Nuoret naaras simpanssit leikkivät "nukeilla"- tästä huomaa, että nukkeleikit on osin biologisesti tyttöjen juttu =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="noniin";22719647]Tämä todistaa vaan sen ,että miehestä ei sittenkään ole _edes_ vauvanhoitoon, vaikka jotkut yrittävät niin kovasti väittää.[/QUOTE]
Todistaahan se myös sen, että naiset, jotka eivät ole leikkineet nukeilla, eivät ole simpansseja.

[QUOTE="vieras";22719759]Todistaahan se myös sen, että naiset, jotka eivät ole leikkineet nukeilla, eivät ole simpansseja.[/QUOTE]

JOku ehti eka. Minä en ole koskaan pahemmin ollut innostunut nukkeleikeistä. Enkö siis sittenkään ole nainen, muuten vaan soveltumaton äidiksi vai mitä tästä nyt pitäisi päätellä?

Ja kun poikani silloin tällöin innostuu leikkimään nukellaan ja hoivamaan sitä, tarkoittaako se, että poikani onkin tyttö vai peräti homo?

Varaanko lääkäriltä ajan heti vai voiko asia odottaa joulunpyhien yli, mitä mieltä olette?

Terveisin nimimerkki
"Poikako nimeltä Päivi?"

[QUOTE="vieras";22719626]Nuoret naarassimpanssit leikkivät "nukeilla" | Ohjelmaopas | yle.fi

Turha enää kenenkään väittää, että pelkkä kasvatus ajaisi tytöt leikkimään nukeilla ja pojat autoilla.[/QUOTE]

En ole koskaan väittänytkään.

Omasta tyttärestä sen näki kun alle vuoden vanhana jo leikki "äitiä". Hädin tuskin osasi kävellä haparoivasti eikä tietenkään osannut puhua vielä kuin pari sanaa (eka sana oli äiti) eikä hänellä ollut vielä nukkeakaan, mutta niin vain otti syliinsä kangasmytyn ja alkoi sitä hellästi käsivarsillaan tuudittaa kuin pientä vauvaa. Katsojille ei jäänyt epäselväksi että hän leikki varmasti äitiä.

Samanikäisten naapurinpoikien äidit taas kertoivat että heidän pitää päivittäin seistä poikiensa kanssa tien vieressä katselemassa ohi ajavia autoja :D. Olin kyllä tyytyväinen että minun ei tytön äitinä tarvinnut autokatselmuksiin osallistua.

Eli kaikki kouhotus SUKUPUOLINEUTRALIUDESTA on sairasta ja luonnonvastaista. Ihminen syntyy joko mieheksi tai naiseksi. Sukupuoliroolit ovat geeneissä. Ei niitä opita. Ihmisen normaali kehitys vain häiriintyy ja ihminen kasvaa seksuaalisestikin kieroon, jos hänen ei anneta pienestä pitäen olla joko tyttö tai poika, siten kuin kromosomit osoittavat.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22719893:
Eli kaikki kouhotus SUKUPUOLINEUTRALIUDESTA on sairasta ja luonnonvastaista. Ihminen syntyy joko mieheksi tai naiseksi. Sukupuoliroolit ovat geeneissä. Ei niitä opita. Ihmisen normaali kehitys vain häiriintyy ja ihminen kasvaa seksuaalisestikin kieroon, jos hänen ei anneta pienestä pitäen olla joko tyttö tai poika, siten kuin kromosomit osoittavat.

Täysin samaa mieltä. Siksi ihmetyttääkin, miksi tälläkin palstalla monet luulevat, että sitten kun ollaan parisuhteessa, niin miehen pitäisi yht äkkiä ruveta "leikkimään nukeilla", eli tekemään naisten hommia.

[QUOTE="noniin";22719647]Tämä todistaa vaan sen ,että miehestä ei sittenkään ole _edes_ vauvanhoitoon, vaikka jotkut yrittävät niin kovasti väittää.[/QUOTE]

Tuo sinun kommenttisi todistaa että kärsit miesvihasta.

Onko Sigmund Freudin peniskateusteoria sittenkin joidenkin naisten kohdalla totta?
Olettaen että olet nainen. Jos taas olet mies niin siinä tapauksessa tuo sinun miesvihasi on vielä tuhoisampi juttu, onhan se silloin itseinhoa.

Terapian paikka joka tapauksessa!

