Miten järjestitte ekaluokkalaistenne aamut? Jos isä + äiti töissä eikä sukulaisia/apuja lähellä.

  • Viestiketjun aloittaja vds
  • Ensimmäinen viesti
vds
Meillä molemmat käymme työssä, jossa työt alkaa klo 8 (+ aamun työmatka eli pitää kotoa lähteä n klo 7.20) ja työt päättyy klo 15.30. Iltapäiväkerho on olemassa, mutta tulevan ekaluokkalaisen aamut huolestuttavat. Sukulaisia ei ole lähistöllä eikä tuttavia/naapureita/muita ihmisiä, jotka voisivat auttaa aamuissa.

En suoraan sanottuna tiedä, miten tekisimme ensi syksynä :(
 
Eka- ja tokaluokkalaisen vanhempi on oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen eli lyhennettyyn työaikaan. Tutustupa tähän, olisko mahdollista mennä myöhemmin töihin ja päästä myös aiemmin pois.
 
hmmhmmhmm
Meidän eka luokkalainen lähti tarvittaessa yksin kouluun, tein aamupalan valmiiksi, vaattet oli katsottu valmiiksi ja reppu pakattuna, minä soitin sitten pojalle että millon pitää alkaa pukemaan ja lähtemään, saattoi unohtua katsomaan lasten ohjelmia aamulla jos ei soittanut.
 
Meillä on sukulaisiakin lähellä, mutta silti lapsi viettää aamut yksin. Hänellä on kännykkä. Jostain syystä aamuisin häntä pelottaa olla yksin. Mutta iltapäivisin on ihan into pinkeänä tulossa kotiin odottamaan minua.

Iltapäivät on järjestetty niin että hän on siskollani iltapäivähoidossa, mutta voi lähteä tunnin pari ennen minua kotiin.

Alkakaa harjoitella yksin oloa!
 
Non compos mentis
Ihan hyvin menneet meillä. Työssä olen käynyt normaalisti. Eivät ole kertaakaan myöhästyneet tms. Puhelimella alkuun ohjeita ja sitten on mennyt ihan kivasti. Olen yyhoo, 7v ja 9v lapset.
 
Miä
Meillä oli ja on edelleen sellanen tilanne että molemmat lähdetään kotoa 6.30. Miulla oli onneks lomaa se pari viikkoa kun poika alotti koulun. Miä olin varma että se ei pärjää, ei mitenkään.

Se pärjää hienosti :D
 
hm
ekaluokkalaisen vanhempi saa työajanlyhennyksen. eli voitte molemmat tehdä 6 tunnin päivää ja saatte kelasta korvauksen. näin voitte olla kotona, jos vain haluatte.

asutteko korvessa? eikö ole ketään naapuria, jolle voit tehdä jonkun vastapalveluksen ja ehdottaa esim. että lapsesi menee jollekin luokkakaverille ja sinä hoidat heidän lasta kerran tai kaksi kuussaj a vanhemmat pääsevät vaikka elokuviin tai baariin.
 
evvv
Itselläni ei ole koululaisia, mutta omat vanhempani olivat töissä kun menin ekalle, ja siitä eteenpäinkin siis. Mulla oli ihan herätyskello soimassa. Äiti oli piirtänyt kellotaulun ja siinä oli aina viisareiden kuvat että mihin aikaan pitää lähteä kävelemään kouluun. En muista miten aamupala oli, tai vaatteet. Kai ne vaatteet vois laittaa edellisenä iltana valmiiksi ja kai nyt lapsi osaa leipää tehdä, ottaa muroja jne.
Vai ovatkohan nykyajan lapset niin avuttomia ettei ne osaa mitään itse, tai ei anneta.
 
"vieras"
Meillä on sama mietintä edessä. Meidän koulussa EHKÄ on myös aamukerho. Tulee, jos on tarpeeksi osallistujia.

Muutoin tarttee ekaluokkalaisen opetella itse lähtemään kouluun. Eihän tuon pitäisi olla kovin paha, kun lähdette töihin tuollan sopivasti. Ekaluokkalaisten aamut tapaa usein alkaa jo klo 8 tai 9, joten voitte herättää lähtiessä ja aamupala valmiiksi. Sit vaikka kello soimaan tai soitto, että tietää/huomaa milloin lähteä kouluun.

Meillä on tosin se etu, että pystytään todennäköisesti järjestämään työt sillain, että ainakin pari ekaa viikkoa ainakin toinen on kotona lähettämässä. Siinä ajassa oppii jo rutiinit. Saisitteko te vaikka siksi ajaksi jonkun sukulaisen auttamaan? :)
 
hm
tai sitten jos molemmat töissä olette, niin laitatte kirjastoon lapun. joku nuori opiskelija ehkä tulee kun saa vaikka 10 euroa aamu. kai teillä rahaa on jos molemmattöissä.
 
