Miksi väittää faktaa vastaan? Täällä nähtyä

• Viestiketjun aloittaja OikeaVäärä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="A P";22509162]Kertakäyttövaipat eivät tule koskaan saavuttamaan mitään ekologista leimaa.
Joulupaperit kehittyvät nyt onneksi siihen suuntaan että jos ihmiset nyt vaan tukevat niitä ekologisia vaihtoehtoja on tämä ongelma kumottu. Mää voin olla ekohörhö, ihan sama, saanpahan kuolla tietäen että tein oikein elämässäni.
Ihmiset tulevat tietoisemmiksi TOIVOTTAVASTI siitä mitä suuhunsa nykyään laittavat eli kaikenmaailman valkaistut jauhot yms olisi helppo saada pois markkinoilta.
Jouluvalot toivottavasti kielletään lailla ja TÄÄ ON MIELIPIDE :) !
Istuimet on monissa maissa jo palkki-istuimia enemmän joten joskus varmaan vielä selkä menosuuntaan istuimet häviävät. kyyllä asiat muuttuvat, ja toivottavasti parempaan suuntaan. Toivottavasti näiden nykyään ekologisten vaihtoehtojen tilalle tulee jotain vielä vihreämpää![/QUOTE]

Johan on olemassa niitä ekologisempia maissikertiksiä. EI olw kuin ajan kysymys milloin joku keksii jotein parempaa. Nykypesuaineiden myötä pyykinpesu voi tulla kohta epäekologiseksi, tai viimeistään siinä vaiheessa kun vesi alkaa olla pulatavaraa. Tuo vesiongelma ei itseasiassa ole edes kovin kaukana. -itsekin olen silti osakestoilija, on oltu täyskestoilijoitakin )
Joulupaperit nyt on kaikin puolin turhaa, paitsi jos aletaan miettiä niiden saajaan tekevää psykologista vaikutusta. Voikin olla että joku joulupaperi pelastaa vielä jonkun hengen tms... kun ei me voida oikeesti kumota kaikkea pois mitä faktan ympärillä pyörii.

Jouluvalot on ehkä turhia mutta onko ekologista polttaa öljylyhtyjä pimeässä jos odotellaan vaikka kotiintulevaa lasta korpitaipaleelta? Joissain määrin nekin valot voi olla tarpeen. ( itselläni palaa "jouluvalot" kuistilla pimeän vuodenajan koko ajan, ettei tarvitse polttaa isompia sähklölamppuja kun koiria käytetään pihalla ja lapset kulkee hämärällä)
Ja pimeä aiheuttaa masennusta, pitäs ehkä muuttaa etelään että pärjäis,etenkin ilman kirkasvalolamppua.
Ja noi turvaistuimet...kun on olemassa niitäkin kolareita missä ilman istuinta oleminen on pelastanut ihmisiä. ( itse oli paikalla kun yksi auto syöksyi rotkoon ja silloin oli onni ettei kenelläkään takapenkkiläisellä ollut turvavyötä, pelastuivat ihan vaan siksi että pääsivät liikkumaan pudotuksen mukana.)Mikään asia tässä maailmassa ei oo mustavalkosta kuitenkaan ja aina löytyy se toinen puoli asiaan.

( ja mä tunnustaudun jossain määrin ekohörhöksi kaikesta huolimatta, ihailen mennyttä aikaa ilman sähköjä ja turhakkeita, mutta en silti haluaisi elää ilman pyykkikonetta )

Ounou.. miksi edes avasin tämän ketjun :headwall:

"Epätotta on sanoa, että se ei ole, mikä on, tai että se on, mikä ei ole, ja vastaavasti totta on sanoa sen olevan, mikä on, ja sen olevan olematta, mikä ei ole"
~Aristoteles~

E
[QUOTE="A P";22508422]Mihin noista tarvitset lähdeviitteet?[/QUOTE]

No pistähän lähdeviite sellaiseen tutkimukseen, joka osoittaa, että kestovaipat pelastaa lapset vaippaihottumalta, niinkuin (vähän mukailtuna) avauksessasi väität.

Mulla on yks tuttu, joka on erittäin omistautunut kestovaippailulle, siis jaksaa paasata siitä kyllästymiseen saakka ja on takuulla kokeillut ja opetellut kaikki kestovaippailuniksit. Noh, hänen lapsellaan oli yhdessä vaiheessa niin paha vaippaihottuma, että lapsi heräsi yöllä aina pissan tulemiseen, kun se pissa kirveli niin paljon.

