Insuliinihoitoinen raskausdiabetes? Onko kokemuksia ja missä vaiheessa olette joutuneet ottamaan insuliinit?

  • Viestiketjun aloittaja "punatulkku"
  • Ensimmäinen viesti
"punatulkku"
pitääkö kaikkien arvojen olla pielessä ja myös pissassa näkyä sokeria jne jne. Minulla rasituksessa paastoarvo pielessä oli 5.4 ja ruokavaliota toki noudatan tarkasti, mutta siltikin pelottaa. Kertoka kokemuksista.
 
Mun kokemus:
Viikkoja 33 kun todettiin, ja ei aloitettu insuliinia vaan kotiseuranta, ja ruokavalio, jossa piti pysyä (no en oo kyl pysynyt) mulla oli eka paastoarvo 5.0 (?)eli rajalla, ja kotimittauksissa kaikki paastot alle rajan ja reilusti. Sen sijaan ruokailun jälkeiset arvot poikkeaa välillä, riippuu mitä syö. Ei pissassa sokeria.
 
Kokenut
Minulla rasituksessa paasto oli hiukkasen yli raja-arvon ja aloin kotimittauksiin. Kotona kokoajan paastoarvot oli koholla kokoajan n. 5,6-6 tarkasta ruokavaliosta huolimatta ja olisko ollut n. 36 viikolla kun aloitettiin iltainsuliini ensin ihan pienellä annoksella ja sitä jouduin lisäämään loppua kohden, että pistinköhän jotakin 20 yksikköä loppujenlopuksi. Mikään muu arvo ei ollut pielessä missään vaiheessa, ainoastaan paasto, pissassa ei sokeria ollut ollenkaan. Raskautta seurattiin tiuhaan äitipolilla ja synnytystä alettiin käynnistämään n. 5 päivää ennen laskettua-aikaa. Vauva joutui lastenosastolle sokeritipaan kahdeksi päiväksi mutta voi kokoajan hyvin ja oli virkeä poika.
 
"hei"
Mä parannuin rd:stä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja kaikki arvot meni viitearvojen sisään (hoitajat oikein ihmettelivät). En usko että on kovin terveellistä pistellä insuliinia raskaana ollessa.
 
Minulla oli kaikki arvot (kotimittauksissa) pahasti pielessä ja oli tarkoitus pärjätä joitakin viikkoja ruokavaliolla.. Kun ruokavaliosta huolimatta arvot huitelivat ruuan jälkeen 14 ja paastot 7-8 välillä insuliinit aloitettiin viikon ruokavalion jälkeen. Jouduin pistämään yöksi pitkävaikutteisen ja päivällä monta kertaa lyhytvaikutteisen insuliinin (ruokailun yhteydessä).

Synnärillä huonekaverilla oli ollut käytössä pelkkä pitkävaikutteinen (yöksi pistettävä) insuliini, koska vain paastoarvo oli koholla..
 
[QUOTE="hei";22321301]Mä parannuin rd:stä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja kaikki arvot meni viitearvojen sisään (hoitajat oikein ihmettelivät). En usko että on kovin terveellistä pistellä insuliinia raskaana ollessa.[/QUOTE]

Niin, onhan se myrkky jolla saa paljon pahaa aikaiseksi jos väärän määrän pistää. Mäkin uskon tohon vhh ruokavalioon, se on vaan todella vaikea pitää. Ne hiilarimäärät pitää oikeasti laskea ja katsoa, ja mittailla tarkkaan mitkä nostaa sokereita. Mulla riittää hedelmät tai jopa hedelmätee nostamaan sokerit yli rajan. En edes halua tietää mitä muut ruuat tekee. (sokerimunkki-itsemurha)
 
Kokenut
Sinä hei nimimerkillä, kuuleppas, aina se ei auta noi vähähiilariset!!! Mullakin hiilihydraatit oli vähissä mutta terveydellisistä syistä ei pois kokonaan niin eipä vaan auttanut ja sitten on vielä nuo ykköstyypin diabeetikot jotka ei voi elää ilman inskaa, joten on pistettävä oli raskaana tai ei!! Insuliini on raskaus aikana turvallinen aine.
 
