Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Endotar olikin jo ehtinyt linkittää D-vitskun eroista. Jekovit-purkki mekin saatiin neuvolasta, mutta haetaan aika varmasti se missä maitohapot samassa.

Suihkuttelua meinasin myös testata. Esikoisen aikaan meillä oli sellainen kätevä amme joka oli jaloilla ja kylvetyskorkeus oli hyvä. Ehdimme jo siitä kuitenkin luopua eikä nyt viitsisi ostaa uutta samanlaista. Sen käyttöikä oli kuitenkin niin lyhyt. Isompi amme löytyy kyllä ja olen miettinyt siihen hommata sellaisen kylvetystuen.

Viime yö meillä ähellettiin kakkaa... ei paljon nukuttua saanut. Toivotaan parempaa yötä tulevaksi kun mies menee takaisin töihin.

Kantoliinaa en minäkään ole vielä vauvan kanssa testannut, mutta sellaista näppärää kantopussia (peanut shell) on testattu. Siinä vauva näyttää viihtyvän ainakin, joten nyt kun alkaa "arki" niin otan liinan käyttöön.

nyt taas mentävä! :)
 
Jospa minäkin sitten siirryn jo tälle puolelle kirjoittelemaan!

Eli pojalla ikää nyt 6vrk. Viime perjantaina päästiin kotiin sairaalasta. Neljä päivää oltiin kun pojan verensokerit eivät tahtoneet pysyä hyvällä tasolla. Lisämaitoa jouduttiin antamaan, että sokerit pysyisivät hyvinä. Heti kun maito nousi rintoihin, niin lisämaitoakaan ei tarvittu ja sokerit pysyivät normaalissa lukemissa. Oma olo sektion jälkeen on ihan uskomattoman hyvä. En olisi voinut ajatella, että leikkauksen jälkeen olo on näinkin hyvä. Ainut mikä harmittaa, on se kun ei voi kanniskella esikoista sylissä. Toinen on kuitenkin vielä niin pieni (1,5v), että sylissä kyllä viihtyy. Onneksi osaa jo itse tulla pyytämään syliin, niin käyn lattialle istuskelemaan ja siina sitten sylitellään.

Imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin. Poika on aika nopea syömäri. Max. 10 minuuttia tissillä viettää. Päivisin syö n. 2-3h välein. Yöllä saattaa olla pidempiä välejä, mutta omat tissit alkavat pakkautua niin kamalasti, että pakko tarjota rintaa vaikkei poika sitä pyytäisikään. : /
Imuotekin on hyvä, kun rintoihin ei satu pojan imiessä eikä ole mennyt haavoillekaan. Toista oli esikoisen kanssa. :|

Suihkuttelusta Me ei olla vielä poikaa kotona kylvetetty. Perjantaina aamulla sairaalassa pesivät pojan. Esikoista käytettiin pari ekaa kertaa ammeessa ja sen jälkeen amme jäi käyttämättä ja pestiin tyttö ihan suihkussa. Oli paljon näppärämpää pitää vauvaa siinä sylissä ja sitten samalla pestä. Näin varmasti toimitaan pojankin kanssa. Kuinka usein te käytätte vauvoja pesulla?

Vaipoista Pojalla on käytössä Pampersin 1-koon vaipat. On paljon pehmeämmän tuntuiset kuin Liberon vastaavat. Liberon vaipat ovat jotenkin tönkön oloisia ja vaikeampia pukea päälle. Kestovaipat odottavat käyttöä. On vielä vaan niin ison oloisia pienen pojan päällä. Jahka tuosta himppusen kasvaa, niin aletaan sitten niitä käyttämään.
Vaippaa vaihdetaan aina kun on tarvetta. Yöllä vaihdan jos on tullut kakka, muuten jätän kyllä vaihtamatta jo tyytyväisenä nukkuu.

Huomenna on terkkarin kotikäynti. Saas nähdä paljonko pojalle on painoa tullut. Perjantaina kotiin lähtiessä painoi 3040g. Uskon, että hyvin on paino lähtenyt nousuun, kun syö niin tehokkaasti ja pissavaippoja kertyy aikamoinen määrä päivässä. Terkkari ottaa samalla käynnillä hakaset pois tuosta leikkaushaavalta. Kiva päästä niistä eroon. Alushousut hiertää niihin nimittäin tosi ilkeästi. Jouduin käydä ostamassa sellaisia kamalia mummokalsareita, jotka ylettyvät melkein kainaloihin asti :D Eipähän ainakaan hierrä. Mies ei vaan niistä jostain syystä pidä :LOL:

Aplo ja Einari 6vrk.
 