Mun kertakäyttövaippoja käyttävällä lapsella ei oo juuri vaippaihottumaa ollu. (OK, tämä otos on vain 2 henkilöä, mutta mutu omasta kaveripiiristä tukee tätä havaintoo.)

Tiedän, että kertsit on luonnon kannalta huonompia kuin kestot, mutta nyt mua kiinnostaiskin ne sun tutkimukses tästä ihottumapuolesta!

No pistähän lähdeviite sellaiseen tutkimukseen, joka osoittaa, että kestovaipat pelastaa lapset vaippaihottumalta, niinkuin (vähän mukailtuna) avauksessasi väität.

Mulla on yks tuttu, joka on erittäin omistautunut kestovaippailulle, siis jaksaa paasata siitä kyllästymiseen saakka ja on takuulla kokeillut ja opetellut kaikki kestovaippailuniksit. Noh, hänen lapsellaan oli yhdessä vaiheessa niin paha vaippaihottuma, että lapsi heräsi yöllä aina pissan tulemiseen, kun se pissa kirveli niin paljon.

Mun kertakäyttövaippoja käyttävällä lapsella ei oo juuri vaippaihottumaa ollu. (OK, tämä otos on vain 2 henkilöä, mutta mutu omasta kaveripiiristä tukee tätä havaintoo.)

Tiedän, että kertsit on luonnon kannalta huonompia kuin kestot, mutta nyt mua kiinnostaiskin ne sun tutkimukses tästä ihottumapuolesta!
Kuivaliinatkaan ei auttanu? Auttoko sitte kertakäyttövaipat siihe pahaan ihottumaan?

"vieras"
..niin joko 4,5vuotiaan, n. 15kiloo painavan metrinmittaisen miehen voi laittaa istuinkorokkeelle istumaan autos? Onko se jo turvallista?
En ole AP, mutta jonkinlaisessa järjellä varustettu ihminen voi ymmärtää, että kertomasi kokoisen miehen voi laittaa vaikka vessanpytylle autossa. Se että se ei ole turvallista onkin toinen juttu. Tietenkin nämä ovat vanhempien valintoja lapsensa puolesta. Kuitenkin turvavyöistuin, jossa on tukeva, selkänoja, lapsen päälle ja ylävartalolle hyvät, korkeussäädettävät sivusuojat ja hyvin ohjaava turvavyönohjain, on ylivoimaisesti turvallisin lapselle aina sinne lain edellyttämään 135 cm pituuteen saakka.

Istuinkoroke vain yrittää ohjata lapsen sellaiselle korkeudelle, jossa auton turvavyö kulkisi oikealla kohdalla lapsen rinnan poikki. Se ei anna lapselle minkäänlaista suojaa törmäyksessä. Istuinkoroke vain lisää mahdollisuutta lyödä sivutörmäyksessä pää auton sivuikkunoihin, vieressä istuvan päähän tai auton ikkunapilareihin. Myös ns. Walk and die-syndrooma, eli pään kaksisuuntainen heilahdus sivutörmäyksessä saataa katkaista niskan hermoradat ja aiheuttaa menehtymisen pienessäkin kolarissa. Siksi lapsella tulisi aina olla autossa painoluokalle hyväksytty turvaistuin pään sivusuojilla.

"A P"
Minä kysyin että mistä kerron? Ei oikein aika riitä kertomaan kaikkea noista kaikista. Näistä täälläkin polttaneista aiheista on tullut televisiostakin ihan asiaohjelmissa paljon asiaa. Väärä sanavalinta taas, ei asiat ole typeriä, lähinnä se että asioista joista keskustellaan jatkuvasti niin täällä kuin mediassa(televisiossa ja lehdissä) pitää täällä vääntää?

Voinhan sanoa että "äidinmaito on imeväisen parasta ravintoa" samaan kategoriaan menee nämä faktat. Jotkut eivät pysty/halua imettää jne, toiset taas henkeen ja vereen rakastavat tätä.

