Vielä yksi kysymys karppauksesta, lupaan että on viimeinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sun täyty laskea ne hiilarit ja porkkanoissa vaan on paljo nykyään, kun lajikkeet on sellaisia. Tietysti voit valita sellaisen lajikkee, jossa makeutta ei ole paljon, mut maku on hyvä, kun ei se siitä makeudesta johdu. Kasvata itse luomuporkkanat niistä, mut voi olla, et aikaa ei muuhun riitäkään:-) Hyötykasviyhdistykseltä saa entisaikojen siemeniä, esim tillin siemenet ostin luomuna ja niissä on aivan ihana maku, ihmeellinen suorastaan! Loraus Biotta-porkkanamehua toimii ihan hyvin mut silloin ei juuri muuta hiilaria kannata päivässä syödäkään. Kaikki myrkyt turvottaa, mut kaikki karppaajat ymmärrä sitä, et ne vieraata aineet turvottaa. Ostaa sit parempaa ja syö vähemmän:-)
Näistä muuten saat mahdottoman hyviä munakkaita yms kuorrutteita, pyydä kauppiasta tilaamaan:
http://www.juustoportti.fi/index.php?page=tuotteet&kategoria=Luomutuotteet
YKSI OMENA PÄIVÄSSÄ RIITTÄÄ ja sekin täytyy olla luomua. Hiilarimäärä ei saa ylittyä, esim 72 on Heikkilän kirjassa ihan riittävä päivää kohti ainakin diabeetikon ei pidä sitä yylittää. Miten lienee sit tulehdustaudeissa? Monet käyttää paljon alhaisempiakin, mut toi maltodektriini varsinkin on yksi nopeimmin imetyvistä, eikä se tosiaan ole helppoa enää, kun sitä on joka paikassa. Luomuporkkana (muinaislajikkeesta) kerran viikossa ei siis ole vaarallista?

Pakosta tässä ruoskii itseään että mitä on lapsille syöttänyt ennen tätä päivää ja mitä tulee syöttämään jatkossa.

Pojalla on massiivisen pahat syömisongelmat joihin ollaan toki koko ajan etsimässä ratkaisua/syytä.

Mutta kun se ei auta että eteen laittaa annoksen sapuskaa ja sanoo että NYT aletaan syödä tätä ja näin. Sitten joutuu miettimään että annanko syödä jonkun mielestä ala-arvoista ja kyseenalaista sapuskaa jos vaihtoehtona on se, että poika ei syö sitten ollenkaan. Ja viikko voi hyvinkin mennä syömättä, koettu on. En minä vielä pillastu yhdestä enkä kahdesta ateriasta jolloin ei syö.
Toisaalta joutuu miettimään että johtuuko ongelmat nimenomaan siitä ruuasta jota annan syödäkseen?

Kamala oravanpyörä.

Luomuvoita kun lisäät joka sapuskaan, kyllä huomaat, et alkaa maistumaan:-)

Luepa tuolta yhden kadonneen kommentteja - kuolikohan se jo?

http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=&terms=all&author=raamanni&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&sid=247f1f1fb754b8d996cbfc3f74460d66&submit=Etsi

Mulla on lähikauppias niin fiksu, et tilaa kaikkea, mitä pyydän ja me haetaan sit sieltä ne mitä on tilattu, enne kuin ne menevät vanhaksi. Joskus jäädään ilmankin, joten on niitä muutkin ostelleet mut välillä ostan ison kasan luomulihapullia, joita on sit eväänä kätevä kuskata, kun sulavat matkalla. Suosittelen jo parin vuoden kokemuksella:
http://www.jukankotiliha.fi/?sivu=2

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22422863:
Pakosta tässä ruoskii itseään että mitä on lapsille syöttänyt ennen tätä päivää ja mitä tulee syöttämään jatkossa.

Toisaalta joutuu miettimään että johtuuko ongelmat nimenomaan siitä ruuasta jota annan syödäkseen?

