TS: Asiantuntija rajoittaisi odottavien äitien meikkaamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on aika utopistista ajatella, että juuri meikkaaminen olisi nyt jonain syynä. Kynsilakan voisin jättää pois kyllä ja tukan värjäyksen.

Entäs autojen päästöt? Tupakointi? Vaatteiden kemikaalit?

Mun mielestä on aika utopistista ajatella, että juuri meikkaaminen olisi nyt jonain syynä. Kynsilakan voisin jättää pois kyllä ja tukan värjäyksen.

Joo, ja esim. deodorantista saa melkoisen määrän myrkkyjä, samoin ruuasta, rasvoista, saippuasta, pesuaineista jne. Eli ei voi välttää. Toki järkevää välttää niin paljon kun mahdollista.

[QUOTE="kahden äippä";22459497]Kyllä mä ensin kieltäisin odottavilta äideiltä sen tupakoinnin ja sitten vasta meikkaamisen! :/[/QUOTE]

Vähän samaa mieltä olen.

Mä käytän luonnomukaisia meikkejä silloinkin kun en ole raskaana, joten en näkis tossa yhtään mitään ongelmaa.

Jos ihmiset vaan vähän viitsis niin tutustuisivat saatavilla oleviin vähemmin haitallisiin, luonnonmukaisiin vaihtoehtoihin. Tai edes näihin semi-luonnonmukaisiin. Yhtä hyviä meikkejä ja kosmetiikkaa, vähemmän haittaa ympäristölle ja itselle. Kaikki voittaa.

[QUOTE="kahden äippä";22459497]Kyllä mä ensin kieltäisin odottavilta äideiltä sen tupakoinnin ja sitten vasta meikkaamisen! :/[/QUOTE]

Tottakai se on isompi ongelma ja varmasti isompi terveysriski, mutta ei se sitä poista etteikö kosmetiikkatuotteiden kemikaaliyhdisteet voisi olla todella vaarallisia sikiölle.

Samaa mieltä tuosta tupakoinnin kieltämisestä...

Mutta kysymykseen, enpä tiedä. Meikkaamatta nyt voisin olla mutta turhamaista kyllä, hiustenvärjäyskielto tekisi tiukkaa. Mitä muita kemikaleja sitä sitten onkaan, rasvoissa, hiuslakoissa ym., shampoissa? Kyllä voisi mennä hetkeksi sormi suuhun kun pitäisi etsiä mahdollisimman luonnonmukaista kosmetiikkaa. Eikun nokkosia keräämään ja silleen :D

Miksi meikit ei voisi olla syynä? Vaikea uskoa että ihan olisi tuulesta temmattu juttu, kun kuitenkin jo vanhastaan on tiedossa ollut että tietyt kosmetiikkayhdistelmät altistavat syövälle jne. Joitain deodorantteja (en muista oliko pelkästään vai jonkun kanssa yhdessä käytettynä) oli yhdistetty rintasyövän lisääntymiseen ja jotain tällaisia.. En nyt linkkiä osaa kaivaa kun jostain dokumentista tästä näin, pahoittelen epämääräistä "tutkimustulostani" :)

Ja siis eihän se sitä poista etteikö muut päästöt ja tupakoinnit jne. olisi vaarallisia, vaarallisempiakin. Jos aina keskityttäisiin vain siihen mikä on kaikkein eniten ongelma, jäisi aika älytön määrä ongelmia kokonaan huomiotta.

No, jos edes hajusteetonta kosteusvoidetta saisi käyttää, niin muuten voisin meikkaamatta jättää ihan helposti. En kyllä muutenkaan kovin usein meikkaa vaan vain erikoistilanteissa. Tuleehan sitä muuten kuitekin kaikkea kosmetiikkaa käytettyä vaikka ei meikkaisikaan. Eli just noista deodoranteista, shamppoosta, saippuasta, hoitoaineesta, hiussuihkeista ja -väreistä, hajuvedestä, kosteusvoiteista, aurinkorasvasta ja muista rasvoista... Siivoaminenkin pitäs varmaan kieltää.

Samaa mieltä tuosta tupakoinnin kieltämisestä...

Mutta kysymykseen, enpä tiedä. Meikkaamatta nyt voisin olla mutta turhamaista kyllä, hiustenvärjäyskielto tekisi tiukkaa. Mitä muita kemikaleja sitä sitten onkaan, rasvoissa, hiuslakoissa ym., shampoissa? Kyllä voisi mennä hetkeksi sormi suuhun kun pitäisi etsiä mahdollisimman luonnonmukaista kosmetiikkaa. Eikun nokkosia keräämään ja silleen :D

Jos tosiaan tulisi suositus välttää kosmetiikkaa tai ainakin vähentää suuresti, voisi jotkut kenties herätä ajattelemaan tarvitseeko päivittäin laittaa naamaan ja kroppaan montaa eri rasvaa, meikit, dödöt ja hajuvedet, hiuksiin montaa eri tuotetta, kynsilakat jne. ja siihen pahimmassa tapauksessa tupakat päälle. Monillehan se on ihan normaalia, itsestä tuntuu hurjalta määrältä :)

