. On aika kuvottavaa että piiloudutaan sen "lasten edun" taakse kun jokainen tietää ettei siitä ole kyse vaan ihan silkasta omasta itsekkyydestä.
 
Itsenäinen
[QUOTE="Vieras";23153590]Aika kaksinaismoralistista on tää, muka vedotaan lasten hyvinvointiin vaikka oikeasti kyse on itsekkyydestä. Kukapa ei haluaisi olla vapaana työelämän paineista ja viettää kiireetöntä elämää kotona. On aika kuvottavaa että piiloudutaan sen "lasten edun" taakse kun jokainen tietää ettei siitä ole kyse vaan ihan silkasta omasta itsekkyydestä.[/QUOTE]

Asiaa ...
 
[QUOTE="Vieras";23153441]Nykyisin on huutava pula hoitoalan työntekijöistä. Ei ihme, kun puolet hoitoalalle koulutetuista naisista on kotona lasten kanssa, työelämän ulkopuolella.

Syntyvyys Suomessa on nyt ennätyskorkealla. Lapsia tehdään 3 vuoden välein ja yhä useammat naiset jättäytyvät työelämän ulkopuolelle jopa yli 10 vuodeksi.[/QUOTE]

Kotihoidontukijärjestelmän vika tuskin on että hoitoala ei nykyisellään ole kiinnostava raskastyö, aika usein huonossa hierarkisessa ilmapiirissä, usein kolmivuorotyö ja huono palkka. Hoitoalan koulutuksen saaneita on töissä paljon muuallakin kuin koulutusta vastaavassa työssä. Myös itse kuulun tuohon ryhmää, enkä kanna huonoa omaatuntoa siitä että olen vaihtanut alaa.
 
hyvä äiti
[QUOTE="Vieras";23153590]Jos ne kotiin jäävät olisivatkin miehiä, ei tulisi kuuloonkaan, että naiset alkaisivat heitä kotiin elättämään. Siitä se poru nousisi!
Naiset haluavat perhevapaat itse ja olla elätettävänä, kotona saada seurata lasten kasvua. Johan siitä 6+6+6 mallistakin nousi kauhea mekkala kun mieskin saisi jäädä edes 6 kk:ksi kotiin, eikä äiti voisi viedä sitä vapaata isältä.

Aika kaksinaismoralistista on tää, muka vedotaan lasten hyvinvointiin vaikka oikeasti kyse on itsekkyydestä. Kukapa ei haluaisi olla vapaana työelämän paineista ja viettää kiireetöntä elämää kotona. On aika kuvottavaa että piiloudutaan sen "lasten edun" taakse kun jokainen tietää ettei siitä ole kyse vaan ihan silkasta omasta itsekkyydestä.[/QUOTE]

Ihan puhtaasti, olet väärässä. Itsekkyydetä siinä ei ole kyse. Menisin mielelläni lepäämään töihin toimistohommiini, mutta haluan olla lapselleni äiti, sen kaksi vuotta koko elämästä. Se on niin pieni aika. :) Opiskelen tässä hieman samalla, siis muutaman kurssin, mutta muuten haluan olla hyvä äiti, vaikka se onkin rankempaa kuin olisi töissä.
Tavallaan odotankin sitä aikaa kun menen töihin ja saan hetken ilman lapsia...ahhhh se vasta onkin laiskuutta mutta ihanaa sellaista ;) :D
 
[QUOTE="Vieras";23153441]Nykyisin on huutava pula hoitoalan työntekijöistä. Ei ihme, kun puolet hoitoalalle koulutetuista naisista on kotona lasten kanssa, työelämän ulkopuolella.

Syntyvyys Suomessa on nyt ennätyskorkealla. Lapsia tehdään 3 vuoden välein ja yhä useammat naiset jättäytyvät työelämän ulkopuolelle jopa yli 10 vuodeksi.[/QUOTE]

Tuskin kuitenkaan voidaan vielä puhua ennätyskorkeasta syntyvyydestä.
"Jotta väestö uusiutuisi pitkällä aikavälillä, kokonaishedelmällisyysluvun tulisi olla noin 2,1" vuonna 2009 syntyvyys oli 1,86.
Tilastokeskus - Syntyneet 2009
 
Viimeksi muokattu:
"hippi"
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä äiti;23153715:
...mutta muuten haluan olla hyvä äiti, vaikka se onkin rankempaa kuin olisi töissä...
Suomesta on tullut todellinen purnausyhteiskunta. Jos ihminen saa olla vapaalla rakastamiensa lasten kanssa ja pitää sitä raskaana, niin kyllä olisi aivojen tutkiminen paikallaan.

