Haluatko kysyä romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="satunnainen kävijä";22329464]Taas sarjassa ihan pöhköjä kysymyksiä... ;)

Miksi valtaosa romaneista tuntuu kuuntelevan ainoastaan iskelmää? Jos romanin autosta tai mp3-soittimesta esimerkiksi kantautuu musiikkia ulkopuolelle, se on poikkeuksetta iskelmää. En ole tainnut koskaan kuulla nuorienkaan romanien kuuntelevan poppia, rockia tai muita genrejä. Romanien osuus tangokuninkaalliset-kisoissa on myös aika huomattava, mutta muun musiikin parissa ei taida teitä niinkään olla...?[/QUOTE]


Moni nuorista kuuntelee kyllä muutakin kuin iskelmää, ja tämä saattaakin nyt kuulostaa hullulta, mutta: moni heistä kuuntelee poppia tms. vähän niin kuin salaa, ikään kuin kyse olisi jostain kielletystä asiasta. Syynä sanoisin tuohon sen, että kun ei haluta erottua muusta porukasta eikä olla "vähempi" mustalaisia. Mutta voi kyllä "huoletta" sanoa, että eniten varmaan kuunnellaan tosiaan iskemää, mustalaislaulujen ohella.

Mutta tosiaan iskemämusiikin voisi sanoa tulleen läheisimmäksi genreksi romaneille (jos ei nyt varsinaista romanimusiikkia lasketa mukaan) ehkäpä siksi, että iskelmälaulut kertovat paljon tunteista (rakkaus, ikävä, suru) ja ovat monet melankolisia - monissa mustalaislauluissakin (siis suomalaisissa) sävy on monta kertaa nimenomaan melankolinen.

Iskelmä, hengellinen musiikki ja romanimusiikki ovat niitä musiikin tyylejä, jotka ovat eniten romaneita "vetäneet". Mitään ryntäystä muiden tyylisuuntausten pariin ei ole niinkään ollut. Tietysti joitakin yksittäisiä tai kaksittaisia romaneita löytyy muiltakin aloilta.
 
[QUOTE="sirpa";22329709]Kysynpä seuraavaa: koetko ilmaisun "manne" alentavana tai loukkaavana tms?

P.S. Hyvä ketju![/QUOTE]


No sanotaanko että vaikka jotkut ihmiset eivät "mannettelullaan" tarkoita sinänsä mitään pahaa, niin minun korvassani se ei siltikään kuulosta kovin mukavalta. Että kai sen sitten voisi sanoa niinkin, että koen. Jos ei halua puhua "romaneista", niin "mustalainenkin" kuulostaa paremmalta :D
 
dsiyr
Hei!:)
Anteeksi, että vastaan taas vasta nyt. En ole pitänyt tätä juurikaan silmällä...
En tiedä, että olisi ollut mitään muinaisuskoa. Hyvin mahdollista on, että on ollut. Ehkäpä tuostakin joskus saadaan ihan tutkittua tietoa jonka pohjalta voidaan vastata tuohon. Sen tiedän sanoa, että ennen on oltu huomattavasti taikauskoisempia verraten nykypäiviin.
Heh, taikauskoksi taisivat maahan tulleet katolilaiset suomalaisten uskontojakin aikanaan nimittää... :D Monet (kristityt, ja varmaan muutkin) nimittävät varmaan vieläkin.

Ja suotta pyytelet anteeksi tuskin mainittavia viivästyksiä vastauksissa. Eihän sinulla mitään velvollisuutta ole alunperinkään alkaa ihmisten kysymyksiin vastailla! Kiitokset!

Minusta kuitenkin paistaa vähän rasismia tuosta kulltturillisesta käytöksestä. Mesotaan julkisilla paikoilla, koska halutaan korostaa omaa kulttuuria ja identiteettiä, kysellään "oletko meikäläisiä" ja käyttäydytään hyvin vain oman heimon vanhempien läsnäollessa - valkolaisten vanhuksia tms. ei kunnioiteta ollenkaan samalla tavalla. Toki muitakaan oman kulttuurin sääntöjä ei sitten noudateta valkolaisten kanssa, mutta silti... Omat kokemukseni valitettavasti ovat enemmän huonoja kuin hyviä, syystä tai toisesta on esim. muutama aikuinen mies tullut *ttuilemaan ja osoittamaan kokemaansa ylemmyyttä minulle tavaratalossa, ihan oma-aloitteisesti... Tämä ihan keskusteluna, en toki pidä sinua tai ketään erityisesti vastuullisena (paitsi tietysti niitä huonosti käyttäytyviä yksilöitä).

Mietin myös, että jos pitäisi omaa kulttuuria alkaa selittämään ulkopuolisille, niin perussääntöjen jälkeen voisi mennä sormi suuhun. Miksi teemme noin, miksi teemme näin, miksi KAIKKI suomalaiset sitä tai tätä... Olet selviytynyt ottamastasi tehtävästä hienosti!
 
