G: Millaisilla valinnoilla vaikutat omalta osaltasi eettisyyteen/ekologisuuteen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Lajittelen jätteet.

Kierrätän ja uusiokäytän mahdollisimman paljon.

Suosin joukkoliikennettä tai kävelen. Vaikka meillä on auto, en käytä sitä ikinä.

Kestovaipat oli käytössä kuopuksella, kuukuppi ja kestositeet löytyy myös.

Ostan mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa, luomua ja reilun kaupan tuotteita. Ikävä kyllä hinta on joskus esteenä, tai saatavuus.

Ostan ison osan vaatteista ja kodin tavaroista kirpputorilta/muualta käytettynä.

Sammutan valot niistä huoneista, joissa ei oleskella, ja suurin osa lampuista on energiansäästölamppuja.

Nuo tuli mieleen sen enempää miettimättä.
 
- olen vähentänyt uusien vaatteiden ostoa, pyrin ostamaan harvemmin, mutta laadukkaampia vaatteita, jotka kestävät kauemmin
- kierrätän
- en omista autoa
- kävelen kauppareissut, lumettomana aikana pyöräilen
- asun ekologisesti, kerrostalossa, pieni asunto
 
:)
luomu
kierrätys
kestovaipat
kestotalouspaperi
kestositeet ja kuukuppi
jätteiden lajittelu
uusia vaatteita ostetaan vain jos on aivan pakko, muuten kirppiksiltä.

pieniä asioitahan nuo, mutta jotain kuitenkin.
 
Vastauksena otsikon kysymykseen sanoisin että suhteellisen helpolla ja vaivattomilla.
Eli niitä valintoja tulee ekologisuuden ja eettisyyden suhteen tehtyä, jotka eivät "vaadi" paljoa.

- kierrätän. Pyrin ostamaan mielummin käytettyä kuin uutta.
- lajittelen jätteet.
- lämmitämme pääosin rakennusjätteellä, tietöistä yms syntyneellä raivausjätepuulla ja vihreällä sähköllä.
- ajamme työ - ja koulumatkoja kimppakyydeillä.
 
"mielipide"
kierrätän
käytän julkisia
sammutan valot aina kun mahdollista (ja laturit otan seinästä käytön jälkeen)
pyrin ostamaan kenkiä ja vaatteita, jotka säilyvät monta vuotta
 
Keittiönoita
Pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän. En osta uusia vaatteita ennenkuin vanhat on menneet rikki. Elän kutakuinkin pimeässä ja lämmitys on ollut päällä viimeksi tammikuussa 2010. Suihkussakäynnistä selviän muutamassa minuutissa. En sauno koskaan. Jos teen uuniruokaa, hyödynnän jälkilämmön. Olen sukulaisten ja tuttavien vanhojen huonekalujen hautausmaa.

Lihat ja kananmunat ostan aina luomua. Muutakin luomua, jos sattuu osumaan kohdalle. Pyrin välttämään ulkomaalaisia ruoka-aineita aina, kun mahdollista. Olen kuitenkin esim kahvin suurkuluttaja, joten täysin kotimaisella linjalla en pysy. Suosin kotimaisia pientuottajia, mielellään lähituotantoa.

En omista autoa enkä ajokorttiakaan. Kuljen julkisilla, jos on tarvetta kulkea. Useimmiten ei ole, koska teen töitä kotoa käsin.

Käytän pesukoneen kuivausohjelmaa erittäin harvoin. Kesäisin kasvatan yrtit, pinaatit ja salaatit omassa pihassa. Loppukesästä säilön kotimaisia kasviksia. Suosin elintarvikkeissa sesonkituotteita. Hyödynnän ruuanjämät seuraavan päivän ruuissa. Vältän mahdollisuuksien mukaan tarpeetonta pakkausmateriaalia. Käytän kauppareissulla kangaskassia.

Lajittelen jätteet sen mukaan, miten alueelta löytyy eri jätteille keräyspisteitä. En meikkaa enkä käytä kasvovesiä, naamarasvoja tai kuorintavoiteita. Saippua, dödö ja - joskus - huulirasva riittävät.

