"Pekka on Anniinan neljäs isi", selitti tyttäreni melkein 7 v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Oli aidosti ihmeissään siitä, että kaverilla on jo neljäs iskä.

Selitin, että ei lapsilla ole kuin yksi oikea iskä, mutta iskä-nimeä voi käyttää myös sellaisesta miehestä joka ei ole se ihan oikea isä. Miehestä, joka huolehtii, leikkii lapsen kanssa, suojelee lasta, tekee lapselle ruokaa, laittaa illalla nukkumaan...jne. Sellainen on tärkeää, eikä sillä, onko juuri se isi antanut aikoinaan äidille vauvansiemenen (juu, käytin tuota sanaa :xmas: ) mistä lapsi sai alkunsa, ole niin paljon merkitystä. Aikuiset eroaa joskus, ja sitä rataa.

Seuraava kysymys oli sellainen, mihin en enää osannutkaan vastata. Miksi Anniinalla on jo neljäs isi? Miksei se enää näe niitä aikaisempia isiä, joista se tykkäsi ja jotka huolehti siitä, nyt sillä on vain tämä yksi uusi iskä?

Ja kieltämättä alkoi myös hieman ihmetyttämään se, että alle 7 v lapsella on jo neljäs isäpuoli asumassa saman katon alla. Jokaista heistä on kutsuttu iskäksi, jokainen heistä on vienyt lasta päiväkotiin/kouluun ja saanut isänpäiväkortit lapselta. Sitten yhtäkkiä hus pois, ei pidetä enää yhteyttä. Pian tulee taas uusi iskä taloon.

Sinänsä ihan jokaisen oma asia, mutta mä en oikein ymmärrä, enkä usko että lapsetkaan ymmärtää - omat tai ne, jotka siinä tilanteessa elävät.

Nimet on tottakai muutettu.

Nii-in. Anniina parka. Ihmisiä tulee ja menee hänen elämässä. Viis Anniinasta, kunhan Anniinan äiti saa olla milloin kenenkin kanssa. Siltähän se kuulostaa.

Äitini hoitolapsi 5v selittää myös ihan päiväselvänä asiana, että heidän iskä on nyt "Rane" ja sitä ennen oli "Pete" ja saattaa olla että tulee vielä muitakin, jos äiti haluaa uuden iskän heille.

Kaverin lapsi taas kutsuu bologista isäänsä "Antti-isäksi" ja äidin uutta miestä "Make-isäksi".

Niin ne ajat muuttuu...? Mutta ihan kamalaa jotenkin :/

[QUOTE="vieras";22600117]Äiti yrittää lievittää syyllisyyttä vaihtuvista miehistä käskemällä lasta kutsumaan uusia avomiehiä aina isäksi.[/QUOTE]

Tuo on jo sairasta. Montakohan äitiä tytöllä on?

Tuo ei ole oikein eikä hyväksyttävää. Lapsi kärsii tuossa pahasti. Mutta, ymmärrättehän, ettei me kaikki yh:t olla tuollaisia? Itse olen elänyt lapseni kanssa kahdestaan yli 6 vuotta ja jos joskus mies tähän taloon tulisi, tekisin sen vakaasti ja erittäin tarkkaan harkitusti juurikin lapsen vuoksi.

[QUOTE="vieras";22600121]Palstan usein kuultu teesi... Lapsi on onnellinen kun äiti on onnellinen... kyllä tuolla tyylillä lapsi saa oudon kuvan parisuhteesta ja isyydestä. Surullista :([/QUOTE]

Tuskin äitikään kovin aidon onnellinen on, jos ukko koko aika vaihtuu, eikä äiti ole varmaan muutenkaan ihan kunnossa, jos ei ollenkaan osaa eläytyä siihen lapsen asemaan.

Kyllähän näitä kuulee tosiaan.

Oman lapseni suusta kuultuna selitti tohkeissaan kuinka kaverillaan on siellä ja täällä siskoja ja veljiä sekä ainakin kolme iskää :D
Sit se kumma kuvio selkiintyi pikkuhiljaa lasten tutustuessa paremmin ja kaverin perheessä oli tosiaan jo kolmas isä 8 vuoden aikana.
Se sisarusten kuvio ja lukumäärä on ihan uskomaton kaikkine puolisisaruksineen ja miesten omien lasten lukumäärät jne ja kaikki oli kuitenkin jollain lailla toistensa kanssa tekemisissä...
Huuli pyöreenä sitten ihmeteltiin mutta jokainen tekee niiko parhaaksi näkee ottaessaan näitä isiä nurkiinsa pyörimään kera viikonloppulasten :D

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äiti;22600128:
Tuo ei ole oikein eikä hyväksyttävää. Lapsi kärsii tuossa pahasti. Mutta, ymmärrättehän, ettei me kaikki yh:t olla tuollaisia? Itse olen elänyt lapseni kanssa kahdestaan yli 6 vuotta ja jos joskus mies tähän taloon tulisi, tekisin sen vakaasti ja erittäin tarkkaan harkitusti juurikin lapsen vuoksi.