Peniskateus – Wikipedia

Vastikään julkaistiin tutkimus (varmaan briteissä, tuo tutkimusten luvattu maa) jossa selvisi, että kun nainen herää helpoiten lapsen itkuun, niin mies herää helpoiten auton varashälyttimeen.
Lapsen itku ei ollut miehen "heräämislistalla" edes top 10 joukossa.

...voikohan tuo olla opittavissa oleva juttu, sillä kyllä tiedän miehiä, jotka vauvanhoitoon osallistuvat yölläkin. Vaikka eivät ehkä luontaisesti kovin helposti vauvanhoitoon herää. ;)

Mietitytti kuinka paljon ihmiskulttuuri kuitenkin joihinkin "luonnontilaisista simpansseista" tehtyihin tutkimuksiin vaikutta, kun tuon mukaan ihmislasten leluista nukke kiinnosti naaraita ja autot uroksia. Mistä luonnontilainen simpanssi tuntee "auton" konseptin?

[QUOTE="mies";22719927]Täysin samaa mieltä. Siksi ihmetyttääkin, miksi tälläkin palstalla monet luulevat, että sitten kun ollaan parisuhteessa, niin miehen pitäisi yht äkkiä ruveta "leikkimään nukeilla", eli tekemään naisten hommia.[/QUOTE]

No se johtuu tästä marxilaisuuden sivuhaarasta feminismistä joka puolestaan saanee tämänkin ketjun todisteaineiston perusteella sittenkin osin käyttövoimansa mm. peniskateudesta ynnä muista psyykkisistä lähteistä.

Johan Eevalla oli Paratiisissa vaikeuksia pitäytyä luonnonjärjestyksen (Jumalan) asettamissa rajoissa, tilanne ei ole siitä muuksi muuttunut.

Tämä naisen fundamentaali tuhovoima lienee geeneissä, ellemme anna edes osaa "kunniasta" persoonalliselle pahalle?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22719893:

Mitäs sitten tehdään meille, jotka ovat lapsena saaneet olla tyttöjä ihan vapaasti ja silti olemme kiinnostuneet autoista enemmänkin kuin nukeista?

Olenko siis sairas ja luonnonvastainen? Vai olisiko mitenkään mahdollista myöntää, että niin naisissa kuin miehissäkin on luonnostaan erilaisia, ja vaikka keskimäärin tytöt olisivat kiinnostuneempia nukeista ja pojat autoista, kuuluu ihan luonnon normaaliin vaihteluun, että normaaleja lapsia (ja aikuisia) löytyy Gaussin käyrältä muualtakin kuin keskiarvosta ja siten on ihan normaalia, jos joku poika tykkääkin hoivata nukkeja tai tyttö on innostuneempi autoista?

Ihan kuten keskiarvona miehet ovat pidempiä kuin naiset, mutta ei se silti tarkoita, että pitkä nainen tai lyhyt mies olisi mitenkään sairas tai luonnonvastainen.

Vastikään julkaistiin tutkimus (varmaan briteissä, tuo tutkimusten luvattu maa) jossa selvisi, että kun nainen herää helpoiten lapsen itkuun, niin mies herää helpoiten auton varashälyttimeen.
Lapsen itku ei ollut miehen "heräämislistalla" edes top 10 joukossa.

...voikohan tuo olla opittavissa oleva juttu, sillä kyllä tiedän miehiä, jotka vauvanhoitoon osallistuvat yölläkin. Vaikka eivät ehkä luontaisesti kovin helposti vauvanhoitoon herää. ;)

No opimmehan me heräämään herätyskellonkin "itkuun", miksei sitä siis oppisi heräämään mihin tahansa ääneen kun opiskelee asiaa.

Näin on meilläkin, mies ei koskaan ole kovin helposti herännyt lapsen kovaankaan itkuun. Samoin perhepedissä lapset nukkuivat aina seinän ja minun välissä, ei keskellämme. Mies sanoi heti ettei hän uskalla nukkua vauvan/ taaperon vieressä koska hän ei tiedä herääkö hän jos hän yöllä vahingossa lapsen päälle kierähtää.

