Neuvolassa käynti vain jotenkin jäi, pitäisikö kuitenkin ottaa ennen laskettua aikaa yhteyttä?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"ninni"
Eikö ap:lle tullut mieleen, että neuvolantätiä voi vaihtaa? Itsellä ei myöskään kemiat kohdanneet ekan kanssa, mutta en mä sen takia neuvolakäyntejä lopettanut, vaan vaihdoin toiselle neuvolantädille. Aika kummallinen syy lopettaa käynnit kokonaan...

Tuskin siinä mitään VAIKEAA on, mutta se saattaa olla EPÄMIELLYTTÄVÄÄ jos henkilökemiat eivät kohtaa.

Minä en esimerkiksi pidä yhtään nykyisen terveydenhoitajani suhtautumisesta painoasiaan, joka kerta kamala motkotus. (lähtöpainoni normaali, mutta raskaudessa paino tulee nousemaan ~20kg)
Kummallista kun ei vauvan takia voi käydä neuvolassa.

Vauvanko etu se on, että äiti stressaa montaa päivää jokaisen neuvolakäynnin takia? Painoa, verenpainetta, sokereita ja niin edelleen pystyy kyllä seuraamaan vallan mainiosti ilman neuvolan terveydenhoitajaakin.
No vaihda terkkaria äläkä vingu. Tai jos ei saa vaihdettua niin sano suorat sanat terkkarille niin tajuaa pitää turpansa kiinni turhista.

Öm...Jokapaikassa ei ole terkkareita jonoks asti vaan on 1 th joka hoitaa odotus asiat..Sama kai se on käykö joka kk th:lla vai sopiiko ne käynnit lääkäriin, siis sitä en ymmärrä jossei mihinkää vaivaudu menemään, mut jos ei halua neuvolaan, menis edes lääkärille..Ihan sama kun lapsen syntymänkään jälkeen ei ole pakko käydä neuvolassa, samat asiat voidaan hoitaa lääkärin kautta.

GAKII
Vauvanko etu se on, että äiti stressaa montaa päivää jokaisen neuvolakäynnin takia? Painoa, verenpainetta, sokereita ja niin edelleen pystyy kyllä seuraamaan vallan mainiosti ilman neuvolan terveydenhoitajaakin.
No en mä kyllä olis itse pystyny tutkimaan onko lapsivettä normaalisti, onko sydänäänet normaalit jne...
Hyvä jos joku osaa sen ihanitse tehdä, ja kantaa vastuun lapsensa terveydestä..
Ei siellä synnärilläkään välttis kivoja kätilöitä oo.. paljonko äiti siitä sit stressaa?
Pitää varmaan kotona synnyttää??

"vieras"
Mä en ymmärrä tuollaasia jotka ei käy neuvolassa. Kyllä mä ainakin haluan, että raskautta seurataan ja tiedetään miten vauva voi. Mä kyllä sain heti ekalla neuvolakäynnillä lähetteen äitiyspolille oman sairaushistorian takia ja niitä oli varmasti enemmän kuin teillä on ollut. Piti 80km:n päässä käydä polilla enkä kokenut sitä vaikiaksi joten ihmettelen mitä vaikiaa on käydä neuvolassa.
Minä ymmärrän hyvin että joku ei halua käydä neuvolassa. Neuvolatädin ammattitaidottomuuden takia jouduin sairaalaan rv26 ja olin siellä raskausviikon 34 päättymiseen asti. Syy oli jatkuvasti näkyvillä äitiyskortissani, jos sitä olisi vain osannut katsoa. Jos tulisin toisen (kolmannen) kerran raskaaksi, hoitaisin nämä käynnit jossain yksityisellä lääkäriasemalla. Raskaustodistuksen saa yksityiseltäkin gyneltä.

piparileipuri
No en mä kyllä olis itse pystyny tutkimaan onko lapsivettä normaalisti, onko sydänäänet normaalit jne...
Hyvä jos joku osaa sen ihanitse tehdä, ja kantaa vastuun lapsensa terveydestä..
Ei siellä synnärilläkään välttis kivoja kätilöitä oo.. paljonko äiti siitä sit stressaa?
Pitää varmaan kotona synnyttää??
No meillä ei ainakaan neuvolan terveydenhoitaja tutki lapsiveden määrää, teilläkö tutkii? Se normaali neuvolan terveydenhoitajan työ ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa.. Iso osahan siitä onkin juuri sitä psyykkisen puolen jauhamista, varsinkin ensiodottajalla, henkistä valmistautumista synnytykseen ja niin edelleen.

Jos ei terkkarin kanssa kemia natsaa niin vaihtoehdot ovat seuraavia:

1. vaihdat hoitajaa
2. Avaat suus ja sanot suorat sanat
3. siirryt yksityiseen äitiysneuvolaan
4. käyt pakolliset käynnit
5. Ota ittees niskasta kiinni ja kestä se 15-20min kerran pari kk. Kyse ei ole enää sun hyvinvoinnista.

MIten tollanen voi vaan jäädä?? Aina jaksaa ihmetellä miten noinkin tärkeä asia voi vaan jäädä?

ja juu mä koen varsinkin äitiysneuvolan käynnit tärkeiksi koska siellä voidaan huomata asioita joita et itse tajua..