Ymmärrän, todellakin!

Surullista. :(

Mä en ole edes esitellyt kaikkia seurustelukumppaneita likalle. Mun mielestä tuolla asialla ei ole ollut kiirettä, miksi turhaan sekoottaa toisen elämää jos suhde ei ole edes varmalla pohjalla vielä.

Sitä mä en ymmärrä, että pitää sanoa jokaasta uutta miestä isäksi. Mun likalla on ainakin yksi äiti ja yksi isä ja omia vanhempiaan hän noilla nimillä kutsuu. Exän avovaimoa likka kutsuu tämän lempinimellä.

Ilmeisesti nämä isät tai ainakin osa niistä on aika viimevuosien tuotosta, kun tuskin lapselle mainostettaisiin jotakin vauva-ajan tuntemattomaksi jäänyttä keinoisä-Perttiä.

Sääli...todella sääli :(

Mulle itselleni yh-vuosinani kävi niin, että silloinen miesystäväni olisi halunnut lapseni kutsuvan häntä isäksi, mutta en suostunut siihen. Mulla on ollut sellainen periaate, että siinä kohtaa kun menen kihloihin, on suhde sillä tasolla että lapsi voi kutsua miestä isäksi. Ja kihlautuminen tarkoittaa mulle avioliittoa ja yhteisen elämän jatkumista mielellään hamaan loppuun saakka.

Tuo silloinen mies oli kyllä kaikin puolin mukava, mutta ei lopulta sitten kuitenkaan aviomiesainesta, eikä olisi siis tullut pieneen mieleenikään antaa hänen kutsua itseään lapseni isäksi.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti nämä isät tai ainakin osa niistä on aika viimevuosien tuotosta, kun tuskin lapselle mainostettaisiin jotakin vauva-ajan tuntemattomaksi jäänyttä keinoisä-Perttiä.

Sinä aikana, kun me ollaan tämä Anniina tunnettu, niin isukkeja on ollut kolme. Tutustuimme 2008 syksyllä.

Neljäs mainittu isi lienee pikkuveljen biologinen iskä, jonka kanssa Anniinan äiti oli naimisissa pari vuotta aikoinaan.

Niin tai ehkä äiti yrittää sitoa sen uuden miehen perheeseen sillä, että opettaa lapsen kutsumaan sitä isäksi?

Omalla lapsellani ei ole yhtään isää, olin 2 ensimmäistä vuotta totaaliyh ja nykyistä avomiestäni lapsi kutsuu etunimellä. Tosin moni päiväkotikaveri on lapselta kysynyt että onko toi sun isä, ja lapsi vastaa että ei ole, kun se on meidän "Jake"...

Mä olen elänyt tuolalista lapsuutta eikä mulle siitä mitään traumoja ole jäänyt. Iskä nimityskin oli mulle vähän sama kuin vaikka Pertti tms. Vähän niinkuin nimi vaan.

[QUOTE="zxz";22600218]Voihan se silta kuulostaa mutta eihan sita tarvi palstalle kirjoittaa?[/QUOTE]

No mäpä nyt kirjoitin. Mun mielestä tuollainen ei ole lapselle hyväksi, eikä ainakaan tue lapsen turvallisuudentunnetta millään tavalla.

ei ole meidàn asiamme arvostella, emme tunne tilannetta sen paremmin.
edelliseen muuten lisàyksenà, lapselle voi jàtàà traumoja yksikin isà, vaikkapa vaan se biologinen. eiks tààllàkin ole palsta tarrinoita pullollaan?

kumpa on kypsempàà touhua vaihtaa isàkokelasta usein vai ihmetellà asaan palstalla.... vaikea valita, sorry ap

[QUOTE="Mamma italiana";22600253]ei ole meidàn asiamme arvostella, emme tunne tilannetta sen paremmin.
edelliseen muuten lisàyksenà, lapselle voi jàtàà traumoja yksikin isà, vaikkapa vaan se biologinen. eiks tààllàkin ole palsta tarrinoita pullollaan?

kumpa on kypsempàà touhua vaihtaa isàkokelasta usein vai ihmetellà asaan palstalla.... vaikea valita, sorry ap[/QUOTE]

Keskustelupalsta on keskustelua varten, ja tämä asia herätti nyt minussa halun keskustella.

ok keskustellaan sitten. miten hyvin tunnet tuon naisen (millisia ajatuksia hàh heràttàà sinussa?) tai miten hyvin tunsit jonkun noista miehistà? onko biologinen isà mahdollisesti kuollut?