Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti
bimalleolaari
Tarkoitan siis sitä, kun on kipsi poistettu ja pitäisi kävellä ilman sitä kipsiä. Itsellä laitettu rautaa jalka täyteen ja huomisesta alkaen pitäisi alkaa harjoitella kävelyä täydellä painolla, viikon päästä ilman kipsiä. Kuinka kauan menee, että voi kävellä 1) siedettävästi ja 2) normaalisti murtuneella jalalla? Siedettävästi eli kärsii laskea jalan maahan ja ei koske (paljon) ja jopa ilman keppejä mutta kuitenkin voi olla jotain häiriöitä kävelyssä kuten liikerajoitteita. Normaalisti eli kuin ennen murtumaa. Tiedän, että on yksilöllistäkin, mutta haluaisin tietää miten muilla meni.
 
Minä käytin kyynärsauvoja kipsin poisottamisen jälkeen pari päivää. Nilkka oli tosi jäykkä, paljon liikerajoitusta. Kuntoutus alkoi hyvin ja parin viikon päästä kävelin jo melkein ontumatta. Mutta takapakkia tuli, nilkkaan tuli siihen alkuperäisen murtuman kohdalle rasitusmurtuma ja taas keppien kanssa liikkumista 5 viikkoa. Nyt alan olla ok kunnossa, tapaturma oli kesäkuun lopussa. Jos ei olisi tullut sitä rasitusmurtumaa, olisin ollut tässä pisteessä noin 10 viikon kuluttua tapaturmasta. Ja voi se kuulema vaivata pitkäänkin, vaikka loppuiän. Turvota ja väsyä jne. Ota rauhallisesti kuntoutuksen kanssa, ettei käy kuin minulle.
 
Minulla ei ollut varsinaisesti nilkka murtunut vaan kantaluu, mutta alempi nilkkanivel luudutettiin samalla kun kantaluu korjattiin. Jalka oli kipsissä/saapasortoosissa 14 viikkoa leikkauksen jälkeen. Kävelin vaihtelevasti yhden tai kahden kepin kanssa kuukauden verran sapasortoosista päästyäni, siedettävää kävely alkoi olla kolmen kuukauden päästä (niin ettei nilkka hirveästi kipeytynyt puolen tunnin käveylenkillä, vähän turposi kyllä).

Normaalisti kävelin n. viisi kuukautta saapasortoosin poiston jälkeen, tosin edelleen nilkka taipuu ylös-alas hiukan huonommin kuin toinen, ja esim. portaiden laskeutuminen on edelleen hankalaa. Paikallaan ollessa nilkka jäykistyy aina vähän, ja liikkeellelähtiessä tuntuu hiukan kipua ja joudun muutaman askeleen verran ontumaan.

Pitkä on siis toipuminen, mutta koko ajan mennään eteenpäin. Tsemppiä toipumiseen sinulle, ap!
 
Viimeksi muokattu:
"Vesku"
Minulla weber B-tason kehräsluun murtuma.
Leikattiin, laitettiin rautaa ja 6 ruuvia
1-2 viikko vaikeaa kunes tikit otettiin pois
3-5 viikot kävelyä noin 120 km keppien kanssa
6. viikko meneillään kipsi jalassa mutta ilman keppejä, kävely suht. normaalia
Kipsi otetaan pois vajaan viikon kuluttua, sitten paljon kävelyä ja kuntoutusta
 
Minä voin nyt sanoa, 7 kk tapaturman ja leikkauksen jäljeen, että melkein alkaa olla jalka kunnossa. Jos on kengät koko päivän jalassa ja kävelee oikein paljon, nilkka vielä vähän turpoaa, mutta kipuja ei ole. Varon kyllä vielä hypätessä ja esim kun kopistelee lunta kengistä, tulee leikattuun nilkkaan sellainen sähköinen tunne.
 
En enää muista kovin tarkkaan aikoja. Mutta yllätys oli silloin se, kun menee bussista pois, niin ei se nilkka taipunut niin kuin ennen. Hyvä että en silloin mennyt nenälleni. Joten varovainen kannattaa olla. Vesi on tosi hyvä jumppapaikka, vesijuoksu varsinkin.
 
