Vielä yksi kysymys karppauksesta, lupaan että on viimeinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 562
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Mutta jos perheessä karpataan ja oletettavasti myös perheen lapset karppaavat, niin kuinkas kouluruokailu?

Kun karppaus kerta poikkeaa virallisterveellisestä valiosta ja olen kuullut että enää saa erikoisruokavalion mukaisen ruuan vain lääkärin todistuksella, ei vain ilmoituksella että mää olen nyt kasvissyöjä/karppaaja tms.

:confused:

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22396397]Koulussa tarjotaan ihan tavallista ruokaa.[/QUOTE]

Nii-in, mutta jos perheen oletettu pää eli karppaajaäiti on kovin tarkka jälkikasvunsa syömisistä niin mitä sitten?

Me saimme tytölle vähän sensuuntaista ohjetta, että muistuttaa kyllä pahasti ja paljon karppivaliota ja mietin että onko siinä nyt järkeä, tarjota kotona likikarppiruokaa kun koulussa kuitenkin syö tavallista?

Noh,mie ja isäntä on tässä vuosien saatossa karppailtu,mutta aina on kasvavalle lapselle ollut tuiki tärkeitä hiilihydraatteja tarjolla(perunaa,ruisleipää jne.).
Ja varsinkin,kun meijän poika pelaa lätkää niin silloin tuo pasta elikkäs makarooni(kirosana miulle...) on valitettavasti kovin tärkeetä ravintoa.

Eli äitinä olen itse sitä mieltä jotta vanhemmat karpatkoon vaan ,mutta keskenkasvuiselle se ei valitettavasti ole mielestäni terveellistä!Karpatkoon sitten aikuisena itse jos tuntee tarvetta...

[QUOTE="vieras";22396537]Kait erikoisruokavaliosta voi neuvotella keittiön kanssa, varsinkin kun teidän tapauksessa ruokavalio on osa sairauden hoitoa.[/QUOTE]

Pitää kokeilla ensin kotona miten käy ja miettiä sitten tarkemmin. Mä olen likipitäen varma että yksikään lääkäri ei allekirjoita mitään todistusta, tämä on niitä pehmeitä hoitokeinoja joita kovan lääketieteen lääkärit ei pidä muuta huuhaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22396574:
Ei, lastenreumasta.

Vaikuttaahan tuo edullisesti moneen muuhunkin vaivaan! Ei lääkäri voi määrätä vahingollista ruokavaliota kenellekään!

Googlaa: "Can a high-fat Diet Beat a cancer?"

Kiinnostais kuulla lisää tuosta reumasta, miten se ilmeni. Käytätkö maissia ja soijaa?

Riippuu nyt tietysti lapsen iästä, mutta eikö sille voi opettaa, että ottaa paljon salaattia/kasviksia, ihan vähän perunaa/makaronia/riisiä ja tätä lisuketta enemmän kastiketta tms? Jos pataa tai paistosta, niin ottaa enemmän salaattia. Onko näkkäri ihan pannassa? Kuitu kuitenkin täyttää ja näkkäri on terveellisempää kuin vaalea leipä. Kannattaa tosin opettajalle mainita tästä, jotta ei opettajalta tule sanomista.

Vaikuttaahan tuo edullisesti moneen muuhunkin vaivaan! Ei lääkäri voi määrätä vahingollista ruokavaliota kenellekään!

Googlaa: "Can a high-fat Diet Beat a cancer?"

Kiinnostais kuulla lisää tuosta reumasta, miten se ilmeni. Käytätkö maissia ja soijaa?

Lääkärit on myöntäneet kyllä että aikuispotilailla vaikuttaa osalla ruokavalio paljonkin, osa voi jättää kaikki lääkkeensä kun karsivat tiettyjä juttuja ruokavaliostaan pois. Lapsille ei kuulemma suositella.

MUTTA nyt rt antoi paljonkin ajattelemisen aihetta olemalla paljon erimieltä edellisten neuvonantajien kanssa. Ja mun mielestä muistuttaa paljonkin karppivaliota.

Ei valkoista sokeria, ei vehnää missään muodossa- rajoitetusti muita viljoja.
Ei sianlihaa, ei naudanlihaa
Luomua jos mahdollista
Kylmäpuristetut öljyt
Ei kevyttuotteita ja lisäaineilla kyllästettyjä tuotteita

Nuo jäi päällimmäisenä mieleen.

Käski hankkimaan luettavaksi Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo ja kasan muitakin opuksia.

Reumapotilaan suolisto on kuulemma jokaisella tulehdustilassa ja reuma on siis ikäänkuin oire, ei itse vaiva.

Maissista tyttö tykkää, soijamaitoa ujuttelin jo pirtelöihin (kamalaa, annoin 'pirtelöä' aamupalaksi- palsta haukkui :D)

Mitä tarkoitat tuolla että käyttääkö maissia ja soijaa? Onko ne huonosta vai hyvästä?

Reuma todettiin puolitoistavuotiaalla tytöllä kun alkoi ontua toista jalkaansa eikä 'nyrjähdys' ottanut parantuakseen. Nyt 7 vuotias ja reumatulehdukset alkavat ilmeisesti parin vuoden tauon jälkeen nostaa uudelleen päätään.

Riippuu nyt tietysti lapsen iästä, mutta eikö sille voi opettaa, että ottaa paljon salaattia/kasviksia, ihan vähän perunaa/makaronia/riisiä ja tätä lisuketta enemmän kastiketta tms? Jos pataa tai paistosta, niin ottaa enemmän salaattia. Onko näkkäri ihan pannassa? Kuitu kuitenkin täyttää ja näkkäri on terveellisempää kuin vaalea leipä. Kannattaa tosin opettajalle mainita tästä, jotta ei opettajalta tule sanomista.