Silti mieheni on lapsia hoitanut vauvasta lähtien mutta hän on opetellut lastenhoitoa, minä "synnyin äidiksi" synnytyssalissa ja se on aivan ällistyttävä juttu ottaen huomioon etten ikinä ole ollut äidillinen nainen. Toki minunkin piti OPETELLA jotkut jutut kuten esim. miten päin Pampers laitetaan :D Mutta selkeästi jotain on PAKKO olla minun geeneissänikin, muutoin minun kaltaisestani naisesta joutuisi kouluttamaan äitiä niin pitkään ja hartaasti että lapset olisivat jo aikuisia ennenkuin minä olisin mitään oppinut.

En usko että olen naisten joukossa mikään poikkeus. Kyllä siinä toisessa X-kromosomissa on paljon poweria!

Kyllä mä oon noiden omieni kohdalla huomannut tällaset tyttö- ja poikageenit.. Sano kuka mitä sano. Mä olen itse suhtautunut tosi neutraalisti koko kysymykseen näistä poikien ja tyttöjen eroista, siksi on vaan aina kovin yllättävää ja ihmeellistä huomata miten he ajautuvat leikkimään tavaroilla eri tavalla. Tyttö hellyydellä ja järjestelmällisyydellä ja poika taas ehkä vähän mielikuvituksellisemmilla ja rajummilla tavoilla.
Onhan heillä kyllä luonteessakin eroja, mutta silti..

pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. on ihanaa olla pienen pojan öiti kahden tytön jälkeen, ja voin sanoa että leikit on ihan erilaisia, välillä on auto leikkejä, johon tytöt kyllästyvät ja siirrytään kotileikkiin johon poika vähän ajan päästä kyllästyy. mielestäni on ei ole tervettä kieltää lasta olemasta tyttö tai poika kuten nämä kuuluisat Ruun vanhemmat..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22720090:
No opimmehan me heräämään herätyskellonkin "itkuun", miksei sitä siis oppisi heräämään mihin tahansa ääneen kun opiskelee asiaa.

Näin on meilläkin, mies ei koskaan ole kovin helposti herännyt lapsen kovaankaan itkuun. Samoin perhepedissä lapset nukkuivat aina seinän ja minun välissä, ei keskellämme. Mies sanoi heti ettei hän uskalla nukkua vauvan/ taaperon vieressä koska hän ei tiedä herääkö hän jos hän yöllä vahingossa lapsen päälle kierähtää.

Silti mieheni on lapsia hoitanut vauvasta lähtien mutta hän on opetellut lastenhoitoa, minä "synnyin äidiksi" synnytyssalissa ja se on aivan ällistyttävä juttu ottaen huomioon etten ikinä ole ollut äidillinen nainen. Toki minunkin piti OPETELLA jotkut jutut kuten esim. miten päin Pampers laitetaan :D Mutta selkeästi jotain on PAKKO olla minun geeneissänikin, muutoin minun kaltaisestani naisesta joutuisi kouluttamaan äitiä niin pitkään ja hartaasti että lapset olisivat jo aikuisia ennenkuin minä olisin mitään oppinut.

En usko että olen naisten joukossa mikään poikkeus. Kyllä siinä toisessa X-kromosomissa on paljon poweria!

Tää kuulostaa ihan multa :D

Mä tosin olin kauhuissani kun en tuntenut synnytyksen jälkeen mitään ihmeellistä "äitiyttä", mun piti opetella tosiaan kaikki ihan alusta asti ja ukko sai hoitaa lapsen ekat pari päivää niin että minä uskalsin vain pitää sängyssä vierellä ja imettää. Pepunpesut ja vaipanvaihdot oli mulle ihan kauhistus, tai lapsen nostaminen sängystä... Saati sitten kylvetys ja navanputsi..

Mutta, äidiksi tultuani aloin yhtäkkiä ymmärtämään naisia, jotka oli mulle olleet pelkkiä nalkuttavia seksiobjekteja.. En mä vieläkään ihan sulavasti osaa naisseurassa käyttäytyä, mutta jännää tuntea jopa yhteenkuuluvuutta naisten kanssa.

Tytär vaikuttaa tosin olevan hyvinkin feminiininen jo pienestä pitäen, mikä on kyllä mun mielestä tosi kivaa :)

Meilläkin on kyllä huomannut todella selvästi leikeissä eron sukupuolen mukaan jo aivan pienestä. Vaikka mitenkään ei ole ohjattu poikia autoleikkeihin ja tyttöä nukkeleikkeihin. Mutta täytyy kyllä myöntää, että mallikin on perheessä aika selvä. Minä olen hoivannut vauvat ja mies autot :)
Eli mikä on biologista ja mikä opittua? Voiko jo 1-vuotias omaksua jotain oppimalla vanhemmiltaan? Vai tietääkö 1-vuotias vielä ollenkaan sukupuoltaan?