Tälläisellä äidillä viiraa päässä. Normaalit ihmiset kutsuvat noita rankkoja päiviä vapaa päiviksi, jolloin tehdään lasten kanssa jotain kivaa <3
 
Varmaan joo
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä äiti;23153715:
Ihan puhtaasti, olet väärässä. Itsekkyydetä siinä ei ole kyse. Menisin mielelläni lepäämään töihin toimistohommiini, mutta haluan olla lapselleni äiti, sen kaksi vuotta koko elämästä. Se on niin pieni aika. :) Opiskelen tässä hieman samalla, siis muutaman kurssin, mutta muuten haluan olla hyvä äiti, vaikka se onkin rankempaa kuin olisi töissä.
Tavallaan odotankin sitä aikaa kun menen töihin ja saan hetken ilman lapsia...ahhhh se vasta onkin laiskuutta mutta ihanaa sellaista ;) :D
Taidatte laittaa seuraavan lapsen alulle, että saat jäädä taas äitiyslomalle.

Ja missä nykyään on helppoja toimistohommia? Ei ainakaan meillä kunnalla!
 
"vieras"
[QUOTE="Niinpä";23153360]Hyvä että joku edes uskaltaa tunnustaa totuuden. Kotiäitiys on mukavaa, saa vaan olla lasten kanssa, ei työpaineita, ei tarvitse elättää itseään.
Sen elättämisen tekee sitten mies ja yhteiskunta...

Voi kun kaikki voisivat halutessaan jäädä vain kotiin ja joku muu elättäisi... Kelpais mullekiin, kyllä mä kotonakin ajan saisin kulumaan...[/QUOTE]

Lapsen ja äidin hyvinvoinnista ensisijaisesti kyse. Äidit jotka viihtyvät kotona pienen kanssa voivat tavallisesti aika hyvin kuten myös lapset. Työtä paiskivat taaperoiden äidit ovat usein uupuneita ja taaperot turvattomia.Yhteinen aika sisältää enimmäkseen arkeen liittyvää stressiä. Tilastot kertovat myös nuorten äitien masennuslukujen hurjasta lisääntymisestä. Ei ole niin yksinkertaista sekään että taaperon hoito ulkoistetaan ja omistaudutaan työlle, vaikka täällä kova-äänisesti palstalla puhutaankin asian puolesta.
 
"Hanna"
[QUOTE="hippi";23150120]Keskiansio on ylittänyt 3000 jo ajat sitten.[/QUOTE]

Ei ole ainakaan naisilla. Minä tienaan 2500 e/kk ja kuulun työpaikkani isopalkkaisimpiin naisiin. Veroja maksan kuukaudessa 500 euroa.
 
ellleeen
Mua kyllä v***uttaa tämä, että naiset on AINA kiinni toistensa kurkussa. Miehet myhäilee tyytyväisenä ja ämmät vaan kiusaa toisiaan.

Mun 6-vuotias poika saa kuulolaitteen ensi viikolla. Syynä on päiväkoti-iässä alkanut korvatulehduskierre, joka arpeutti korvakudosta niin pahasti, että kuulo on alentunut vaikeasti. Vein lapsen 1-vuotiaana päiväkotiin, ja ne pari vuotta olivat yhtä helvettiä jatkuvine tulehduksineen, lääkärireissuineen ja itkuisine öineen. Illat oli kiireisiä ja monesti sekä kipuinen lapsi että minä itkin väsymystä ja ikävää.

Tekisin nyt asiat toisin. Toinen lapsi onkin haaveissa. Mutta haistakaa nyt ämmät oikeasti paska tuon asenteen kanssa, että nyt pienen lapsen kotihoito onkin huono, itsekäs valinta, josta yhteiskunta kärsii. Aivan kuin yhteiskunnan ongelmiiin olisi syynä pienten lasten äidit.
 
