mikä siinä onkin, että korkeasti koulutettu...

• Viestiketjun aloittaja "tavis"
  • Ensimmäinen viesti
FT to be
Niinpä siis voidaan jatkaa toisten lyttäämistä ja koulutusten arvottamista parempaan ja huonompaan, vaikka silläkään ei pitäisi olla mitään väliä. Et ole yhtään sen parempi, vaikka pidät koulutustasi parempana.

Olen huomannut että ainakin minun sukulaisissa ja ystäväpiirissä arvostetaan ihmistä sen perusteella millainen hän on, miten käyttäytyy ja miten kohtelee muita. Enää et saakaan mitään lisäarvoa sillä, että olet maisteri. Joku voi hymähtää että hienoa, mutta se siitä.
"..voidaan jatkaa toisten lyttäämistä.."

Mitä ihmettä?! MINÄ en arvota ihmisiä koulutuksen perusteella enkä ketään sen perusteella lyttää. AMK-ammateissa työskentelevät tekevät tärkeää työtä eikä se, mihin heidän tutkintonsa suhteessa muihin tutkintoihin asetan, vaikuta tuohon faktaan millään tavalla. Aivan käsittämättömiä johtopäätöksiä.

"vieras"
Koko ketju perustuu stereotyyppiseen mutufiilistelyyn. Kukaan ei ole viitannut yhteenkään tieteelliseen tutkimukseen tässä ketjussa, joten kukaan teistä ei vakuuta minua. Sen verran voin nyt sentään sanoa, että tämän palsta ei ole sellainen otos, jonka perusteella kukaan voi tehdä edes etäisesti totuutta lähestyviä päätelmiä. Täällä esitetyt asiat ovat mielipiteitä ilman tieteellistä perustetta. Mielipiteiden esittämisessä ei ole sinänsä mitään väärää, mutta itse kieltäydyn ottamasta kantaa sellaiseen asiaan, josta minulla ei ole tutkittua tietoa. Tästä aiheesta minulla ei ole tietoa, joten en ota kantaa.

Terv. maisteri
Voi kuule maisteri, tiede ei ole yhtäkuin totuus, ei läheskään aina jos koskaan. Sääli sinua...Juuri tätä tarkoitin kun vastasin edelliselle. Ja vaikka tämä olisikin sarkasmia sinulta, silti!

[QUOTE="vieras";22069022]Voi kuule maisteri, tiede ei ole yhtäkuin totuus, ei läheskään aina jos koskaan. Sääli sinua...Juuri tätä tarkoitin kun vastasin edelliselle. Ja vaikka tämä olisikin sarkasmia sinulta, silti![/QUOTE]

En ottanut edellä kantaa siihen, onko tiede sama kuin totuus. Mutta olet aivan oikeassa: tiede ei ole sama kuin totuus. Tieteellä pyritään totuuteen, mutta mikään tieteellinen tutkimus ei voi sanoa olevansa absoluuttinen totuus. Tieteen perusolemukseen kuuluu itsekritiikki.

:D Sä olet kyllä palstahistoriani naurettavin tyyppi. Olet ihan väärässä, mutta ei se mitään, jatka samaan malliin.
Missä mie olen väärässä? Kerro hyvä ihminen. Mie olen oppivainen yksilö. Sinä päivänä kun sinä - tai joku muu - todistaa amk-ihmistenkin olevan akateemisia, muutan käsitystäni tästä asiasta oikein mielelläni. Nyt elän niiden tietojen varassa, jotka olen saanut.

Edelleen korostaisin, että minä - tai kukaan muukaan akateeminen - ei ole tässä(kään) ketjussa väheksynyt amk-koulutusta millään tavalla. Jos olet eri mieltä, ole ystävällinen ja todista se. (Olethan kuullut argumentaation yhdestä peruskäsitteestä, tosistamisvelvollisuudesta?)

