Kuinka ihmeessä joku voi jäädä hoitovapaalle rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä mättää???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missä mättää???

Vieras
Äitiys/vanhempainraha loppui ja jäin hoitovapaalle. Mun tulot on nyt sitten 350€/kk käteen???!!! Siis joudun ilmeisesti pakosti menemään töihin ja laittaan tuon 9kk ikäisen pienokaisen perhepäivähoitoon. Me ei todellakaan pärjätä kun mun tulot laskivat, auntolainaa yms kuitenkin maksettava joka kuukausi! En todellakaan haluaisi viedä lasta vielä hoitoon..muttei taida olla vaihtoehtoja?

Kuinka OIKEASTI jollain on varaa jäädä kotiin ja saada noin vähän kuukaudessa käteen? me ei saada asumis yms muita tukia.

Minä olen hoitovapaalla. Omaisuutta on n. 17000 osakkeissa ja tilillä n.7000e. Olne säästänyt, jotta voin olla hoitovapaalla. Velkaakin on, ja sitä lyhennän normaalisti koko ajan.

No minä jään ja jäin. Ja olen kotona ainakin siihen asti kun typykkä täyttää 2v. Meilläkin on lainaa ja vakuutuksia mutta tähän pätee just tämä "ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot". Tosin asuntolainaa meillä on nykymittapuun mukaan vähän kun sitä on alle 100 000€. Lasken itselleni tuloksi myös kahden lapsen lapsilistä ja kunta maksaa vielä kuntalisää onneksi.

meillä on asunto- ja autolainaa, ukolla nettotili noin 1300-1600e ja hoidin lapset viimeistä myöten 3v asti kotona. ei ollu viimeisintä muotia olevat toppavaatteet ja sävysävyyn olevat asusteet.. mutta lämmintä ja toimivaa. tavarat kiertää muksulta toiselle, teen hyviä hankintoja niin ruuan kuin käyttötavaran suhteen. jouluksikin löytyi ale-korista mieluisia lahjoja..

Mä olin 2x hoitovapaalla 6kk ja kyllä se rahallisesti oli mahdollista vaikka asunto-auto yms. lainaa olikin, järjestelykysymys ja asennesellainen. En mä rahaa ees miettiny vaan päätin olla kotona tuli mitä tuli enkä katunu ole sekuntiakaan edes silloin kun olin täysin rahaton.

no menoistahan se on kiinni eikä tuloista. Omia valintoja. Mä en ymmärrä, miksi esim. oma talo pitää saada ennen lapsia. Siinähän sitä sitten ollaan vaikeuksissa. Pitää menot pieninä kun lapset ovat pieniä ja keskittyy niitten hoitamiseen.

Meillä oli kanssa yksi aika tiukka vuosi, kun olin hoitovapaalla. Helsingissä sai käteen sen 480e ja sillä oli minun osuus maksettava. Me otettiin pikkasen lyhennysvapaata, säästettiin mistä voitiin ja lisäksi on keikkatyötä joskus viikonloppuisin ja iltaisin. Kotona ollessa voi helpommin säästää, kun on aikaa tehdä leivät itse ja ruoka alusta asti jne. Kehottaisin miettimään tarkkaan onko mahdollisuutta kuitenkin jäädä edes vuodeksi. Päiväkotiin meno 2 vuotiaana on ihan eri asia kuin alle vuoden ikäisenä.

Sitäpä mäkin olen ihmetelly...ja sehän ei siis oo sitä 350€ käteen vaan siitä lähtee vähintään se 20% veroo... eikös se kotihoidontuki muutenkin oo sen 314€ ainakin mulla on ja siihen sit ehkä saa vielä hoitolisää ja kuntalisää mut ei se silti kyllä ole paljoa,ehkä sen 400€ kuussa yhteensä noi kaikki. Mulla loppuu äitiysloma marraskuussa ja helmikuun eka päivä meen töihin,pidempään ei oo varaa kotihoidontuella olla. Sitä ihmettelen kun tiedän muutamia perheitä jotka rakentaa omakotitaloa, niillä on kaksi lasta ja äiti on kotihoidontuella kotona,millä rahalla??? Kertois mullekkin,mäkin haluisin olla! Kai niillä sit vaan on pirun rikas mies.