-
no nyt on vuosi aikaa etsiä niitä ratkaisuja ja ennen kaikkea luoda tukiverkostoa naapurustosta tms. ja äkkiä se lapsi oppii, puhelimen toki tarvitsee, enemmän taitaa meitä vanhempia aina huolestuttaa mutta oppii kun on opittava.
 
Non compos mentis
näin mullakin,tosin lapsia vaan yksi..ekan alussa kävi iltapäiväkerhossa ja tuli sitten sieltä yksin kotiin..
Esikoinen meni meidän takapihalle iltapäiväkerhoon. Kuopus on koulussaan iltapäiväkerhossa. Aamut menivät esikoisen kanssa kännykän avustuksella ja tein piirrettyjä ohjeita niin kauan kun ei osannut lukea. Kuopus oppi lukemaan jo eskarissa, joten ihan helppoa on.

Illalla vaatteet valmiiksi ja aamupalakuviot selviksi.
 
siis miten
Oliko sulla ap vanhemmat laittamassa aamuisin sinut kouluun? Minä en jaksa ymmärtää tätä nykyajan uusavuttomuutta, ennen pystyttiin lähtemään yksin kouluun jo ekaluokalla, eikä silloin ollut edes kännyköitä, ja hyvin pärjättiin myös koulun jälkeen iltapäivät kotona, nykyään lapsia ei uskalleta jättää kotiin edes postilaatikolla käynnin ajaksi!
 
Herätän lapsen, laitan aamupalan, vaatteet & reppu & avain & kaikki valmiiksi.

Soitan, kun pitää pukea ulkovaatteet ja lähteä.

Näin ollaan tehty niinä muutamana aamuna, kun ekaluokkalaisen on pitänyt lähteä itse aamulla kouluun.
 
hm
Itse lähdin aamuisin yksn kouluun lapsena. Jo ekalta luokalta saakka. Tosin äitini oli sopinut naapurin tytön kanssa että kävelemme yhdessä.
Aivan naurettavaa, että olisin jollekin naapruille ängennyt itseni. Kiva, kun sai kerrankin olla kotona yksin (minulla monta pienempää sisarusta). Olisi ollut tosi outoa olla toisten nurkissa kun aamupalajutut ja aamukiireet menossa, kullakin perheellä omansa. Inhottavaa minulle ja niille toisille.
kyllä ne vaihtoehdot taitavat olla
että otat sen työajanlyhennyksen tai maksat jollekin nuorelle, joka ei ole päässyt kouluun eikä töihin. ei kukaan nuori ilmaiseksikaan voi tulla. tai lapsi lähtee yksin.
 
hankalaa
ekaluokkalaisen vanhempi saa työajanlyhennyksen. eli voitte molemmat tehdä 6 tunnin päivää ja saatte kelasta korvauksen. näin voitte olla kotona, jos vain haluatte.

asutteko korvessa? eikö ole ketään naapuria, jolle voit tehdä jonkun vastapalveluksen ja ehdottaa esim. että lapsesi menee jollekin luokkakaverille ja sinä hoidat heidän lasta kerran tai kaksi kuussaj a vanhemmat pääsevät vaikka elokuviin tai baariin.
Tää kyllä vaikuttaa hitosti tuloihin jos molemmat lyhentää työpäivää! On aika tuntuva menetys tilipäivään....
 
alkuperäinen
Oliko sulla ap vanhemmat laittamassa aamuisin sinut kouluun? Minä en jaksa ymmärtää tätä nykyajan uusavuttomuutta, ennen pystyttiin lähtemään yksin kouluun jo ekaluokalla, eikä silloin ollut edes kännyköitä, ja hyvin pärjättiin myös koulun jälkeen iltapäivät kotona, nykyään lapsia ei uskalleta jättää kotiin edes postilaatikolla käynnin ajaksi!
Minun äitini oli yötöissä, joten hän oli aamuisin laittamassa kouluun ja iltapäivisin vastaanottamassa.

Eikös lyhennettyä työaikaa voi tehdä vain, jos on vakituinen paikka? Itse olen sijainen ja mies samoin :(
 
Minä lähden kotoa klo 7:10, mies 7:20. Ekaluokkalainen lähtee itsekseen klo 7:30 jälkeen, koulu alkaa klo 8:00. Kouluun menee pyörällä, matkaa 1,6km mutta aikaa siihen kuluu yllättävän kauan :D

Yhtenä aamuna pojalla alkaa klo 9, silloin on vähän kauemmin aamulla kotona yksin. Soitetaan töistä, kun hänen pitää lähteä.

Iltapäivällä poika menee ilttikseen tai kerhoon.
 

Yhteistyössä