No sehän tämän hauskaksi tekeekin, kun tyttö on oikea perunansyöjä. Salaatit ja kasvikset on vähän niin ja näin, porkkanoista kyllä tykkää ja parsakaalistra, salaattia syö koulussa vähäsen koska on sääntö että sitä otetaan.

Mä en ole karppi enkä allekirjoita sitä aatetta kokonaan. Mutta olen erittäin kiinnostunut ruuan laadusta ja vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin.
Pikkuhiljaa koetan iskostaa uusia ajatuksia perheenkin tajuntaan, helpommin sanottu kuin tehty.

Lisäaineet ja sokeri on ollut pannassa jo kauan, olen aina pyrkinyt käyttämään ennemmin täysjyvää kuin valkoista jauhoa ja vehnää olen jo hyvän aikaa korvannut kokonaan tai osittain jollain muulla.
Kasviksia ujutan vähän joka paikkaan.

Appiukko ja anoppi pitää mua ihan täytenä ituhippinä ja hörhönä.

No karppaus voi mennä just noiden soijan ja maissin takia pieleen, kun maissia syydetään maltodekstriininä niin moneen paikkaan ja soija on muuntogeenistä enimmäkseen. Lue tuo:
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50361-gm-ruoka-massaehkaisyvaline-arvioi-venalainen-tutkimus

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22396807:
Juu, mitä 'tavallisempaa' niin sitä parempaa mielestäni.

GM on yks paholaisen keksintö mielestäni.

Kaikki maitotuotteet luomuna (paitsi kerma, luomukermassa on karrageenia, ei hyvä) ja lihat (luomukanaa tosin ei saa ainakaan täälläpäin missä itse asun), kannattaa muutenkin tutkailla ruoan alkuperää tarkkaan :)

Peruna on nopeaa hiilihydraattia ja siksi huono kaikissa tulehduksissa, mutta jos sitä kuitenkin syö, täytyy se olla luomua ja sellaista, missä glykoalkaloidimäärä on mahdollisimman pieni, kuten Rosamundassa eikä ikinä saa syödä perunaa, missä on yhtään vihreää osaa, koko pottu on solaniinimyrkkyinen. Mut keitäpä muussi kukkakkaalesta (luomua mieluiten) ja kookoskermasta, missä ei ole karrageenia E407, tulee ihanaa perunamuusin korviketta:-)

[QUOTE="vieras";22396823]Kaikki maitotuotteet luomuna (paitsi kerma, luomukermassa on karrageenia, ei hyvä) ja lihat (luomukanaa tosin ei saa ainakaan täälläpäin missä itse asun), kannattaa muutenkin tutkailla ruoan alkuperää tarkkaan :)[/QUOTE]

Luomukermassa karrageenia? :confused:

Peruna on nopeaa hiilihydraattia ja siksi huono kaikissa tulehduksissa, mutta jos sitä kuitenkin syö, täytyy se olla luomua ja sellaista, missä glykoalkaloidimäärä on mahdollisimman pieni, kuten Rosamundassa eikä ikinä saa syödä perunaa, missä on yhtään vihreää osaa, koko pottu on solaniinimyrkkyinen. Mut keitäpä muussi kukkakkaalesta (luomua mieluiten) ja kookoskermasta, missä ei ole karrageenia E407, tulee ihanaa perunamuusin korviketta:-)

No joo, mä voin vain kuvitella mitä koulun keittiöhenkilökunta ja opettajisto on mieltä jos menen moista 'vaatimaan'- meidän tyttö syö sit vaan rosamundaa :D
Kukkakaali kuuluu tyttären inhokeihin :/

Joo, karrageeni on hyväksytty luomutuotteisiin varmaan tietämättömyydessä, kun sehän on levää eikä levätuotteita saa ainakaan odottavat äidit käyttää. Ne haittaavat kilpirauhasen toimintaa ja sisältävät jodia, jolloin yliannostuksen vaara on olemassa:-(

Karrageeni todellakin aiheuttaa tulehdusta (googlaa Tobacmann ja carrageenan) ja onhan sitä kapselinkuoriaineksena sen hullunlehmäntaudin jälkeen, kun vegaaniväki kieltäytyi syömästä liivatekapseleita, sen hyväksyivät korvikkeeksi.

Luomukermaa, mikä on Pirkkatuote ja oikeeta kermaa, ei sisällä karrageenia, mut se toinen vispikerma kyllä sisältää ja toinen luomukerma guaria, joka vasta sisälsi dioksiinia. Hullua siinä oli vielä se, et Valio ei vaihtanut edes tavarantoimittajaa, vaan nyt ne luottaa siihen, että "omavalvonta" toimii. Eihän Evira sitä edes löytänyt, vaan joku muu... Juustoportti kyllä tekee nyt huippuhyvää luomukermaviiliä, joka säilyy kauan, jos ehtii sitä kaupasta hakemaan. Kova kysyntä kun on noilla tuotteilla, helposti jää hitaimmat ilman..:-)

Maltodekstriini on monissa lääkkeissäkin täyteaineena ja kannattaa diskata sellaiset pois, siis vaihtaa sellaiseen, missä sitä ei ole. Maustekurkumalla lähtee kivut, joten ei kannata turhaan käyttää kipulääkkeitä. Onko niitä käytössä paljonkin? Katsos:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/040809.htm