"Vesku"
Tämä viimeinen viikko sikäli hankala kun kipsin pohja täysin kova ja nilkkakulma kuten laskettelumonossa niin kävely todella vaikeaa. Muuten nilkka ok eli kestää kävelyn ilman keppejä.

Vesijuoksusta haaveilen jo itsekin, ehkä pääsen uimahalliin jo ensi viikolla. Onneksi on vielä saikkua jäljellä.

Onko kenelläkän kokemusta nuista raudoista ja ruuveista. Aiheuttaako ne ongelmia myöhemmin?
Eniten askarruttaa ruuvin päät - hankaako ne kengässä ihon rikki kehräsluun kohdalla?
(Syksyllä on seuraava maratonjuoksu edessä)

Nilkan kanssa pitää näköjään olla varovainen joka paikassa-heikkohan se vielä on
 
Mulla on jäänyt jalkaan sääolosuhteiden vaihtelun enteileminen. Kivaa näin talvella, kun sää vaihtelee jatkuvasti, niin nilkkaa jomottaa oudosti tuon tuostakin.
Mulla meni monta viikkoa, että nilkka edes taipui kunnolla. Vuosi sitten tammikuussa kipsi poistettiin ja jalka toimi kunnolla vasta huhti- toukokuussa. Paljon fysioterapiaa ja rappusissa kävelyä se vaati, että nilkka kuntoutui entiselleen.
 
"VesKu"
Moii!

Minun jalkaani on vaivannut hermosärky. Silloin kun liikkuu, särkyä ei ole ja jalka voi hyvin mutta ne illat ja yöt .... kukahan on tuonkin yön keksinyt?

Voin kuvitella että kun olen seuraavat 50 vuotta rautanilkka, niin sään vaihtelut tuntuvat

Fysioterapia - Tarjotaanko sitä yleensä heti kipsin poiston jälkeen vai pitääkö itse hakea?
 
"vesku"
Kipsi otettiin pois eilen.

Yllätys se ettei kävely ilman kipsiä ollutkaan enää helppoa, samalla kipua nilkan sisäsyrjällä vaikka ulkosyrjälle laitettiin titaania.

Nyt on nilkka jonkin verran turvoksissa

Kai kohtuullinen kävely on ihan ok vai....???
 
[QUOTE="vesku";23049065]Kipsi otettiin pois eilen.

Yllätys se ettei kävely ilman kipsiä ollutkaan enää helppoa, samalla kipua nilkan sisäsyrjällä vaikka ulkosyrjälle laitettiin titaania.

Nyt on nilkka jonkin verran turvoksissa

Kai kohtuullinen kävely on ihan ok vai....???[/QUOTE]

Antoiko lääkäri lähetteen fysioterapiaan? Luulisin, että laittoi mukaan.

Kyllähän siinä aikansa menee, jotta kävely sujuu. Multa ei muuten onnistunut ripeä kävely dementiahiihtotyylillä vielä 4kk kipsin poisoton jälkeen.

Muista edelleen antaa kylmähoitoa nilkkaan ja pidä sitä vielä kohotettuna aina kun vaan ehdit vetäytyä vaakatasoon! =)
 
[QUOTE="Vesku";22994322]Tämä viimeinen viikko sikäli hankala kun kipsin pohja täysin kova ja nilkkakulma kuten laskettelumonossa niin kävely todella vaikeaa. Muuten nilkka ok eli kestää kävelyn ilman keppejä.

Vesijuoksusta haaveilen jo itsekin, ehkä pääsen uimahalliin jo ensi viikolla. Onneksi on vielä saikkua jäljellä.