Poika on aika nopea syömäri. Max. 10 minuuttia tissillä viettää.
Ohhoh, kateeks käy! Meillä viihdytään tissillä jopa tuntikin, tai siis puolisen tuntia toisella ja puoli tuntia toisella tissillä. Kai tuo napero vähän lyhyemmässäkin ajassa saa itsensä kylläiseksi, luulisin, mut en vaan raaski irrottaa toista siitä tissiltä kun siinä niin tyytyväisenä hymisee puoliunessa. :heart:

Shuri, voihan se olla että teidän neiti on niin rimppakinttu ;) ettei ne vaipat vaan istu tarpeeks hyvin ja siks falskaa. Onhan niitä muitakin vaippamerkkejä kuin Libero ja Pampers, mut ei varmaan viittis ostaa koko isoa pakettia vaan huomatakseen parin vaipan jälkeen ettei nekään toimi. Ja turha neuvo että vaihda useammin sitä vaippaa ;) kun sitä jo nytkin teet. Hankala juttu. Ja joo, kyllä vaan meilläkin tuli tänään Pampersista ohi, tosin voi olla että unohdin tarkistaa että pippeli oli alaspäin suunnattu... :stick:

Meillä vaihdetaan vaippa joka syötön yhteydessä ja tarvittaessa useamminkin. Ja joka kakan jälkeen pestään vedellä, joskus pesen jos ei ole kakkaakaan mutta vaippa on pissasta niin märkä että on ihan painava. Kosteuspyyhkeitä minua on oikein varoiteltu käyttämästä, voivat kuulemma herkästi aiheuttaa vaippaihottumaa. Ja tais tuossa paksussa vauvakirjassakin lukea, että kosteuspyyhkeitä suositellaan käytettäväksi ainoastaan "hätätilanteissa" esim. reissussa sillon kun ei vesipesuun ole mahdollisuutta. Minusta siinä mielessä käy kyllä järkeen, että vesi ei kenekään ihoa vahingoita, mutta noissa kosteuspyyhkeissä voi olla vaikka mitä eri kemikaaleja ja tököttejä, jotka voi ärsyttää herkkää ihoa. Vaikka ovatkin vauvoille tehtyjä. Mutta eiköhän tässäkin asiassa ole yhtä monta mielipidettä kun on ihmistäkin, ei varmaan kukaan oo noihin kosteuspyyhkeisiin kuollu :LOL:

Ketkäs täällä kirjotteli että palelee öisin ja muutenkin alilämpöä - minä taas herään joka yö vähintään pari kertaa siihen että olen hiestä märkä, yök. Ei mulla kuumetta pitäis enää olla, ja jos oliskin niin luulis että ensin palelis ja sit tulis hiki. Mitä lie hormonihikoilua tuo sitten on...

Mitäs muuta piti kommentoida...

Me kylvetetään vauvaa 6-7 päivän välein.

Vauvan kieli näyttää välillä vähän valkoiselta, mutta on varmaan vaan maitoa/puklua. En ole vettä juottanut vauvalle sen takia.

Huomenna tulee lastenneuvolan terkkari ekalle käynnille, saas nähdä minkälainen täti sieltä tulee ja paljonko on poitsulla paino taas noussut. Tuntuu kyllä että vauva kasvaa ihan silmissä, on ihan eri näköinen ja minusta jo paljon isompikin kuin muutama päivä sitten :D

Endotar & pikku-ukkeli 2vko :heart:
 
Heippa hei!!!

Voisin kanssa siirtyä tälle puolelle =) eli meillä tyty syntyi 12.9 (40+4) painoa 3360g ja 48cm !!! Kaikki meni nopeasti ja hyvin. Keskiviikkona päästiin kotiin,tai minä lähdin tiistaina mutta vauva joutui olemaan tarkkailun puolella vielä keskiviikkoon. Jouui sinne su-ma välisenä yönä kun tulehdusarvot nousi,mutta kuuri puri pian kaikki hyvin.

Kotona kaikki alkanut kivasti. Tänään olin oasten kanssa kahden kun mies meni takaisin töihin. Mutta hyvin onnistu :)

tutti: tämä tyttö ei ole oikein tajunnut. Tarkkailussa yritti mutta ei oikein halulunnut sitä,kuin hetken.

Tissillä viihtyy kyllä :D

palaan myöhemmin :)

tyyty ja prinsessa 8vrk
 
Heippa kaikille!

Meille syntyi poika 16.09. rv39+0 mitoin 3385g ja 49cm, py 34cm.
Tänään kotiuduttiin...

Tässä ihan semmosta kyselen, että kuinka paljon teidän vauvat syö??
Meidän poika vetää tissistä vaikka tunnin ja silti huutaa ja nykii, ei rauhotu nukkumaan kun ehkä vartiksi? Heruttamalla saan maidon kerääjään tosi paljon maitoa, nytkin syötin 40min imetyksen jälkeen vielä 30ml pullosta ja silti vaan ei muka riitä?? Voiko vauvaa syöttää liikaa?

HELP?!?

Lara- ja poika 4vrk
 
Lara Onko sulla jo maito kunnolla noussut? Melko vähän aikaa kuitenkin synnytyksestä. Vauva ei voi liikkaa syödä tai jos syö niin ylimäräiset pulauttaa pois. Anna vaan olla tissillä. Minäkin esikoisen kanssa harrastin monen tunnin imetysmaratoneja, kun maito nousi hitaammin ja vauva oli hidas syömään.

