Olenko mä opettanut lapsiani ihan väärin?

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Ketään ei lyödä, jos joku käy kimppuun, niin lyödä saa takaisin vain jos se on ainoa vaihtoehto.
Keväällä pojan kaks luokkalaista pahoinpiteli sen. Meno jatkuu nyt kiusaamisena, haukkumisena, uhkailuna, läpsimisenä. Mitä mä sanon tolle jätkälle? Älä välitä, ne on vaan tyhmiä? Tekis mieli sanoa, että seuraavan kerran lyö tauluun niin lujaa ku kädestä lähtee ja potkase vielä munille:kieh:Perkele!

Ei sun pojallesi tarvitse sanoa muuta kuin rohkaisevia ja lohduttavia sanoja, mutta sekä kouluun että kiusaajien vanhempiin olisin kyllä yhteydessä. Tuollaiselle toiminnalle on pantava piste mahdollisimman pian. Vaikka lapsesi ei vielä oireilisikaan asian tiimoilta, se saattaa olla tosi kova rasite koko elämän läpi kannettavaksi, jos tilannetta ei hoideta hyvin nyt kun se on ajankohtainen.

Tosin, jos olet vanhempiin ensimmäisen kerran yhteydessä, kannattaa silti olla asiallinen ja esittää asia rehellisesti, mutta kuitenkin totuudenmukaisesti ja räyhäämättä. Hekään eivät välttämättä (todennäköisesti/luultavasti) ole perillä lapsensa/lastensa tempuista, ja keskusteluyhteyden säilyttäminen heihin on ensiarvoisen tärkeää.

Onnea ja jaksamista, molempia tulet varmasti asian kanssa tarvitsemaan!

PS. Mitenkäs koulukuraattori ja/tai -psykologi? Onko heitä informoitu asiasta? Ja opettajia?

Sanot sille pojallesi, että tällä kertaa äiti (ja isä?) antaa luvan lyödä takaisin.

Mä oon opettanut meidän päiväkoti-ikäiselle, että pitää kertoa aikuisille, mutta jos lähellä ei ole ketään aikuista (tätä harvemmin tapahtuu...), niin silloin saa lyödä takaisin.

Opettaja tietää kyllä. Keväisestä tapauksesta tehtiin rikosilmoitus, joten vanhemmatkin tietävät. Opettaja ollut myös heihin yhteydessä. Eivät puhu suomea, ainakaan kunnolla, niin keskustelu ilman tulkkia olis vaikeaa. Opettaja soittaa tällä viikolla meille, ehdotetaan että pidettäis jonkunlainen palaveri, missä olis opettaja, pojat ja vanhemmat. Jos se ei auta (luulen ettei auta, jos ei poliisin asiaan puuttuminenkaan auttanut), niin meijän poika voi mun puolesta jäädä kotiin niin kauan ku nää jätkät on tossa koulussa.

Opettaja tietää kyllä. Keväisestä tapauksesta tehtiin rikosilmoitus, joten vanhemmatkin tietävät. Opettaja ollut myös heihin yhteydessä. Eivät puhu suomea, ainakaan kunnolla, niin keskustelu ilman tulkkia olis vaikeaa. Opettaja soittaa tällä viikolla meille, ehdotetaan että pidettäis jonkunlainen palaveri, missä olis opettaja, pojat ja vanhemmat. Jos se ei auta (luulen ettei auta, jos ei poliisin asiaan puuttuminenkaan auttanut), niin meijän poika voi mun puolesta jäädä kotiin niin kauan ku nää jätkät on tossa koulussa.

Noh, sinulla on sitten ihan riittävän vastuullinen asenne. Ikävä tapaus kokonaisuudessaan. Onneksi jotakin kuitenkin edes yritetään tehdä, sekin on lapsen kannalta parempi kuin ei mitään.

Aivan oikein! Lapsen ei pitäisi todellakaan joutua lähtemään tuollaiseen kouluun. Kotiin vain siksi aikaa, että koulu hoitaa homman. Siellä ei opeteta mitään niin tärkeää, että sinne pitäis mennä pelkäämään. Eikä pysty edes oppimaan, jos joutuu pelkäämään. Pistä kova kovaa vasten!

Noh, sinulla on sitten ihan riittävän vastuullinen asenne. Ikävä tapaus kokonaisuudessaan. Onneksi jotakin kuitenkin edes yritetään tehdä, sekin on lapsen kannalta parempi kuin ei mitään.

Välillä vaan tuntuu, ettei aikuismainen asioiden hoito tuota tulosta, tai ainakin siinä kestää helvetin kauan. Pääkopassa kiehuu ja tekis mieli itekki turvautua luolamiesten tyyliin, mutta ei vaan voi...

Kyllä minä sanoisin, etä turpaan vaan, että tukka pöllyää! Mikä helvetti siinä nykypäivänä on, että lasten pitää antaa mukiloida itseään samalla, kun vanhemmat lässyttää "ketään ei saa lyödä". Ei tuommoset nyrkkisankarit ymmärrä ennekuin saavat itse kunnolla kuonoonsa.

[QUOTE="vieras";22088238]Onko mahdollista vaihtaa koulua?
Ainakin jos homma jatkuu samanlaisena.[/QUOTE]

No se ois tietty yks vaihtoehto. Mut ajatus sylettää mua siksi, että miks helvetissä sen kiusatun pitäis vaihtaa koulua?

[QUOTE="vieras";22088246]Kyllä minä sanoisin, etä turpaan vaan, että tukka pöllyää! Mikä helvetti siinä nykypäivänä on, että lasten pitää antaa mukiloida itseään samalla, kun vanhemmat lässyttää "ketään ei saa lyödä". Ei tuommoset nyrkkisankarit ymmärrä ennekuin saavat itse kunnolla kuonoonsa.[/QUOTE]

No jaa, mä en ainakaan usko, että väkivallalla saadaan väkivaltaa loppumaan. Ehkä ne ei turpaan saatuaan uskaltais enää meijän poikaa kiusata, tai sitten tulisivat taas yhdessä kimppuun. Ja sitäpaitsi, niistä kasvaa jonain päivänä aikuisia, ois ihan kiva jos ne ois tajuneet siihen mennessä ettei täällä käyttäydytä ku elukat...

Näissä jutuissa ärsyttävintä on se, että kiusaajia ei esimerkiksi eroteta koulusta määräajaksi tai heidän pitää vaihtaa koulua vaan aina se lähtee jota kiusataan....en ymmärrä.

Mä jopa muuttaisin eri paikkaan jos sama tilanne jatkuis. On oikeita ja vääriä asioita joiden "pitää" loppua. Mutta jos ne ei lopu opeiden ja vanhempien yrityksistä huolimatta, pienen ihmisen elämä muuttuu aikamoiseks helvetiksi.
Somalit, venäläiset ja muut ryhmät ymmärtää nää asiat eri tavalla ihan vaan taustansa takia...

Yhteistyössä