"vieras"
No meillä ei ainakaan neuvolan terveydenhoitaja tutki lapsiveden määrää, teilläkö tutkii? Se normaali neuvolan terveydenhoitajan työ ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa.. Iso osahan siitä onkin juuri sitä psyykkisen puolen jauhamista, varsinkin ensiodottajalla, henkistä valmistautumista synnytykseen ja niin edelleen.
Kyllä se lapsiveden määrä tulee katsotuksi jo vatsaa mittaillessa. Ellei ole lapsivettä tarpeeksi, ei mittakaan ole hyvä ja saa lähetteen polille. Ja jos ei halua mennä julkiseen neuvolaan niin kyllä sitten pitää mennä yksityiseen. Äitiyspäivärahaa et saa ilman todistusta 22 viikkoa kestäneestä raskaudesta ja taas jälkitarkastuksessa pitää käydä että rahan tulo jatkuu. Se oli 12 viikkoa viimestään synnytyksestä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22679528]Minä ymmärrän hyvin että joku ei halua käydä neuvolassa. Neuvolatädin ammattitaidottomuuden takia jouduin sairaalaan rv26 ja olin siellä raskausviikon 34 päättymiseen asti. Syy oli jatkuvasti näkyvillä äitiyskortissani, jos sitä olisi vain osannut katsoa. Jos tulisin toisen (kolmannen) kerran raskaaksi, hoitaisin nämä käynnit jossain yksityisellä lääkäriasemalla. Raskaustodistuksen saa yksityiseltäkin gyneltä.[/QUOTE]

Ikävä asia, että ammattitaidottomuuden vuoksi on jotain sattunut, mutta se olisi voinut käydä myös yksityisellä lääkäriasemalla.

[QUOTE="vieras";22679565]Kyllä se lapsiveden määrä tulee katsotuksi jo vatsaa mittaillessa. Ellei ole lapsivettä tarpeeksi, ei mittakaan ole hyvä ja saa lähetteen polille. Ja jos ei halua mennä julkiseen neuvolaan niin kyllä sitten pitää mennä yksityiseen. Äitiyspäivärahaa et saa ilman todistusta 22 viikkoa kestäneestä raskaudesta ja taas jälkitarkastuksessa pitää käydä että rahan tulo jatkuu. Se oli 12 viikkoa viimestään synnytyksestä.[/QUOTE]

Näin on, kyl se kattoo yhtä jos toistakin asiaa mitä ei kyllä äiti itse osais ja voisi kotona seurata. Sekin myrkytys kun voi olla tosi kavala ja silti vaarallinen tila. Mut jos ei kiinnosta ni eihän sitä neuvolaan pakko oo mennä.

...
Ymmärrän kyllä aloittajaa, itsekään en kovin mielelläni neuvolan tädin luokse menisi. Jotenkin tyyppi oli niin älyttömän negatiivinen, eikä nyt hirveästi tuntunut oikein mistään mitään tietävän, jakoi vain jotain esitteitä, joten en usko, että ko. tädin luona käymisestä on kyllä jatkossakaan mitään hyötyä.
Itse ajattelin vain venyttää käyntien väliä aina mahdollisimman pitkäksi ja järjestää niin, että tapaamisia on mahdollisimman vähän.

No mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä jos ei neuvolassa halua käydä.Meidän neuvolassa ei ainakaan ultrata joten ei se terkka kauheesti sen enempää tiedä kuin se äiti itsekään.Tietty siel katotaan ne virtsanäytteet mutta muuten...Äiti yleensä ite tarkkailee oloaan niin paljon että yleensä se on kyllä äiti kuka huomaa jos jotain on vinossa.
Mä en käy mun lapsen kanssa neuvolassa.Eikä se tee musta mitenkään "paskaamutsia" joten miksi raskaana oleva sellainen olisi?

GAKII
No kyllä tutkii. Ja kertokin aina, että lapsivettä on normaalisti. Kokeili missä asennossa on jne..

"vieras"
No en minäkään mielelläni neuvolassa käy, esitin heille toiveen että kävisin mahdollisimman harvoin. Kemiat eivät todellakaan kohtaa, neuvolassa ei ole toista neuvolan tätiä ja asun niin pienellä paikkakunnalla että pitäsi ajaa 120 km suuntaansa että vois mennä yksityiselle. Hoitaja saa minut aina pois tolaltani, itken silmät päästäni kun pääsen sieltä pois. Myöhäinen keskenmeno edellisessä raskaudessa on saanut minut ajattelemaan niin, ettei aina kaikki mene hyvin, no tädin mielestä en saa surra kuolleita lapsiani, vaan minun pitäis olla into pinkeenä ostelemassa pikku potkareita, ihan niin kuin voisin koskaan lapsiani unohtaa.

Mitä ammattitaitoon tulee, niin ei hoituri silläkään ole kauheasti loistanut. Neuvolassa ei ole ultraa ja doplerillakin vain lääkäri on kuunnellut sydän ääniä. Joten hoiturin hommiin on jäänyt painon ja veriarvojen tarkkailu, joita hän ei ole edes joka kerta tehnyt, esim. hemoglobiinia ei aina mitata.

Sain todistuksen raskaudesta ja se oli päivätty ensimmäisen ultran päivälle, sanoi että sinä päivänä todennettiin raskaus, joten kai sen todistuksen normaalisti saa sitten nt-ultran jälkeen.

Yhteistyössä