Väitteitä olisi monia jo ihan parin viikon otannassa, mutta otin polttavimmat aiheet. En muuten missään vaiheessa sanonut että itse toimisin näiden faktojen varjossa =D ...mutta vaikken toimisikaan niin tiedän tosiasiat. Onhan puolikkaassa nakissakin yhden päivän "nitriitti" (oliko se noin) annos, joka kyllä lukee ihan monissa ruokaopuksissa ja silti ruokana on tänään nakkisoppaa =( . Tieto lisää tosin tuskaa kun sitä syödään :p . Mutten voi millään suojella enää lapsiani kaikilta myrkyiltä jotka maailmaamme saastuttaa, mutta silti ne myrkyt on ihan faktoja, niitä on ja niitä on paljon ja ihan päivittäistavaroissa, muoveissa, vaatteissa, huonekaluissa ja monissa muissa eikä niiltä millään välty kokonaan.

En kiellä silti niitä tosiasioita joista meille kyllä annetaan hyvin tietoa ja joista saa hyvin tietoa. En kuitenkaan ole myöskään sitä mieltä ettei omilla teoillaan voisi vaikuttaa, voi olla sitä mieltä että oma teko on kärpäsenpaska valtameressä ettei kannata edes yrittää tai sitä mieltä että yksikin ekologinen teko päivässä auttaa kyllä.

Tää meni nyt kyllä tänne ekologian puolella vaikka koitin sitä välttää, mutta voin seuraavan kerran huikata etusivulla ku jostain polttavasta asiata tulee asiaohjelmaa tai dokkaria telkkarista!

FAKTA: Mitä vähemmän myrkkyjä/kemikaaleja, sen parempi. Kosmetiikassa, ruuantuotannossa, vaatteissa, käyttötavaroissa...kaikessa.

Parempia vaihtoehtoja on olemassa, muissakin asioissa, mutta se ei välttämättä ole esim öljyteollisuudelle hyvä asia, joten he tekee kaikkensa estääkseen...

Viimeksi muokattu:
ppppp
[QUOTE="vieras";22509627]En ole AP, mutta jonkinlaisessa järjellä varustettu ihminen voi ymmärtää, että kertomasi kokoisen miehen voi laittaa vaikka vessanpytylle autossa. Se että se ei ole turvallista onkin toinen juttu. Tietenkin nämä ovat vanhempien valintoja lapsensa puolesta. Kuitenkin turvavyöistuin, jossa on tukeva, selkänoja, lapsen päälle ja ylävartalolle hyvät, korkeussäädettävät sivusuojat ja hyvin ohjaava turvavyönohjain, on ylivoimaisesti turvallisin lapselle aina sinne lain edellyttämään 135 cm pituuteen saakka.

Istuinkoroke vain yrittää ohjata lapsen sellaiselle korkeudelle, jossa auton turvavyö kulkisi oikealla kohdalla lapsen rinnan poikki. Se ei anna lapselle minkäänlaista suojaa törmäyksessä. Istuinkoroke vain lisää mahdollisuutta lyödä sivutörmäyksessä pää auton sivuikkunoihin, vieressä istuvan päähän tai auton ikkunapilareihin. Myös ns. Walk and die-syndrooma, eli pään kaksisuuntainen heilahdus sivutörmäyksessä saataa katkaista niskan hermoradat ja aiheuttaa menehtymisen pienessäkin kolarissa. Siksi lapsella tulisi aina olla autossa painoluokalle hyväksytty turvaistuin pään sivusuojilla.[/QUOTE]

kiitoksia kiitoksia! :)

Pohdiskelin tuota vaihtoehtoa, kun monilla perheillä on autois juurikin tuon ikäiset/kokoiset lapset sillä pelkällä korokkeella. Ja meillä on nyt poitsu ahtaalla, kun ei meinaa mahtua istuimeen.. Mut pitää koittaa säädellä sitä vielä, vaikka vöistä loppuikin pituus kesken. Istuin on siis sellainen, mistä saa sen selkä/sivuosan irti ja siitä saa pelkän korokkeen tehtyä. Myyjä sillon sano, että uutta istuinta ei enää tarvi ostaa, kun laittaa sen sitten vaan istuinkorokkeeksi. Mut eihän se turvallista ole, joten ei niin voi tässä tapaukses toimia.

