Suututtaa saamani joululahjat jo etukäteen

  • Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti
alkuper.
Tunnusta, ensimmäisen kerran, että olen vähän katkera.

En ole koskaan, edes lapsena, saanut sukulaisilta mitään lahjaa. Kummini muistivat korteilla, joskus pienellä paketilla. Lapsena sitä en ajatellut sen kummemmin. Vanhempani eivät olleet varakkaita mutta tulivat toimeen, kunnes tuli lama ja avioero. Jäin isälleni asumaan. Isä rakensi sellaiset joulut ja synttärit minulle kuin osasi, ja niistä olen kiitollinen. Mutta nyt kun olen sivusta seurannut mieheni, hänen siskojensa ja perheensä touhuja, olen tullut vähän kateelliseksi.

Heillä kotona kaapit pursuavat lahjaksi saatuja, arvokkaitakin tavaroita joita ei ole edes avattu pakkauksistaan: Arabiaa, Iittalaa, Luhdan pyyhkeitä... kirjoja jotka on valittu saajansa mukaan. Joka joulu ovat saaneet rahaa isovanhemmiltaan jne. Tuntuu, etteivät he arvosta tätä ja olen siitä kateellinen, itse en ole saanut mitään enkä ole saanut kerättyä astiastoja ym. Ennen kuin menin töihin.

Lahjat joita saan ovat aina tätä loukkaa: sukat, suklaarasia, joku pokkari. Ei koskaan mitään henkilökohtaista, ei mitään arvokasta, pelkkää krääsää. Kun itse yritän valita lahjat henkilön mukaan ja olla ostamatta turhaa, tuntuu että minulle ostetaan vaan koska pitää jotain ostaa, pitää olla joku paketti.

Mieluummin olisin ilman lahjaa kuin saisin sen yhden kynttilän :( En tiedä ymmärtääkö kukaan tätä ja saanko vain katkeran valittajan leiman tästä. Mutta ehkä on joku, joka tajusi.
 
Juu,mulla on jouluista jääny hieman p*skanmaku suuhun(teininä, kun asuin vielä vanhempien luona), siskoni sai hajuvesiä, Donna Karanin huiveja, lahjakortteja ynnämuuta "hienoa" ja mä sain jotkut kaupasta ostetut villasukat, ja siinävaiheessa kun näytin myrtsiä naamaa, sanottiin,että voisit edes hieman näyttää hymyilevää naamaa. Reilua eikö totta :D ?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;22656054:
Juu,mulla on jouluista jääny hieman p*skanmaku suuhun(teininä, kun asuin vielä vanhempien luona), siskoni sai hajuvesiä, Donna Karanin huiveja, lahjakortteja ynnämuuta "hienoa" ja mä sain jotkut kaupasta ostetut villasukat, ja siinävaiheessa kun näytin myrtsiä naamaa, sanottiin,että voisit edes hieman näyttää hymyilevää naamaa. Reilua eikö totta :D ?
Miksi saitte noin selkeästi erilaisia lahjoja?
 
***
Kuka sinulle antaa näitä lahjoja, vanhempasi vai miehesi? Olisiko parempi, että sopisitte ettette osta toisillenne lahjoja, jokainen lahjokoon itseään? Silloin voisit ostaa itsellesi jotain kivaa.
 
...
Onhan tuo tylsää ja vaikka kuinka ajattelisi, että typerä tuollaisesta valittaa, niin ärsyttää se silti.
Mutta todellakin ihmetyttää, että eikö nykyisin edes miehesi osta sinulle kunnon lahjaa. SIis ymmärrän jos jollain on rahat vähissä, niin silloin ostaa vain jotain halpaa.
 
...
Yleensä tuollaisia lahjoja ostetaan ihmisille, joita ei niin kovin hyvin tunneta. Siis vaikka olisi tunnettu vuosia, ei tiedetä millaisia he ovat jamistä pitävät jne. Voiko kyse olla tästä, millaimnen teidän suhde muuten on? Puhu tästä miehesi kanssa. Eikä tuokaan ole huono idea, että ostat sitten itsellesi jotani ihanaa. Vaikka eihän se sama tietysti ole :) Ymmärrän, että haluat saada jotain sinua varta vasten ostettu - haluat että sinua on ajateltu ja olet tärkeä.
 
[QUOTE="vieras";22656072]Miksi saitte noin selkeästi erilaisia lahjoja?[/QUOTE]

jaa-a, mun sisko on aina ollu se pilallelellitty tapaus, isoveljenikin sai kivempia lahjoja kun minä(cd-levyjä jne.). Mua on ilmeisesti aikalailla vihattu, kun en ole koskaan edes yhtä hyvää sanaa vanhemmiltani kuullut :D omien lasten kohdalla tulen kyllä aina ottamaan huomioon,etteivät saa "eritasoisia" lahjoja...
 
Tavara-automaatti
Tässä yksi joka tajusi, oikein hyvin. Mulla on vähän eri tilanne siinä mielessä, että olen kyllä aina saanut mieluisia lahjoja, vaikkakin viime vuosina entistä vähemmän. Se on ihan ok, en näin "iäkkäämpänä" kaipaakaan lahjaröykkiöitä. Mutta mikä minua ärsyttää on se, että me mieheni kanssa ostamme joka vuosi sukulaislapsille kalliit lahjat toiveiden mukaan (lapsia on 4) ja vastalahjaksi saamme jonkun Iittalan tuikkulasin. Pointtini on se, että olisi kohteliasta edes kysyä mitä haluaisimme tai tarvitsisimme eikä vaan joka vuosi ostaa jotain lasikrääsää. Meillä on kaapit täynnä yksittäisiä, eri värisiä kippoja ja kulhoja, joilla ei yksittäin ole mitään käyttöä. Varsinkin mieheni pikkusisko käy kovasti hermoille, hän on itse kuin hemmoteltu pentu; laatii aina pitkän listan omistakin toiveistaan ja hänelle onkin joka joulu ostettu milloin mitäkin arvokasta tavaraa + hänen lapsilleen kallliit lahjat. Ja hän ostaa meille tuikkulasin. Minä en kehtaisi vuodesta toiseen toimia noin.