Tavoite: Vähentää kulutusta entisestään. Perehtyä paremmin luonnonvaraisiin kasveihin ja hyödyntää ensi keväänä villivihannekset. Joku konna - siis oikeasti (kilpi)konna - on viime vuosien aikana aiheuttanut sen, että pihassani ei kasva enää voikukan voikukkaa, mikä on oikeastaan harmittava juttu. Ensi kesänä aion heivata pihastani kaikki koristekasvit pois ja istuttaa tilalle hyötykasveja.
 
"noh"
Monellakin tapaa, esim:

Lajittelen jätteet
Kierrätän
En shoppaile vaatteita enkä muutakaan tarpeetonta
Hankin vaatteeni kirpparilta tai saan toisten "vanhoja" (no, alusvaatteet ja sukat ostan kyllä uutena...)
Pyrin ylipäätään hankkimaan kerralla kestävää, kierrättämään tavaroita tuttavien kesken, korjaamaan vanhaa ja tekemään "uusia" hankintoja esim. Kierrätyskeskuksesta

Olen kasvisyöjä
Ostan mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, mielellään luomua (siihen ei aina ole varaa...)

En tupakoi
Käytän kuukuppia
Käytän ekokosmetiikkatuotteita ja ylipäätään mahdollisimman vähän mitään tuotteita

Sähköä käytän säästeliäästi, sammutan kans valot ja koneet jos en tartte
Pidän huonelämpötilan kohtuullisena
Kuljen julkisilla, pyörällä tai kävellen
Asun kerrostalossa

Noi nyt tuli ekana mieleen...
 
---
Täytyy tunnustaa etten yhtään mitenkään.. :)
Kaksi autoa (60 000km/vuosi), ajan joka paikkaan enkä todellakaan käytä lähikauppoja, en kierrätä muuta kuin pullot, en lajittele roskia, en TODELLAKAAN ostaisi mitään käytettyä ja kuukuppi ja kestovaipat kuuluu lähinnä painajaisiin.
Vesi kuuluu vuokraan, joten sitä tulee lutrattua tuhottomasti, enkä sähköäkään säästele. Syön epäreilun kaupan ruokaa ja paljon lihaa. Ruokaa menee myös paljon roskiin.

Eikä tämä edes ole provosointia vaan totta. En tiedä pitäisikö potea huonoa omatuntoa, mutta en niin tee.
 
"vieras"
Täytyy tunnustaa etten yhtään mitenkään.. :)
Kaksi autoa (60 000km/vuosi), ajan joka paikkaan enkä todellakaan käytä lähikauppoja, en kierrätä muuta kuin pullot, en lajittele roskia, en TODELLAKAAN ostaisi mitään käytettyä ja kuukuppi ja kestovaipat kuuluu lähinnä painajaisiin.
Vesi kuuluu vuokraan, joten sitä tulee lutrattua tuhottomasti, enkä sähköäkään säästele. Syön epäreilun kaupan ruokaa ja paljon lihaa. Ruokaa menee myös paljon roskiin.

Eikä tämä edes ole provosointia vaan totta. En tiedä pitäisikö potea huonoa omatuntoa, mutta en niin tee.
Ei voi potea huonoa omaatuntoa, jos sitä ei ole.
 
---
Höpöhöpö, ei se, ettei ekoituhippeily kiinnosta tarkoita ettenkö voisi omata ihan toimivan omantunnon ja moraalin niiden asioiden suhteen, jotka ovat arvomaailmassani korkealla.
 
"vieras"
Höpöhöpö, ei se, ettei ekoituhippeily kiinnosta tarkoita ettenkö voisi omata ihan toimivan omantunnon ja moraalin niiden asioiden suhteen, jotka ovat arvomaailmassani korkealla.
Ahaa. Lasten hyvinvointi ei ole arvomaailmassasi korkealla? Tuhoton kuluttaminen vaikuttaa suoraan lasten(kin) hyvinvointiin, etenkin köyhien maiden (lapsityövoima ym.) Miksi et muuten lajittele? Tuleeko sinulle suorastaan hyvä mieli siitä, mitä enemmän saastutat elinympäristöämme? Se on maailman helpointa.
 
"vieras"
Täytyy tunnustaa etten yhtään mitenkään.. :)
Kaksi autoa (60 000km/vuosi), ajan joka paikkaan enkä todellakaan käytä lähikauppoja, en kierrätä muuta kuin pullot, en lajittele roskia, en TODELLAKAAN ostaisi mitään käytettyä ja kuukuppi ja kestovaipat kuuluu lähinnä painajaisiin.
Vesi kuuluu vuokraan, joten sitä tulee lutrattua tuhottomasti, enkä sähköäkään säästele. Syön epäreilun kaupan ruokaa ja paljon lihaa. Ruokaa menee myös paljon roskiin.

Eikä tämä edes ole provosointia vaan totta. En tiedä pitäisikö potea huonoa omatuntoa, mutta en niin tee.
Minä olen vähän samoilla linjoilla kuin sinä.. Lajittelen jätteet ja omistan kuukupin, mutta siinä taitaakin olla minun ainoat hyvät teot ympäristön hyväksi. Kuljen autolla kauppaan, vaikka kävellenkin olisi mahdollista välillä käydä. Mutta se veisi aikaa ja voimia, joita minulla ei nykyisessä elämäntilanteessa ole, joten poltan surutta bensaa. En edes käytä sitä E10-bensiiniä (eikös sen pitäisi olla ympäristöystävällisempää?). Vesi ja sähkö kuuluvat vuokraan. Välillä saattaa jäädä valot johonkin huoneeseen yöksi päälle, tai aamulla jäävät päälle kun lähden kouluun. Uunin laitan heti lämpenemään kun aloittelen leipomista, ja vaikken ihan heti saisikaan leipomuksia uuniin, niin uuni saa odotella ja olla päällä. Ruokaa menee roskiin kun usein unohdan jotain jääkaapin perälle. Ja heitin vähän aikaa sitten vanhoja lääkkeitä tavan roskiin.

Eikä minullakaan ole huono omatunto. Minä olen muutenkin niin kiireinen ja stressaantunut, etten jaksa enää ruveta jotain ympäristöasioita miettimään.
 
"vierailija"
[QUOTE="vieras";23074983]Ahaa. Lasten hyvinvointi ei ole arvomaailmassasi korkealla? Tuhoton kuluttaminen vaikuttaa suoraan lasten(kin) hyvinvointiin, etenkin köyhien maiden (lapsityövoima ym.) Miksi et muuten lajittele? Tuleeko sinulle suorastaan hyvä mieli siitä, mitä enemmän saastutat elinympäristöämme? Se on maailman helpointa.[/QUOTE]

En tiedä miten tämä henkilö jolle tämä viesti oli suunnattu, mutta minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta nämä kehitysmaiden lapset enkä heistä jaksa mielessäni enkä teoilla huolehtia, minua kiinnostaa vain oman lapseni paras.
 
---
[QUOTE="vieras";23074983]Ahaa. Lasten hyvinvointi ei ole arvomaailmassasi korkealla? Tuhoton kuluttaminen vaikuttaa suoraan lasten(kin) hyvinvointiin, etenkin köyhien maiden (lapsityövoima ym.) Miksi et muuten lajittele? Tuleeko sinulle suorastaan hyvä mieli siitä, mitä enemmän saastutat elinympäristöämme? Se on maailman helpointa.[/QUOTE]



Enpä kyllä kehtaa valehdella että kiinnostaisi tässä mielessä kehitysmaiden tai sinunkaan lasten kohtalo, omia ei onneksi ole, ainakaan vielä.

En lajittele, koska en jaksa mitään haisevia kasseja kaapeissa. Roskat vien ulos aina asunnosta poistuessani, enkä jätä niitä sisälle lojumaan, jotta muutama eri roskis saisi muhia täyteen.
 
"myy"
Tulen tosi pienellä rahalla toimeen. se siis varmaan kertoo jo paljon. Eli en osta paljo nmuuta kuin ruokaa ja sitäkin luomuna useimmiten. En asu leveästi enkä elä leveästi ja inhoan öykkäreitä.

Paheeni on auto. Jota itse asiassa inhoan, kaupunkiajoa. Vaan lasten vuoksi pakko.
 
"vieras"
[QUOTE="vierailija";23075034]En tiedä miten tämä henkilö jolle tämä viesti oli suunnattu, mutta minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta nämä kehitysmaiden lapset enkä heistä jaksa mielessäni enkä teoilla huolehtia, minua kiinnostaa vain oman lapseni paras.[/QUOTE]

Ja sinusta tässä ei ole mitään väärää, ettei sinua kiinnosta kuin oma (ja lapsesi) napa? Noh, se vaatiikin keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä, ajattelua ja moraalia, että kykenee välittämään muistakin kuin itsestään. Etkö siis välitä muista läheisistäkään kuin lapsestasi? Et ikinä auta ketään? Kulkisit vain ohi, jos näkisit apua tarvitsevia? Jättäisit ihmisen kuolemaan vaikka voisit auttaa? Tuskin. Eli taisit vähän kärjistää.
 
