Kaveri hehkuttaa, kuinka sai apua lapsen uniongelmiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitili"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vintilläkö tuulee;22525875:
Onneksi on ap:n kaltaisia marttyyriäitejä, jotka eivät hae ainakaan ulkopuolista apua vaikka kuinka sitä tarvitsisivat.:saint:

Minä en todellakaan hae apua. olen todellakin asennoitunut heräämään.

Olen yrittänyt ehdottaa, että valvottaisi lasta päivällä. Vaikka vain yhdet päiväunet. Mutta, se on kuulemma huono idea. Olen myös ehdottanut, että valvottaisi lasta vaikka 22-23 asti ja menee yhdessä hänen kanssa nukkumaan. Mutta ei... mielummin laittaa kahdeklsalta nukkumaan, että saa itse katsoa telkkaria rauhassa. Kyllä tuo on minusta jo asenne vamma.

Ajatella, jotkut osaavat hakea apua ongelmiinsa! Pöyristyttävää!
Tiedätkös että ihmisillä on vähän erilainen fysiikka jokaisella. Toiset pystyy heräämään monta kertaa yössä, eikä siitä aiheudu mitään ongelmia, toiset eivät pysty tekemään tuota kauaa ilman että se vaikuttaa ihmiseen sekä fyysisesti että psyykkisesti. Onko aloittajan mielestä niin että nämä ihmiset eivät saisi hankkia lapsia ollenkaan? Ja unihäiriöt ovat yksi laukaiseva tekijä esim masennukseen sairastumisessa että jos tuntee tarvitsevansa apua yöheräilyihin niin järkevä ja vastuuntuntoinen äiti menee ja hakee sitä!

No miksi pitää tehdä lapsi jos ei jaksa yöheräilyä? Ja muutenkin.. itse en ole käynnyt missään illanvietoissa, leffoissa yms kun lapsi syntyi. Pyhitän kaiken ajan lapselle. Tämä mun kaveri on menossa nyt viikonloppuna pikkujouluihin, ja lapset menee mummille. En tajua, miksi on pakko päästä humputtelee? kyllä kavereita voi nähdä lapsienkin kanssa. Itse käyn usein lapsen kanssa iltaisin kaverin luona. Ollaan usein vielä yhdeksältä illalla liikenteessä, eikä se ole ongelma minulle.

[QUOTE="äitili";22526004]No miksi pitää tehdä lapsi jos ei jaksa yöheräilyä?[/QUOTE]

Mä olen 16-vuotiaasta asti haaveillut siitä, että saisin omia lapsia. Koen, että mussa ja miehessäni on kaikki ainekset hyviksi vanhemmiksi. En todellakaan aio jättää vauvan yrittämistä sikseen vain sen takia, että tiedän olevani huonouninen ja tiedän, että sen ekat pari vuotta voi jäädä unet huonoiksi. Ihan varmasti tämä asia on jotenkin ratkaistavissa niin, että saan nukuttua mutta silti lapsi saa TARPEEKSI hyvää hoitoa (mikä ei kuitenkaan tarkoita rajoittamatonta täyttä palvelua koko yötä muuten kuin aivan vastasyntyneelle).

[QUOTE="äitili";22526004]No miksi pitää tehdä lapsi jos ei jaksa yöheräilyä? Ja muutenkin.. itse en ole käynnyt missään illanvietoissa, leffoissa yms kun lapsi syntyi. Pyhitän kaiken ajan lapselle. Tämä mun kaveri on menossa nyt viikonloppuna pikkujouluihin, ja lapset menee mummille. En tajua, miksi on pakko päästä humputtelee? kyllä kavereita voi nähdä lapsienkin kanssa. Itse käyn usein lapsen kanssa iltaisin kaverin luona. Ollaan usein vielä yhdeksältä illalla liikenteessä, eikä se ole ongelma minulle.[/QUOTE]

Ja sädekehän kiillotus jatkuu...

