Neuvolassa käynti vain jotenkin jäi, pitäisikö kuitenkin ottaa ennen laskettua aikaa yhteyttä?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Kävin raskauden alussa neuvolassa, sitten neuvolassakäynti jotenkin jäi. Helmikuussa olisi laskettu aika. Pitäiskö ottaa vielä neuvolaan yhteyttä esim. synnytystapa-arviota varten, vai voidaanko se tehdä sillä tavalla "pikaisesti" sitten h-hetkelläkin?

niks
Sinulta jäävät tosiaan rahat saamatta, jos et ole hoitanut noita asioita. Muutenkin kummastuttaa, että eikö sinua ole yhtään kiinostanut miten siellä mahassa voidaan:O

"Hmm"
Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta onko siellä neuvolassa "pakko" käydä? Meillä ollut yritystä vauvaan ja olen miettinyt, mitä sitten kun raskaustesti näyttää plussaa. Onko neuvolaan pakko mennä vai jos menisi vain synnyttämään. Mutta jos sairaalassa ei ole tietoja (neuvolasta saatuja) että olen raskaana, niin.. En tiedä oikein edes mitä yritän kysyä, mutta ehkä lähinnä tuo, että mitä jos ei koko raskauden aikana käy ollenkaan neuvolassa tai missään "virallisella" taholla ilmoittautumassa?

"vieras"
[QUOTE="Hmm";22678585]Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta onko siellä neuvolassa "pakko" käydä? Meillä ollut yritystä vauvaan ja olen miettinyt, mitä sitten kun raskaustesti näyttää plussaa. Onko neuvolaan pakko mennä vai jos menisi vain synnyttämään. Mutta jos sairaalassa ei ole tietoja (neuvolasta saatuja) että olen raskaana, niin.. En tiedä oikein edes mitä yritän kysyä, mutta ehkä lähinnä tuo, että mitä jos ei koko raskauden aikana käy ollenkaan neuvolassa tai missään "virallisella" taholla ilmoittautumassa?[/QUOTE]

Miksi et halua mennä sinne?

[QUOTE="Hmm";22678585]Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta onko siellä neuvolassa "pakko" käydä? Meillä ollut yritystä vauvaan ja olen miettinyt, mitä sitten kun raskaustesti näyttää plussaa. Onko neuvolaan pakko mennä vai jos menisi vain synnyttämään. Mutta jos sairaalassa ei ole tietoja (neuvolasta saatuja) että olen raskaana, niin.. En tiedä oikein edes mitä yritän kysyä, mutta ehkä lähinnä tuo, että mitä jos ei koko raskauden aikana käy ollenkaan neuvolassa tai missään "virallisella" taholla ilmoittautumassa?[/QUOTE]

sun on käytävä neuvolassa ennen rv.16 mutta toi muuhan on käytännössä vapaaehtoista?

aapee..
Kävin kyllä neuvolassa ennen 16. raskausviikkoa, ja raskaus on tosiaan jo niin pitkällä, että helmikuun alkua odotellaan. Neuvolassakäynnin "jäämiselle" on oikeastaan syy. Neuvolantädin kanssa ei kemiat oikein kohdanneet. Minulla on kyllä mies, meillä molemmilla työpaikat ja elämä muutenkin mallillaan ja kunnossa, mutta jostain syystä kyseinen nainen oli jotenkin todella negatiivinen kaiken aikaa aina käydessäni hänen pakeillaan. (Tosin en ole ainut, tuttavatkin saaneet osakseen samanlaista negatiivisuutta.) Yhden kerran sitten jätin menemättä, koska ei kertakaikkiaan tehnyt mieli kohdata kyseistä ihmistä. Sitten se jäi - itse asiassa unohdin ja unohdin soittaa, muistin aina liian myöhään päivän mittaan, että pitäisi soittaa. Ajattelin sitten, että kun kerran rakenneultrat sun muut on olleet ok ja raskaus edennyt hyvin ilman ongelmia, niin että jos sitten menisin vain synnyttämään sairaalaan.

Totta kai minua kiinnostaa, miten mahassa voidaan, mutta tuskin tuolla mitään hätää on, kun kerran siellä sen verran potkitaankin ja kaikki on mennyt tähän asti ok. Äh... Miksi ihmeessä ihmiset suhtautuvat aina siten, kuten odottavaa äitiä ei kiinnostaisi lapsensa hyvinvointi, ellei hän säännöllisesti käy neuvolassa. Ei se aina niin ole, onneksi. :)

aapee..

Jos siis äitiysetuuksia haluat/aiot hakea, niin neuvolassa on käytävä ennen 16. raskausviikkoa... Muuten ei saa äitiyspakkausta. Mutta muuten kai se sitten onkin vapaaehtoista. Jos et noita etuuksia ole aikeissa hakea, niin silloin kai ei ole mikään pakko käydä välttämättä ollenkaan. Ultrat on kuitenkin kivoja kokemuksia, niissä suosittelen käymään...