Joo, meilläkin siis kaapit pursuaa lahjaksi saatua Iittalaa, mutta en usko että tarkoitit kirjoituksellasi ihan noita tuikkulaseja? Ja kohta joku tulee haukkumaan minua kiittämättömäksi jne jne. Antaa tulla vaan.
 
alkuper.
Äitipuoleni ja anoppini näitä ostelee, keltään muulta en saa mitään.

Tämä on jo tyhmää, mutta sovin miehen kanssa että emme osta toisillemme mitään jo silloin kun tapasimme. En halunnut pettyä niin en halunnut lahjaa ollenkaan.
 
Äitipuoleni ja anoppini näitä ostelee, keltään muulta en saa mitään.

Tämä on jo tyhmää, mutta sovin miehen kanssa että emme osta toisillemme mitään jo silloin kun tapasimme. En halunnut pettyä niin en halunnut lahjaa ollenkaan.
No ainahan tapoja voi muuttaa? Sano äipuolellesi ja anopillesi ettet halua heiltä lahjoja ja ehdota miehellesi uutta lahjakäytäntöä ;)
 
Joo, meilläkin siis kaapit pursuaa lahjaksi saatua Iittalaa, mutta en usko että tarkoitit kirjoituksellasi ihan noita tuikkulaseja? Ja kohta joku tulee haukkumaan minua kiittämättömäksi jne jne. Antaa tulla vaan.
Et ole kiittämätön vaan käytännön läheinen. Vaikka Iittalasta itse pidänkin en halua kaappiini sellaista mitä en tule käyttämään.
 
ex anopilta
sain suklaariasian, suklaalevyn ja kynttilöitä, mutta en älynnyt edes loukkaantua, ymmärrän hyvin, että on vaikeeta ostaa lahjaa. ekana jouluna sain tosin kallista iittalan sarjaa
 
alkuper.
[QUOTE="voi";22656128]minusta taas suklaa ja pokkari just ovat henkilökohtaisia ja pyyhkeet ja iittala-krääääsä turhaa.[/QUOTE]

Siis. En syö suklaata (aina kieltäydyn kun tarjotaan ja luulisi monessa vuodessa tämän tietävän mutta ei). Sukkia osaan ostaa itse. Luen ihan erilaisia kirjoja kuin ne mitä saan, ovat... Niin ehkä olen sitten kiittämätön.

Ja pointti oli, että en koskaan ole saanut mitään arvokasta lahjaksi ja toisilla ne samat mitä minä olen toivonut ja joihin itsellä ei ollut varaa, pyörii käyttämättömänä kaapeissa. Se tuntuu pahalta. En tiedä käsittääkö tätä sellainen, joka on aina saanut mitä toivoo ja jolla on aina ollut rahaa kerätä kotiinsa kauniit pyyhkeet ja kauniit astiat.
 
...
Vähän ot, mutta me ollaan jo satana vuonna sovittu perheen aikuisten kesken, että ei osteta toisillemme mitään, nautitaan vaan ruoasta ja seurasta...mutta tässä päätöksessä ei ikinä pysy kukaan, kun on niin kiva ostaa/tehdä toisille juttuja :) No, tänä vuonna lahjat saa todennäköisesti suurimmaksi osaksi pikku-tonttu :heart:
 
"vieras"
Just tuon takia en ymmärrä miks aikuisia ihmisiä pitää lahjoa kun kummiskin ei satu mieleistä. Ostakaa hyvät ihmiset itse sitä mitä tarviitte/haluatte itsellenne lahjaksi. Niin minä ainakin aion tehdä.
 
"vieras"
Täh, mitä henk.kohtaista iittala krääsässä on joita ei edes lahja pakkauksesta ole otettu pois? Suoraan sanottuna lapsellista olla kateellinen toisten saamille lahjoille.
 
***
Ja pointti oli, että en koskaan ole saanut mitään arvokasta lahjaksi ja toisilla ne samat mitä minä olen toivonut ja joihin itsellä ei ollut varaa, pyörii käyttämättömänä kaapeissa. Se tuntuu pahalta. En tiedä käsittääkö tätä sellainen, joka on aina saanut mitä toivoo ja jolla on aina ollut rahaa kerätä kotiinsa kauniit pyyhkeet ja kauniit astiat.
Tuskin joulu eroaa lahjojen suhteen mitenkään siitä, että ihmiset eivät ole taloudellisesti samalla linjalla. Oletko katkera naapurin autostakin, tai kaverisi sisustuksesta? En käsitä ongelmaasi, vaikken koskaan olekaan saanut mitä haluan tai että olisi aina ollut vara ostaa mitä tahdon. Miksi et ole iloinen että sinua muistetaan jouluna? Jos et halua niitä pieniä turhia lahjoja, niin sano se. Ostat sitten käyttämättä jääneillä joululahjarahoilla itsellesi jotain mikä ilahduttaa.
 

Yhteistyössä