[QUOTE="ähäkutti";22720084]Mitäs sitten tehdään meille, jotka ovat lapsena saaneet olla tyttöjä ihan vapaasti ja silti olemme kiinnostuneet autoista enemmänkin kuin nukeista?

Olenko siis sairas ja luonnonvastainen? Vai olisiko mitenkään mahdollista myöntää, että niin naisissa kuin miehissäkin on luonnostaan erilaisia, ja vaikka keskimäärin tytöt olisivat kiinnostuneempia nukeista ja pojat autoista, kuuluu ihan luonnon normaaliin vaihteluun, että normaaleja lapsia (ja aikuisia) löytyy Gaussin käyrältä muualtakin kuin keskiarvosta ja siten on ihan normaalia, jos joku poika tykkääkin hoivata nukkeja tai tyttö on innostuneempi autoista?

Ihan kuten keskiarvona miehet ovat pidempiä kuin naiset, mutta ei se silti tarkoita, että pitkä nainen tai lyhyt mies olisi mitenkään sairas tai luonnonvastainen.[/QUOTE]

Minäkin sain kasvaa vapaasti enkä siltikään ollut mikään "hempeän tyttömäinen tyttö" käytökseltäni (vaikka letit oli päässäni aina ja olin pienikokoinen) enkä edes leikeiltäni. Jonkinverran leikin nukeilla mutta mieluummin leikin poikaporukassa vakoilemista, vuorenkunkkua ja milloin mitäkin. Äiti kertoo että alle kolmivuotiaana leikin mieluiten autolla, nukesta kiinnostuin vasta myöhemmin. Barbeilla en tykännyt leikkiä koskaan.

Toki myönnän että variaatiota on, olen itse siitä elävä todiste. Olen aina ollut hyvin fyysinen, kovaääninen ja riehakaskin lapsi. En edes oppinut koskaan istumaan tuolissa kuten tyttöjen pitää istua (edesmenneen mummoni mukaan) vaan nykyisinkin jalkani ovat tuolissa istuessani kaikkialla muualla paitsi sievästi lattialla nilkat yhdessä :D Toki olen oppinut että kun kylään menen, en enää heitä sääriä selkänojalle vaan muistelen mitä mummo opetti. Kotona koivet ovatkin sitten miten milloinkin.

En koskaan ole pitänyt lapsista enkä oikeastaan kovin paljon pidä lapsista vieläkään, nykyisin kuitenkin koen YMMÄRTÄVÄNI lapsia. Olin varma että minusta ei ole äidiksi vielä matkalla synnytyssaliin, ajattelin että ukko saa hoitaa lapsen. En tosiaan tiennyt edes miten nykyvaipat laitetaan vauvalle kun en ikinä ollut vaippaa kellekään vauvalle laittanut. Imetykselle en ollut uhrannut ajatustakaan ennenkuin lapsi ekakertaa tuotiin tissille. Olin kuin puulla päähän lyöty kun näin vastasyntyneen ja yhtäkkiä tunsin oloni hyvin rauhalliseksi ja itsevarmaksi. Oli fiilis että nyt on asiat mallillaan ja juuri niin kuin niiden pitääkin olla. Olin heti kotonani uudessa äidinroolissani.

Itseni tuntien (sopeutumiskykyni ja sopeutumishaluni on lähinnä nollan luokkaa) kyseessä on pakko olla geenit ja hormonit, sillä muutoin olisin pakannut kimpsuni ja kampsuni, tilannut taksin ja häipynyt sairaalasta vähin äänin kohti uusia "seikkailuja" jättäen mieheni taiteilemaan vastasyntyneen kanssa. Hullu mies oikeastaan että hankki lapsen minun kanssani :D Otti melkoisen riskin!

Mua huvittikin tänään kun vein pojan hoitoon, ja se meni ekana nappaamaan nuken sieltä syliinsä.:D Tykkää kyllä "poikien jutuista". Traktorit, mopot jne. on kovassa huudossa. Mutta kyllä ne pojat näköjään nukeistakin tykkää.:)

kyllä meilläkin 3 ja 5 v pojat leikkivät ruokaleikkiä ja kotia mutta jonkin ajan päästä se päättyy aina rajumpaan leikkiin.
Nukke lentää pois ja taistelu alkaa.
Pojilla on pippeli tytöillä ei
Tytöt synnyttää lapsen pojat ei
siinäpä se.