Minä mietin tässä omalla kohdallani, että kun laskettu aika tosiaan on ihan lähellä, niin miten tässä nyt sitten pitäis toimia. Otanko yhteyttä neuvolaan vai ihan äitiyspolille? Synnytystapa-arviota mietin vain.

"Hmm"
[QUOTE="vieras";22678589]Miksi et halua mennä sinne?[/QUOTE]

Ei kai kyse ole niinkään etten haluaisi. Vauva on tosiaan vasta yrityksessä, ei tässä ole vielä mitään päätöksiä neuvolasta käynneistä ehtinyt tehdä :)

Ehkä jotenkin vain ärsyttää ajatus siitä, että ihminen pitää hedelmöittymisestään lähtien kirjata kaiken maailman arkistoihin. Tärkeintä ihmisen syntyessäkin on vain punnita ja mitata ja pisteyttää.. Ihan kuin ihminen olisi yhteiskunnan omaisuutta ja on jokin velvollisuus ilmoittaa yhteiskunnalle, että täältä on nyt tulossa uusi ihminen.
No, vähän kärjistettyä..

Mutta yleisesti kiinnostaa, onko "pakko" käydä neuvolassa. Mihin se, että ennen rv 16 täytyy käydä? Äitiysloman saamiseen tms.?

"Hmm"
Anteeksi ap, kun näin sinun ketjuusi tunkeuduin..

Tuli jo vastaus, kiitos siitä. Ja mietin asiaa sitten kun on ajankohtaisempi (eli tärppää, toivottavasti).

Onnea ap:lle helmivauvasta :)

Niin ja synnytystapa-arvion voi tehdä vasta muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa eli kohdallasi vasta tammikuussa. Muistaakseni tekevät aikaisintaan 36-37 viikon paikkeilla.

Toki esimerkiksi sektion jälkeen voi olla eri ajat.

"mää"
Oletko ehtinyt saada siis neuvolasta raskaustodistuksen? Sen ainakin meillä kirjoittaa lääkäri ja se sun pitäisi antaa työnantajalle ja kelaan ä-rahan saamiseksi. Lisäksi voisit tapata ajan yksityiselle gynelle, joka voisi tarkistaa, minkä kokoinen lapsi ja missä asennossa on tulossa. Jos esim. perä/poikkitila, niin sun on pakko käydä pyytämässä neuvolan lähete synnytystapa-arvioon, koska silloin suunniteltu sektio saattaa olla tarpeen varata ennen laskettua aikaa vauvan turvallisuuden vuoksi tai voidaan yrittää kääntää ennen synnytystä. Jos ei mitään erityistä ole ei synnytystapa-arviota tehdä, eikä sitä siksi voi varata ilman lähetettä. Myös pienet ongelmat, kuten napatyrä vauvalla, voivat muuttua suurenmiksi jos niitä ei osata ennakoida, muutta yksityinen lääkäri osaa kyllä me todeta.

raskaustodistusta ei saa ennenkuin on tietyillä viikoilla käynyt lääkärintarkastuksessa, sisätutkimuksessa jossa samalla tehdään ultra. vasta tuon jälkeen neuvolasta voidaan kirjoittaa raskaustodistus... ja oman tällaisen sain vasta kun oisko ollut viikkoja 22... siis rakenneultran aikaan.ja äitiyspakkausta saati kelan rahoja tuskin tulee jos ei raskaustodistusta ole. tässä käsityksessä minä olen....

Mä kyllä henkilökohtaisesti ihmettelen että ei odottaja ole käynyt neuvolassa... rohkea tarvii olla!!! itselle nuo käynnit olleet merkkipaaluja, ihana ollut olla huolehdittavana ja saanut paljon hyödyllistä tietoa.

ei kai siellä siis pakko ole käydäkään, onhan noita yksityislääkäreitäkin.

Ncm
Yhteiskunnan omaisuutta? Eiköhän neuvola-järjestelmä ole auttanut naisten ja lasten kuolleisuuslukujen romahduksessa. Eihän se aina niin mukavaa ollut, mutta mulla oli huono hemoglobiini, jota piti seurata, sekä rhesus negatiivinen veri, joka aiheutti lisäverikokeissa käymistä yms. Minulle oli tärkeää, että vauvan ja minun hyvinvointiani seurataan.

Ei ole pakko käydä neuvolassa, mutta ostaa sitten samat palvelut yksityiseltä.

"mää"
Oletko ehtinyt saada siis neuvolasta raskaustodistuksen? Sen ainakin meillä kirjoittaa lääkäri ja se sun pitäisi antaa työnantajalle ja kelaan ä-rahan saamiseksi. Lisäksi voisit tapata ajan yksityiselle gynelle, joka voisi tarkistaa, minkä kokoinen lapsi ja missä asennossa on tulossa. Jos esim. perä/poikkitila, niin sun on pakko käydä pyytämässä neuvolan lähete synnytystapa-arvioon, koska silloin suunniteltu sektio saattaa olla tarpeen varata ennen laskettua aikaa vauvan turvallisuuden vuoksi tai voidaan yrittää kääntää ennen synnytystä. Jos ei mitään erityistä ole ei synnytystapa-arviota tehdä, eikä sitä siksi voi varata ilman lähetettä. Myös pienet ongelmat, kuten napatyrä vauvalla, voivat muuttua suurenmiksi jos niitä ei osata ennakoida, muutta yksityinen lääkäri osaa kyllä me todeta.