Onko kenelläkän kokemusta nuista raudoista ja ruuveista. Aiheuttaako ne ongelmia myöhemmin?
Eniten askarruttaa ruuvin päät - hankaako ne kengässä ihon rikki kehräsluun kohdalla?
(Syksyllä on seuraava maratonjuoksu edessä)

Nilkan kanssa pitää näköjään olla varovainen joka paikassa-heikkohan se vielä on[/QUOTE]
Minulla on ollut ruuvit ja levy nilkassa viime heinäkuusta. Minulle sanottiin, että jos ne eivät ala vaivata, esim ruuvit löystyä, ei niitä oteta pois koskaan. Joskus ne kuulema voivat alkaa vaivata. Minulle tosin tuli rasitusmurtuma syksyllä. Nyt nilkka alkaa olla kunnossa, kyllä se vielä semmoinen "paksun oloinen" on, jäykempi, mutta rappuset pääsen alaskin ihan tavalliseen tapaan. Juosta ei vielä taitaisi tohtia (jos nyt yleensäkään juoksisin). Ja esim hyppääminen arastuttaa vielä.

Ilman muuta jalka voi turvota vielä pitkäänkin ja yllättäen pitkänkin ajan päästä. Toivottavasti kuntoudut pian!=)
 
VecKu
Kyllä sin lähetteen fysioterapiaan, en tiedä että mitä siellä tehdään ja kuinka monta kertaa käyn.

Tuo kylmähoito on hyvä vinkki.
Täytyypä pistää heti geelipussi jääkaappiin viilentymään

Hieman huolestuttaa tuo aikataulu:
- ensin neljä kuukautta dementiakävelyä
- sitten reilut kolme kuukautta juoksua
- sitten maraton-huh-mikä jätetään pois?

Paranemisaikataulu taitaa mennä jalan ehdolla-iso projekti kokonaisuudessan
 
"VesKu"
Kipsi on poistettu pari päivää sitten, tarvitsi antibiooti, koska nilkka punoitti.
Aamuisin jalka kipeä ja vähän turvoksissa
Nyt kävelyä muutama sata metriä luonnollisella tyylillä Panadolin voimalla, sitten vähäksi aikaa kylmägeelipussi jalan ympärille, sitten sama uusiksi jne.
Fysikaalinen maanantaina ja lääkäri tiistaina
Onko lisävinkkejä - Huspati Huta hop hop :-
 
"Pepsu"
aivan pakko laittaa oma kertomus. Tosiaan tammikuun puolessavälissä kaaduin ja tuli suht paha murtuma säären alaosaan ja kehräsluuhun, eli siis noin 10cm murtuma. olin sairaalassa 4 päivää ennenkuin leikattiin ja leikkauksen jälkeen vielä 2 päivää, muistikuvat siis aika haperat :) siis vahvojen kipulääkkeiden tähden, jotain vastaava sain kuin morfiini. Jalassa kaksi levyä ja yhdeksän ruuvia. yksi niistä poistetaan sitten jossakin kohtaa. nyt jalka ollut paketissa siis 6,5vk ja 5 päivän kuluttua kontrolli jossa otetaan kipsi pois ja kuvataan ja lääkäri katsoo laitetaanko vielä takaisin toi möhlö tohon! se on todennäköistä että se siihen takaisin vielä laitetaan kun kaikki ovat toitottaneet että se on niiiiin paha murtuma! toivon että tällä kertaa olisi kaikki kunnossa kun sinne kirurgian polille menen. viime kerralla tohtorisetä sanoi heti kun pääsin huoneeseen että kuinkas se jalka nyt tuolla tavalla on kipsattu? tuli siinä sellanen pikkusen pöllö olo, että miten niiin??? no se sitten selvis että oli ollut väärässä asennossa kolmeviikkoa! oli erittäin mukavaa kun se sitten laitettiin oikeeseen asentoon :( mä vielä oon niin kauhee jännittämään että pelkään jo ens kertaa valmiiks :) ja viime kontrollia edeltävä yö meni oksentaessa :D ja se että ne hoitajat on kans välillä tosi ymmärtäiväisiä. tälläsiä kommentteja on kiva kuulla että: toihan on nyt ihan naurettaa tälläsiä juttuja pelätä. tai että ei tarvi pelätä kyl se siitä sitte! juu että näinpä! ihan sama kun sanoo ihmiselle joka pelkää vaikkapa koiria että ei hei tartte pelätä, ei se tee mitään :D auttaa ihan kauheesti! mut asiaan palatakseni. mielenkiinnolla odotan sitä kontrollia ku jalka on varmaan kutistunut ihan olemattomaksi! mutta toivottavasti olisi tällä kertaa tosiaan kaikki ookoo :)
 