E
Kuivaliinatkaan ei auttanu? Auttoko sitte kertakäyttövaipat siihe pahaan ihottumaan?
En tiedä, millä se saatiin kuriin, enkä tiedä edes mikä on kuivaliina, kun tosiaan itse en kestoile. Pointti oli, että mun tuntemillani kertakäyttövaipoissa olevilla vauvoilla ei oo ikinä ollu noin pahaa vaippaihottumaa. Siksi mun on hyvin vaikee uskoo, että kestot olis niin huomattavan paljon ihoystävällisempiä, kun aina väitetään.

Kestojen luontoystävällisyyteen uskon kyllä, mutta ihoystävällisyyteen en.

"öööö"
Ekologisia pesuaineita on jo, mikset käytä niitä? Itse pesen joka toisen tiskikoneellisen pesupähkinä liemellä ja joka toisen ympäristömerkityllä pesupalalla joka on vielä jaettu 4 osaan. Ne kaupan myrkyt jää niihin astioihin ja sitä mukaa elimistöön. Kaikki pyykit peseytyy pesupähkinöillä.

Faktaa on, että kysynnän väheneminen LASKEE hintoja. Ja päinvastoin.
Kun sähköntuotanto on samanlaista sijoitettujen pääomien tuotto-odotuksiin perustuvaa liiketoimintaa kuin mikä muu tuotanto tai kauppa tahansa, seurauksena myynnin vähenemisestä olisi se että hintaa täytyisi nostaa. Kasvu, joka normaalisti tapahtuu myyntimäärää lisäämällä, täytyisi kompensoida hintaa nostamalla.

Näinhän tapahtui monien sähkölaitosten kohdalla 70-luvun valtiollisessa sähkönsäästökampanjassa, jossa huomattiin, että huomattavia säästöjä saadaan helposti aikaan mutta tuottajien talous romahti.

totuus on
Alkuperäinen kirjoittaja OikeaVäärä;22508190:
Miksi täällä väitellään faktoja vastaan lähes joka ketjussa, fakta on faktaa ja ihmisen päässä elävät asiat fiktiota esim.

Kestovaippa on taatusti luontoystävällisempi sekä LAPSEN IHOA vasten ystävällisempi ja täysin MYRKYTÖN, kertakäyttövaippa sisältää öljyä ja muita myrkkyjä ja tämä on fakta ei fiktioo. Lastentarvikemyyjänä olen nähnyt ne monet vaihtoehdot lapsen pyllyä vasten tulevaksi joten kukaan ei väitä nyt että ei oo totta, koska ON TOTTA! Jos ihottumaa on tullut, on se vika siellä vaipattajan päässä!

Palkki-istuin (kuten pallas ja kiddy, ei "feikit") on KAIKKIEN tutkimusten mukaan ja kokeiden mukaan turvallisempi kuin selkä menosuuntaan istuin, tämäkin on vain fakta, eikä sille vääntämällä mitään voi.

Goretex vaatteet ovat myrkyillä pinnoitettuja, no tottakai vai luuleeko joku että ne pitää pyhällä hengellä sen veden ulkopuolella, hengittäen kuitenkin? Tämä näissäkin vaatteissa käytettyjä pinnoite jonka on TUTKITTU aiheuttavan syöpää on vaan levinnyt niin laajasti jo ettei siltä voi välttyä oikeastaan enää.

Nykyvehnäjauhot ovat "myrkyillä" valkaistuja, ihmisen pitäisi siirtyä takaisin käsittelemättömämpään ruokaan. Mutta olemme jo niin tapojemme orjia ettei siitä mitään tule.

Sähköä pitäisi säästää ja kuitenkin lähenemme aikaa kun suomalaiset ihmiset näyttävät taas fiksuutensa kuluttamalla sähköä mitä törkeimpiäen jouluvalojen muodoissa pihoillaan, ikkunoissaan jne. Kaikkein törkeimpinä maiseman pilaajina nämä vilkkuvat.

...sekä lähestymme vuoden aikaa kun ihmiset kuluttavat törkeän paljon UUTEEN TAVARAAN! Miten olisi jos palaisimme ajassa taaksepäin ja opettaisimme lapsistamme järkeviä kuluttajia? Kierrätettyä tavaraakin saa esim kirppareilta, huutiksesta. Voi löytyä se ihan sama mitä lapsesi toivoo, eikä ainakaan pieni lapsi huomaa tätä että tuote on käytetty. Koska fakta on että jos vuosi vuodelta menemme yhä hullumpaan suuntaan niin maapallo ei kestä enää kauaa, itse tuhoamme sen!