a.p.
Minulla rasituksessa paasto oli hiukkasen yli raja-arvon ja aloin kotimittauksiin. Kotona kokoajan paastoarvot oli koholla kokoajan n. 5,6-6 tarkasta ruokavaliosta huolimatta ja olisko ollut n. 36 viikolla kun aloitettiin iltainsuliini ensin ihan pienellä annoksella ja sitä jouduin lisäämään loppua kohden, että pistinköhän jotakin 20 yksikköä loppujenlopuksi. Mikään muu arvo ei ollut pielessä missään vaiheessa, ainoastaan paasto, pissassa ei sokeria ollut ollenkaan. Raskautta seurattiin tiuhaan äitipolilla ja synnytystä alettiin käynnistämään n. 5 päivää ennen laskettua-aikaa. Vauva joutui lastenosastolle sokeritipaan kahdeksi päiväksi mutta voi kokoajan hyvin ja oli virkeä poika.
Onko raskauden jälkeen ollut ongelmia sokereiden kanssa. iteäni mietityttää nimittäin todella kovasti tuo insuliini, koska teen fyysisesti erittäin raskasta 3-vuorotyötä ja siinä voipi käydä köpelöstikin. siksi pelottaa ihan kauheasti.
 
Niin, onhan se myrkky jolla saa paljon pahaa aikaiseksi jos väärän määrän pistää. Mäkin uskon tohon vhh ruokavalioon, se on vaan todella vaikea pitää. Ne hiilarimäärät pitää oikeasti laskea ja katsoa, ja mittailla tarkkaan mitkä nostaa sokereita. Mulla riittää hedelmät tai jopa hedelmätee nostamaan sokerit yli rajan. En edes halua tietää mitä muut ruuat tekee. (sokerimunkki-itsemurha)
Mun on pakko sanoa tohon, että olen eri mieltä.

En siis itsekään noudata neuvolan ruokavalio-ohjeita. Jos noudattaisin, olisin varmaan jo insulla, koska arvot ois taivaissa.

Mutta mä olen jo ennen tätä tutustunut noihin vhh-ruokavalioihin ja en koe tätä yhtään hankalaksi. Kotioloissa. On eri asia, jos lähdetään jonnekin, koska tämän ylläpitäminen on hiukan hankalampaa, jos ei itse pääse sanomaan, mitä lautaselle olis tarjolla...

Mutta tutustumista ja opettelua tämä ensin alkuun kyllä vaatii. Mut samaan tapaan sen oppii kuin esim. painonvartijoiden pisteet aikoinaan (jossakin vaiheessa elämääni olen tasan tarkkaan tiennyt, montako pistettä menee mistäkin mun yleisimmin käyttämistäni sapuskoista :D).
 
Kokenut
N. vuoden verran oli helposti paastot lähellä kuutta ja jopa ylikin mutta nyt puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen arvot on kohillaan. Joudun kyllä kokoajan tarkkailemaan painoa, ruokailua jne. Insuliinia ei kannata turhaan pelätä, ei oikein käytettynä ole mitenkään vaarallinen aine. Aloitetaan pienillä annoksilla ja kuulostellaan ja saat hyvät ohjeet sen vahentämiseen ja lisäämiseen. Vaarallisempaa se on olla ottamatta sitä insuliinia, jos tarvis on kun ottaa niin vauvalle kuin äidille! Rohkeasti eteenpäin raskaudessa, voitte vauvan kanssa hyvin ja nyytti syntyy hyvinvoivana kun äitikin voi hyvin.
 
"tytön äiti"
1. raskaus
sokerirasituksessa paastoarvo koholla inasen
ruokavalihoito,
silti paastot heittelit ja jkv aterioiden jälkeiset
insuliinihoito rv:lla n. 35, pitkävaikutteinen insuliini yöksi
lapsi syntyi 1 vk ennen aikaisesti käynnistyksellä (lapsiveden vähyys, makrosomia)
syntyi 3850 gr ja 52 cm painava tyttö
ei kummallakaan synnytyksen jälkeen sokereissa mitään
minulla ei 2 vuoden jälkeenkään synnytyksestä sokereissa ongelmia
lapsella DIPP-tutkimuksen mukaan ei suurentunutta riskia sairastua tyypin1 diabetekseen
 
joopa
kunhan munkkia vaan saa napaansa niin hyvä on. moni ottaa insuliinit että saa syöpötellä sitten kunnolla. kuinka moni kakkonen onkaan parantunut kun ruokailuun kiinnitetään huomiota.
 
edellisen kirjoittanut
kunhan munkkia vaan saa napaansa niin hyvä on. moni ottaa insuliinit että saa syöpötellä sitten kunnolla. kuinka moni kakkonen onkaan parantunut kun ruokailuun kiinnitetään huomiota.
täytyy sanoa, että en syönyt makeaa juuri lainkaan koko odotusaikana. Oli himo hedelmiiin. Ja nekin täytyi jättää pois rd:n takia. Kiloja tuli koko raskauden aikana 10 kg, jotka jäivät laitokselle.