"Vesku"
Moi!
Sinulla on pahempi vamma kuin minulla mutta luotetaan että jalokasi tule terveeksi

Minulla on nyt kulunut 10 viikkoa kaatumisesta
- kipsiaika oli vaikeinta, yritä pyytää että kipsi vaihdettaisiin usein, samalla voidetta iholle.
- sitten kun kipsi otetaan pois, kävely yleensä alussa hyvin vaikeaa ja jalka kipeytyy
- nyt kävelen jo reippaasti 9 km:n lenkkejä, käyn lisäksi lähes päivittäin allasjuoksussa
- jalka vielä toipilas mutta ihan hyvältä näyttää, ei enää turvoksissa
 
"Pepsu"
Juu siihen saa varautaua että töitä on jalan kanssa edessä vielä paljon :) Mutta mä oon henkisesti siihe jo valmistautunut. Mulla vaa tää kipsiaika on pitkä eikä saa varata jalalle yhtään painoa, sitten vasta ku lekuri toisin määrää. Tosi turhauttavaa tää kyl toisinaan on mutta eipä sitä kannata miettiä, yrittää vaan miettii sitä että onneks ei ole tällästä koko lopunelämää! Mun mielestä se lääkäri sanoi jossain vaiheessa että se ruuvi otetaan pois jalasta 10vk leikkauksesta ettei se katkea, mutta en ole varma ku jännitän niin paljon aina siinä tilanteessa että ei kaikki asiat mene perille :)
 
"Vesku"
Moi!

Joissakin vaikeimmissa nilkkamurtumatyypeissä otetaan pitkä ruuvi pois ja sen jälkeen olo helpottuu
Onko sinulla lattaraudat molemmilla puolilla?

Luonnollisesti viimeiset viikot on todella hankalia kipsin kanssa
Sitten kun kipsi otetaan pois, todella moni asia helpottuu vaikka kävely alussa ilman keppejä ei juuri onnistukaan. On sekin hienoa kun saa käydä suihkussa ilman muovipussia
Vinkkinä sen verran että parasta lääkettä surkastuneelle jalalle on ihoöljy, se kosteuttaa ihoa nopeasti ja vanha iho kuoriutuu nopeasti pois. Ja suihkuta leikkaushaavaa usein

Sitten vain kuntoutusmoodi päälle.
Kyllä siitäkin nauttii kun joka päivä huomaa että jalka paranee

Vaikka itse kävelen jo pitkiä lenkkejä, ei tämä jalka vielä juoksua kestä. Uskon että vuosien päästä koen että tämäkin elämänvaihe on opettanut

Tsemppiä, jos kaipaat lisävinkkejä niin niitä riittää

Eikä tarvitse jännittää, ammattilaiset on kuitenkin asialla
 
"Pepsu"
joo on molemminpuolin sellaset levyt, eli molemmin puolin jalkaa 15cm leikkaushaavat. jo pelkästään se kutina on ihanaa!! ja mä niin odotan että pääsen tosiaan suihkuun ilman kipsiä! toi ihoöljy olikin hyvä vinkki. kaikkeja vinkkejä otan mielelläni vastaan ! keerran tässä samassa jalassa ollut kipsi mutta vain hiusmurtuman tähden, silloin kipsi taisi olla 4vk ja se parani todella nopeasti mutta nyt tää vaatii kyllä vähän enemmän aikaa! ja ku mulla vielä tosi raskas työ niin taitaa joutua oleen saikullakin tovin. huhtikuun puoleen väliin lääkäri sen kirjotti mutta sanoi jo siinä vaiheessa että tää on vaan alustava sairasloman päättymispäivä. että pitää katsoa sitäkin sitten vielä. kovin tekisi mieli mennä jo auton rattiin ja kuntosalille ja lenkille ja ja ja mutta yritän malttaa mieleni :) vielä hetken ainakin! ja juu on ne ammattilaisia, mutta joissakin asioissa tullut hieman semmonen kummallinen tunne ku molemmilla kerroilla (siis aiemmassa hiusmurtumassa ja nyt) jalka kipsatu väärään asentoon ni kummastuttaa vaan. ja tää edellinen kerta oli vielä siitäkin kummallinen että se lääkintävahtimestari (vai mikä se nyt oli) niin sanoi mulle että jaa, ei hän tässä nyt tarvikkaan ketään pitään jalkaa 90 asteenkulmassa ku saan pidettyä sitä itsekin siinä niin hyvin. ja sitte ku kontrollissa se mitattiin ni se oli 75 asteessa. no onneksi se saatiin korjattua mutta lääkäri siinä sanoi että oli mun onni että se kontrolli oli nyt eikä viikon päästä että sillon olis voinu olla uus leikkaus edessä. en siis halua valittaa täällä nyt olemattomasta ja siitä olisi voinut olla edessä kun vaan kerron omasta kokemuksesta yms. enkä todellakaan epäile etteikö hoitajat yms olisi päteviä! mulla ehkä vaan ollut huono tuuri muutamaan otteeseen :)
 