Ja minä kun koin huonoa omatuntoa siitä että laittaisin lapsen JO kaksi vuotiaana hoitoon. Mutta asia onkin toisinpäin, kauhea loinen! :D
Koulua olen käynyt nostamatta opintotukia kun olen tehnyt töitä sen ohella koulusta suoraan töihin ja viikonloput pelkkää lukemista kun ei ole muuten aikaa töitten takia lukea ja kirjotinkin muutaman kuukauden päästä vauvan syntymästä joten ensimmäiset kuukaudet menivät lukiessa joka nukahtamisen aikaan. Että todellakin relaan hetken nyt ja annan vielä vuoden lapselleni. Ja jos joku minua kutsuu päin naamaa joksikin loiseksi niin tinttaan päin näköä. :D

Onneksi oma mieheni sentään arvostaa sitä mitä teen, vaikka rahaa tulisikin enemmän töissä ollessani. :)

Tässä on niin monesti vaan oma lehmä ojassa, ne äidit jotka joutuivat/halusivat jättää lapsen alle vuoden ikäsenä tarhaan kokevat epäreiluksi kun eivät saaneet sitä rahaa ja haluavat poistaa sen, ei viitsi ajatella omaa napaansa kauemmaksi. Minusta on hienoa että voi valita. Ja tarhaan laittaminen onkin yhteiskunnalle ilmaista kun äidithän ne maksaa töillänsä :whistle:
Että se siitä loisimisesta...
 
peesausta
Ja minä kun koin huonoa omatuntoa siitä että laittaisin lapsen JO kaksi vuotiaana hoitoon. Mutta asia onkin toisinpäin, kauhea loinen! :D
Koulua olen käynyt nostamatta opintotukia kun olen tehnyt töitä sen ohella koulusta suoraan töihin ja viikonloput pelkkää lukemista kun ei ole muuten aikaa töitten takia lukea ja kirjotinkin muutaman kuukauden päästä vauvan syntymästä joten ensimmäiset kuukaudet menivät lukiessa joka nukahtamisen aikaan. Että todellakin relaan hetken nyt ja annan vielä vuoden lapselleni. Ja jos joku minua kutsuu päin naamaa joksikin loiseksi niin tinttaan päin näköä. :D

Onneksi oma mieheni sentään arvostaa sitä mitä teen, vaikka rahaa tulisikin enemmän töissä ollessani. :)

Tässä on niin monesti vaan oma lehmä ojassa, ne äidit jotka joutuivat/halusivat jättää lapsen alle vuoden ikäsenä tarhaan kokevat epäreiluksi kun eivät saaneet sitä rahaa ja haluavat poistaa sen, ei viitsi ajatella omaa napaansa kauemmaksi. Minusta on hienoa että voi valita. Ja tarhaan laittaminen onkin yhteiskunnalle ilmaista kun äidithän ne maksaa töillänsä :whistle:
Että se siitä loisimisesta...
Asiaa!
 
hoitoalalla
[QUOTE="Vieras";23153441]Nykyisin on huutava pula hoitoalan työntekijöistä. Ei ihme, kun puolet hoitoalalle koulutetuista naisista on kotona lasten kanssa, työelämän ulkopuolella.

[/QUOTE]

No, hoitoalan työntekijät tiedostavat kaikkein selvimmin sen, että lapsia on paras hoitaa itse vähän aikaa, jos heitä on tähän maailmaan synnyttänyt. He tietävät esim. päiväkotien ongelmista tarkasti.

Olen maailman onnellisin, että omat lapseni ovat minun kasvattamiani, upeita ja hyvinvoivia. Palaan hoitoalalle heti kun koen sen mielekkääksi. Sitten kun lapseni pärjäävät myös illat töistään puolikuolleena tulevan äidin lepäillessä. Sillä sellaista hoitoalalla työskentelevän elämä on!
 
onkohan se
[QUOTE="Hanna";23153838]Ei ole ainakaan naisilla. Minä tienaan 2500 e/kk ja kuulun työpaikkani isopalkkaisimpiin naisiin. Veroja maksan kuukaudessa 500 euroa.[/QUOTE]

Niin, onkohan tuo keskiansio, eli keskiarvo, vai mediaani? Tul vaan mieleen...
 
"Vieras"
Tekisin nyt asiat toisin. Toinen lapsi onkin haaveissa. Mutta haistakaa nyt ämmät oikeasti paska tuon asenteen kanssa, että nyt pienen lapsen kotihoito onkin huono, itsekäs valinta, josta yhteiskunta kärsii. Aivan kuin yhteiskunnan ongelmiiin olisi syynä pienten lasten äidit.
Mitäpäs jos antaisitkin nyt sen lapsen isän jäädä kotiin ja menisit itse töihin. Ihan hyvin sitä hoitoa voi antaa isäkin.
Pitäisi miehillekin antaa joskus tilaisuus olla pois työelämästä ja nauttia omista lapsistaan.
 