Sanos muuta! Perseestähän tämä on ja aattele kuinka kunnat säästää lasten hoitopaikoista, jos lapset hoidettaisiin kotona. Eli ei tarvitsi paljoa maksaa äideille lisää, että ovat kotona lasten kanssa ja silti säästävät siinä.
Minä olen ollut kotona 15v, surkean pienillä tuloilla tullaan toimeen ja mieskin on sairaseläkkeellä. Eikä saada edes kaikkien halveksimaa toimeentulotukea, iha itse hoidamme lapsemme. Kaikkea ei pystytä ostamaan ja välillä pännii ihan hirveästi, kun lähes jokainen asia, mitä pitäisi tehdä, on rahasta kiinni..
Mutta lapset ovat tyytyväisiä ja se on pääasia.

Laina ei ole ratkaiseva juttu vaan sen suuruus. Vaikeampaa on jos ostaa ensiasunnoksi suuremman perheasunnon ja velkaa on monta sataa tonnia. Pienten lasten kanssa voi asua ahtaamminkin, tilantarve kasvaa vasta lasten kasvaessa.

Sitäpä mäkin olen ihmetelly...ja sehän ei siis oo sitä 350€ käteen vaan siitä lähtee vähintään se 20% veroo... eikös se kotihoidontuki muutenkin oo sen 314€ ainakin mulla on ja siihen sit ehkä saa vielä hoitolisää ja kuntalisää mut ei se silti kyllä ole paljoa,ehkä sen 400€ kuussa yhteensä noi kaikki. Mulla loppuu äitiysloma marraskuussa ja helmikuun eka päivä meen töihin,pidempään ei oo varaa kotihoidontuella olla. Sitä ihmettelen kun tiedän muutamia perheitä jotka rakentaa omakotitaloa, niillä on kaksi lasta ja äiti on kotihoidontuella kotona,millä rahalla??? Kertois mullekkin,mäkin haluisin olla! Kai niillä sit vaan on pirun rikas mies.

He ovat osanneet mitoittaa lainansa tuloihinsa ja huomioineet kaikki tilanteet. Lyhennysvapaat sun muut. Ei pitäs olla vaikeeta. Eikä tarvi Olla RIKAS.

[QUOTE="sondersson";22227160]no menoistahan se on kiinni eikä tuloista. Omia valintoja. Mä en ymmärrä, miksi esim. oma talo pitää saada ennen lapsia. Siinähän sitä sitten ollaan vaikeuksissa. Pitää menot pieninä kun lapset ovat pieniä ja keskittyy niitten hoitamiseen.[/QUOTE]

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että toiset rakentaa sen elämän ensin varman päälle ja hankkii vasta sitten lapsia? Opiskelut ja oma asunto oli mulla ensimmäiset tavoitteet ja sitten vasta lapsia jos luoja suo. Vuokralähiöön en lapsiani tee, ja jostain pystyy saamaan keikkahommia hoitovapaan ajaksi, jotta voi olla hetken olla kotona.

Espoossa on onneksi kuntalisä, se auttaa hieman. Meillä onneksi tilanne on hyvä, säästöjä (joihin ei kyllä vielä ole tarvinnut koskea) ja miehellä hyvä työ sekä palkallisesti että muutenkin. Kyllähän tämä ä-rahan jälkeen kirpaisee, mutta elämäntaso ollaan saatu pidettyä samana ellei jopa parempanakin, se tosin miehen palkankorotusten yms. ansiota. Jos itsellä olisi odottamassa yhtä hyväpalkkainen työ, saisi mieskin olla välillä kotona :)

Noh, en asu Suomessa, mutta hodan lapsia kotona. Kaksi pientä lasta, ei kotihoidontukea tai muita tukiaisia. Lapsilisät saadaan. Mies käy töissä, aika peruspalkka. Sanoisin, että tulemme vallan mainiosti toimeen. Vuokraa ja sähköön menee n. 900 kuussa, lopuilla elämme, maksamme laskut ja autosta johtuvia kuluja ja laitamme säästöön.
Meillä on myös ennestään säästöjä, mutta ei ole tarvinnut vielä käyttää

950€/kk käteen hoitovapaalla. Jos menisin töihin ja siitä 3 lapsen hoitomaksut niin käteen jäävä summa ois sama. Eli ihan hyvin voin olla kotona. Lyhennetään myös asunto- ja autolainaa. Miehen netto n.1700€/kk. Hyvin pärjätään :)

Meillä ainoa omaisuus on vm.04 tojotan farmari. Velkaa ei ole mistään. Eiku onhan mulla opintolainaa mut sitä ei tartte vielä lyhentää, joskus maksan aina vähän pois kuitenki jo...

