Miten se nyt on? Onko vauva täysiaikainen 37+0 vai 38+0???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoinen tulossa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoinen tulossa"

Vieras
Kun eri lähteistä saa niin eri tietoa. Eli onko se vauva täysi aikanen kun rv 38 vierähtää käyntiin (siis 37+0) vai sitten kun se täytyy (eli 38+0)?

Terkuin rv 36+4 ja synnytystä odotteleva

Ei se silti tarkoita, että on vauvan parhaaksi, että syntyy. Viimeisten raskausviikkojen aikana esim. vauvan keuhkot kehittyvät vielä huimasti, ja on kaikkein paras vauvalle, että saa rauhassa kehittyä valmiiksi ennen syntymistään.

Säälin lastasi, kun sen äiti on noin kärsimätön, ettei voi muutamaa päivää vielä odottaa, kun se on vauvan paras. Kyllä se sieltä tulee sitten kun sen aika on. Mahtaa olla lapsella ihana elämä, kun äiti aina hoputtaa kaikkeen, mihin ei itse vielä ole valmis. Anna lapsen kehittyä omaan tahtiinsa äläkä aloita painostusta jo ennen kuin pieni on edes syntynyt.

Sikiön keuhkot kehittyvät vielä viikolla 37, eli parempi olisi jos synnytys käynnistyisi vasta 38+ viikoilla. Lisäksi monilla ennen laskettua aikaa syntyneillä lapsilla esiintyy keltaisuutta, jonka vuoksi voi joutua valohoitoon, jotenka sinuna malttaisin mieleni sinne viikolle 38 asti :)

Ei se silti tarkoita, että on vauvan parhaaksi, että syntyy. Viimeisten raskausviikkojen aikana esim. vauvan keuhkot kehittyvät vielä huimasti, ja on kaikkein paras vauvalle, että saa rauhassa kehittyä valmiiksi ennen syntymistään.

Säälin lastasi, kun sen äiti on noin kärsimätön, ettei voi muutamaa päivää vielä odottaa, kun se on vauvan paras. Kyllä se sieltä tulee sitten kun sen aika on. Mahtaa olla lapsella ihana elämä, kun äiti aina hoputtaa kaikkeen, mihin ei itse vielä ole valmis. Anna lapsen kehittyä omaan tahtiinsa äläkä aloita painostusta jo ennen kuin pieni on edes syntynyt.

Eiköhän tuokin odottele kuitenkin niin pitkään kuin on tarvis. :D Tuskin noista kotikohnsteista täysiaikaisen vauvan kohdalla pystyy haittaakaan olemaan, tulee sitten kuin tulee.

Eikä tuossa edes sanottu miksi haluaisi jo syntyvän, erinäisestä syistä itsekin toivoin lapsien syntyvän mahdollisimman pian siinä vaiheess akun viikkoja on tarpeeksi, eikä se suinkaan tarkoita että olisin muuten ollut kärsimättömänä hoputtamassa lapsia eteenpäin.

ei se silti tarkoita, että on vauvan parhaaksi, että syntyy. Viimeisten raskausviikkojen aikana esim. Vauvan keuhkot kehittyvät vielä huimasti, ja on kaikkein paras vauvalle, että saa rauhassa kehittyä valmiiksi ennen syntymistään.

iso peesi.

Meidän poika syntyi rv 38+0 ja hän joutui keltaisuuden vuoksi valohoitoon. Tosin vain vuorokaudeksi, mutta silti se tuntui minusta todella kurjalta kun ei voinut sylitellä pikkuista. :( Valohoidon jälkeen piti vielä jäädä sairaalaan seuraamaan tilannetta, minusta tuntui niin toivottomalta että päästäänkö ikinä kotiin... Taisi hieman hormonit hyrrätä siinä vaiheessa. Mutta jälkeenpäin ajatellen mieluummin kärvistelisin ison mahan kanssa lähemmäs laskettua aikaa, kuin että joutuisin jäämään sairaalaan pidemmäksi aikaa. :)

Minä sain kolmatta odottaessani vasta tietää, että kaksi vanhinta eivät ole syntyneet "täysiaikaisina" (syntyivät 37+2 & 37). Varsinainen keskoisuuden raja ylittyy 37 viikolle siirryttäessä, mutta täysiaikaiseksi vauva määritellään vasta 38 viikolla... (Näin siis 2009 -vuonna Keski-Suomen äitipolilla.)

Ja kaikki hyökkijät: eiköhän tämäkin ap toivo lapsensa parasta, vaikka malttamattomana jo odottaakin syntymää. Esikoista odottaessa se aika vaan tuntuu tosi pitkältä :heart: Tarviiko sitä heti ajatella kaikista ihmisistä pahaa? Jos innokkaasti odottaa näkevänsä oman vauvan niin onko sitä sitten heti huono äiti? Ihme porukkaa.

Mä olen aina luullut että täysiaikaisuuden raja on rv 37+0, mutta mulle juuri muutama viikko sitten neuvolassa selvisi että se onkin rv 38+0. Näin terkka mulle kertoi, joten kai se asia niin on.

Olen just 37+5. Synnytystä aletaan käynnistellä maanantaina eli 38+0, koska silloin katsotaan vauvan keuhkojen kehityksen saavuttaneen tarvittavan kypsyyden. Täysiaikaisuuden raja on rv 37 eli 37+0 syntynyt vauva on täysiaikainen. Näin mulle sairaalassa eilen sanottiin.

[QUOTE="vieras";27650087]Kysyin tästä asiasta neuvolan terveydenhoitajalta ja hän sanoi ainakin että 37+0 vauva on täysiaikainen.[/QUOTE]

Mulle taas sanottiin nyt viimeksi, että se riippuu myös vauvan painosta, ei pelkästään raskausviikoista.

Mulle taas sanottiin nyt viimeksi, että se riippuu myös vauvan painosta, ei pelkästään raskausviikoista.

Raskausviikot on tärkeämpi mittari kuin paino. Reipas syntymäpaino ei takaa sitä, että vauva (lähinnä ne keuhkot) olisi muuten kypsä. Pienipainoinen ei myöskään ole aina ennenaikainen. Molemmat kuitenkin tietty vaikuttaa siihen onko pikkuinen valmis syntymään.

On olemassa myös termi täysiaikainen keskonen. Tällä tarkoitetaan lasta, joka syntyy täysiaiksena, mutta on kehitykseltään keskosen tasolla. Esim keuhkojen osalta. Meidän lapsen kämppäkaverina oli keskolassa kuukauden laskettuna-aikan syntynyt, joka kehitystasoltaan vastasi keskosta.

36- viikkoista taidettiin vielä keskolassa kutsua keskoseksi. Mutta pelkät viikothan eivät määritä lapsen kehitystasoa tai vointia. Meidän rv25 syntynyt oli keuhkoiltaan paremmassa tilenteessa kuin samoihin aikoihin syntynyt rv34 vauva.

Yhteistyössä