"Vieras"
Mitenkähän tällainen lapseton nainen voisi joskus päästä yhteiskunnan tuella oleskelemaan kotiin? Kyllä muakin väsyttää olla aina vaan töissä, kaikki joulut ja uudetvuodet, lasten hiihtoloma-ajat, heinäkuut... Kuka mut elättäisi, miksi minun pitää aina vaan tehdä töitä ja maksaa veroja vaikken koskaan saa mitään vastineeksi?
Ja juu, en voi saada lasta, joten niillä en voi keinotella yhtään.
 
[QUOTE="Vieras";23154081]Mitenkähän tällainen lapseton nainen voisi joskus päästä yhteiskunnan tuella oleskelemaan kotiin? Kyllä muakin väsyttää olla aina vaan töissä, kaikki joulut ja uudetvuodet, lasten hiihtoloma-ajat, heinäkuut... Kuka mut elättäisi, miksi minun pitää aina vaan tehdä töitä ja maksaa veroja vaikken koskaan saa mitään vastineeksi?
Ja juu, en voi saada lasta, joten niillä en voi keinotella yhtään.[/QUOTE]

Just joo..eli oma lehmä ojassa. Et siis välitä pätkääkään muiden lapsista kun ei kohdistu rahat sinuun. Ne suurenmoiset rahat...
 
.....
[QUOTE="Vieras";23154081]Mitenkähän tällainen lapseton nainen voisi joskus päästä yhteiskunnan tuella oleskelemaan kotiin? Kyllä muakin väsyttää olla aina vaan töissä, kaikki joulut ja uudetvuodet, lasten hiihtoloma-ajat, heinäkuut... Kuka mut elättäisi, miksi minun pitää aina vaan tehdä töitä ja maksaa veroja vaikken koskaan saa mitään vastineeksi?
Ja juu, en voi saada lasta, joten niillä en voi keinotella yhtään.[/QUOTE]

Tuolla asenteella et jaksaisi yhteiskunnan minimituilla enää lapsista huolehtia. Hyvä, että itsestäsi... julmaa kyllä mutta totta.
 
[QUOTE="Vieras";23154081]Mitenkähän tällainen lapseton nainen voisi joskus päästä yhteiskunnan tuella oleskelemaan kotiin? Kyllä muakin väsyttää olla aina vaan töissä, kaikki joulut ja uudetvuodet, lasten hiihtoloma-ajat, heinäkuut... Kuka mut elättäisi, miksi minun pitää aina vaan tehdä töitä ja maksaa veroja vaikken koskaan saa mitään vastineeksi?
Ja juu, en voi saada lasta, joten niillä en voi keinotella yhtään.[/QUOTE]

Ala vaikka omaishoitajaksi, niin tiedät millaista on elää "isoilla" tuilla. Tai mene perheeseen lastenhoitajaksi, niin saat ihan palkkaa, josta kertyy eläkkeet.
 
kikikii
[QUOTE="Vieras";23154057]Mitäpäs jos antaisitkin nyt sen lapsen isän jäädä kotiin ja menisit itse töihin. Ihan hyvin sitä hoitoa voi antaa isäkin.
Pitäisi miehillekin antaa joskus tilaisuus olla pois työelämästä ja nauttia omista lapsistaan.[/QUOTE]

Mä olen tästä täysin samaa mieltä ja toivon, että jos meille vielä lapsia tulee niin isä voisi jäädä tuolloin kotiin.

Tällä hetkellä minä olen kotona, eikä isä, ihan minun itsekkyyteni takia. Siksi, että haluan pitää paussia työelämästä, ehkä miettiä samalla, haluanko vaihtaa työtä tai opiskella jotain uutta.

Alle 2-vuotiasta lasta ei tunnu hyvältä laittaa päiväkotiin, mutta hoitajana voisi olla aivan hyvin oma isä. Pienenä lievennyksenä minun kotona olemiselle mainittakoon myös se seikka, että miehen työpaikalla tapahtui juuri ennen lapsen syntymää isoja muutoksia ja tällä hetkellä on turvallisempaa hänen työpaikkansa jatkuvuuden vuoksi, että hän on töissä nyt.

Minusta on naurettavaa, miten tällä palstalla äidit haukkuvat toisiaan siitä, kuka on paras ja kuka paskin äiti ja millä perusteilla. Äitiyteen liitetään muuotoinkin niin valtavia vaatimuksia, joita yksikään äiti ei kykene saavuttamaan täydellisesti, jokainen äiti joutuu tämän vuoksi kokemaan miltä tuntuu tuntea olonsa riittämättömäksi, tai kun syyllisyys piinaa. Ehkä se toisten haukkuminen kuitenkin lievittää omaa riittämättömyyden tunnetta.
 

Yhteistyössä