Nyt ei vaan jaksa näitä yleistyksiä... Nyt mikäli oikein ymmärsin niin kyse on kevytmoottoripyörästä eli A1 ajoluokasta...
Mopo on se värkki missä saa olla RAKENTEELLINEN nopeus, eli sillä saat suomen lain mukaan AJAA vaikka 130 mutta se mopo ei saa KULKEA enempää kuin 45, eli käytännön mahdottomuus mutta niin on suomen lakikin...
Mopoon vaaditaan 15v ikä sekä M-luokan ajo oikeus, mikä minun sen suorittaessa
Ei vaatinut ajotunteja, kokemusta, eikä ajotaitoa mihinkään suntaan sitten ollenkaan,
Eikä tarvinnut teoriatunteja, kävit katsastuskonttorilla vastaamassa peräti 30 kysymykseen (joista minulla 15 T-korttiin ja 15 M-korttiin) ja sait kortin käteesi.
Good God se muuttuu koska liikenteessä on ERITTÄIN vaarallista moponkuljettajaa joista balttiarallaa 80% on
Tyttölapsia koska yleensä pojat elää näiden laitteiden kanssa, ja samasta syystä löytyy näitä reikäpäitä se "220 gulgeva groksi" alla.
Ja sitten on kevaripojat.
Kevarikortti vaati minulta 12 tuntia teoriaa, 18 ajokertaa, käsittelyä se paljon PALJON opiskelua liikennesäännöistä
Tämän jälkeen suoritetaan teoriakoe, joka pitää läpäistä hyväksytysti ennen kuin suoritetaan käsittelykoe, joka pitää myös läpäistä ennen kuin suoritetaan inssi.
Eli kevarikortti sisältää täsmälleen samat asiat kuin ison pyörän kortti mutta tehottomammalla vehkeellä, kun kevaripoika päivittää isompaan pyörään on hänellä jo ajokokemus alla.
Minua suoraan sanottuna V*tuttaa nämä kukkahattu threadit koska en ole kevariurani aikana vetänyt ensimmäistään laitonta ohitusta, "Splitannut", tai ajanut mahdotonta ylinopeutta +-5 km/h koska ei ole varaa menettää korttia.
Jos ottaa mopopojat päähän mene sanomaan mopopojalle joka ottaa päähän äläkä piipitä missään muualla,
Ja kyllä kevarini pitää kovaa mörinää mutta jos olen joutunut ajamaan asutus alueen läpi klo 2 yöllä olen tunkenut palovillaa putken täyteen, ettei siitä ainakaan kuulu mitään...
Turha vastata myöskään mitään "muutama poikkeus" suuntasta, 98% kin on yleistämistä.
Olen ajanut myös radalla aika paljon ja turvallisuudesta että jos moottoripyörä kaatuu / törmää on hän vain yhtä hyvä kuin varusteensa, mutta jos autoilija kolaroi on sieltä peltirusinasta paljon vaikeampi setviä mitään nim. Kaatunut pyörällä radalla
Ja jäänyt katsojaksi loppun kun kaveri veti autolla 3 kertaa katon kautta ympäri, kaveri selvis mutta ajaa pyörää nykyään KYSEISESTÄ SYYSTÄ, eikä mistään muusta
Radalla sääntö : Feel no shame; feel no regret
Tiellä: no, tiellä pätevät löytyy stna finlexistä
Toivon että opitte jotain sekä tustustutte asiaan...
Over an out....