Faktaa on myös jouluun liittyen se että joululahjapaperit ovat törkeää luonnon tuhlausta, niiden teko ja niiden kaatopaikalle kertyminen on luontoa pahasti turhaan tuhoavaa! Miten olisi hävitettävät, uudellen helpommin käytettävät esim voimapaperi (jota saa ihan kuvioitunakin) tai silkkipaperi!
ASIAA juuri näin ne asiat ovat.

"heh"
Minulla on ollut hyvin allerginen lapsi joka oli löysällä noin 2-3 kk kun syytä etsittiin eikä meinattu löytää ja hän päästi 4-8 kakat päivässä, ikinä en rasvannut ja niin ne vain hoitoliinat hoisivat aina pyllyn kuntoon. 2 kertaa tais punottaa niin että meinasin rasvata muuten oli aina ihan kunnossa ja tämä siis sisävaippa ja villa yhdistelmällä joka HENGITTÄÄ ja pitää ihon hyvänä. Jos iho punoittaa kestoillessa syy on liian huonoissa/liian uusissa/ liian vähissä imuissa tai kuivaliinoissa, itse rakastan nyt näitä hoitoliinoja, ei tarttenut noin ainakoina toisen pyllyä vielä rasvoilla rasittaa.

Voihan vehnäjauho
Millä myrkyillä ne vehnäjauhot valkaistaan? Minä kun olen luullut, että valkoiset vehnäjauhot on tehty kuorituista jyvistä ja ovat siksi epäterveellisempiä kuin täysjyväjauhot. Kuoresta tulee jauhoihin terveellistä kuitua ja samalla myös tummempi väri. Mutta jos valkoinen väri tosiaan saadaan aikaan myrkyillä, lukisin tästä mielelläni lisää.

"asiaa"
Ja ihan sekin tossa joulussa ois järkevää ja varmaan ihan faktaakin jollain tapaa, että annettas niille lapsille vähemmän vaikka ne nyt pettyis ekana jouluna niin mitä sitten. Te vanhemmat ne lapset opetatte ja kasvatatte, eikö saa tulla pettymyksiä vaan pitää hukuttaa ne lapset sinne yli 40 lahjan kasaan. Joo joulu on kerran vuodessa ja olisi hyvä niille omillensa opettaa sitä joulun taikaa muutenkin kuin niiden lahjojen kautta.

"pöö"
Oon mäkin miettinyt tota valkaistujen jauhojen ideaa, siis televisiossa tuli tästä jokin aika sitten. Ohjelmassa todettiin valkaisu ei niin hyväksi asiaksi ravinto arvojen kohdalla, speltti olisi parempi ihmiselle. Tiedä sitten, nykyään maitokin on niin jalostettua ettei sitäkään oikeesti tiedä mitä juo edes. Tiesittekö että monille maito-allergisille käy suoraan lehmästä tullut maito muttei kaupan? Tai että kaurakin käy joillekin vilja-allergisile suoraan tuottajalta ei käsiteltynä? Mä tiedän kun tuttavapiirissä allergisia ja kyllä se pistää vähän miettimään mikä nyt sitten on hyväks ja mikä ei?

"Höh"
Vehnäjauhojen valkaisuun käytetään kyllä kemikaaleja. Mikään kemikaali ei ole 100%:sta, vaan aina valmistusprosessinsa tuotosta ja tehty tiettyyn puhtausprosenttiin. Vehnään jää pakostakin pieniä jäämiä valkaisuainetta, sekä sen epäpuhtauksia.

Mää bongasin tämmösen yllä olevan teksti, mutten todenperäisyydestä tiedä. Mutta luin kyllä kanssa jostain ettei sais käyttää ja itseasiassa en tiedä.

Me muuten käytetään näin oman perheen kesken kankaisia lahjakääreitä. Muualle sitte tavallista lahjapaperia (kiinnostais kyllä parempi vaihtoehto, millaisia ja mistä saa), tai sitte lahjapaperilla päällystetty pahvilaatikko jota on helppo käyttää uudestaan. Oon myös miettiny että laittasko vaikka omille porukoille myös kangaskääreessä, vähän niinku vinkkinä... :D

Yhteistyössä