Niin, ja huomioikaa vielä että olin kolmikymppiseksi asti vakuuttunut etten lapsia edes halua. Sitten käsittämättömästä (varmasti biologisesta) syystä johtuen muutin mieleni ja kohta huomasin että olen maho. No, sitten oli koeputkihoitoja jotka epäonnistuivat kerta toisensa jälkeen ja kun lopulta pakon edessä hyväksyin että niin tuo luontokin sitten oli (enkä vain minä itse) sitä mieltä ettei minusta äidiksi ole, tulinkin liki nelikymppisenä raskaaksi.

Miksi koskaan edes äidiksi olisin halunnut (nukeilla leikkimään) jos se ei tulisi geeneistäni, sillä enhän minä oikeastaan äidiksi tuntenut olevani edes sovelias. Eli en hämmästele että simpanssinaaraitakin vauvan (poikasen) muotoiset nuket kiinnostavat. Tunnen suurta "samaistumista" naarassimpansseihin tässä asiassa ja itseasiassa, kun nykyään näen koiraemon pentuja hoitamassa, ymmärrän nykyisin narttukoiriakin paljon syvällisemmin kuin ennen. Me olemme molemmat äitejä, emoja, tuo koiraemo ja minä :D. Emous yhdistää yli lajirajojen!

Ja nyt lähden naisellisiin jouluaskareisiini, kotiin on luotava joulun tunnelmaa! Naisen käden kosketusta! Taistelkaa sukupuolisotanne, minä päätän täältä joksikin aikaa nyt tähän!

[QUOTE="vieras";22720460]Unohtuiko mitä urokset näillä vierailla poikasilla tekevät? Eivät todellakaan hoivaa, vaan tappavat ja joskus syövät. Suht normaalia käytöstä eläinmaailmassa, halutaan maksimoida omien geenien leviäminen vieraita geenejä tappamalla.[/QUOTE]

Ei ne tapa niitä, vaan olevinaan hoitaa. Osittain käyttää kilpenä tappelussa. Mä katoin yhden dokumentin, eivätkä ne niitä vihamielisesti vieneet, vaan nimenomaan halusivat niitä näytellä muille ja mukamas hoitaa.

Mutta siitä en ole IHAN varma, oliko ne simpansseja vai muita apinoita.

Entäs minkä takia sitten nuoret simpanssiurokset mielellään varastavat pieniä poikasia itselleen? Unohtuiko?

Tähän on vielä pakko vastata senverran, että luonnossahan uros usein tappaa toisen uroksen jälkeläiset (pennut). Tämä on se yleinen toimintamalli, siitäkin toki löytynee poikkeuksia. Uros haluaa levittää omia geenejään, ja tappaa toisen uroksen "saavutukset". Naaraankin saa nopeammin itselleen parittelukumppaniksi, kun tappaa sen poikasen.

Tätä olenkin miehelleni sanonut että jos meille ero joskus tulisi niin tuskin otan lapsille isäpuolta. Vaikka kuinka tunnen loistavia isäpuolia ihan lähipiirissäkin uusioperheissä niin itse en varmasti lapsiani jättäisi vieraan miehen hoitoon IKINÄ! Todennäköisesti kaikki sujuisi ok, mutta sisäinen tuntemukseni on tälläistä vastaan jyrkästi.

Mistä tämä tälläinen jyrkkä ajattelu tulee, muualta kuin geeneistä? Omat vanhempani ovat edelleen naimisissa, eli en ole itse avioerokodista. Olen ilmeisesti melko ELÄIMELLINEN nainen, eläimellisempi kuin moni muu nainen? :D

Mainittakoon vielä lopuksi, että en usko evoluutioon eli siihen että ihminen kehittyi jostain kantamuodosta tai apinasta nykyihmiseksi. Tämä hämmentää pakkaa entisestään :D Ja nyt joulupuuhiin!

Tiesittekö muuten että kääpiösilkkiapinat synnyttää silleen, että urospuolinen hieroo sen naaraspuolisen selkää ja huolehtii siitä synnytyksen ajan ja hoitaa sitä. Ei jätä yksin synnyttämään, vaan on koko ajan paikalla huolehtimassa.:heart: Katkaisee napanuorankin. (syö siis istukan)

Yhteistyössä