Kosteuspyyhkeistä Me käytetään niitä kotonakin melko paljon. Minusta ne on jopa parempia kuin vesi, jos iho kuivaa. Vettä kuitenkin roiskuu laajemmalle alueelle. Aleo veraa näytti meidän pyyhkeet sisältävän, eikä kemikaaleja. Kumpikin toimii, vesi ja pyyhteet:)

Kylvissä tai suihkussa käydän noin kerran viikossa.

No niin vauva imettetty ja aamupiirretyt loppui. Jospa alkaisi pukea muksuja ja siivota aamun sotkut pois. Sitten ulos raikkaaseen syyssäähän. Ulkoitu piristää (toivottavasti ). Väsy meinaa olla taas armoton. Sain lapset nukkumaan vähän ennen puolta yötä ja tytöt heräsi puol kasi. Tässä välissä olin syöttänyt vauvan kaksi kertaa, keskimmäinen itkeskeli korviaan aamuyön ja esikoinen kömpi viekkuun jo kahden aikaan, kun oli nähnyt jännää unta. Eipä ihme, jos vähän vätystää|O.
-Poni ja pikku-poju 1 kk:heart:
 
Laralle sydämelliset onnittelut pojasta! :heart:
Minäkin neuvoisin että anna vauvan vaan olla tissillä. Mulla oli kans vähän paniikki päällä ekana päivänä kun päästiin sairaalasta kotiin, että saako vauva varmasti tarpeeksi maitoa. Annoin lisämaitoa vaikka olisi varmaan pärjännyt ihan rintamaidollakin, vaikkei sitä vielä sinä päivänä ihan kamalasti herunut (aamulla sairaalassa tehtiin syöttöpunnitus, tulos 20g). Mut seuraavana yönä maito nousi rintoihin ihan kunnolla, ja on riittänyt tosi hyvin. Ekana iltana vauva oli tissillä tosi pitkään, ja sehän vaan vauhdittaa maidonnousua. Tsemppiä! :hug:
 
Tyytylle ja Laralle onnittelut nyyteistä! :flower:

Lara, ei munkaan tietääkseni vauvaa voi syöttää liikaa. :)

Kylvettäminen. Tarkoitus oli 2 krt/vko, mut nyt on joutunu niin monta kertaa päivässä pesemään tyttöä niiden falskaavien vaippojen takia, että varsinaisesti ollaan kylvetetty n. kerran viikossa.

Kantaminen. Liinaa ei ole, mutta manducaa olen kokeillut kolmesti. Tyttö ei tykkää yhtään :( Jospa sitten vähän vanhempana. Onneksi on pitkä käyttöikä tuolla tavaralla.

Kosteuspyyhkeistä. Me käytettiin alussa, jos oli vain pikku pisut tullu. Sit vaippaihottuman jölkeen on alettu pestä joka kerta.

Aplo
, melkoinen tehoimuri kuulostaa olevan teillä! On meilläkin joskus noita 10 min syöpöttelyjä, mut ei usein. Vois sanoa, että kestää mitä tahansa 10 min ja reilun tunnin väliltä. Korkeintaan n. 30 min yhtä rintaa.

Millainen nukkumajärjestely teillä on?
Meillä vauva oli ensin kopassa samassa sängyssä miehen ja mun kans. Nyt on kaksi yötä ollut pinniksessä omassa huoneessaan. Tämä järjestely toimii hyvin, kun ei sitten heräillä turhaan pikkutuhinoihin. Päikkäreitä vauva nukkuukin sitten milloin missäkin: sylissä, sohvalla, pinniksessä, parisängyssä tai siinä kopassa tai tietty vaunuissa jos ulkosalla ollaan.

Nyt muuten lähtäänkin vaunuttelemaan, kun mieskin sai aamupalan syödyksi. Huomenna vasta alkaa oikea arki, kun isyysloma loppuu.

Shuri ja rimppakinttu-Päivänsäde 3 vko :D
 
Tervehdys!

Meidän vauvat kyllä voi syödä liikaa.....olisivat koko ajan tissillä kun on kamala imemisen tarve vaikkei nälkä olisikaan, ja tutti auttaa tässä. Tosta ylisyömisestä vauva saa kamalat vatsanväänteet ja pulauttelee runsaasti. Mutta jos siis vauva on tyytyväinen, niin ei sit oo syönyt liikaa.

Meillä käytetään pyllypyyhkeitä, ei olla koskaan kenenkään kohdalla kärsitty vaippaihottumasta. Pyllypyyhkeitä käytetään senkin takia, että meillä kestää vesi lämmitä iankaikkisuuden. Ja käytän kyllä aina hajusteettomia.

Meillä vauva nukkuu mun vieressäni, kun olen niin laiska yöllä nousemaan sängystä.....ja vauva ei oikein rauhoitu muualle nukkumaan.

Kylvyssä käydään kerta viikossa.

Mä hikoilen kanssa yöllä kuin pieni porsas....petivaatteet on väliin ihan märät, hiuksetkin pn ihan märät, inhottavaa. Johtuu hormoneista, samaa ollut jokaisen vauvan kohdalla.