Siinä olet oikeassa, että ruokavaliohoito auttaa osalla tyypin2diabeetikoista, mutta ei kaikilla.

Kohtuus kaikessa
 
"hei"
No jos ei täysin halua VHH:lle ryhtyä niin ainakin jättäisin huonot hiilarit pois ja hedelmät myös (jos pakko syödä niin sitten aterioitten yhteyteen). Mulle riitti 4 kunnon ateriaa päivässä ja hiilareita 50-70 g :)

Mutta hiilarit kannattaa korvata rasvalla eikä proteiinilla, sillä liika proteiini käyttäytyy hiilareitten tavalla.
 
"vieras"
Joo, mullakin pysyi sokeriarvot vhh:lla tosi hyvinä. Käytännössä kaikki arvot oli 4-5,5 (myös aterian jälkeiset). Mutta mun pää ei kestänyt sitä. Mun aivot vaati hiilareita enemmän kuin sen 50g, jonka söin. Oikeasti, olin todella huonotuulinen, ärtyisä ja äkkipikainen (siitä kärsi koko perhe) ja lopulta (rv38) neuvolasta sanoivat, että nyt lopetat sen mittaamisen ja vhh:n ja alat syödä kuten ennenkin. Mutta joo, ilman insuliinia pärjäsin. Lopussa sitten (en lopettanut mittailua, mutta aloin syödä enemmän hiilareita) arvot jonkun verran nousi, mutta ylityksiä ei tullut siltikään.
 
[QUOTE="vieras";22321643]Joo, mullakin pysyi sokeriarvot vhh:lla tosi hyvinä. Käytännössä kaikki arvot oli 4-5,5 (myös aterian jälkeiset). Mutta mun pää ei kestänyt sitä. Mun aivot vaati hiilareita enemmän kuin sen 50g, jonka söin. Oikeasti, olin todella huonotuulinen, ärtyisä ja äkkipikainen (siitä kärsi koko perhe) ja lopulta (rv38) neuvolasta sanoivat, että nyt lopetat sen mittaamisen ja vhh:n ja alat syödä kuten ennenkin. Mutta joo, ilman insuliinia pärjäsin. Lopussa sitten (en lopettanut mittailua, mutta aloin syödä enemmän hiilareita) arvot jonkun verran nousi, mutta ylityksiä ei tullut siltikään.[/QUOTE]

Itse asiassa jos nyt oikein muistan vhh-ruokavaliota noudattavalle diabeetikolle suositellaan n. 70 g hiilareita. Vai oliko se tarkalleen 72 tms. Mutta tuo ei ole raskauden aikana eli raskauden aikana voip olla vähän enemmänkin tarvetta.

En tiiä, mä en edelleenkään laske hiilareita. Menen sen mukaan, mikä musta tuntuu hyvälle ja mikä menee mittarissa läpi (en voi syödä heti aamusta ekana hiilaripitosta sapuskaa, kasvikset menee, muut ei. Illasta on hiilarit myös pidettävä minimissä, joten syön hiilarini melkolailla päiväsaikaan).
 
NoMutta
kunhan munkkia vaan saa napaansa niin hyvä on. moni ottaa insuliinit että saa syöpötellä sitten kunnolla. kuinka moni kakkonen onkaan parantunut kun ruokailuun kiinnitetään huomiota.
Näinpä mutta ei aina auta ruokavaliot ihan oikeesti. Oli pakko otta inska tiukan ruokavalion rinnalle, laihduin raskausaikana kahdeksan kiloa ja sokerit ne vaan ei kohillaan pysyneet. Ei käyny munkit mielen vieressäkään...
 