Justiinsa ystävän kanssa puhuttiin tästä Vauva-lehden unikoulujutusta, missä olivat äiti ja lapsi sairaalassa. Ei olla kumpikaan koskaan kuultu kenestäkään joka olisi niin tehnyt saati oltu tietoisia että tuollaista mahdollisuutta edes on.

Miettikääpä paljonko äitien masennustilastot ja mielialalääkitysten käyttö vähenisi jos oikeasti kaikki osaisivat hakea ja saisivat apua VÄSYMYKSEEN? Montaako umpiväsynyttä äitiä onkaan hoidettu masentuneena..

Mutta ei täällä saa äiti väsyä, aina on joku jolla on vielä huonommin. Jos ei Suomessa niin Afrikassa. Äidit on toisilleen susia vaikka jotkut kai vielä tosissaan yrittää toisiaan tukea ja tsempata. Itse pidin ystävän 7kk ikäistä meillä pari yötä että hän sai kotonaan nukkua. Oli jo siinä vaiheessa väsymyksensä kanssa ettei edes saanut unta muuten kuin lääkkeillä. Ei muuten ärsyttänyt yhtään että kaveri sai apua uniongelmiinsa, sairasta minun mielestä jos tuommosta asiaa pitää kadehtia!

on se hyvä jos saa apua uni ongelmiin, on lapsenkin etu että opetetaan nukkumaan ehjiä öitä, ei se ole kiusantekoa vaan vanhemman vastuu on opettaa lapsi hyvään arkeen ja rytmiin.
ei ole mitenkään hyvä jos lapsi herää 10 kertaa yössä.. tavasta voi opettaa pois jos ei ole mitään terveydellistä estettä lapsella miksi heräilee.

[QUOTE="böö";22526414]Miettikääpä paljonko äitien masennustilastot ja mielialalääkitysten käyttö vähenisi jos oikeasti kaikki osaisivat hakea ja saisivat apua VÄSYMYKSEEN? Montaako umpiväsynyttä äitiä onkaan hoidettu masentuneena..
[/QUOTE]

Oon miettinyt ihan samaa...unettomuus laukaisee monesti masennuksen ihan lapsettomillakin ihmisillä, joten yhteys on aika selkeä.

Ja jos joku ihmettelee, miten äidit ennen jaksoi masentumatta, niin silloin ei kyllä todellakaan pidetty ympärivuorokautista palvelua yllä vauvoillekaan ja huudattaminen oli ihan hyväksytty ja yleinen käytäntö, koska sen ajan kasvatusihanteena oli kasvattaa vauvasta asti lapsi itsenäiseksi. Nykyistä lastenhoitoa olisi pidetty ihan lasten pilalle lellimisenä.

En kannata vanhaan meininkiin palaamista, mutta en myöskään sitä äärilaitaa, että äitiä vaaditaan tinkimään omista tarpeistaan loputtomiin lapsen tarpeiden vuoksi. Joku kompromissi voisi löytyä näiden välille, jossa lapsen tarpeisiin vastataan, muttei uhrautuen vaan etsien semmoista tapaa, josta ei kärsi myöskään äiti. Joskus se voi olla vaikka unikoulu tai vieraaseen apuun turvautuminen.

Hyvä että ap:n kaveri tajusi hakea apua eikä yrittänyt vaan sinnitellä. Kokemusta on huonosti nukkuvista lapsista, parin tunnin yöunilla mentiin monta kuukautta. Olisi itsekin pitänyt silloin tajuta hakea jostain apua, mutta ei sitä itse väsymykseltään edes tajunnut miten väsynyt oli.

[QUOTE="äitili";22526004]No miksi pitää tehdä lapsi jos ei jaksa yöheräilyä? Ja muutenkin.. itse en ole käynnyt missään illanvietoissa, leffoissa yms kun lapsi syntyi. Pyhitän kaiken ajan lapselle. Tämä mun kaveri on menossa nyt viikonloppuna pikkujouluihin, ja lapset menee mummille. En tajua, miksi on pakko päästä humputtelee? kyllä kavereita voi nähdä lapsienkin kanssa. Itse käyn usein lapsen kanssa iltaisin kaverin luona. Ollaan usein vielä yhdeksältä illalla liikenteessä, eikä se ole ongelma minulle.[/QUOTE]

Sori ap, mutta jos et ole provo, niin olet kyllä tosi mustavalkoinen persoona.