Mulla on parikin kantoliinaa ja vauvaa viihtyy niissä vallan mainiosti, uni tulee samantien kun liinaan sujauttaa.

Sain eilen vihdoin ristiäiskutsutkin postiin. Nyt tarttis löytyy itselle tilaisuuteen vaatteet. Mitään kokomekkoo kun ei taas voi laittaa, kun tarttee huomioida toi imetyskin.....
Vieraita ristiäisiin tulee n. 50 henkeä ja äitini pääasiassa laittaa ne kun on alan ammattilainen.
Sadepäivä taas, ankeaa....

Miia ja poju 3 viikkoa
 
Onnea & tervetuloa taas uusille :flower:

Meillä sanottiin ihan synnärillä, että nuita pyyhkeitä on ihan hyvä käyttää, vesi kuivattaa ihoa enemmän. Mutta riippuu varmasti vauvasta tämäkin! Meillä on illalla ennen nukkumaanlaittoa vesipesu.

Aloin eilen itse miettiä tuota nukkumista ja eilisen annoin sitten tytön nukkua niinkuin nukkui ja yöksikin näkyi silti unta riittävän. Nukkuu yöllä 5h, syö ½ - 1 h ja sitten taas unta palloon. Sillä mie alunperin edes aloin miettiin tuota nukkumista, kun synnärillä yks kätilö sanoi että heti vaan alkaa vauvaa rytmittään yöhön --> herätteleen päivällä. Mutta toisaalta, vauvahan on vasta 2vkoa, eihän sen pidä muuta tehdäkkään kun nukkua ja syödä joten nyt kun mietin niin kätilön ohje tuntuu ihan järjettömältä!

Mie olen niiiin tyytyväinen, mulla mahtu toissapäivänä ensimmäistä kertaa toukokuun jälkeen omat kengät jalkaan :cool: Ihanaa! On siis turvotus sen verran jo laskenut, että sain ne puserrettua.. Synnärille muuten kun menin, niin pakkas taas semmosen turvotuksen että oksat pois; vaakaan tuli lukemat 92kg.. Eli hurjat 27kg normipainoon lisää!! Ja tässä 160cm varressa tuo tuntuu jo todella hurjalta.. Nyt harmittaa kun meillä ei ole puntaria, olis niin kiva tietää paljonko nyt painan. Sairaalassakaan ei lähtiessä punnittu : / Mutta, eilen testasin niin omat farkut menee jo jalkaan, ei tosin kiinni mutta jalkaan asti kuitenkin :p Raskausaikana ei noussut polvia ylemmäs. Eli toiveita on että nyt kun pikkuhiljaa on turvotus laskenut niin painokin on vähän järkevämpi!

Mies tulee metsältä huomenna tai torstaina, sitten kasataan vaunut ja päästään vihdoin ja viimein ulkoilemaan, ihanaa!

Kiira & Tytsy 13vrk
 
Imetyksestä vielä. tuo onkin monesti vaikeahko erottaa milloin vauva on tisulla tankatakseen maitoa vai milloin imemisen tarpeen vuoksi. Tuohon jälkimmäiseen minäkin kyllä tuttia tarjoan. Varsinkin tämän pojun kanssa tutti on monesti tarpeen. Ihan alussa kyllä imetyksen hyvän käynnistymisen takaamiseksi tiheä ja pikä imetys tarpeen.

Nukkumisesta Minä nukun lasten kanssa makkarissa ja mies on jo vuosia viihtynyt yöt sohvalla :). Vauva on viekussa, koska näin voin vastata hänen tarpeisiin heti. Tuntuu, että pinnikseenkin on liian pitkä matka. En varmaan nukkuisi ollenkaa, jos vauva olisi kauempana. Tytöt ovat olleet myös aina sellaisia kainaloisia ja edelleen viekkuu tulevat joka yö. Nukkumisjärjestelyt pitää vaan sovittaa aina oman perheen tarpeet huomioiden.

Rytmeistä Eipä näillä pienillä vielä mitään rytmiä, eikä tarvi opettaa. Muutenkin olen oppinut sen, että juuri kun jokin rytmin tapainen muotoutuu niin taas se muuttuu. Meillä ainakin on vasta tuolla yhden vuoden iässä rytmi vakiintunut niin, että voi suurin piirtein tietää mihin aikaa aletaan nukkumaan ja milloin päikyt on. Toki aina väliin mennään jonkin aikaan samoilla rytmeillä. Käsittääkseni rytmejä ei ole hyvä ennen puolen vuoden ikää edes kovin muutella.

Nyt ulkoilu numero kaksi tälle päivää ja 2 vuotiaan päikyt.
 
Kiitos vastauksista!

Mulla nousi maito kolmantena päivänä sairaalassa kun kohisten!!! Se oli ihan hirveeetä, tissit oli ku keilapallot ja niin kipeät, että en voinu nukkua... Ahkerasti lypsin ensin vähän pois ja imetin mahdollisimman paljon niin nyt jo vähän helpottanu... Paakkuja tulee kyllä vieläkin jos ei lämmitä ja hiero välillä....