Niinhän se menee, mut kun ei sitä juttua kukaan muukaan voi tehdä, kuin äiti ja isä, ei edes lääkäri, jos he eivät halua "täyttää jääkaappia" sopivilla aineksilla. Kukaan ei siis voi auttaa. Itsekin olen raahannut sairaalaan omat sapuskat tuttavilleni, karkkien ja kukkien tilalle viemisinä:-)

Noita kans voit syöttää mut kun ne makssarat on niin suolaisia, olen käyttänyt niitä maustepötkönä, enkä ole lisännyt mitään suolaa enkä mausteitakaan, muuta kuin lipstikkaa, persiljaa ja tilliä, basilikaa, oreganoa, luomuja (omakasvattamia) tietysti nekin.
Pajuniemi - Luomu, hyvää sinulle

Opiskelijat ovat mahdottoman huonossa jamassa, kun onhan noi kalliimpia eikä aina osaa eikä jaksa itse laittaa ruokaa... eihän se muutoskaan tule hetkessä, eikä missään tapauksessa pidä pilata mitään systeemiä millään karkkipäivällä. Onko sulla jäätelökonetta? Vohvelirautaa? Laittakaa sellainen isänpäiväpakettiin:-D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22422863:

Pojalla on massiivisen pahat syömisongelmat joihin ollaan toki koko ajan etsimässä syytä.

Kamala oravanpyörä.

Luepa kirja "Oravasyndrooma, jaksat sen jälkeen ihmeesti jatkaa". Mut ensin täytyy vaan olla sisukas ja jatkaa. Lue vaikkapa tuolta lisää:
Kotiäidin LuomuLaakso: Venäjä toteaa geenimuunnellun ruuan olevan pahasta.

Lääkejäämiähän on sallittu jo kauan aikaa aika reilusti meillä mut sentään rahalla vielä saa kaikkea muuta mut ei luomukanalihaa:-( Eikö ole älytöntä, kun ne kananruhot menee kai tarhoille? Tulisko tavallisella tuotetusta edes kunnollista karvaa?)

Jäätelökoneesta olen haaveillut, vohvelirauta löytyy ja sitä käytän ahkerasti koska kuopus (poika) kelpuuttaa äidin paistamat vohvelit tiukkaakin tiukempaan ruokavalioonsa.

Sillä paistan kaurapuuronjämistä ja porkkanaraasteesta vohveleita, toki lisään kylmäpuristettua öljyä ja maitoa, sekä spelttijauhoa, ohrajauhoa.

Luomu olis mun mielestä parasta, mutta kuten jo niin moneen kertaan todettua- ei mulla riitä rahat ostaa keikki luomuna.
Ja me nyt jo pidetään nyörit tiukilla, ei ostella liiemmin vaatteita tms turhakkeita.

Meidän kaapeista löytyy aina kaikenlaista salaattivärkkiä, porkkanoita ja munia, maitoa, omenoita, sipulia, kaaleja.
Mausteet ovat natriumglutamaatittomia eikä mitään suolaseoksia löydy- tai no herbamarea.
Kaurahiutaleita ja spelttiä, mannat on kauramannaa tai spelttimannaa.
Riisiä ja riisi-kauraseosta.
Jogurttia, joista lapset syö gefilus kidiuksia ja minä maustamatonta- en mä saa niitä syömään maustamatonta millään marjoilla tai hedelmillä.
Maitoa ja voita- näitä luomuna nykyään.

JA vaikak mä työntäisin voita joka paikkaan, ei poika syö. Uskokaa hyvällä, se ei syö.
Laittaa kädet puuskaan ja häipyy pöydästä.

Nyt iski uupumus ja tuli lyöty olo. Jälleen kerran. En mä osaa.

Hei, eihän se sun vika ole, vaan lääkäritkin on rumastisanottuna harhaanjohdettuja:

"...Yhtäkkiä näyttää siltä, että lääketeollisuuden ensisijaisena tavoitteena on päästä kaikin tavoin "kuluttajan iholle", myös reseptilääkkeiden markkinoinnissa. Hyvää tarkoittavan sairaus- ja oirelähtöisen viestinnän avulla kuluttajat ohjataan lääkeyhtiöiden nettisivuille ja lääkäreiden vastaanotoille; lääkehän löytyy melkein oireeseen kuin oireeseen. Mielikuvat lääkkeiden arkipäiväisestä tarpeesta normaalissa elämässä ovat osa yhteiskunnan medikalisoitumista.... Niin tai näin, reseptilääkkeiden markkinointi väestölle on kiellettyä"...
-H.Wahlroosin tekstistä TABU-lehdessä 2/2007-

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22423505:
Kuopus (poika) kelpuuttaa äidin paistamat vohvelit tiukkaakin tiukempaan ruokavalioonsa.