[QUOTE="minä";22525738]Siis todellakin täällä useimmat ovat sitä mieltä, että tuollainen heräily on aivan epänormaalia. Olen toki itsekin ollut sitä mieltä, että meidän lapset ovat olleet huonohkoja nukkujia, mutta siitä huolimatta olen pitänyt tilannetta kohtuulisen normaalina. Ja meillä tosiaan on jokaisen kohdalla ollut monen kuukauden jakso puolen vuoden ja vuoden välillä, että heräilyjä on ollut varsin tiuhaan, usein tuo 10 krt/yö, välillä enemmä välillä vähemmän. Ja ihan täysjärkisenä olen selvinnyt ilman mitään unikouluja. Ja lapsetkin ovat aikanaan oppineet nukkumaan, eivätkä juurikaan ole heräilleet sen jälkeen, kun ovat kaksi vuotta täyttäneet.[/QUOTE]

Se riippuu oikeasti ihan siitä mihin on tottunut. Esikoinen aikoinaan valvoi yöt läpeensä, helpotti paljon kun siirrettiin nukkumaan eri huoneeseen. Sen siirron jälkeen heräsi noin 10 kertaa yössä, ja ai että se tuntui ihanan helpolta. Nyt taas kun lapset on isompia eivätkä enää heräile, niin 10 kertaa yössä olisi jotain kamalaa.

Ja se että jos lapsi herää ja nukahtaa pian uudelleen niin joku 10 kertaa ei ole paha, mutta jos joka kerta vaatii parin tunnin kanniskelun herätessään niin parin kerrankin jälkeen on aika puhki.

[QUOTE="äitili";22525911]Minä en todellakaan hae apua. olen todellakin asennoitunut heräämään.

Olen yrittänyt ehdottaa, että valvottaisi lasta päivällä. Vaikka vain yhdet päiväunet. Mutta, se on kuulemma huono idea. Olen myös ehdottanut, että valvottaisi lasta vaikka 22-23 asti ja menee yhdessä hänen kanssa nukkumaan. Mutta ei... mielummin laittaa kahdeklsalta nukkumaan, että saa itse katsoa telkkaria rauhassa. Kyllä tuo on minusta jo asenne vamma.[/QUOTE]

Tosi huonoja noi sun ehdotukset. Päiväunien poisjätön ei ole todettu auttavan heräilyongelmiin, ja lapsen ei todellakaan ole hyvä kukkua 22-23:een. Itselläni on 5- ja 6-vuotiaat, eikä kumpikaan ole montakaan kertaa elämässään valvonut noin myöhään.

Tiedätkö, mitä tassuttelu tarkoittaa? Näin meillä: puolen vuoden iän jälkeen en enää automaattisesti tarjonnut rintaa lapsen herätessä yöllä, vaan aina aluksi nousin silittämään häntä puhumatta. Usein hän nukahti tähän. Yösyönti oli siis totuttu tapa. Vähän myöhemmin alettiin miehen kanssa aina ensin lapsen herätessä hyssytellä sängystä käsin. Melko pian lapsi oppi yhdistämään tämän hyssytysäänen unien jatkamiseen. huudatusta ei tarvittu. Kyse oli siitä, että aina ensin kokeiltiin, saataisiinko lapsi rauhoittumaan muulla keinoin.

Lapsen luontainen unijakso kestää n. 50 minuuttia. Sitten hän havahtuu, mutta jos häntä opetetaan saavuttamaan taas unitila, hän jatkaa uniaan lopulta niin, että vanhemmat eivät huomaakaan tätä havahtumista. Eri asia sitten on hampaiden yms. tulo, joka valvottaa ja johon tarvitsee lohdutusta ihan kunnolla.