Minusta poika syö välillä vähän niinkun Miiak75 sanoi, tulee kauheat mahan väänteet... Tänään menny vähän paremmin tollakin saralla... Laitoin just pojan rintareppuun kokeeksi ja pihaustakaan ei ole sen jälkeen kuulunu :)

Mutta syökö tää nyt sitten kuitenkin ihan sopivasti, kun ei pulauttele yhtään? Mahaa kyllä vääntää senkin edestä? Onkos teillä kokemuksia noista "masutipoista", kumpi on parempi, Cuplaton vai Rela tipat?

Koitan lukea pinon paremmalla ajalla läpi ja kommentoida paremmin :)

Lara- ja poika 5vrk :) (lasketteko iän minkä mukaan, meidän poika syntys klo 14.59 niin täysiä vuorokausi 5, mutta kuluvia 6? :D )
 
Lara: Mulla oli kans samalla lailla, että kolmantena päivänä maito nous ihan älyttömästi ja rinnat oli tosiaan kipeät! Kaali ja lämmin kääre autto. Nyt on sitten tasoittunut, ei ole enää yhtään niin pakissa. Tuohon en osaa kyllä sanoa, että mistä tietää koska vauva syö tarpeeksi.. Meillä ainakin lopettaa sen syömisen sitten kun on täysi. Saattaa kyllä nukahtaa siihen tissille, mutta sitten kun silittää poskesta tai leuan alta niin alkaa imemään vielä lisää. Sitten kun ei enää tuohon silitykseenkään reagoi, niin sitten on oikeasti täysi :D Jos joskus unohdan silitellä ja "herätellä" syömään niin kohta kyllä parkasee, että nyt jäi sapuska kesken :)!

Meillä on käytössä nuo relatipat, ja ovat olleet meille hyvät. Otettiin ne sen takia, kun sairaalassakin antoivat niitä. Annetaan se 5 tippaa suoraa lusikalla suuhun. Käsittääkseni cuplatonia voi antaa vielä relojen päälle, jos tuntuu että relat pelkästään ei auta?! Ja eikös cuplatoneja saa antaakin enemmän kuin relatippoja?

Kiira & tytsy 13vrk
 
Maidon noususta. Mulla kans nousi kohisten silloin kolmantena päivänä! Ensimmäiset tipat sai vauva kyllä synnytyssalissa, mutta se rintojen pakotus sitten kun maito kunnolla nousi, oli kyllä hirveää. Pahin meni ohi kuitenkin vajaassa viikossa. Sen jälkeen on aika hyvin pysynyt maidontuotanto tasapainossa vauvan nälän kanssa, paitsi tossa vähän aikaa sitten, kun vauvalla oli reilun vuorokauden kestänyt tiheän imun kausi, niin silloin kyllä alkoi rinnatkin taas tuottamaan sitä maitoa vähän liiankin reilusti.

Me käytiin tänään suihkussa, ja se oli ihanaa =) Sekä äiti että vauva viihtyivät :D

Lara, mää kans alussa mietin, miten se vauvan ikä lasketaan. Tyttö syntyi 31.8 keskipäivällä, joten mies ja minä ajateltiin, että nythän on helppo laskea vauvan ikä syyskuun päivistä. Mut neuvolan täti kävi meillä 9.9 ja merkkasi neuvolakorttiin lapsen iäksi 10 pv, kun ite oltais siis ajateltu, et 9 pv... Nykyään lasken iän sen mukaan, että vauva kun syntyi tiistaina, niin aina tiistaina tulee sitten viikot täyteen.

Jotain muutakin kai piti kommentoida, mutta eihän mun hatara pää enää muista mitä :confused:

Shuri ja Päivänsäde 3 vko
 
Ai niin siitä hikoilusta. Sairaalassa mulle tuli paljon niitä hikoilukohtauksia, johtuivat hoitajien mukaan just hormoneista. Vieläkin tulee, mutta vain joskus öisin. Useammin mulla on niitä palelukohtauksia. Ne on siinä mielessä inhottavampia, että estävät nukahtamisen.
 
Huomenta. :wave:

Vauvan iän lasken niin että synnytyspäivää en ota mukaan, joten Nuppu on nyt 10 pvä ja on siis syntynyt 12.9.

Rela- ja Cuplaton-tippojen erojahan on että Relathan on ihan maitohappobakteereja vaan. Cuplatonissa on sitten lääkettä seassa joka pilkkoo tuota ilmaa mahassa. Meillä on Disflatyliä käytössä, jossa samankaltainen vaikuttava aina kun noissa Cuplatoneissakin. Noita vaan ei tarvi antaa niin paljon, pari kertaa päivässä riittää.

