mikä siinä onkin, että korkeasti koulutettu...

• Viestiketjun aloittaja "tavis"
  • Ensimmäinen viesti
"tavis"
on yleensä suvaitsemattomin ihminen? ei hyväksy duunareita, nuoria äitejä/isiä, vuokralla asumista, lainan ottamista duunarituloilla, lasten kanssa kotonaoloa pidempään kuin 9kk..ym.. ym.. listaa voisi jatkaa loputtomiin.

en tietenkään yleistä, kaikki korkeasti koulutetut eivät ole kuvailemani kaltaisia, mutta tämän palstan perusteella useat.

maisteri
Hui! No itse en ainakaan ole. Eikä onneksi ole kaveripiirinkään korkeakoulutetut. :)

Voiskos olla kyse siitä, että vain ne, joilla on tuollaisia asenteita, mainostaa sitä korkeaa koulutustaan? Tai ovat pieni, mutta äänekäs joukko. Tai ehkä joku tykkää tehdä kiusaa ja provota ja väittää olevansa korkeasti koulutettu?

Ja duunaritulothan on varsin usein paremmat kuin korkeasti koulutetun tulot ja työkin saattaa usein olla varmempaa, joten miksei voisi lainaa ottaa. :)

En kyllä oman enkä miehen ystäväpiirin kohdalla allekirjoita tuota väittämää :D
Meillä on molemmilla ystävien koulutustaso aivan laidasta laitaan, mutta suvaitsevaisia, avarakatseisia ja fiksuja ihmisiä he ovat kaikki.

maisteri II
Siksi, että ovat katkeria kun huomaavat ettei se raha ja valta tuokkaan onnea. Ja että ne pienituloiset duunarit voi olla ihan yhtä onnellisia tai vaikka onnellisempiakin kuin korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset.
Menee metsään niin että hongikko rytäjää ainakin mun kohdalla. Niin, mikä raha ja valta :D Keskipalkoille tässä päästään kymmenen vuoden uurastuksen jälkeen, wow. Tuo onnellisuuteen liittyvä kommentti on vähän hassu itsestäänselvyys. Mutta hyvä niin.

TkL
Tuskin pitää paikkaansa tuo ap:n väite. Ennemminkin korkeasti koulutetut ovat suvaitsevaisempia, jos nyt koulutuksella ja suvaitsevaisuudella jotain korrelaatiota ylipäätään olisi. Esim. tällä palstalla kyllä voitaa kirkkaasti suvaitsemattomuudessa alhaisesti koulutetut kotiäidit, jotka eivät voi mitenkään ymmärtää, että joku laittaa lapsen päivähoitoon alle 3-vuotiaana.

E
Olen korkeasti koulutettu, eikä mulla ainakaan ole mitään ongelmaa noiden mainitsemiesi asioiden kanssa. Vaikka itse sainkin esikoiseni vasta 32-vuotiaana enkä asu vuokralla, niin ymmärrän hyvin, että kaikki ei toimi samalla tavalla kuin minä itse. Ja itseasiassa meidän lapsi oli kotihoidossa 2-vuotiaaksi asti (tosin tein osa-aikaisesti töitä jo ennen kuin vanhempainvapaa loppui, mutta silti).

Eihän tämä maailma pyörisi, jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja. Itseasiassa väitän, että paljon fataalimpaa olisi, jos kaikki siivoojat tai kaikki keittäjät menisivät lakkoon, kuin että kaikki hallintotieteiden maisterit tai kaikki diplomi-insinöörit menisivät lakkoon. Että se siitä korkeastikoulutettujen tärkeydestä ja paremmuudesta.

Menee metsään niin että hongikko rytäjää ainakin mun kohdalla. Niin, mikä raha ja valta :D Keskipalkoille tässä päästään kymmenen vuoden uurastuksen jälkeen, wow. Tuo onnellisuuteen liittyvä kommentti on vähän hassu itsestäänselvyys. Mutta hyvä niin.
Tää oli enemmänkin arvaus kuin mikään mielipide. :D Ei mulla oo aavistustakaan miksi ovat suvaitsemattomia. :)

"jepjep"
Tuskin pitää paikkaansa tuo ap:n väite. Ennemminkin korkeasti koulutetut ovat suvaitsevaisempia, jos nyt koulutuksella ja suvaitsevaisuudella jotain korrelaatiota ylipäätään olisi. Esim. tällä palstalla kyllä voitaa kirkkaasti suvaitsemattomuudessa alhaisesti koulutetut kotiäidit, jotka eivät voi mitenkään ymmärtää, että joku laittaa lapsen päivähoitoon alle 3-vuotiaana.
saako udella millainen koulutuspohja itselläsi on?
vastavetona tähän voisi laittaa, että se korkeasti koulutettu katsoo nenänvarttaan pitkin sitä "alhaisesti" koulutettua kotiäitiä joka on lapsen kanssa kotona sinne 3 ikävuoteen asti, eikä voi sitä käsittää, että joku voi oikeasti olla sillä reilun 300€ kuukausitulolla onnellinen ja hyvin toimeentuleva..ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot..