Voihan tämä kaverini vaikka ottaa sen lapsensa viereen. Mies voi hyvin nukkua sohvalla.
meilläkin nukutaan niin. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En usko, että mistään unikoulusta on oikeesti apua!

ap, mulla on sulle ehdotus. laitat kellon herättämään tunnin välein läpi yön ja joka herätyksen yhteydessä oot hereillä n 15-20 min ennenku meet uudestaan nukkumaan. tee tätä joka yö pari kolme viikkoa ja tuu sit kertomaan miltä tuntuu. todella, 2-3 kertaa yössä on ihan eri kuin 10 kertaa. voin kertoa kokemuksesta.

[QUOTE="äityli";22527240]Voihan tämä kaverini vaikka ottaa sen lapsensa viereen. Mies voi hyvin nukkua sohvalla.
meilläkin nukutaan niin. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En usko, että mistään unikoulusta on oikeesti apua![/QUOTE]

Musta on kyllä huomattavasti normaalimpaa pistää lapsi unikouluun kuin mies sohvalle nukkumaan...huhhuh...

Aina vaan puhutaan äidin väsymyksestä ja äidin jaksamisesta.
Siis oikeasti, se että lapsi herää 10 kertaa yössä EI ole kiinteitä syövälle lapselle mikään oletusarvo, eikä taatusti elämää jota eletään kuin lapsi haluaisi. No joo, normaalia se on jos normaalia on samat asiat mitkä on yleisiä, tosin yhtä paljon on lapsia jotka ei heräile eli onko ne sit epänormaaleja.

jos haluaa edes yrittää elää lapsentahtisesti ja niin mikä on lapselle parasta niin opettaa sen nukkumaan. Lapset tarvitsee sitä unta paaaljon paljon enemmän kuin aikuiset ja jos äiti väsyy 10 kertaa yössä heräilyyn niin entäs kasvava lapsi sitten. Inhottaa ajatella kuinka täällä äitit väittää elävänsä lapsen parhaan mukaan ja sitten ei edes anna lapsen nukkua. Äidin vastuulla (siis yhtä paljon isänkin) on opettaa lapsi nukkumaan jos se ei osaa ja toisaalta hankkia apua jos ei onnistu ja toki selvittää syyt!

Eihän se pointti olekaan se, ettei äiti jaksaisi heräillä yöllä, vaa se että 10 kertaa yössä herääminen ei ole hyväksi lapselle ja voi vaikuttaa hänen aivojensa kehittymiseen. Pari kertaa yössä on ihan ok, mutta 10 kertaa yössä kertoo siitä että lapsella on jokin ongelma ja hän tarvitsee apua. Äiti joka kuvittelee olevansa hyvä äiti kun kestää vauvansa heräilyjä noin paljon tuossa iässä oikeasti kiusaa lastaan ja on päin vastoin julma äiti.

[QUOTE="vieras";22525917]Ajatella, jotkut osaavat hakea apua ongelmiinsa! Pöyristyttävää!
Tiedätkös että ihmisillä on vähän erilainen fysiikka jokaisella. Toiset pystyy heräämään monta kertaa yössä, eikä siitä aiheudu mitään ongelmia, toiset eivät pysty tekemään tuota kauaa ilman että se vaikuttaa ihmiseen sekä fyysisesti että psyykkisesti. Onko aloittajan mielestä niin että nämä ihmiset eivät saisi hankkia lapsia ollenkaan? Ja unihäiriöt ovat yksi laukaiseva tekijä esim masennukseen sairastumisessa että jos tuntee tarvitsevansa apua yöheräilyihin niin järkevä ja vastuuntuntoinen äiti menee ja hakee sitä![/QUOTE]

ei vois paremmin enää tätä sanoa. peesaan täysin!! todella vastuuntunnotonta olis se ettei hae apua jos sitä tarvii. siinä on lapsenkin hyvinvoinnista kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä taas;22527298:
Aina vaan puhutaan äidin väsymyksestä ja äidin jaksamisesta.
Siis oikeasti, se että lapsi herää 10 kertaa yössä EI ole kiinteitä syövälle lapselle mikään oletusarvo, eikä taatusti elämää jota eletään kuin lapsi haluaisi. No joo, normaalia se on jos normaalia on samat asiat mitkä on yleisiä, tosin yhtä paljon on lapsia jotka ei heräile eli onko ne sit epänormaaleja.