"VesKu"
Moi!

Todennäköistä on että sairasloma pitenee. Kuntouttaminen päivittäin vie aikaa todella paljon joten töissä käyminen ei paranemista edistä. Lisäsaikkua saat varmasti jos mainitset syyksi kuntoutuksen.

Jos kipsi puristaa nilkasta, todennäköistä on että kankaat ovat poimulla. Siis vetele ylä- ja alakautta löysiä pois .-)

Unohda tässä vaiheessa kuntosalit ja lenkit. Heti kun saat luvan, suosittelen vesijuoksua. Se kuntouttaa jalkaa parhaiten ja lihakset palautuvat nopeasti
 
Sandrusko
Itselläni murtui nilkka liukastuessa helmikuun puolessa välissä ja hurjan turvotuksen vuoksi jouduttiin sairaalassa odottelelmaan leikkausta n 10 vrk eräänlainen "metallihäkkyrä" jalassa. Leikkaukseen pääsyn edellytys oli, että turvotus laskee ja olipa tuskaisaa tuo odotus.

Vihdoin pääsy leikkaukseen (titaanilevy + ruuveja) ja yllätyksenä jalkaan asennettin leikkauksen yhteydessä uusi "häkkyrä" (orthofix external fixator) tukemaan nilkkaa kipsin sijaan. Sillä sitten kotiin ja ohjeina 12 vk varaamatta ja orhofix jalassa n 4 kk - ei siis kipsiä missään vaiheessa vaan tämän "rakennustelineen" kanssa mennään loppuun ast (ajaa siis kipsin aseman ja pitää jalan oikeassa asennossa)i!?

Tapaus vasta todella alussa (leikkaus oli 22.2), tikkien poisto ensi viikolla ja eka kontrolli reilun kahden viikon päästä ja kysymyksiä on tullut mieleen paljon siihen tapamiseen ja osa varmasti selvinneekin siellä, mutta mietityttää tuo pitkä aika varaamattomana ja miksi päädyttiin tällaiseen ulkoiseen tukeen - onko kenelläkään tällaisesta kokemuksia??
 
"VesKu"
Luulisin että murtuma on vain ollut pahempi, etenkin kantapään vauriot vaaativat enemmän parantumisaikaa, 6:lla ruuvilla pääsee suht. helpolla, mitä enemmän ruuveja, sitä enemmän paranneltavaa.

Se on selvä että mitä kauemmin joutuu kävelemään varaamatta, sitä enemmän vie aikaa kävelyyn tottuminen

Minun tapauksessani kipsi 'ainoastaan' 6 viikkoa josta viimeinen viikko täysvarauksella

Lisävinkkinä se että kun kipsi otettu pois ja kävelyn opettelu alkaa, niin ehdottomasti lenkkarit jalkaan sisälläkin, lattia tuntuu muuten liian kovalta ja jalka kipeytyy liikaa.

Ja aina jalka ylös kun mahdollista, silloin pysyy turvotus paremmin poissa.

Tänne palstalle vaan kaikki raajarikot - toiset toisia auttamaan :)
Vinkkejä tarvitsee jokainen
 

Yhteistyössä