Eilen oli neuvotäti käymässä tässä kotona. Hienosti oli neidillä paino noussut, tätikin ihan ihmetteli että näyttääköhän vaaka oikein. Eli nyt oli painoa 3880, n. 400g noussut paino vähän yli viikossa. Ruokaa on siis tyttönen ainakin saanut. :D Kun olisi kuulemma ihan ok, jos parin viikon iässä on saavutettu syntymäpaino, mutta meillä mentiinkin viuhuen siitäkin ohi ja neiti siis eilen tasan viikon.

Napaa ei vielä ainakaan tarvinnyt laapistaa, nyt vaan putsaillaan sitä ja katsotaan miten kehittyy.

Meillä oli viime yönä sitten oikein tehoimuttelut, kun Nuppu heräili parin tunnin välein syömään. Onneks nukahti aina heti syömisen jälkeen niin omat unetkaan ei kovin paljoa kärsineet tuosta. Edellisenä yönä taas sitten valvottiin pari tuntia, kolmesta viiteen, ennen kuin uni voitti. Eilen sitten vähän tuppasi itseäänkin väsyttämään.
Kurjaa on kun vielä tälläinen ihan harmaa ilma, niin tekee vielä enemmän väsyneeksi. Oonkin nyt ottanut vitamiineja ihan urakalla, magnesiumia otan tupla-annoksen kun luin tuolta jostain että auttaa vauvan vatsavaivoihin maidon kautta.

Nyt pitää lähteä syöttöpuuhiin.

AngelEyes ja Nuppu 10 pvä
 
Äitiyspakkauksen 2010 toppahaalari on sitten vaarallinen: Kela:

Viime yö mentiin vain yhdellä syötöllä! Illalla söi n. klo 21, sit yöllä n.2.30 ja aamulla 06.45. En uskalla uskoa, että tämä jo enteilisi yörytmin löytymistä. Taitaa olla niinkuin Poni sanoi, että näin pienillä ne rytmit vaihtuu usein. Mutta kiva että aina välillä tulee tällaisia hyvin nukuttuja öitä =)

Meidänkin neidillä on jonkin verran vatsavaivoja, mutta en vielä toistaiseksi ole aikonut mitään lääkettä antaa... Olen jonkin verran luomuihminen, ja jotenki tuntuu että ihmisenkin pitää alussa totutella se oma elimistönsä ympäristön haasteisiin. Toistaiseksi vauva ei ole ilmavaivoja paljoa itkeskellyt, ainakin jos pääsee syliin ja pystyasentoon. Masun hieronta/silittely auttaa myös ja tyttö tykkää siitä kovasti.

Tytön hilseily on nyt ohi. Eilen vielä vähän näkyi hilsettä selässä ja kyynärvarsissa, tänä aamuna ei ollenkaan. Toivottavasti iho pysyy hyvänä.

Syntymäpaino ylitettiin meilläkin joutuisasti. 10 pv ikäisenä painoi 3250g, kun syntymäpaino oli 2980g. 4.10 on 1kk nla, joten sit näkee miten on paino nyt kehittynyt. Alun kasvuspurtti näyttää kyllä laantuneen. Ainakaan pää ei ole enää kasvanut niin hirmuista tahtia enää.

Tänä aamuna meillä turvauduttiin eka kertaa tuttipulloon korvikkeeseen, kun minä olin lenkillä koiran kanssa. Lyhyen alkuvierastuksen jälkeen neiti söi 100ml, eikä ole pulautellut. Kiva tietää, että "varamaitokin" maistuu, vaikka toivottavasti sitä ei usein tarvitsekaan tarjota.

Shuri ja Päivänsäde 3vk 1pv
 
1kk neuvola- kuulumisia:
paino 4230g ( 3030g )
pituus 51.6 cm (46 cm )
Hienosti siis kasvaa. Tietääpä taas, että vauva saa maitoa riittävästi. Kaikki muutenkin oikein hyvin. Meillä oli uusi th, kun vanha jää äippälomalle. Oli tosi mukavan oloinen "tyttö".

Tytöt jäivätkin mummolle ja papalle samalla reissulla. Olen vauvan kanssa kahden. Vauva nukkuu, joten olisi itsekin tilaisuus ottaa päikyt. Sain kyllä viime yönä vähän enemmän nukuttua, kun tyttöjen flunssa alkaa parantua. Vauva kyllä söi 3 tai jopa neljä kertaa. Mää niin puoliunessa vauvaa imetän öisin ja siihen aina molemmat sitten uudelleen nukahdetaan, etten välttämättä aamulla muista monestiko vauva on syönnyt. Taisikin päikyt siirtyä, kun vauva availee silmiä..tisutteleen.
-Poni ja poju 1kk
 
Huh, täällä meni pitkästä aikaa viime yö paremmin. Neiti nukahti illalla jo 22.30 aikaan ja söi ekan kerran vasta puoli 3 yöllä. Sitten heräili syömään kahden taas kahden tunnin välein, mutta nukahti aina uudelleen heti syönnin päätteeksi. Muutama edellinen yö oli niin rankka, kun vauva valvoi illalla eka johonkin puoli 2! Ja siitä sitten parin tunnin välein heräili.. Välillä tuli aivan sellainen pakokauhu, että nuku nyt pliiiiiiiiiiiiiiiiis! Tyttö tuntui oikeestaan jo liian yliväsyneeltä...silloin aina sitten lopulta vaunuihin sen sai simahtamaan.... mutta nyt on tosiaan aivan kuin uusi ihminen taas, kun sai nukuttua hieman paremmin viime yönä!:D

Aplo kiva, että olet toipunut sektiosta niin hyvin! Nostan hattua kaikille, jotka sen leikkauksen jälkeen nopeasti toipuvat!:) Itse olin silloin aluksi niin epätoivoinen siellä sairaalassa, kun olo oli niin karmea!:( Tietenkin mulla oli se myrkytyskin päällä, että verenpaineetkin sai olon vielä huonommaksi..eikä se 90 hb:kaan oloa tietenkään kohentanut! Me oltiin sairaalassa 5 päivää ja toipuminen on sujunut kyllä nyt ihan hyvin! Heti kotiutumista seuraavalla viikolla kävin jo vaunuttelemassa pieniä lenkkejä ihan hissukseen... Mutta nyt jo vedän tunnin kävelylenkkejä ihan reipasta tahtia!:D Painavia nosteluita olen vielä vältellyt ja ajattelinkin ottaa ihan rauhassa sinne jälkitarkastukseen saakka. Kyllä silti vielä tuo haava on "arka" vaikka eihän siinä oikeestaan mitään tuntoa ole... Enemmänkin alavatsa on arka navasta alaspäin! Siis iho on todella kosketusarka! Miten sulla tehtiin haava? Mulla on siis nahassa haava poikittain ihan tuolla alhaalla, mutta sisemmät kerrokset on vedetty T-viillolla... eli ehkä siks tuo mahakin on niin arka, kun onhan siellä vedetty monen monta kerrosta auki ja siellä sitten tikit hiljalleen sulaa...

Kirjoittelin aiemmin, että onkohan meillä täällä sammasta... ja tulin siihen tulokseen, että kyllä tää sammasta on, kun oikeestaan pahenikin siinä sitten parina päivänä.. ei siis muualla onneksi ole kuin kielessä. Soitin neuvolaan ja sain puolukkaohjeet.. Eli nyt oon sit parin päivän aikana penslannut kieltä puolukkamehulla ja on kyllä vähän auttanut jo! Ei sillä, että sammas olis neitiä itseään haitannut, mutta kuitenkin kivempi hoitaa pois. Rintoja olen hoitanut vichyllä ja puolukkamehulla.

Vaippaihottuma. Tytölle on tullut kipeän näköinen läiskä (n. puolet 5c kolikon kokoinen) peppuun, josta on iho vähän rikki! Hän ei kyllä itke tms. vaikka siihen koskee, mutta kipeän näköinen tosiaan on. Nyt sitten olen vaihtanut uudelleen Liberoon ja tällä kertaa 2 kokoon, ettei olis niin lähellä ihoa. Ilmakylpyjä ollaan annettu ja sinkkivoidetta laitettu. Toivottavasti talttuu! Muuten ihottumaa ei oikeestaan ole, eli vaan tuo läiskä. Epäilen itse, että on tullut kosteuspyyhkeistä! Toivottavasti paranee nyt ihan kotikonstein! Kyllä se hieman paremmalta näyttää jo!

Uskalsin koittaa sitä kantoliinaakin ja hyvin se istui navan yläpuolelle, eli ei siis haitannut arkaa alavatsaa/haavaa ollenkaan. Ainut vaan, että en saanut vauvaa laitettua sinne hyvin!:( Vauva vaan itki, eli siitä voi päätellä, että ei varmaan hirveen hyvä asento ollut...heh.. Pitää varmaan joku liinausta harrastava ystävä pyytää kylään näyttämään kuinka sen sinne saa aseteltua!:)

Tänään on hyvä päivä!:)

Nasunaskali ja neiti 3,5 vko
 
Meilläkin vähän parempi yö takana =) Poika tankkasi taas illan aika tiheästi, joskus 10 aikaan syötin ja sit nukuttiinkin puoli kolmeen asti, ja kuuden maissa seuraavat tisuttelut. Lisää näitä pidempiä unijaksoja! Eilen päivällä ja illalla tuntui kyllä olevan vähän masuvaivaa, poika kipristeli itseään kun ähelsi kakkaa. Olen nyt antanut sekä Rela-tippoja että Cuplatonia, jospa niistä olisi apua. Tänään on masunkin osalta ollut parempi päivä. D-vitamiinia ei ihan vielä aloiteta.

Meillä orastava vaippaihottuma parani tosi nopeasti sinkkivoiteella. Ilmakylpyäkin kokeiltiin, mut kokeilin vissiin vähän väärään aikaan kun samantien poika murjaisi isot kakat ja pissit :D

Neuvolan täti kävi tosiaan eilen, ja pojalla on paino noussut ihan hurjasti! Tasan 2 viikkoa sitten, kun kotiuduttiin sairaalasta, paino oli 3350g, ja nyt jo 4250g :O Jos nyt on neuvolan tädin vaakaan luottamista... Siis 900g kahdessa viikossa, huh :D Ei tarvii ainakaan miettiä saako poitsu riittävästi maitoa :D On kyllä asunutkin tissillä niin paljon, ettei ole ihmekään että kasvaa hyvin.