jos haluaa edes yrittää elää lapsentahtisesti ja niin mikä on lapselle parasta niin opettaa sen nukkumaan. Lapset tarvitsee sitä unta paaaljon paljon enemmän kuin aikuiset ja jos äiti väsyy 10 kertaa yössä heräilyyn niin entäs kasvava lapsi sitten. Inhottaa ajatella kuinka täällä äitit väittää elävänsä lapsen parhaan mukaan ja sitten ei edes anna lapsen nukkua. Äidin vastuulla (siis yhtä paljon isänkin) on opettaa lapsi nukkumaan jos se ei osaa ja toisaalta hankkia apua jos ei onnistu ja toki selvittää syyt!
Samaa mieltä. Me kyllä opetamme lasta kävelemään ja ajamaan pyörällä ym, mutta vauvaa ei jostakin syystä saisi opettaa missään asiassa. Lapsen unijakso on 50 minuuttia. Hän tarvitsee apua, jotta pystyy pääsemään havahtumisen yli heräämättä kokonaan. No, sama tuo miulle on, miun lapset on nukkuneet kokonaisia öitä sieltä puolesta vuodesta alkaen, mutta kyllä mie heitä siihen opetinkin. Huudattamatta.

[QUOTE="vieras";22527271]Musta on kyllä huomattavasti normaalimpaa pistää lapsi unikouluun kuin mies sohvalle nukkumaan...huhhuh...[/QUOTE]
Joo tätä komppaan.

Voi olla että huudatusunikoulu tekee jonkin verran ehkä hallaa lapsen perusturvallisuudelle, mutta ihan pirun pahaksi sille perusturvallisuudelle on se jos äidin ja isän suhde alkaa rakoilla, etenkin jos se on koska lapsi laitetaan sen suhteen edelle...

[QUOTE="äitili";22525646]No kyllä mun mielestä lapsia tehdessä pitää tiedostaa se, ettei lapset nuku öitä putkeen.[/QUOTE]
Tää on suunnilleen sama kuin sanoisi teininsä huumeongelmaa valittavalle äidille että "no kyllä lapsia tehdessä pitää tiedostaa ettei ne kokeilut kaikilla jää pössyttelyyn ja tissutteluun... "

Ei kaikkiin ongelmiin osaa varautua eikä voi eikä tarvitsekaan. Sellaista se vaan on.

[QUOTE="eve";22526433]on se hyvä jos saa apua uni ongelmiin, on lapsenkin etu että opetetaan nukkumaan ehjiä öitä, ei se ole kiusantekoa vaan vanhemman vastuu on opettaa lapsi hyvään arkeen ja rytmiin.
ei ole mitenkään hyvä jos lapsi herää 10 kertaa yössä.. tavasta voi opettaa pois jos ei ole mitään terveydellistä estettä lapsella miksi heräilee.[/QUOTE]

Pienet vauvat aloittavat unensa aktiivisella unella ja painuvat sen jälkeen syvälle, palatakseen jälleen kevyempään uneen. Heidän unisyklinsä on pituudeltaan n. 50 min., kun se on aikuisella. n. puolitoista tuntia. Tämän vuoksi vauvan herääminen ajoittuu useimmiten aikuisen syvimmän unen vaiheeseen, jossa aivot eivät ole virittäytyneet valvetilaan, vaan aikuinen herää hämmentyneenä ja sekavana ja usein vihaisena.

Unilaboratorioissa on seurattu unihäiriöisten ja ei-unihäiriöisten imeväisten nukkumista. On todettu molempien heräävän säännöllisesti n. joka toisen – joka kolmannen unikierroksen aikana. Herääminen on toisella ryhmällä täydellistä, toisella vain havahtumista valvetilaan, jonka jälkeen alkaa uusi painuminen kohti unen syviä kerroksia. Tämä ero jakaa lapset hyviin ja huonoihin nukkujiin.