"vieras"
Enpä kyllä kehtaa valehdella että kiinnostaisi tässä mielessä kehitysmaiden tai sinunkaan lasten kohtalo, omia ei onneksi ole, ainakaan vielä.

En lajittele, koska en jaksa mitään haisevia kasseja kaapeissa. Roskat vien ulos aina asunnosta poistuessani, enkä jätä niitä sisälle lojumaan, jotta muutama eri roskis saisi muhia täyteen.
En mäkään. Ja silti lajittelen. Laitan pahvit pahvinkeräykseen ja paperit paperinkeräykseen. Jos lähden viemään roskapussia, heitän tölkit samalla metallikeräykseen, vaikkei niitä olisi paljon jne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23075066]Ja sinusta tässä ei ole mitään väärää, ettei sinua kiinnosta kuin oma (ja lapsesi) napa? Noh, se vaatiikin keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä, ajattelua ja moraalia, että kykenee välittämään muistakin kuin itsestään. Etkö siis välitä muista läheisistäkään kuin lapsestasi? Et ikinä auta ketään? Kulkisit vain ohi, jos näkisit apua tarvitsevia? Jättäisit ihmisen kuolemaan vaikka voisit auttaa? Tuskin. Eli taisit vähän kärjistää.[/QUOTE]

Pari viikkoa sitten itse asiassa pysähdyin kadulla kysymään mikä on hätänä, kun pikkupoika itki. Joten kyllä autan lähimmäistä. Mutta eikös se ole myös niin, että ei íhmisen psyyke kestä, jos ottaa kaiken vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden mitä maailmasta löytyy omille harteilleen. Minulla ei vaan ole voimia huolehtia Haitin maanjäristyksen uhreista, kehitysmaiden köyhistä lapsista jne. Ja tuskin se tekee minusta kovin huonoa ihmistä, luulen ettei kehitysmaiden vanhempiakaan kauheasti kiinnosta onko minun lapsella asiat hyvin.
 
"vieras"
Asun pienessä (mutta riittävän kokoisessa) asunnossa. Käytän tuulivoima-sähköä. Ostopäätöksissä kriteereinä eettisyys ja ekologisuus mahdollisuuksien mukaan. Vaatteet käytän loppuun, muutenkin ostelen kohtuullisesti, rahavarannot tai niiden niukkuus auttaa tässä, ei tarvitse itse hirveesti ponnistella :D En omista autoa, käytän julkisia.
En ole lentomatkustellut yli kymmeneen vuoteen. Tämä ei vaadi ponnisteluja, ei vain ole ollut matkakuumetta pidempiin reissuihin, jos oikein alkaisi mieli tehdä, niin varmaan sitten matkustaisin.
Olen sitäpaitsi varmasti omalta osaltani käyttänyt luonnonvaroja kiitettävästi matkustamiseen, kiintiöni on täynnä, ei sädekehä kiillä.
Lajittelen jätteet suurinpiirtein (aina ei täydellisesti jaksa). Yritän tuottaa mahdollisimman vähän jätettä. Muutin paperisen sanomalehden tilauksen vain sunnuntai-numeroita koskevaksi.
Aloin taas käyttää palasaippuaa nestemäisten, muovipulloissa myytävän sijaan.
Paljon olisi petrattavaa, helpostikin. Ruokaa esim.menee haaskuuseen, ja kyllä sitä jätettäkin syntyy vielä kiitettäviä määriä.
Kesämökillä (minkä olemassaolo sinänsä ei liene ekologisuuden huipentuma) leikin ekohippiä, kompostikäymälä, vesi käsivoimin kaivosta, pieni aurinkopaneeli, jolla toimii valaistus ja saa kännykän ladattua. Mökillä hyödynnän luonnon antimia mahdollisuuksien mukaan: villivihanneksia, marjoja ja sieniä, onkikalaa. Lisäksi pieni kasvimaa, josta salaatit ja vähän perunaakin.
Käyn mökillä pari kertaa vuodessa,matkustan junalla.Mutta, hittolainen, kun ovat uhkailleet liikennöinnin lakkautuksesta jo toistakymmentä vuotta. Autoa en silti aio hankkia. Bussi ja taksi lienee sitten kulkuvälineinä.
Pienillä, helpoilla valinnoilla mennään, omantunnon mukaan, se tosin muistuttelee näistä asioista vuosi vuodelta tiukemmin.
 
