Suomessako köyhiä..?!

Keittiönoita
Minusta siinä ketjussa ei ollut kuin yksi, jolla oli tavallista enemmän rahaa tilillään. Mun mielestä ei ole mitenkään omituista, jos kahden työssäkäyvän aikuisen perheellä on 3000-5000 euroa säästössä. Jos aikoo lähteä perheen kanssa vaikkapa jouluksi jonnekin ulkomaille, niin tuon verran täytyy ollakin. Olihan ketjussa myös niitä, joilla tilillä/lompakossa ei ollut kuin eroja tai kymppejä. Sitäpaitsi käyttötilin tilanne varmaan riippuu vähän siitä, onko palkka tullut perjantaina vai 3 viikkoa sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22127224:
Minusta siinä ketjussa ei ollut kuin yksi, jolla oli tavallista enemmän rahaa tilillään. Mun mielestä ei ole mitenkään omituista, jos kahden työssäkäyvän aikuisen perheellä on 3000-5000 euroa säästössä. Jos aikoo lähteä perheen kanssa vaikkapa jouluksi jonnekin ulkomaille, niin tuon verran täytyy ollakin. Olihan ketjussa myös niitä, joilla tilillä/lompakossa ei ollut kuin eroja tai kymppejä. Sitäpaitsi käyttötilin tilanne varmaan riippuu vähän siitä, onko palkka tullut perjantaina vai 3 viikkoa sitten.
Niin eipä se minulta ole pois,mutta itse työttömänä ja miehellä pienet tulot. Mulle on tonnikin tosi iso raha:ashamed:
 
Keittiönoita
Niin eipä se minulta ole pois,mutta itse työttömänä ja miehellä pienet tulot. Mulle on tonnikin tosi iso raha:ashamed:
Sun tilanteessa tonni varmasti tuntuukin isolta rahalta :) Mutta on tosiaan paljon niitä lapsiperheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat töissä keskipalkkaisissa ammateissa ja lapsia ehkä 1-2, jolloin rahaa jää hyvin säästöönkin. Ja jos vielä vastaa galluppiin palkkapäivänä ennenkuin on alkanut maksaa laskuja, niin käyttötililläkin voi olla ihan kiva summa.
 
"jjjj"
[QUOTE="vieras";22127429]^Ai siis, 3000-5000 € rahaa säästössä on ERITYISEN paljon? :O
Ohhoh..[/QUOTE]

Joillekkin varmaan on siis köyhille. kaikilla normaali tuloisilla luulis olevan ton verran.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22127429]^Ai siis, 3000-5000 € rahaa säästössä on ERITYISEN paljon? :O
Ohhoh..[/QUOTE]

Muutappa tuo summa markoiksi ja mieti monellako sun tutuista oli tuon verran säästöjä markka aikana? Rahan arvo on muuttunut huimasti jos miettii että 5000 € on noin 30 000 mk.
Ja nykyään se on aikas pieni raha....mutta joo voin sanoa että minimirahoilla toimeentulevalle tuo on iso raha, enkä puhu itsestäni nyt.
 
Keittiönoita
Juu mulle on....!!
Mutta jos sä saisit esim 1800 e käteen, miehesi 2200 e käteen, teillä olisi 2 lasta, asumiskulut 1300 e, niin vielä 2700 e jäisi muuhun elämiseen. 2200 eurolla varmaan nelihenkinen perhe pärjää, jos haluaa, jolloin 500 e jää joka kuukausi säästöön. Puolessa vuodessa säästössä on 3000 e, kymmenessä kuukaudessa 5000 e. Eikä esimerkissä ole kyse edes suurituloisista.
 
"jjjj"
[QUOTE="vieras";22127522]Muutappa tuo summa markoiksi ja mieti monellako sun tutuista oli tuon verran säästöjä markka aikana? Rahan arvo on muuttunut huimasti jos miettii että 5000 € on noin 30 000 mk.
Ja nykyään se on aikas pieni raha....mutta joo voin sanoa että minimirahoilla toimeentulevalle tuo on iso raha, enkä puhu itsestäni nyt.[/QUOTE]

no markka aikaan olin 15 että ei kyllä ollut silloin tollasia rahoja mutta kyllä vanhemmillani oli.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22127522]Muutappa tuo summa markoiksi ja mieti monellako sun tutuista oli tuon verran säästöjä markka aikana? Rahan arvo on muuttunut huimasti jos miettii että 5000 € on noin 30 000 mk.
Ja nykyään se on aikas pieni raha....mutta joo voin sanoa että minimirahoilla toimeentulevalle tuo on iso raha, enkä puhu itsestäni nyt.[/QUOTE]
Joo, mutta markka-aikaan ei kovin monen bruttokuukausitulotkaan olleet 15 000 mk. 2500 e/kk on tänä päivänä ihan tavallista.
 
123
[QUOTE="zxz";22127577]Riippumatta siita onko 5000E iso tai pieni raha, mielestani se on ehka tyhmyytta pitaa se "tililla",eikos se olisi edullisempaa sijoittaa se raha?[/QUOTE]

Hitot sitä mihkää tarvi sijottaa.
 
"jjjj"
[QUOTE="zxz";22127577]Riippumatta siita onko 5000E iso tai pieni raha, mielestani se on ehka tyhmyytta pitaa se "tililla",eikos se olisi edullisempaa sijoittaa se raha?[/QUOTE]

Meillä se on hätävarana siitä yli menevat on rahastoissa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="zxz";22127577]Riippumatta siita onko 5000E iso tai pieni raha, mielestani se on ehka tyhmyytta pitaa se "tililla",eikos se olisi edullisempaa sijoittaa se raha?[/QUOTE]
Sijoitettua rahaa on vaikeampi nopeasti realisoida kuin tilillä olevaa. Ja monasti ihmiset säästävät rahaa esim ulkomaanmatkaan, jolloin ei ole tarkoituskaan, että rahat makaisivat tilillä vuosikausia.
 
"shihtzu"
Mullekin tonni on iso raha, enhän mä tienaa nettona kuukaudessa kuin jotain 1500-2000 euroa kaikkinensa, siinä on lapsilisät ja elarit laskettu mukaan. Siitä makselen lainanlyhennykset, sähköt sun muut kun yksinhuoltaja olen, elikkä ei ole kuin yhden ihmisen tulot.

Todellakaan mulla ei missään säästössä ole tonneja. Tosin yritän kyllä säästää edes pienen summan kuussa, koska joskus jotain remonttiakin pitäisi tehdä ja siihen tarvitaan rahaa. Eli mulla säästämiseen on aina jokin syy.
 
Keittiönoita
[QUOTE="zxz";22127652]5000E on noin 7500 taalaa ja mun mielesta se on liian iso maara istua vain tililla laiskana.Suomessahan on isommat menot kuin meikalaisella taalla.[/QUOTE]
On se istua laiskana, mutta jos summa on lähiaikoina tarkoitus käyttää johonkin, niin ei sitä pahemmin kannata mihinkään sijoittaa.
 
"vieras"
Pienituloisia ollaan, mutta en mä koe paria tonnia nyt niin isoksi rahaksi. Itsellä on aina säästössä kolmisen tonnia. Ja nettotulot on kuukaudessa sellaset 490-800 euroa, vaihtelee ihan töiden mukaan. Ei ne suuret tulot, vaan ne menot, jotka suhteutetaan tulojen mukaan...
 

Yhteistyössä