Laran synnytyskertomusta olis mukava lukea, jos jaksat jo kertoilla miten kaikki sujui? Ja tietty muidenkin, jotka ei oo vielä ehtiny raporttia antaa =)

Eipä meille muuta :wave:

Endotar & pikku-ukkeli 2½ vko :heart:
 
Täälläkin taitaa tuota sammasta olla :( Oon jo jonkin aikaa miettinyt, onkohan vauvan kielessä maitokate vai sammasta, mut kyllä se taitaa olla sitä sammasta, ja taitaa olla mun nänneissäkin nyt sitä, kun punoittavat. Jospa sitruunamehukuurilla lähtis pois.

Nasunaskali [/B,]ootko siihen puolukkamehuun kastetulla pumpulipuikolla "pessyt" vauvan kieltä, vai miten olet tehnyt? Mää ajattelin tolleensa tehä 4 krt/pv, paitsi että sillä sitruunalla, kun ei puolukkaa ole. Toivottavasti ei tule hirveä huuto.

Meilläkin on oli viime yö hyvä, tais olla toinen tai kolmas hyvä yö putkeen jopa! Vieläköhän tämä onni jatkuu tulevana yönä... Toivotaan :D

Shuri ja Päivänsäde 3 vko 2pv
 
Huutelenpa taustalta, meillä kun tuli sammasta, pelleilin tuon puolukan kanssa viikkotolkulla ilman vaikutusta, ihan tavallinen vesi oli se millä me se sammas pois saatiin eikä ole sen jälkeen tullut, eli joka syötön jälkeen tilkka vettä joka "huuhteli" suun.. :) Eli jos puolukka ei tepsi, kokeilkaa sitä vanhinta kikkaa... :)

Ja hurjasti onnea kaikille vauva-arjen alottaneille! :) :heart:

Maira ja Juhis 3,5kk
 
Shuri ja Maira siitä sammaksesta vielä. Eli sitruunan ja vichyn pitäis ajaa sama asia kuin puolukankin, mutta neuvolasta sanottiin, että sitrushedelmähän on helposti allergisoiva, eli siks varmaan sitä puolukkaa suositellaan. Mä ostin pussin kotimaisia pakastepuolukoita ja niistä oon survonut mehua. Topsipuikolla sivelen siihen kielen päälle kerroksen kolme kertaa päivässä. Yhdellä kerralla levitän sitä yleensä noin kolme kertaa ja samalla hyvin varovaisesti "rapsutan" puikolla sammasta irti. Eilen ja tänään oon laittanut ja kielestä on jo osa peitteestä hävinnyt! Puolukkahoidon lisäksi olen myös antanut vettä kuten Mairakin kirjoitti! Aamulla keitän kuppiin vettä ja kun se on jäähtynyt annan lusikalla jokaisen ruokailun jälkeen tilkan vettä, joka huuhtoo suun! Tämän olen tehnyt siis jokaisen syötön jälkeen ja se on kätevää myös yöllä, kun on se kuppi ja lusikka valmiina imetyspaikan lähellä! Myös rinnat olen huuhdellut puolukalla tai vichyllä jokaisen syötön jälkeen ja vaihtanut myös aina liivisuojat. Ja tosiaan alkaa jo typykän kieli näyttää paremmalta, vaikka kyllä siellä vielä peitettä joissain kohti on.. ajattelin jatkaa tätä puolukkahoitoa ainakin ensiviikon keskiviikkoon, jolloin on 1kk neuvola... ellei siis lähe ennen sitä!:)
 
Huomenta!

Tai päivä kai tähän aikaan jo on =) Mulla soittaa kello joka aamu 6.25, koululaisten koulukyyti lähtee 7.15. Tuppaa noi pienemmätkin heräämään siihen aikaan,kun ei noi kouluunlähtijät osaa olla hiljaa.

Monella kuuluu olevan sammasta vauvan suussa, meillä ei vielä kop-kop. Toivottavasti pian helpottaa.

Mä meen miltei joka ilta vauvan kanssa jo klo 21 nukkumaan. Vauva syö silloin ja sitten joskus tossa 2-3 aikaan yöllä ja sit aamulla. Jännää on se, että vauva herää miltei heti kun poistun sängystä vaikka ois ollut ihan sikeässä unessa.

Meillä oli viime viikolla vauvalla neuvola eli ikää oli silloin 2.5 viikkoa ja seuraava neuvola onkin sitten vasta lääkärineuvola melkein kuuden viikon iässä.

Jospa aamukahvia, kun vauva nukahti ja muut muksut on pihalla.

Miia ja Poju jo pianj 4 viikkoa.....voisko ajan pysäyttää.....
 

Yhteistyössä