...
Koko ketju perustuu stereotyyppiseen mutufiilistelyyn. Kukaan ei ole viitannut yhteenkään tieteelliseen tutkimukseen tässä ketjussa, joten kukaan teistä ei vakuuta minua. Sen verran voin nyt sentään sanoa, että tämän palsta ei ole sellainen otos, jonka perusteella kukaan voi tehdä edes etäisesti totuutta lähestyviä päätelmiä. Täällä esitetyt asiat ovat mielipiteitä ilman tieteellistä perustetta. Mielipiteiden esittämisessä ei ole sinänsä mitään väärää, mutta itse kieltäydyn ottamasta kantaa sellaiseen asiaan, josta minulla ei ole tutkittua tietoa. Tästä aiheesta minulla ei ole tietoa, joten en ota kantaa.

Terv. maisteri
jos tällä asenteella mennään, niin kukaan ei lopulta voi keskustella yhtään mistään. eiköhän tässäkin nyt ole tarkoitus vaihtaa nimenomaan niitä kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. ei kaikessa tarvitse viitata "totuuteen" tai tieteellisiin tutkimuksiin. kantaa voi aina ottaa, ihan ilman tietoakin. ja mitä se "tietokaan" nyt sitten on. maisterin luulisi tietävän tämän.

t. se tohtori

"vieras"
En ottanut edellä kantaa siihen, onko tiede sama kuin totuus. Mutta olet aivan oikeassa: tiede ei ole sama kuin totuus. Tieteellä pyritään totuuteen, mutta mikään tieteellinen tutkimus ei voi sanoa olevansa absoluuttinen totuus. Tieteen perusolemukseen kuuluu itsekritiikki.
Joka toivottavasti on teillä tieteilijöillä tallella...? Hope so. Ja kovin moni tutkimus on valitettavasti ns. nollatutkimus. On paljon tietoa jota ei tarvita tai voida hyödyntää. Haluaisin lisätä vielä, että myös terveen järjen käyttö olisi monesti tärkeämpää ja hyödyllisempää, kuin tieteellisiin tutkimuksiin nojaaminen.

ai jaha
Heh, no onhan se aika koomista, että nostaaksemme "korkeakoulutettujen" määrää maassa keskiasteen oppilaitokset (opistot) muutettiin joitakin vuosia sitten ammattikorkeakouluiksi. Yhtäkkiä sairaanhoitajat, sihteerit ynnä muut ovat "korkeakoutettuja" ja heidät pitäisi ajatella kuuluvaksi samaan luokkaan oikeasti korkeasti koulutettujen akateemisten henkilöiden kanssa.
:flower:

"vieras"
[QUOTE="vieras";22069227]Joka toivottavasti on teillä tieteilijöillä tallella...? Hope so. Ja kovin moni tutkimus on valitettavasti ns. nollatutkimus. On paljon tietoa jota ei tarvita tai voida hyödyntää. Haluaisin lisätä vielä, että myös terveen järjen käyttö olisi monesti tärkeämpää ja hyödyllisempää, kuin tieteellisiin tutkimuksiin nojaaminen.[/QUOTE]
Muita, että faktuaalista tietoa et voi esittää mutu tuntuman pohjalta. Se, että rinnastat suurimman osan tutkimuksista nollatutkimuksiksi kertoo sinun omasta kouluttamattomuudestasi ja tyhmyydestä.

"vieras"
Jotkut haluaa opiskella käytännönläheisen korkeakoulututkinnon silloin sitä valitsee amk, toiset taas on luotuja tutkimaan asioita ja valitsee yliopiston. En nyt varsinaisesti tunne itseäni alempi arvoisemmaksi kuin yliopisto ihmiset, mutta en kyllä pidä itseäni akateemisenakaan, minusta tämä väittely on ihan turhaa :)
Duunarin hommissa olen ollut, kun rahoitin niillä töillä amk opinnot, enkä kyllä väheksy duunari töitä, arvokasta työtä tekevät.

"vieras"
Turha tästä on väitellä kun faktat on kaikkien tiedossa.

AMK koulutus vastaa yliopiston alempaa korkeakoulututkintoa. Itsekkin muistan kun näitä AMK tyyppejä tuli opiskelemaan AMK:n jälkeen TKK:lle.

