Äh, surettaa lapsen kaveriasiat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Eskari-ikäiselläni tytölläni on ollut kyllä kavereita, mutta suurin osa on ollut poikia koska tässä lähialueella on lähinnä ollut poikia kavereina. Nyt eskarissa on saanut uusia tyttökavereita, joista yksi on ylitse muiden. Tämä tyttö on muuten hyvin mukava, asuukin kävelymatkan päässä, mutta minua harmittaa tämä jatkuva pomottaminen :(

Omalla tytöllä ei ole tässä lähellä muita sellaisia tyttökavereita, joiden vanhempia tunnettaisiin tai joista tietäisin että missä talossa asuvat. Me olemme suht tuoreita asukkaita tällä paikkakunnalla, joten ei ole niitä samoja suhteita mitä täällä suurimmalla osalla tuntuu olevan suunnilleen vanhempien esikoulusta lähtien.

Tämä yksi tyttökaveri on kyllä siis muuten kiva, mutta tuntuu että oma lapseni on ihan hänen "armoillaan", ja tämä kaveri kyllä oikein osoittaakin sen. Jos tyttöni ei käyttäydy tietyllä tavalla, niin ilmoittaa että en tule leikkimään sinun kanssasi niin ja niin moneen päivään. Viimeisin oli nyt sellainen, että tytölläni oli tullut riitaa eskarissa (toinen lapsi oli haukkunut ja sulkenut ulkopuolelle leikeistä) ja oma tyttöni oli siitä alkanut itkeä. No, tämä tyttökaveri oli sitten ilmoittanut, että en leiki sun kanssasi nyt ainakaan niin ja niin moneen päivään, koska sä olet tuollainen itkupilli. (Ja kyseessä ihan yksittäinen itku). Toisella kertaa on ilmoittanut, että olen sinun kanssasi vasta ensi viikolla, koska sinulla on tyhmät vaatteet päällä. Kolmannella kerralla ilmoittaa, että leikin viikonloppuna vain Fannin kanssa etkä sinä saa tulla hakemaan minua, koska Fannilla on kivempia leluja kuin sinulla. Sinä saat leikkiä minun kanssani vasta keskiviikkona, koska sinä leikit eskarissa tyhmän lapsen kanssa yms. Tällaista jatkuvaa. Joskus kun leikkivät kolmen porukassa, tämä kaveri saattaa yhtäkkiä sanoa omalle tytölleni, että nyt sinä et saa enää olla meidän kanssamme, mene pois.

Mua harmittaa ihan hirveästi :( Enkä tiedä mitä tässä tekisi. Kai se täytyy vaan toivoa, että tyttö löytää tästä läheltä lisää kavereita, ettei tarvitse olla tuolla tavalla yhden armoilla.

Eskarissa heillä on ihan päivittäin muistutusta siitä, että miten ollaan hyvä kaveri ja miten otetaan muita huomioon. Se on heillä oikein sellainen projekti, että kukaan ei jäisi ulkopuoliseksi ja miten otetaan muita huomioon. Ryhmässä oli alussa sitä ongelmaa, että osa lapsista, tytöistä kuulemma erityisesti, teki tätä ryhmäytymistä ja tiettyjen lasten ulkopuolelle jättämistä. Että sitä aikuisen mallia ja kasvattavaa puhetta tulee kyllä siellä.

itse keskustelisin kyseisen lapsen vanhempien kanssa välittömästi. Kertoisin myös omalle lapselleni, että hän ei ole tehnyt mitään väärää, vaan tämä toinen tyttö on käyttäytynyt törkeästi. Sanoisin omalle lapselleni, että älä leiki sellaisen kaverin kanssa, joka käyttäytyy noin. Tarhassa on varmaan monta muutakin lasta. Voisi tehdä ihan hyvää tällaiselle kiusaaja lapselle, että joku sanoisi myös hänelle, että mä en leiki sun kanssa, kun sä käyttäydyt tolla tavalla.

Jos lapsesi antaa nyt jo jonkun pomottaa ja kiusata tuolla tavalla ja sinä hänen vanhempanaan hyväksyt sen, pahenee tilanne koulussa. Luulot pois siltä kiusaajalta ja puhutteluun vanhempiensa kanssa. Nyt tyttö luulee, että tuolla tavalla saa ja kuuluu käyttäytyä, kun kukaan ei puutu asiaan. Jos lapsesi ja kiusaaja huomaavat, minkä hulabaloon nostat asiasta, ei varma an jää kellekkään epäselväksi onko hyväksyttävää käytöstä. Nyt kaivat sen sisäisen leijonaemosi jostain ja menet tarhaan sanomaan suorat sanat. Ei eskarilaisen kuulu murehtia moista asiaa ja miettiä, onko hän tehnyt jotain väärin ja mitä uskaltaa ja voi tehdä ettei kiusata. Päiväkodin työntekijöiden vastuulla on, ettei ketään kiusata henkisesti tai fyysisesti. Koulukiusaamisesta on haastettu oikeuteen myös sen sallineita opettajia, miksei siis päiväkodin työntekijöitä koskisi sama juttu. (kyseiset opettajat ovat joutuneet maksamaan kiusatulle korvauksia. Kiusattu on juridisesti nykyään aika hyvässä asemassa, joten motivoi pä)

Kertoisin myös omalle lapselleni, että hän ei ole tehnyt mitään väärää, vaan tämä toinen tyttö on käyttäytynyt törkeästi. Sanoisin omalle lapselleni, että älä leiki sellaisen kaverin kanssa, joka käyttäytyy noin.

