Riittääkö 5-vuotiaalle aamupalaksi puuro?

  • Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
Mietityttää
Eli siis riittääkö 5-vuotiaalle aamiaiseksi vain puuro ( vaihtelee riisi,manna,ruis,kaura,neljänviljan,ohra), siis syö mielellään tosi reippaankin annoksen ja maitoa juo ja sama juttu iltapalalla. Eli todella vähän syö leipää, muroja ym. Välipalalla syö yleensä viilin /jogortin ja hedelmän +lettuja,pannaria,riisipiirakkaa,pasteijaa mitä milloinkin ja kaksi ruokaa syö päivässä. Mutta tarviiko puuron lisukkeeksi jotakin? Usein puuron päällä voita ja hedelmäsosetta /hilloa.
 
niin no
ei mun mielestä tarvi muuta. Ja kyllä varmaan noin iso lapsi osaa jo itsekin sanoa jos jää nälkä. Vai valittaako että jäis nälkä? Tai onko kamalan aikasin nälkäinen, ennen lounasta? Seki riippuu niin lapsesta. Toiset liikkuu paljon enemmän ja näin ollen kuluttaa enemmän. Toiset pärjää vähemmällä.
 
ap...
Siis vetää puuroa ihan "aikuisen miehen"annoksen eli ison annoksen. Ei valita nälkää, luulisi sanovan jos on nälkäinen. Lähinnä näitä ravinto suosituksia mietin. Kun siellä on aina aamiaisen kohdalla puuro, maito,ruisleipä leikkeleineen ja hedelmä :D Pitäisikö puuroa antaa vähemmän ja lisäksi sitten vaikka sitä leipää? :0
 
Annatko lapsillesi kananmunia? Kananmunista on yli 30 vuotta ollut, ainakin Suomessa, täysin väärää informaatiota niiden terveellisyydestä. Mikäli englannin kieli ei tuota vaikeuksia, kirjoitapa esimerkiksi Googlen hakuusi 'are the egs safe'.

Kananmunissa on lähes kakkia niitä vitamiineja ja mineraaleja joita jokainen meistä tarvitsee joka ikinen päivä. Kuten jo esitin, yli 30 vuotta myös Suomessa on jauhettu siitä, kuinka kananmunat voivat kohottaa kolesterolitasoasi. Väite on täysin VÄÄRÄ!

Kanamunissa toki on kolesterolia aikaansaavaa osiota, mutta kuten tiedämme, kolesterolia on kahta erilasta variaatiota, ns. paha kolesteroli ja ns. hyvä kolesteroli. Tuota ns. pahaa kolesterolia meidän jokaisen tulisi välttää, mutta ns. hyvä kolesteroli on VÄLTTÄMÄTÖN jokaiselle elävälle olennolle.

Kuten todettu, kanamunissa on kolesterolia. Niin kauan kuin siitä aina puhuttiin vain pahana asiana, lähes kukaan ei ollut halukas syömään tuota yhtä ainoista todellisista ravintolähteistä koostuvaa energiapommia enempää kuin ehkä sen pakollisen yhden risteily- tai hotelliaamiaisen tarjoaman verran.

Minun perheeni on syönyt 3 (KOLME) kananmunaa joka ainoa aamu (per capita = 2 aikuista ja 2 alle 3 vuotiasta) ja uskallan väittää, ettei meidän perheessä olla sairastettu mitään ns. normaalista flunssasta eroavaa tautia, koskaan!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se ihan riittävä aamu-/iltapala on - varsinkin kun kysessä on viisivuotias, joka varmasti osaa kertoa, jos on nälkä :)

Ja helppo! Meillä esikoinen söi nelivuotiaaksi puuroa aamuin illoin, mut sitte tuli stoppi. Nyt sitte pitää aina miettiä mitä hälle antaa. Yleensä haluaa jogua ja leipää, joka taas minusta ei oo niin hyvä, ku toi puuro.
 
'aamuntorkku'

Lapsesi tietää parhaiten mitä hänen kehonsa milloinkin tarvitsee, joten ole huoleti, puuron vaihtaminen yogurthiin ja leipään ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Itse lisäisin siihen kuitenkin ehdottomasti kananmunan, vaikkapa vain yhdenkin.
 
'aamuntorkku'

Lapsesi tietää parhaiten mitä hänen kehonsa milloinkin tarvitsee, joten ole huoleti, puuron vaihtaminen yogurthiin ja leipään ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Itse lisäisin siihen kuitenkin ehdottomasti kananmunan, vaikkapa vain yhdenkin.
Juu, en mä huolissani oo :) Mut hieman eri mieltä oon tosta, että lapsi tietää parhaiten mitä kehonsa tarvitsee: aamupala olis nimittäin tossa tapauksessa kaakaota&vanukkaita&sämpylää jne. Eli todellakin koitan vähän miettiä aikuisen aivoilla mitä hälle tarjoan ;) :D
Kananmunaa toi syö aika usein, on tosi perso sille, mut ei me ihan joka päivä keitetä.
 
Hassua, mä en oo edes tajunnut että joku tarjoaa puuron lisäksi jotain muutakin... Musta puuro on se aamupala itessään, ilman muuta..

Erikseen on sitten leipä-aamupalat ym.

Mutta noi nyt ei kovin isoja satseja aamupalaa vedäkään yleensä.
 
OK, en toki varsinaisesti väittänytkään (tai tarkoittanut), että lapsi tietäisi mitä hänen pitäisi syödä, vaan sitä, että kun lapsella on nälkä', hän syö lähes mitä tahansa. Emmehän toki voi luottaa lapsen omien mielihalujen täyttävän mitään ateriaa.

Tuolla jossain aiemmin puhuin kananmunista ja niiden hyödyllisyydestä ja se on mielestäni ehdottomasti yksi tärkeimpiä osia aamuateriasta, niin lapsille kuin meille aikuisillekin, mutta noin muuten ja periaatteessa, ainakin meidän lapset syövät aina mieluusti oman halunsa mukaista aamiaista, eikä se ole useimmitenkään väärin arvioitu.
 
Viimeksi muokattu:
ap...
Kanamunia keitettynä syödään aika vähän, ehkä kerta viikkoon. Vkl yleensä, pitäisi varmaan syödä enemmän. Joo ja hillon korvikkeena usein marjoja , mutta lapsi itse useimmin tahtoisi hilloa. Kiitos vastauksista eli siis tämä aamupala riittänee ;)
 
sivusta
Meillä nuo 2,5v, 5v ja6v syövät vain muroja pikku annoksen aamiaiseksi. Ei maistu muu, eikä iso anos. Tarhassa syövät lounaan ja välipalan ja kotona iltapalan ja päivällisen. Meillä syö siis lapset vähän. Mutta eivätpä ole ainakaan mitään tönkköjä ylipainoisia lapsia.
 

Yhteistyössä