Jos lapsi herää ympäristössä, joka on selkeästi erilainen kuin se, missä hän nukahti, hän havahtuu kiinnittämään tähän asiaan täyden huomionsa. Evolutiivisesti on ymmärrettävää, että pienen lapsen on tärkeätä aika ajoin tarkistaa ympäristö: Mikäli emo olisi siirtynyt leiriltä eteenpäin ja hänet olisi unohdettu, hänellä olisi vielä mahdollisuus huutamalla tulla huomatuksi ja otetuksi mukaan.

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset. Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät. Huonojen nukkujien hoidon kulmakivi on tukea lapsessa olevaa säätelyjärjestelmää, jonka varassa hän myös pystyy herättyään painumaan takaisin uneen. Tämä edellyttää vauvan aktivoimisen välttämistä ja tiettyjen biologisesti rauhoittavien menetelmien toistuvaa harjoittamista.

Pimeä lisää lapsen hätää, joten huone on hyvä pitää hämäränä. Tämä myös auttaa vanhempaa tarvittaessa hoitamaan lasta ilman lisävalaistusta, joka toimisi lasta havahduttavana aistiärsykkeenä. Myös yksinäisyys laukaisee vauvan hätäännystä (vrt. heräämisen biologinen tehtävä), joten pienen vauvan luo on tärkeätä mennä ennen kuin hänen itkunsa voimistuu tapailevasta itkusta paniikkihuudoksi.

Lähde: HUS unikoulu

Vauvaa pidetään vaikeana, jos viimeistään puolen vuoden iässä yöt eivät mene heräilemättä. Viimeistään yksivuotisneuvolassa saatetaan sanoa, että nyt viimeistään lapsen pitäisi nukkua koko yö heräämättä. Se on lapselle hyväksi. Annetaan ymmärtää, että normaali lapsi nukkuu viimeistään puolivuotiaana läpi yön. Pahimmillaan vanhempia kielletään nukuttamasta lasta rinnalle tai syliin. Pelotellaan, että muuten lapsi ei opi nukahtamaan itsenäisesti.

Länsimaissa ongelmina pidetään yöheräilyä ja nukkumaanmenoon liittyviä taisteluja. Näiden niin sanottujen unihäiriöiden suuri määrä kertoo kulttuuristen tapojen ja vauvan biologian yhteensopimattomuudesta. Esimerkiksi Japanissa yöheräilyjä ei pidetä ongelmana vaan asiaankuuluvana. Tällöin vanhempien suhtautuminen asiaan eroaa länsimaisesta. Nukkumaanmenotaisteluitakaan ei samassa määrin ole, jos lapsi nukutetaan vanhemman läsnä ollessa ja hän saa nukkua vanhemman vieressä. Japanissa muuten suositellaan, että vauvaa ei jätettäisi yksin huoneeseen nukkumaan.

Vauvat eivät kärsi yöheräilystä, vanhemmat kyllä. Ei vauvan kyvyttömyys noudattaa kulttuurisia tapoja ole sairaus eikä ongelma. Lapsi toimii niiden biologisten tarpeiden mukaan, jotka ovat evoluution kuluessa valikoituneet optimaalisiksi toimintatavoiksi. Häiriintymätön uni ei ole ainoa hyvä uni. Vauvan unikäyttäytyminen ei myöskään ole yhteydessä vauvan moraalisiin ominaisuuksiin. Heräilemättä nukkuva vauva on ehkä evoluutiivisesti katsottuna elinkelvottomampi - ei kiltimpi tai helpompi kuin öisin heräilevä ikätoveri. Hiljaa omassa huoneessaan nukkuva vauva ei myöskään kasva yhtään itsenäisemmäksi - päinvastoin.

Lapsen kuuluu heräillä ja syödä äidinmaitoa öisin. Se on normaalia, asiaankuuluvaa ja luonnollista. Lapset lopettavat yöheräilyt yksilöllisesti oman aikataulunsa mukaan. Unikoulut ja muut vastaavat kidutusmenetelmät vain opettavat lapsen nukkumaan liian vähän ja tuovat lapselle hylkäämisen tunteen. Mikäli rintaa ei nukkuessa saa, lapsi voi nukkua vähemmän kuin tarve olisi ja nousta aamulla aikaisin syömään.

"Eikö teillä ole lapselle omaa huonetta? Eikö se ole kauhean hankalaa nukkua lapsen kanssa samassa sängyssä? Missä te harrastatte seksiä? Kyllä lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä. Varo, ettet kieri vauvan päälle ja tukahduta sitä."

Perhepeteilijät saavat kuulla mitä omituisimpia kysymyksiä ja lausahduksia. Siltä varalta, että lukija saa joskus vastailla samanlaisiin kysymyksiin, tässä muutama vastausmalli valmiiksi.

"Ei ole vauvalle omaa huonetta. Emme päivisinkään jätä noin pientä lasta valvomatta." " Eikö sinun ole hankala nukkua puolisosi kanssa? Hän on niin isokin, että valtaa varmasti koko sängyn." "Mikäli seksielämämme teille nyt mitenkään kuuluu, meillä on pari sohvaa, keittiönpöytä, sauna ja keinutuoli. Mitä, teettekö te sitä vain tylsästi sängyssä?"

"Miksi ihmeessä lapsen pitäisi nukkua erillään vanhemmistaan? Sehän on järjetöntä." "Näin äitinä kehoni toimii lasta hoitaakseen, ei tappaakseen. Ei, kehoni ei ole tappava ase, jota nukkuvan lapseni tulisi varoa." Lisäksi voi kysyä, että mikä oikeus aikuisella on toisen ihmisen läheisyyteen,, jos se evätään pieneltä lapselta.

Länsimaisella nukuttamisideologialla on taloudellinen ja uskonnollinen tausta. Samassa sängyssä nukkuvan vauvan uskotaan uhkaavan vanhempien parisuhdetta. Lisäksi länsimaissa arvostetaan itsenäisyyttä ja yksilöllisyyttä enemmän kuin perhekeskeisyyttä. Tähän liittyy väärä luulo siitä, että yksin nukkuminen tukisi lapsen itsenäistymistä.

Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. Monet nukkumistutkijat ovat määritelleet lapsen biologiseksi parhaaksi asioita, jotka oikeasti ovat hyväksi vanhempien sosiaaliselle ja taloudelliselle elämälle. Evolutiivinen näkökulma on unohdettu ja normiksi on asetettu yksin läpi yön nukkuva vauva. Tämä ei kuitenkaan ole ihmislajille biologisesti tai sosiaalisesti normaalia.

Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut epänormaaliksi.

Toisin kuin kuvitellaan, yksin nukkuminen ei lisää lapsen itsenäisyyttä. Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä. Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä. Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja. Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia. Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon. Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.

Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.

Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?

Jotain synnynnäisistä äidinvaistoista kertoo se, että huolimatta kulttuurisista suosituksista useimmat vanhemmat nukkuvat jonkin verran lapsensa kanssa. Tavallista on myös vauvn nostaminen keskellä yötä vanhempien sänkyyn. Lastenhoidon asiantuntijoiden antamat ohjeet tosin saattavat saada vanhemmat salaamaan perhepeteilyn, tai mikä pahinta, tuntemaan siitä syyllisyyttä.

Koko ajan löydetään enemmän todisteita siitä, kuinka yksin nukkumisella on lapselle vakavia fysiologisia ja sosioemotionaallisia seurauksia. Sen sijaan ei ole löydetty yhtään todistetta siitä, että vanhempien kanssa nukkuminen olisi lapselle haitallista.

(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)

huomio mammat: hus unikoulu sanoo näin:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset. Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lähellä nukkuminen näyttää toisten tutkimusten mukaan myös vähentävän lapsen heräilyä synkronoimalla lapsen ja äidin unirytmejä ja hengitysrytmejä toisiinsa. On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa. Vierellä nukkuminen on kuitenkin meidän kulttuurissamme paheksuttua, eikä meillä ole kulttuuriin liittyviä suojarakenteita vanhempien suhteen säilymiselle tässä tilanteessa vireänä.

Yhteistyössä