"vieras"
[QUOTE="hei";22069383]Eikö niillä korkeasti koulutetuilla juuri ole varaa olla kauemmin kotona kuin se 9kk?[/QUOTE]

Kyse ei ole pelkästään rahasta, on monta muutakin tekijää miksi ihmiset haluavat mennä takaisin töihin mahd. pian.

"vieras"
[QUOTE="hei";22069383]Eikö niillä korkeasti koulutetuilla juuri ole varaa olla kauemmin kotona kuin se 9kk?[/QUOTE]

Pisimpään kotona ovat kaiketi vähiten koulutetut. Näin muistelen. Ei ole rahasta kiinni.

p.s. korkeasti koulutetut ovat usein myös aika köyhiä, et ole kuullut termiä "akateeminen köyhälistö"? Kaikki akateemiset eivät ole lääkäreitä tai insinöörejä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22069373]Muita, että faktuaalista tietoa et voi esittää mutu tuntuman pohjalta. Se, että rinnastat suurimman osan tutkimuksista nollatutkimuksiksi kertoo sinun omasta kouluttamattomuudestasi ja tyhmyydestä.[/QUOTE]

Niinkö...? No myönnän kärjistäneeni aikalailla, mutta oikeasti, miettikää mitä ihminen todella tarvitsee ja mitä toisaalta liika (vääräkin) tieto voi aiheuttaa...Sinulle suosittelen Mellon Havahtumista, siinä kirjassa on lähes kaikki olennainen mitä ihmisen tulisi tietää. Toisaalta sinä tuskin tieteilijänä ymmärrät mistä hän puhuu.

jjjjep
Sairaanhoitajaopintoja takana kaksi vuotta, kunnes vaihdoin yliopistoon. Ero kuin yöllä ja päivällä, ainakin meidän tiedekunnassa. Amk loppututkinto ei ole myöskään akateeminen, ei vaikka se nykyään korkeakouluksi lasketaan. Vain yliopistosta valmistuu akateemisia ihmisiä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22069495]Niinkö...? No myönnän kärjistäneeni aikalailla, mutta oikeasti, miettikää mitä ihminen todella tarvitsee ja mitä toisaalta liika (vääräkin) tieto voi aiheuttaa...Sinulle suosittelen Mellon Havahtumista, siinä kirjassa on lähes kaikki olennainen mitä ihmisen tulisi tietää. Toisaalta sinä tuskin tieteilijänä ymmärrät mistä hän puhuu.[/QUOTE]
Ilman tiedettä ja tieteellistä tutkimusta sinä ja me muut asuisimme vielä agraagiyhteiskunnassa ilman kännyköitä, televisioita, lääketiedettä jne. Itsekkin näpyttelet tänne palstalle tekstiä joka ilman tieteellistä tutkimusta ei olisi mahdollista.

Ajatus "väärästä" tai "liiasta" tiedosta on täysin keskiaikainen ja sopii noitavainoihin yms. Sillä ei ole mitöään tekemistä järjellisen tai nukyaikaisen yhteiskunnan kanssa.

"vieras"
:LOL: :LOL: :LOL: Loistava määritelmä. Sen mukaanhan mäkin olen melkein tohtori, puuttuu enää lisuri ja väikkäri. Voi apua.
Asian vierestä haluan oikaista, että tohtorin tutkintoon tarvitaan muutakin kuin se väitös, eli tutkinto ei ole pelkkä tutkimus, joka kirjoitetaan kirjaksi. Lisensiaatti on jo tehnyt tarvittavat opinnot, ja jos haluaa jatkaa tohtoriksi, tarvitaan "enää" vain se väitös.

Mitä tulee ap:n aloitukseen, niin korkeasti koulutetuissakin on monenlaisia ihmisiä. Minun tuntemani ovat hyvin suvaitsevaisia. Itse olen naimisissa duunarin kanssa. Miehen sukulaisilla tuntui olevan aluksi aikamoisia ennakkoluuloja korkeasti koulutettuja kohtaan, kuten myös ap:llä.

Yhteistyössä