"vieras"
En ymmärrä miten vauvan hyvinvointi ei ole kaikille tärkein...
Mulla raskausmyrkytys ois kyllä jäänyt huomaamatta jos ei ois neuvolassa huomattu. Mitään itseä häiritsevää oiretta ei ollut. En ois tajunnut sitä kyllä mitenkään itse. Ja vaikka olinkin tarkassa seurannassa lopulta osastolla, vauvalle meinasi käydä hullusti. Kiireelliseen sektioon lopulta jouduttiin. Jos oisin vaan kotona ollut enkä tietoinen myrkytyksestä, vauva olisi kuollut.

Muuten sen enempiä kommentoimatta äitiysavustuksen saaminen (pakkaus tai raha) vaatii, että lääkärillä on käyty ennen 4.raskauskuukauden päättymistä. Myös äitiysrahahakemuksen liitteeksi on oltava lääkärin/TK:n todistus raskauden kestosta.
Synnytyksen jälkeen täytyy toimittaa jälkitarkastuksesta todistus Kelalle, jos mielii nostaa äitiysrahaa.

Muuten neuvolassa ei ole pakko käydä, ei raskauden aikana eikä synnytyksen jälkeen.

piparileipuri
Rehellisesti sanottuna ei minuakaan huvita käydä neuvolassa, mutta vauvan hyvinvoinnin nimissä käyn silti. En kerro tuntemuksistani kovin rehellisesti, koska terkkarin kanssa ei kemiat kohtaa ja hän pitää kyllä puhumispuolesta huolen ilman minuakin.

Mä en ymmärrä tuollaasia jotka ei käy neuvolassa. Kyllä mä ainakin haluan, että raskautta seurataan ja tiedetään miten vauva voi. Mä kyllä sain heti ekalla neuvolakäynnillä lähetteen äitiyspolille oman sairaushistorian takia ja niitä oli varmasti enemmän kuin teillä on ollut. Piti 80km:n päässä käydä polilla enkä kokenut sitä vaikiaksi joten ihmettelen mitä vaikiaa on käydä neuvolassa.

piparileipuri
Mä en ymmärrä tuollaasia jotka ei käy neuvolassa. Kyllä mä ainakin haluan, että raskautta seurataan ja tiedetään miten vauva voi. Mä kyllä sain heti ekalla neuvolakäynnillä lähetteen äitiyspolille oman sairaushistorian takia ja niitä oli varmasti enemmän kuin teillä on ollut. Piti 80km:n päässä käydä polilla enkä kokenut sitä vaikiaksi joten ihmettelen mitä vaikiaa on käydä neuvolassa.
Tuskin siinä mitään VAIKEAA on, mutta se saattaa olla EPÄMIELLYTTÄVÄÄ jos henkilökemiat eivät kohtaa.

Minä en esimerkiksi pidä yhtään nykyisen terveydenhoitajani suhtautumisesta painoasiaan, joka kerta kamala motkotus. (lähtöpainoni normaali, mutta raskaudessa paino tulee nousemaan ~20kg)

jhhkj
Kävin kyllä neuvolassa ennen 16. raskausviikkoa, ja raskaus on tosiaan jo niin pitkällä, että helmikuun alkua odotellaan. Neuvolassakäynnin "jäämiselle" on oikeastaan syy. Neuvolantädin kanssa ei kemiat oikein kohdanneet. Minulla on kyllä mies, meillä molemmilla työpaikat ja elämä muutenkin mallillaan ja kunnossa, mutta jostain syystä kyseinen nainen oli jotenkin todella negatiivinen kaiken aikaa aina käydessäni hänen pakeillaan. (Tosin en ole ainut, tuttavatkin saaneet osakseen samanlaista negatiivisuutta.) Yhden kerran sitten jätin menemättä, koska ei kertakaikkiaan tehnyt mieli kohdata kyseistä ihmistä. Sitten se jäi - itse asiassa unohdin ja unohdin soittaa, muistin aina liian myöhään päivän mittaan, että pitäisi soittaa. Ajattelin sitten, että kun kerran rakenneultrat sun muut on olleet ok ja raskaus edennyt hyvin ilman ongelmia, niin että jos sitten menisin vain synnyttämään sairaalaan.

Totta kai minua kiinnostaa, miten mahassa voidaan, mutta tuskin tuolla mitään hätää on, kun kerran siellä sen verran potkitaankin ja kaikki on mennyt tähän asti ok. Äh... Miksi ihmeessä ihmiset suhtautuvat aina siten, kuten odottavaa äitiä ei kiinnostaisi lapsensa hyvinvointi, ellei hän säännöllisesti käy neuvolassa. Ei se aina niin ole, onneksi. :)
eikö rakenneultra oo joskus rv 20 paikkeilla? Miten sulle on tehty rakenneultra, jos et oo viikon 16 jälkeen käyny?

Yhteistyössä