Jos tosiaan tulisi suositus välttää kosmetiikkaa tai ainakin vähentää suuresti, voisi jotkut kenties herätä ajattelemaan tarvitseeko päivittäin laittaa naamaan ja kroppaan montaa eri rasvaa, meikit, dödöt ja hajuvedet, hiuksiin montaa eri tuotetta, kynsilakat jne. ja siihen pahimmassa tapauksessa tupakat päälle. Monillehan se on ihan normaalia, itsestä tuntuu hurjalta määrältä :)

Aloin miettiä, mitä kaikkea pistän päähäni ja naamaani päivittäin. Otetaan tämä päivä esimerkkinä: aamulla pesin kasvot vedellä ja laitoin apteekin rasvaa. En meikannut ollenkaan. Hiuksiin (jotka pesin eilen jollain vaniljan tuoksuisella shampoolla) lakkaa niin että ne hetken pysyisivät paikoillaan. Tänään ei muuta.

Hajuvettä käytän harvoin, erilaisia rasvoja on mutta eniten käytän apteekin rasvoja. Meikkaan niin etten käytä meikkivoidetta tai mitään pohjustusaineita. Kevyesti valokynää, luomiväriä, ripsaria, puuteria. Hiuksiin yleensä tavallista shampoota ja niihin jätettävää hoitoainetta, joskus geelia mutta useimmiten vain lakkaa.

Aika vähän, kun vertaan moneen ystävääni. Silti karsimista olisi paljon. Mun olisi vaikea luopua mun lempimerkeistäni mutta voisin sen kyllä tehdä. Joskin en ihan heti pienimmästä suosituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vähän ohi mutten kuitenkaan;22459644:
Mikä dödö olisi edes jossain määrin turvallista? Voitteko suositella jotain?

Eikös pitäisi olla joku alumiiniton? Niis melkein kaikissa on sitä alumiinia. Jos miesten pallisyöpä on yleistynyt, niin ehkä syytä voisi etsiä miesten kosmetiikan käytöstä yhtä hyvin, kuin naisten.

[QUOTE="Juu";22459628]No voihan sitä tietysti nokkosiakin mennä keräämään, mutta kyllä noita luontoystävällisempiä tuotteita myydään ihan kaupallisestikin.[/QUOTE]

Ajattelin mennä suoraan perusjuttuihin :D Ei vaan, mun mummi teki kesäisin nokkosshampoota. Siitä tuli mieleen.

Ihan mielenkiinnosta: mitä sinä itse sitten käytät? dödö nyt on ihan pakollinen
ettei hiki haise, luonnonkiharat hiukset on saatava jotenkin kuriin, jotta voi näyttäytyä töissä jne. Kotiäitienh'n nyt ei tarvitse näyttää miltään, mutta kyllä työssäkäyvän naisen on vähän yritettävä, ihan vaikka kohteliaisuudesta.

Mä olisin mielelläni, jos tuo rajoitus vielä saataisiin kaiken kansan tietoon niin että raskaus olisi kaikkien mielestä täysin oikeutettu ja hyväksytty syy kulkea huolittelemattomana harmaavarpusena kenties vähän hiellekin haiskahtaen. Kuten se nyt on monissa ympyröissä ainut hyväksytty syy olla nauttimatta alkoholia.

Eli jos ympäristö (mukaanlukien asiakaspalvelualan työnantajat, joiden palveluksessa merkittävä osa lisääntymisikäisistä naisista työskentelee) kannustaisi tähän sen sijaan että vaatii odottaviltakin äideiltä "muiden huomioon ottamista" samalla tuhoten sikiönsä terveyttä kemikaalein, niin olisin kyllä ilolla messissä.

Jotain kosteusvoidetta vartalolle mun on pakko käyttää, kuten myös shampoota, hoitoainetta ja joskus saippuaa. Näistäkin voin jättää shampoon ja hoitoaineen kokonaan pois, hiukseni kyllä puhdistuvat oikeasti puhtaaksi ja raikkaaksi pelkällä kuumalla vedelläkin totuttelukauden jälkeen, mutta hyvännäköiseksi ja edustavaksi mun hiuksiani ei ilman shampoopesua saa. Kaikki muu kosmetiikan käyttöni johtuukin sitten siitä, että useissa tilanteissa on sosiaalinen pakko meikata ja värjätä hiuksiaan (jos hiuksisto on näin ankean harmaa kuin itselläni) ettei tulisi halveksutuksi ja leimatuksi joksikin lestaksi. Ilman meikkaamista en tarvitsisi jumalatonta kasvotuotearsenaalia pitämään ihoni siedettävässä kunnossa, vaan se pysyy suht näpyttömänä ja hyvänä muutenkin (lukuunottamatta epätasaista väriä, joka kuitenkin on vain kosmeettinen haitta).

Aloin miettiä, mitä kaikkea pistän päähäni ja naamaani päivittäin. Otetaan tämä päivä esimerkkinä: aamulla pesin kasvot vedellä ja laitoin apteekin rasvaa. En meikannut ollenkaan. Hiuksiin (jotka pesin eilen jollain vaniljan tuoksuisella shampoolla) lakkaa niin että ne hetken pysyisivät paikoillaan. Tänään ei muuta.