100% ituhippi en kykene olemaan, mutta

-lajittelen jätteet ja kompostoin biojätteen
-kissanhiekka on puupohjaista- menee siis biojätteeseen eikä kaatopaikalle
-en osta moneen kertaan pakattuja tuotteita, eli vaikka hammastahnaa pahvikotelossa
-kaupungilla parkkeeraan auton ja kävelen paikasta toiseen, en siis siirrä autoa joka kerta
-ostan mieluummin lähellä tuotettua ja kannatan paikallisia yrittäjiä -aina kun mahdollista
-koetan ostaa mahdollisimman luonnollista ruokaa, lankaa, tms
-jos jostakin voi tehdä kestoversion, sen yleensä teen tai hankin
-käytän ekologisia pesuaineita
-käytän tuotteet loppuun ja ostan hyvin paljon käytettynä esim huonekalut ja vaatteet



Jos jonkun mielestä listasta puuttu jokin, hän älkööt ivatko. Ekokylän asukiksi horsmapaidassa mua ei tällä hetkellä saa eikä koko maailman tila ole vastuullani. Mutta hiukan voi jokainen vaikuttaa ja minä teen sen näin.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23075086]Pari viikkoa sitten itse asiassa pysähdyin kadulla kysymään mikä on hätänä, kun pikkupoika itki. Joten kyllä autan lähimmäistä. Mutta eikös se ole myös niin, että ei íhmisen psyyke kestä, jos ottaa kaiken vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden mitä maailmasta löytyy omille harteilleen. Minulla ei vaan ole voimia huolehtia Haitin maanjäristyksen uhreista, kehitysmaiden köyhistä lapsista jne. Ja tuskin se tekee minusta kovin huonoa ihmistä, luulen ettei kehitysmaiden vanhempiakaan kauheasti kiinnosta onko minun lapsella asiat hyvin.[/QUOTE]

Tämä on kyllä totta.
Vaikka ei huolehdi ja sure jokaisen maailman lapsen kohtaloa niin voi silti olla hyvä, lämmin sydäminen ja hyvän moraalin omistava ihminen. Toisaalta joku joka kierrättää, tekee hyväntekeväisyyttä Haitin uhrien auttamiseksi ja kantaa huolta maailman saastumisesta, voi olla kylmä ja välinpitämätön niitä kanssa ihmisiä kohtaan jotka ovat täällä lähellä. Asiat on niiin harvoin täysin mustavalkoisia, on myös harmaata. Ja sen harmaan lisäksi löytyy vielä kasapäin muita värejä...
 
"Riksu"
Nämä tulivat äkkiseltään mieleen:
- En syö lihaa. Mies ja lapsi syövät kananmunia, ne ostetaan aina luomuna. Muutenkin yritän valita aina luomua tai Reilua kauppaa, jos vaan kukkaro kestää.
- Käytän kuukuppia, lapsella käytimme kestovaippoja, 1,5-vuotiaasta asti pottaa.
- Jätteet tietenkin lajitellaan.
- Lämmitämme asunnon puulla, sähköpatterit niin pienellä, että menevät päälle vasta, jos tulee tosi kova pakkasyö.
- Sienestän ja marjastan. Yritän välttää kasvihuonetomaatteja yms.
- Meillä on auto miehen työn vuoksi, mutta vain yksi auto. Itse kävelen, pyöräilen ja käytän bussia.
- Ostan vaatteita ja muuta tavaraa vain tarpeeseen. Säästyy rahaa ja voi asua pienemmässä asunnossa, kun säilytystilaakaan ei tarvitse tuhottomasti ;).
- Myyn kirpparilla tai Huutonetissä tai vien Pelastusarmeijalle kaiken meille tarpeettomaksi jääneen käyttökelpoisen. Pyrin ostamaan laadukasta ja kestävää, ostan myös kirppikseltä.
 

Yhteistyössä