Tulot meillä on mun kotihoidontuki, asumislisä, miehen päiväraha (opiskelee aikuiskoulutuksella)
eli jotain pikkusen päälle 1200e muistaakseni...

Sillä eletään... On meillä onneks tilillä säästössä pahan päivän varalla muutama tonni joita oon säästetty mun ja miehen ollessa töissä...

Tosiaan ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot :

[QUOTE="vieras";22227169]Sanos muuta! Perseestähän tämä on ja aattele kuinka kunnat säästää lasten hoitopaikoista, jos lapset hoidettaisiin kotona. Eli ei tarvitsi paljoa maksaa äideille lisää, että ovat kotona lasten kanssa ja silti säästävät siinä.
Minä olen ollut kotona 15v, surkean pienillä tuloilla tullaan toimeen ja mieskin on sairaseläkkeellä. Eikä saada edes kaikkien halveksimaa toimeentulotukea, iha itse hoidamme lapsemme. Kaikkea ei pystytä ostamaan ja välillä pännii ihan hirveästi, kun lähes jokainen asia, mitä pitäisi tehdä, on rahasta kiinni..
Mutta lapset ovat tyytyväisiä ja se on pääasia.[/QUOTE]

Voi herran jumala sentään, että ihan joudutte jostain pihistämään??! Ihminen siis on 15 vuotta kotona ja valittaa, ettei rahat riitä. Oiskohan aika mennä töihin..?

Tekisi mieli laittaa itseni "työttömäksi" eli kun jäin äitiyslomalle niin mun työsuhde loppui...nyt olisi sellainen tilanne että voisin palata takaisin vanhaan työpaikkaani tai sitten ilmottautua työttömäksi ja saada suurempaa liitonrahaa....ja ennen kaikkea olla kotona kunnes lapsi olisi 1,5-2vuotias. eli 6-12kk siihen menisi....

Meille lapset ovat tulleet sitten kun olen ollut jo yli 30v ja miehellä hyväpalkkainen työ. Olen ollut hoitovapaat kotona ja nyt kun kuopuksen hoitovapaa loppui, sanoin itseni irti ja jään lasten kanssa kotiin, tosin opiskelen monimuotokoulutuksena että muutaman päivän ovat hoidossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;22227178:
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että toiset rakentaa sen elämän ensin varman päälle ja hankkii vasta sitten lapsia? Opiskelut ja oma asunto oli mulla ensimmäiset tavoitteet ja sitten vasta lapsia jos luoja suo. Vuokralähiöön en lapsiani tee, ja jostain pystyy saamaan keikkahommia hoitovapaan ajaksi, jotta voi olla hetken olla kotona.

Eikö kysymys ollutkin, miten jollain on varaa? Esim. sillä tavalla on varaa, ettei ala rakentamaan/ ostamaan unelmiensa asuntoa/ taloa silloin kun tulot ovat pienimmillään. Valmis elämä on oikeasti aikamoinen harha. Valmista ei tule ikinä :)

Meillä oli pk-seudulla kannattavampaa asua pienessä omistusasunnossa yhden lapsen kanssa kuin vuokrakämpässä. Kahden kanssa sitten isompaan kun oli voittoa edllisistä asunnoista tarpeeksi.

Olen ajatellut, enkä mä näe sitä välttämättä järkevimpänä vaihtoehtona. Ei se elämä koskaan ole niin varmaa, vaikka tekisit mitä. Vuokrakämpän kanssa et joudu kuseen. Mun mielestä elämä ei ole lainkaan varman päällä, jos lainaa on älyttömästi.

muoks. mihinköhän lainaus jäi... Tämä siis nimimerkille täh?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä