Lapsi töissä, saisiko asua ilmaiseksi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Saisiko teidän päivätyössä käyvä täysi-ikäinen (tai vaikkapa yli 16-vuotias) asua kotona ilmaiseksi? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.

Oma kantani on, että jos lapsi tienaa ihan "normaalisti" ja haluaa mennä töihin 16-vuotiaana (ei koulussa) ja asuu vielä kotona, kantaa hän myös vastuuta omista kuluistaan.

Meillä asuu nyt kotona välivuotta viettävä 19-v viime kevään ylioppilas. Ei päässyt haluamaansa opiskelupaikkaan ja on nyt töissä. Ei tosiaankaan oteta mitään vuokraa, vaan oletamme että säästää rahaa tulevia opintoja varten.

Itse jouduin 23-vuotiaana opiskelijana asumaan jonkun aikaa kotona. Kävin kesän töissä ja tienasin ihan mukavasti. Ei tarvinnut maksaa asumisesta eikä ruuasta mitään.

Omasta mielestäni on jokseenkin jopa kornia, että lapsi asuisi kotona ilmaiseksi tienaten ehkä enemmän kuin vanhempi itse. Ja vanhemman pitäisi maksaa kaikki kulut? Ei mene jakeluun.

Kyllä mä odottaisin, että vakityössä käyvä lapseni jollakin lailla osallistuisi asumis- ja ruokakuluihin. Lyhytaikaisesti voisin ajatella järjestelyä että lapsi ei maksa mitään mutta säästää tuntuvan osan palkastaan oman kämpän hankkimiseen, esim. kerää kasaan takuuvuokraa.

Miten paljon on parikymppisiäkin jotka asuu kotona ilmaiseksi vaikka on töissä.

Kyllä nyt jotain voi maksaa jos kerran tienaa vaikkei se mikään oikea vuokra olisikaan.

no mä ainakin aloin maksaa vuokraa ja puolet sähköstä, kun töihin menin (olin sillon 17).. ja siis miksi ei pitäisi sitten jotain kotiin päin rahaa antaa, jos kerran jo tienaakin (en nyt siis tarkoita mitään mini mini, lehden jako palkkaa).. ja mun mielestä ainakin se oli hyvää treeniä tulevaisuuden omaan kotiin muuttoa varten treenata rahan käyttöä, ja sitä että kaikkihan maksaa elämässä..

Ilmaiseksi saisi asua iästä riippumatta. Tuon ikäisen palkka olisi varmaan tosi pieni ja tilanne tilapäinen joten siitä lähdettäisiin että palkasta iso lohko laitetaan säästöön ja mietitään mihin lapsi suuntaisi opiskelemaan.
Voisin muutenkin kuvitella maksavani lasten asumiskulut kun opiskelevat, vaikka eivät minun kattoni alla majailisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;22429605:
ja mun mielestä ainakin se oli hyvää treeniä tulevaisuuden omaan kotiin muuttoa varten treenata rahan käyttöä, ja sitä että kaikkihan maksaa elämässä..

Mun mielestä on taas fiksua säästää rahaa siihen kun asuu omillaan, olettaisin siis ettei lapseni käytä koko palkkaa turhuuksiin vaikkei kotona asuessa maksiaisikaan vuokraa.

Itse olen maksanut äidilleni ruokarahaa siitä lähtien kun minkäänlaisia tuloja on ollut, lähinnä perhe-eläke ja työharjoittelut. Vuosia sitten summa taisi olla 1000 markkaa kuussa. Ihan kohtuullista ja hyvää harjoitusta tulevaisuutta ajatellen mielestäni täysi-ikäisen ihmisen kantaa osuutensa omista kustannuksistaan. Omalla kohdalla tilanne ei vielä ajankohtainen mutta luultavasti lapseni tavalla tai toisella saavat osallistua elämisen rahoittamiseen jos heillä on tuloja kotona asuessaan.

Jos meillä poika 19v valmistuttuaan löytää töitä ja asuu vielä kotona niin kyllä hän maksaa kotiin yhdessä sovitun summan, mikä kattaa vuokran + ruuat ja halvemmalla silti pääsee, kuin jos asuu omillaan.Saattaa toki olla että poika muuttaa omilleen ja sekin on ihan ok.

Itse kun asuin vielä vanhempieni luona ja kävin töissä niin ei olis tullut mieleenikään odottaa saavani kaiken ilmaiseksi eli maksoin vanhemmilleni korvausta, mikä oli yhteistuumin sovittu summa :)

Riippuisi tilanteesta, jos menisi hyvin eikä huolia rahasta, niin ei tarvitsisi maksaa mitään. Mutta jos taas raha olisi tiukilla ja penniä joutuis venyttämään, niin joutuisi maksamaan hieman.

mikäli ei opiskelis ja kävis vakkari duunissa niin osallistuisi myös asumiskuluihin.
joka tapauksessa maksaisi itse vaatteensa ym tavarat ja laskunsa.
sen joutuu meidän perheessä opettelemaan jo 13v lähtien

Tämä on tätä nykyaikaa: ajatellaan, että kaikki tarjoillaan kultalautaselta. Ei tarvitse maksaa elämisestä, ei ruuasta, ei asumisesta. Tällä tavoin vanhemmat vaan tekevät karhunpalveluksen lapsilleen valitettavasti. Sitten ollaankin pulassa, kun päätetään muuttaa omilleen ja siitä palkasta meneekin suurin osa elämiseen.

Riippuu tuloista. Jos ei osta ruokaa, ehkä joku nimellinen kuukausimaksu olisi paikallaan. Ja tietenkään en antaisi rahaa! Edellyttäisin että laittaa rahaa säästöön omaan kotiin muuttamista varten ja/tai ostaisi valmiiksi kodin tarvikkeita. Jos vain hassaisi kaikki rahansa ties mihin turhuuteen, ottaisin isomman maksun ja kehottaisin hankkimaan oman asunnon.
Itse keräsin tarvikkeita kun olin kesätöissä, etenkin lukion jälkeen kun olin vielä vuoden kotona (töissä). Mulla oli käytännössä kaikki oman kodin tarvikkeet, melkein kaikki huonekalutkin, kun muutin pois kotoa. Eipä tarvinnut siinä vaiheessa enää paljoa ostaa kun sitten elin opintotuella.

Itse asuin isän luona ilmaiseksi opiskeluajan sekä reilu pari vuotta ku menin töihin. Ei käynyt kyllä mielessäkään maksaa vuokraa, enkä usko että isälläkään..

Maksoin kaikki omat laskuni (tosin jos isä ehti hakea posti, hän otti laskuni ja maksoi), vaatteet ym, sekä jos halusin jotain ruokaa mitä ei ollut niin ostin itse.

Viimeisen vuoden kun poikaystäväni oli armiejassa (vuoden) ja minä töissä, sain säästettettyä niin paljon rahaa etta kun ostimme oman asunnon saimme kaikki uuden kalusteet ym. säästöilläni.

Myös poikaystävän vanhempien luona olimme/asuimme (muutama päivä heillä ja muutama meillä) paljon. Jälkeen päin on ehkä hieuka "hävettänyt" ettei sillon tullu tarjouduttua siivoamaa tai laittamaa ruokaa. Ei jotenkin niin nuoren tajunnut kuinka paljon kotitöitä lopulta on :(

vanhempien tehtävä on opettaa rahankäyttöä ja talouden hallintaa.. velvollisuuksien hoitamista sekä sen että elämässä täytyy tehdä ikäviäkin asioita (laskujen maksu jne) vaikka rahat käyttäisi mieluummin kaikkeen kivaan
16v joka käy täyspäiväisesti töissä eikä opiskele.. tottahan toki se maksaisi elämisestään, ihan vain koska sen tulee sekin oppia..
täysi-ikäisestä puhumattakaan,

Jos 18v. kävisi töissä ja tienaisi kohtuullisesti niin kyllä jotain pitäisi osata asumisestaan maksaa, ymmärtäisi ettei missään voi ilmaiseksi asua.

Itse aikanaan täysi-ikäisenä vielä kotona asuessani annoin oma-aloitteisesti rahaa asumismenoihin. Kukaan ei sitä multa pyytänyt erikseen.

Yhteistyössä