"sirpa"
No sanotaanko että vaikka jotkut ihmiset eivät "mannettelullaan" tarkoita sinänsä mitään pahaa, niin minun korvassani se ei siltikään kuulosta kovin mukavalta. Että kai sen sitten voisi sanoa niinkin, että koen. Jos ei halua puhua "romaneista", niin "mustalainenkin" kuulostaa paremmalta :D
Kiitos, näin arvelinkin. :)

On muuten TODELLA hyvä, että olet näin asiallisesti jaksanut vastailla kaikkiin kysymyksiin! Arvostan sinua! :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Se, että romanit puhuvat yleisellä paikalla äänekkäästi, ei tietääkseni ole mitään "uhoa" tms, vaan kohteliaisuutta. Jos paikalla sattuisikin olemaan huonokuuloisempi, vanhempi ihminen, ei hänen tarvitse kysellä, että "mitä?" Jostain olen tämän käsityksen imenyt, mutta saatan olla hakoteilläkin.
 
"hansu"
[QUOTE="vieras";22329540]Onko teillä uskontoa, tuo seutu on kuitenkin samaa mistä aikoinaan druidit kävivät oppia hakemassa. Liekö teillä jäänteitä tuohon mystiikkaan?[/QUOTE]

Mites tämä kysymys, minuakin kiinnostaisi tietää onko teillä mitään mystiikkaa enää olemassa
Aikoinaan druidit ja mustalaiset olivat luonnonläheistä kiertelevää kansaa, joten on voinut olla salaista tietoa ja mystiikkaa
 
soomepoiss
Mikä on korkein koulutustaso, jonka romanimies on suorittanut ja jonka myös tunnet? Kuinka paljon korkeasti koulutettuja aikuisia romaneista löytyy ja kuinka tämä on jakaantunut miesten ja naisten välillä?
Miespuolisista tulee ensinnä mieleen huippuasianajaja Heikki Lampela. Naisista ainakin Sarita Rainerin tytär Friman on korkeasti koulutettu.

Ap:llekin suosittelen lämpimästi yliopisto-opintoja, teksti on vakuuttavaa ja selkeätä.

Sitten kysymys tuosta eri sukujen väistämisestä: montako sukua Suomessa suunnilleen on ja kuuluuko jokainen vain yhteen näistä suvuista?
 
Se, että romanit puhuvat yleisellä paikalla äänekkäästi, ei tietääkseni ole mitään "uhoa" tms, vaan kohteliaisuutta. Jos paikalla sattuisikin olemaan huonokuuloisempi, vanhempi ihminen, ei hänen tarvitse kysellä, että "mitä?" Jostain olen tämän käsityksen imenyt, mutta saatan olla hakoteilläkin.
Musta taas tuntuu että he aina kailottaa vaikka vastapuoli ois nuorikin. Työssäni olen tekemisissä ja noin yleensä ottaen ääni on kova. Toki sitten joukossa on niitä hillittyjä jotka puhuvat normivolyymilla.Mut voipi se olla että takana on myös toi kuulemisjuttu.
 
"Blondi"
mulla on suvussa kaaleita... mutta äitini ei hyväksy että "kaveeraan" mustalaisten kanssa. kun kysyin syytä, sanoi hän että mustalaisista ei pääse enää eroon, jos joskus sitten haluaakin. olen kuullut tuon muiltakin, ja jos tämä pitää paikkansa, mistä tämä johtuu?
 
valkolainen
Siivaa=juoda(alkoholia?)
Hyöli=tupakka
Lovot=rahat
Lovot o nikke=rahat on loppu
Räkli/kaajo=valkolais nainen nuori,valkolais nainen
Laps o rankka=Lapsen suusta tulee joskus kiusallisia asioita joihin ei välttämättä ole vanhemmalla vastausta,tai lapsi käyttäytyy "huonosti"
Tämä vain on jäänyt vaille vastausta:kaalee mies,onko sille nimeä?
samoin valkolais miehelle?
Kerrostalossa tai missä talossa hyvänsä,nuoret eivät saa asua vanhempien ylä puolella,kunnioitus syistä.
 
Valkolainen
tikkeloijaa = moikka,nähdään
kääji = nainen (romani)
louvo = raha
petskot = poliisit
bogalo = ahne, nälkäinen
hai = terve, moi
röijy = romaninaisen asun koristeellinen yläosa
 
Miettiliäs
Kun nuo kaikki säännöt ja tavat on niin tarkkoja, esimerkiksi tuo että lapset eivät voi käydä vessassa/peseytymässä vanhempien kotona/hereillä ollessa, niin miten ihmeessä vanhemmat voi harrastaa seksiä kun lapset ovat kotona?

Entä jos mustalainen pettää aviovaimoaan/-miestään valkolaisen kanssa? Salataanko asia viimeiseen saakka vai voiko siitä kertoa sukulaiselleen/toiselle romanille ylipäätään?

Saako harrastaa seksiä ennen avioliittoa?
 
"Tahdon"
Mistä sinä saat sen romaniasun? Haluaisin kokeilla sitä päivän romanina- olemista. Vai ompeletko itse ne? Vai saako niitä sossuilta? Minua kiinnostaisi tietää, koska haluaisin kokoeilla romanipukua, ja millaista on olla romani. Toivottavasti vastaat!
 
tietopaketti
louvo=raha
louvoo=rahaa
tinalo=tyhmä
fuula=kakka
jeero=raukka
haissi=rakas
rinsa=pylly
mutru=pissa
hooro serkii=juomapullo
nikki=pois
au taari=tule tänne
hinkö tukella pok=onko sinulla nälkä
matto=humalainen
mange=minä
tukke=sinä
kääji=valkolaisnainen
peelo=miehen alapää
minhu=naisen alapää
 

Yhteistyössä