[QUOTE="tööt";22815611]
Kovalla pakkasella ei pidä lämmittää pidempään. Tässä lainattu teksti Ylen sivuilta:
--
- Voi kuulostaa epäloogiselta, mutta kovalla pakkasella autoa on lämmitettävä lyhyempi aika, koska muuten akku ottaa huonosti ajon aikana virtaa vastaan, sanoo Kuittinen.
[/QUOTE]
Tämä koskee auton lämmittämistä polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, esimerkiksi Webastolla. Lohkolämmittimellä (eli "roikassa) saa lämmittää vaikka 5 tuntia, mitä kovempi pakkanen, sitä pidempään.
Kiasta en ole varma, mutta monen uudemman auton ongelma on se, ettei niihin ole saatavilla oikeaa lohkolämmitintä. Sen sijasta niihin laitetaan pohjaan säteilylämmitin, joka lämmittää öljyjä. Öljy ei kierrä koneessa, joten moottori ei lämpene parissa tunnissa paljokaan. Lämmitys kyllä säästää moottoria, koska käynnistyksen jälkeen öljyn voitelee heti paremmin, mutta kylmäkäynnistykseen säteilylämmittimestä on aika vähän apua.