Hajuvettä käytän harvoin, erilaisia rasvoja on mutta eniten käytän apteekin rasvoja. Meikkaan niin etten käytä meikkivoidetta tai mitään pohjustusaineita. Kevyesti valokynää, luomiväriä, ripsaria, puuteria. Hiuksiin yleensä tavallista shampoota ja niihin jätettävää hoitoainetta, joskus geelia mutta useimmiten vain lakkaa.

Aika vähän, kun vertaan moneen ystävääni. Silti karsimista olisi paljon. Mun olisi vaikea luopua mun lempimerkeistäni mutta voisin sen kyllä tehdä. Joskin en ihan heti pienimmästä suosituksesta.

Tosiaan hassua että tuo ei kuulosta paljolta, mutta jos laskee kaikki niin monta tuotettahan siitä tulee. Oon kyllä jo joskus aiemmin kun itse vielä käytin meikkejä ja hiustuotteita jne. pudistellut päätäni joillekin kavereille jotka todella tunki itseensä tavalla tai toisella 40 eri tuotetta päivittäin. Ne määrät on joillain ihan järkyttäviä, mutta heille niin tärkeitä ettei luopua voisi :D

Minä hankin sellaisen alumiinittoman dödön kun tulin raskaaksi mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa, ei pidä hienhajua poissa millään. Pakko jatkaa siis alumiinisen käyttöä.

Mä en oikein ymmärrä, miten tupakointi liittyy tähän? Eikös ole HYVÄ, että asiasta tiedotetaan? Tupakoivia on joku 10%, kosmetiikkaa käyttää varmaan 95 %. Ihan hyvin kosmetiikalla voi olla jotain tekemistä noiden asioiden (heikentynyt hedelmällisyys ja syöpä) kanssa.

Miettikää nyt, monet värjää hiuksia useasti raskauden aikana, käyttää itseruskettavia, hiuslakkoja, muotoiligeelejä, meikkejä, hajuvesiä.. jopa päivittäin. Miksi se EI vaikuttaisi mitenkään sikiöön?

Jotenkin häiritsevä tuo tapa, jolla juttu on kirjoitettu. Ehdotetaan meikkausKIELTOA vedoten haittoihin, joiden "yhteyttä pystytä varmuudella osoittamaan". Sikäli olen samaa mieltä, että ihmisiä ylipäätään tulisi valistaa enemmän kemikaalien vaikutuksesta terveyteen ja suositella niiden välttämistä. Tuossa olisi kyllä joko toimittajan tai asiantuntijan tai molempien pitänyt valita sanansa toisin. Kemikaalialtistusta ei vältetä pelkällä meikkaamatta jättämisellä eikä raskaanaolevaakaan voi suoranaisesti kieltää tekemästä sitä sun tätä. Jättää hieman väärän mielikuvan.

Ihan mielenkiinnosta: mitä sinä itse sitten käytät? dödö nyt on ihan pakollinen
ettei hiki haise, luonnonkiharat hiukset on saatava jotenkin kuriin, jotta voi näyttäytyä töissä jne. Kotiäitienh'n nyt ei tarvitse näyttää miltään, mutta kyllä työssäkäyvän naisen on vähän yritettävä, ihan vaikka kohteliaisuudesta.

Normaalisti päivittäin käytän shampoota, saippuaa ja kasvorasvaa ja laitan dödöä jos olen lähdössä johonkin kotoa.

Ihan yhtä vähän töissäkäydessä kuin kotona ollessa käytän meikkiä tai hajuvesiä, en ole myöskään moneen vuoteen värjännyt hiuksia. En tunne tarvetta, näytän mielestäni ihan tarpeeksi siistiltä muutenkin ja jos jotakuta niin paljon ärsyttää etten ole pakkeloitunut, voi katsoa muualle.

Tuollaiset halventavat "kotiäidin ei tarvitse näyttää miltään mutta ihan kohteliaisuudesta muiden pitää yrittää" on ihan naurettavia. Ihan kuin ihminen ei voisi olla perussiisti ilman meikkikerrosta, ja jos pelkkä ripsari riittää niin mihin sitäkään enää tarvitaan?

Mä en oikein ymmärrä, miten tupakointi liittyy tähän? Eikös ole HYVÄ, että asiasta tiedotetaan? Tupakoivia on joku 10%, kosmetiikkaa käyttää varmaan 95 %. Ihan hyvin kosmetiikalla voi olla jotain tekemistä noiden asioiden (heikentynyt hedelmällisyys ja syöpä) kanssa.

Miettikää nyt, monet värjää hiuksia useasti raskauden aikana, käyttää itseruskettavia, hiuslakkoja, muotoiligeelejä, meikkejä, hajuvesiä.. jopa päivittäin. Miksi se EI vaikuttaisi mitenkään sikiöön?

Kiitos, tiivistit asian erittäin hyvin :)

Yhteistyössä