Mä tekisin myös näin. Juttelisin oman lapseni kanssa siitä miten kaveria kohdellaan, mikä tuntuu kurjalta jne. Opettaisin omalle lapselleni hyvää tapaa toimia (ilmeisesti osaakin jo :)) ja vahvistaisin sitä. Ainahan noita ihmisiä tulee vastaan, aikuisten tapa toimia ei vain ole noin suora ("En leiki sun kanssa kolmeen päivään jos..."), mutta samoja piirteitä löytyy. Maailmassa ei useinkaan voi vaikuttaa muiden käytökseen, mutta omaansa voi aina. Mä en juttelisi tuon kaverin vanhemmille vaan keskittyisin vahvistamaan niiden "kivojen kavereiden" välisiä suhteita. Kutsuisin eskariryhmästä muita lapsia meille kylään.

Siis mun lapseni kyllä tietää, että toi käytös ei ole oikein. Hän jopa ihan sanasta sanaan sanoo, että se on tyhmää käytöstä, eikö olekin. Ja olen minäkin siitä sanonut. Mutta siihen mulla ei ole sydäntä, että sanoisin että et leiki sen tytön kanssa, kun kyse on ainoasta tyttökaverista eskarin ulkopuolella ja se on nyt jotenkin hirveän tärkeää.

Ongelma on se, että tyttö tykkää tästä kaveristaan muuten erittäin paljon. No, kohta on tytön synttärit, tulee hyvä "tekosyy" kutsua isommalla porukalla eskarikavereita kylään.

Pitää vielä lisätä, että ihan varsinaiseen kiusaamiseen puuttuisin tietysti olemalla yhteydessä eskariin. Eskarissa kenellekään ei sanota, että mene pois tms. ja pitkään jatkuvana (ainahan noita riitatilanteita tulee lapsilla) se on kiusaamista. Lähinnä tarkoitin kirjoituksellani sitä, että lapsen ei tarvitsisi olla ko. "kaverin" kanssa sen enempää tekemisissä vapaa-ajallaan vaikka asuisikin lähellä.

Joo, ymmärrän teidän pointit hyvin. Mutta se ongelma on siinä, että tää ei ole tätä koko aikaa. Ne tytöt viihtyvät myös hyvin yhdessä, juoksevat tuolla käsi kädessä, kikattavat ja supattavat ja kaveri tulee välillä koko ajan hakemaan ulos. Mutta se ailahtelevaisuus. Kun voiskin olla asiat niin helppoja, että olis joko tai.

Ikävä tilanne tyttäresi kannalta:/

Toisaalta luettuani jäin myös miettimään, ettei tyttäresi välttämättä menetä mitään, vaikkei ko. kaverin kanssa leikkisikään. Noita tuollaisia pomottajia mahtuu niin pikku- kuin isojenkin ;) tyttöjen elämään ja yleensä he aiheuttavat enemmän itkua kuin iloa.

Onko teille jaettu esim. eskarilaisten vanhempien puh.nro (meillä täällä em. käytäntö niin eskarissa kuin koulussakin helpottamassa vanhempien kommunikointia). Voisitte vaikka järjestää leikkihetkiä muidenkin eskarityttöjen kanssa.

vähän vastaavaa on kokenut oma lapseni.. eräs (tuleva pissiksen alku :( ) käytti myös tuot samaa taktiikkaa eskarissa.. pomottamista pomottamisen perään.. siihen puututtiin niin eskarissa kuin puhuin vanhemmille, jotka totesivat vaan että se nyt vaan on sen luontoinen... koulussa tyttäreni etsi kavereita muilta luokilta ja tällä hetkellä on tekemisissä tämän pomottajan kanssa vain sen mitä nyt koulussa on kenties pakko, muuten ei halua hänen kanssaan enää leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22146961:
Siis mun lapseni kyllä tietää, että toi käytös ei ole oikein. Hän jopa ihan sanasta sanaan sanoo, että se on tyhmää käytöstä, eikö olekin. Ja olen minäkin siitä sanonut. Mutta siihen mulla ei ole sydäntä, että sanoisin että et leiki sen tytön kanssa, kun kyse on ainoasta tyttökaverista eskarin ulkopuolella ja se on nyt jotenkin hirveän tärkeää.

Ongelma on se, että tyttö tykkää tästä kaveristaan muuten erittäin paljon. No, kohta on tytön synttärit, tulee hyvä "tekosyy" kutsua isommalla porukalla eskarikavereita kylään.

Hyvä, että tietää ja silti mun mielestä asiasta on hyvä jatkossa myös keskustella, että pysyykin mielessä. :) Ja olen samaa mieltä, että en mäkään sanoisi ihan noin, että et leiki ko. tytön kanssa vaikka mieli tekisikin... ;)
Mulla on myös eskarissa tyttö ja yksi hänen kaverinsa on vähän samanlainen. Esim. isossa porukassakin tällä lapsella pitää olla aina yksi jonka kanssa "liittoutuu" ja sitten aloittaa sen "Ei leikitä muiden kanssa." touhun. Meillä ei leikeistäkään meinaa tulla oikein mitään kun kaikki aika menee pikkuveljen kiusaamiseen. Meilläkin tyttö tietää, että on väärin kiusata ja jättää porukan ulkopuolelle, mutta usein niissä tilanteissa tarvitaan sitä kertausta. Meillä tämä lapsi käy nykyään tosi harvoin ja sikäli tilanne on parempi, että meidän tytöllä on paljon muitakin kavereita. Kyllä sunkin tyttö vielä niitä ehtii saada!

Yhteistyössä