Sillä paistan kaurapuuronjämistä ja porkkanaraasteesta vohveleita, toki lisään kylmäpuristettua öljyä ja maitoa, sekä spelttijauhoa, ohrajauhoa.

Jogurttia, joista lapset syö gefilus kidiuksia ja minä maustamatonta- en mä saa niitä syömään maustamatonta millään marjoilla tai hedelmillä.
Maitoa ja voita- näitä luomuna nykyään..

Osaat sinä, jos kerta osaat niitä vohveleitakin tehdä:-D Kaikki ei osaa sitäkään, jolloin uupumus on aika todennäköinen. Yks mikä kannattaa jättää pois ihan heti on noi Gefiluskidit, koska niissä on aromiaineita (=myrkkyä sairaalle, oli vaiva mikä hyvänsä!) ja sitä VALION D-vitamiinia, missä on maissiöljy, joka taas on ainakin suolisairaille myrkkyä. No, Valiolla on luomuviiliä, mut senkin voit itse tehdä siihen luomukevytmaitoon, mut paremman saat, kun laitat Juustoportin kermaviilin siemeneksi:-)

Makeutukseen ei vaan saakäyyttää edes luomusokeria, koska siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa ja nopeeta hiilaria, joka on just niille pöpöille parasta ravintoa. Mut jos sulla on luomuporkkanoita, tee niistä sosetta vaikkapa mansikan/mustikan kans ja laita sekaan vähän voita:-)
Marcia1

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22423505:
Kuopus (poika) kelpuuttaa äidin paistamat vohvelit tiukkaakin tiukempaan ruokavalioonsa.

Jogurttia, joista lapset syö gefiluskidiuksia ja minä maustamatonta- en mä saa niitä syömään maustamatonta millään marjoilla tai hedelmillä.
Maitoa ja voita- näitä luomuna nykyään..

Osaat sinä, jos kerta osaat niitä vohveleitakin tehdä:-D Kaikki ei osaa sitäkään, jolloin uupumus on aika todennäköinen. Yks mikä kannattaa jättää pois ihan heti on noi Gefiluskidit, koska niissä on aromiaineita (=myrkkyä sairaalle, oli vaiva mikä hyvänsä!) ja sitä VALION D-vitamiinia, missä on maissiöljy, joka taas on monille sairaille myrkkyä. No, Valiolla on luomuviiliä, mut senkin voit itse tehdä siihen luomukevytmaitoon, mut paremman saat, kun laitat Juustoportin kermaviilin siemeneksi:-)

Makeutukseen ei vaan saakäyyttää edes luomusokeria, koska siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa ja nopeeta hiilaria, joka on just niille pöpöille parasta ravintoa. Mut jos sulla on luomuporkkanoita, tee niistä sosetta vaikkapa mansikan/mustikan kans ja laita sekaan vähän voita:-)
...oisin linkannut vähän, mut robotti ei huoli---

Hei - maistuisko sun lapselle leipäjuusto? Kun tilaat suoraan tuottajalta kylmälaukullisen ja pakastat sen, ei paljon maksa matkahuollonkaan kautta! Noi ainakin on luomuja ja tuorejuusto on muistaakseni pari euroa halvempaa. Sit voi raastaa kuorrukkeeksi. Lehmänmaidosta tehty luomuleipäjuusto oli mun mielestä paljon kalliimpaa ainakin stockmannilla... Mut jos jotakin tilaa, ei koskaan ennen viikonloppua, koska matkahuolto on kiinni ja ne lämpenee pilalle. Mut sellainekin mahdollisuus on olemassa - tai voihan pyytää kauppiasta tilaamaan ja hakee sit sieltä alle viikossa, minne lähetys tuli - niin minäkin teen:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomujuusto.htm

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22424565:
Entäs intiaanisokeri?
Ruskea sokeri, siis täysruokosokeri? Luomuruokosokeri?

Ei tietenkään, kun siinä on hiilaria ja tulehdukset pahenee niistä. Ja on siinä glysiiniä, josta ainakin mulle tulee myrkytysoireet ja glutamiinihappoa, jota tarvitsee ainoastaan syöpäsolut lisääntyäkseen, sanoi kerran muuan professori kirjassaan, viisas mies. Mut onhan se mielettömän kallista ja täysin luonnotontakin erottaa jokin aines ruoka-aineesta ja syödä sitten sitä liikaa monessa muussa ravinteessa!
Mut tässä glutamiinihaposta (sama vaikutus kuin hiivauutteella ja muilla hydrolysaateilla, siis glutamaateilla) lisää, ei kannata riidellä:
Tikka Tiina 21.7.2001

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22424565:
Entäs intiaanisokeri?
Ruskea sokeri, siis täysruokosokeri? Luomuruokosokeri?

Ei tietenkään, kun siinä on hiilaria ja tulehdukset pahenee niistä. Ja on siinä glysiiniä, josta ainakin mulle tulee myrkytysoireet ja glutamiinihappoa, siis migreeni mulle.

Mut onhan se mielettömän kallista ja täysin luonnotontakin erottaa jokin aines ruoka-aineesta ja syödä sitten sitä liikaa monessa muussa ravinteessa!
Mut tässä glutamiinihaposta (sama vaikutus kuin hiivauutteella ja muilla hydrolysaateilla, siis glutamaateilla) lisää, ei kannata riidellä.
ei mene linkki taas läpi robotin... oisin kertonut:-D

g015.gif

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22424707:
Ai, tuollaista en ole ennen nähnytkään!
Rasvahappoja sen lapsen täytyy saada ja tee munakkaita, joihin laitat reilusti oikeaa voita. Mut esim turkkilainen Lindahlin jogurtti ei tarvitse mitään makeutusta, on niin hyvää sellaisenaan ja samoin se Juustoportin kermaviili. Usko pois vaan ja kokeile. Unohda nyt leipähommat kokonaan, koska luomuleipä vaan on liian kallista moneen muuhun verrattuna. Rasvaton ruokavalio sairastuttaa, mut en tiedä, kuinka suuri merkitys sillä on reumassa, mut rasvassa ei pöpöt kasva, kokeile vaikka!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22424707:

Oikeesti, Paula saa säännöllisesti bannit joka foorumille. Karppaus.infoon on tainnut saada jo ikibannin. On mullakin tuolla inkkarisokeria keittiössä mut on siellä myös aspartaamia, steviaa ja ihan oikeeta sokeriakin. Sokeripussi kyl meni vanhaks jo viime vuonna mut kuiteski :) Glutamiini on ihan normi aminohappo, ei sen syömistä pidä pelätä :)

Jokainen menee tyylillään ja niillä tiedoilla mitä on. Ei kaikkea pidä uskoa, pitää ottaa selvää ja kokeilla ja sen perusteella tehdä omat johtopäätökset. Eikä pidä myöskään paasata, niinkuin Paula (tosin tähän mä syyllistyn itekin). Varmaan on täti ihan oikealla asialla mutta sekopäisen ihmisen jorinoilta nuo vaikuttavat kaikki tarinat. Lycka till pojan syöttämiseen. Oletko kysynyt mitä hän mahtaisi haluta, ihan itse saisi valkata kaupassa? Sesongin mukaan mätiä ja smetanaa? Jotain mikä tuoksuu mahtavalle, valkosipulia helvetisti uuniin paistumaan :p nom nom

Oikeesti, Paula saa säännöllisesti bannit joka foorumille. Karppaus.infoon on tainnut saada jo ikibannin. On mullakin tuolla inkkarisokeria keittiössä mut on siellä myös aspartaamia, steviaa ja ihan oikeeta sokeriakin. Sokeripussi kyl meni vanhaks jo viime vuonna mut kuiteski :)

Olemn jäänyt ihan itse pois sieltä, kun ei ole aikaa seurata juttuja. Karppaussivulta luenkin vain parinviisaan tekstejä ja suoli24juttuja en seuraa ollenkaan. En ole ostanut noita aineksia ja eikös niissä makeutusjhauheissa ole maltodekstriiniä tai muuta maissia, joka muuntogeenisenä sisältää maissikoisamyrkkyä, koska se kasvi on saatu tuottamaan sitä. Kenet aiot noilla myrkyttää? Inkkarisokeri ja ruokosokeri on sama asia ja migreeni tulee niistä- tosiet tosiaan syö mieluummin estolääkkeitä. Mut viljassa ON korrenvahvisjajäämiä, joten ei sitä kannata senkään takia aikaansa leipomiseen eikä rahaa turhiin jauhoihin. Herkimmät ei siedä niitä ollenkaan!
Lasten velli vedettiin markkinoilta - MTV3.fi - Uutiset - Arkisto