"mä"
Eipä niitä insuliinihommia kannata pelätä :)
Mulla nyt kolmas raskaus menossa ja 32 viikolla aloitettiin insuliinit. Ensimmäisessä raksaudessa (10 vuoden takaa) hommaa ei hoidettu ja lapsi painoin 4690g, toisessa hoidettiin ruokavaliolla ja myöhemmin insuliinilla ja tyttö painoin 3560g. Nyt kolmanteen insuliinit aloitettiin vielä aikaisemmin, koska painoarvio huiteli yläkäyrillä. Nyt olen kolme viikkoa pistellyt ja vauvan painonnousu tasaantunut pikkuisen normikäyrän yläpuolelle.
 
"mamma"
Mitä järkeä on kirjoitella tällaiseen ketjuun jos ei tajua mitään koko aiheesta???

Itselläni on insuliinihoitoinen raskausdiabetes nyt kolmatta kertaa, neljäs raskaus , eka meni ruokavaliolla.
Insuliinit aloitettu aina n 26 viikolla, joka kerta tauti vaikeampi. Nyt olen viikolla 29 ja vaikka syön pari perunaa, uunissa haudutettua kananrintaa ja porkkanoita, sekä muutaman näkkileivän ja pistän lyhytvaikutteista insuliinia 6 yksikköä jonka pitäisi riittää kattamaan ruuasta saatu hiilihydraattimäärä, verensokeri on tunnin päästä ruokailusta 9,6!

Eli ottakaa huomioon että kyseessä on oikea SAIRAUS jota hoitamalla pyritään äidin ja lapsen terveyteen eikä täällä todellakaan mässäillä vaikka on isuliinit käytössä! Todella raskas tauti ja sympatiani kaikille teille ykköstyypin diabeetikot jotka kärsitte tästä koko ajan! Itsellä hirveä huoli vauvasta ja sen pärjäämisestä, kasvusta ja voinnista sytymän jälkeen. En haluaisi vauvaa sokeritippaan syntymän jälkeen, aiemmat ovat olleet normaalin kokoisia ja saaneet olla vierihoidossa keltaisuutta ja sinivalohoitoja lukuunottamatta.

Että sellaiset jotka muka yrittää jollaki vähähiilihydraattisilla ruokavalioilla hoitaa oikeaa sairautta sanon että teillä vika saattaakin olla syömisissä mutta kunnon taudin kyseessä ollen ei kikkailu auta! Suututtaa tuollaiset epäpätevät toisten mollaajat "yli ihmiset"! Hävetkää!
 
[QUOTE="mamma";22471901]pistän lyhytvaikutteista insuliinia 6 yksikköä jonka pitäisi riittää kattamaan ruuasta saatu hiilihydraattimäärä, verensokeri on tunnin päästä ruokailusta 9,6!
[/QUOTE]

No eihän se ole riittävä insuliinimäärä jos vs on noin korkea ruokailun jälkeen.. Ihmiset on yksilöitä ja jos toinen pistää 6 yksikköä ateriainsuliinia voi toinen vaatia sen 26 yksikköä.. Luulis että tolla 'rautaisella kokemuksella' osaisit itse pelata insuliineilla jos kerran arvot paukkuu suosituksista yli :rolleyes:
 
vierailija
vierailija
"Ranskan kansallinen terveys- ja lääketutkimusinstituutin tutkijat analysoivat yli 100 000 ranskalaisen terveystietoja. Osallistujat ilmoittivat tutkijoille ruokavalionsa, elintapansa ja sairaushistoriansa vuosien 2009–2021 ajalta.

Yli kolmasosa osallistujista söi keinotekoisia makeutusaineita. Keskimääräinen makeutusaineiden kulutus oli 42 milligrammaa päivässä, mikä vastaa noin kolmasosatölkillistä light-virvoitusjuomaa.

Seurantajakson aikana osallistujien keskuudessa kirjattiin 1 502 sydänongelmaa, mukaan lukien sydänkohtauksia, sepelvaltimotauteja ja sydäninfarkteja." IL tänään
Näinpä mutta ei aina auta ruokavaliot ihan oikeesti. Oli pakko otta inska tiukan ruokavalion rinnalle, laihduin raskausaikana kahdeksan kiloa ja sokerit ne vaan ei kohillaan pysyneet. Ei käyny munkit mielen vieressäkään...
 

Yhteistyössä