...
heh, mun kokemuksen mukaan asia on juuri päinvastoin. en todellakaan ole tuota mieltä, ja tohtori olen koulutukseltani. itsekin asun sitä paitsi vuokralla ja tuloni ovat tuota "duunariluokkaa" (esim. sähkömiehet ja putkimiehet tienaavat enemmän kuin minä). ystävistänikin melko suuri osa on juuri noita "duunareita".

E
Siksi, että ovat katkeria kun huomaavat ettei se raha ja valta tuokkaan onnea. Ja että ne pienituloiset duunarit voi olla ihan yhtä onnellisia tai vaikka onnellisempiakin kuin korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset.
Mistä olet saanut päähäsi, että korkeasti koulutetut olisivat automaattisesti hyvätuloisia? Et taida tuntea kovin montaa korkeakoulutettua tai ainakaan tuntemasi korkeakoulutetut eivät edusta kovin laajasti eri aloja.

"mmm"
Löytyyhän noita suvaitsemattomia sekä korkeasti koulutetuista että duunareista.
Lähestulkoon kaikki juntit ovat kuitenkin duunareita..
Juntilla tarkoitan ihmistä, joka ei ole elämää paljoa nähnyt, tuomitsee ja epäilee kaikkea vähänkin erilaista, tyytyy todella vähään eikä juurikaan vaivaudu ajattelemaan omilla aivoillaan, menee vain virran mukana..
Korkeasti koulutetut ovat usein älyllisesti lahjakkaampia, eivätkä voi ymmärtää miten joku tahtoo tyytyä niin vähään.

"juulia"
Hoh, nyt meni metsään tuo viimeinen väite. Mulla on mielikuva just näistä korkeasti koulutetuista että he kiirehtivät rahan perään ja laittavat lapsen tarhaan pienenä. Toisaalta eivät varmaan kaikki. Eikä se ole koulutuksesta kiinni, vaan ihmisen arvomaailmasta.

"jepjep"
[QUOTE="mmm";22067671]Löytyyhän noita suvaitsemattomia sekä korkeasti koulutetuista että duunareista.
Lähestulkoon kaikki juntit ovat kuitenkin duunareita..
Juntilla tarkoitan ihmistä, joka ei ole elämää paljoa nähnyt, tuomitsee ja epäilee kaikkea vähänkin erilaista, tyytyy todella vähään eikä juurikaan vaivaudu ajattelemaan omilla aivoillaan, menee vain virran mukana..
Korkeasti koulutetut ovat usein älyllisesti lahjakkaampia, eivätkä voi ymmärtää miten joku tahtoo tyytyä niin vähään.[/QUOTE]

mikä on se vähä? olen varmaan sitten juntti, mutta en käsitä miten korkeasti koulutettu saman ikäinen kuin minä olisi nähnyt sitä elämää yhtään sen enempää kuin minä?

ai jaha
Just. Ovathan nuo persujen kannattajatkin kertakaikkisen suvaitsevuuden perikuvia - NOOOOT. Vai olisiko sittenkin niin, että korkeasti koulutetut ovat piilopersuja... :LOL:

Tällä palstalla tosin voi odottaa mitä vaan, mutta yksi koomisista peruskäsityksistä on se, että ammattikorkeasta valmistuneet olisivat korkeasti koulutettuja. :D

[QUOTE="tavis";22067641]yliopisto tai ammattikorkea, jokatapauksessa enemmän kuin "vain" ammattikoulupohjalla olevat ihmiset.[/QUOTE]

No sitten voin vastata omasta puolestani :D

Ennen kun musta tuli korkeasti koulutettu, olin:
-duunari
-nuori äiti
-asuin vuokralla
-otin lainan duunarituloilla
-olin lapsen kanssa kotona kauemmin kuin 9kk

Nyt kun olen korkeasti koulutettu, kaikki edellä mainitut pätee edelleen, ikää tosin on jo huimat 23v. ja lainaa ei enää ole, kun myytiin kämppä ja asutaan taas vuokralla :) Vakituinen työsuhde on edelleen varastolla, samoin on miehelläni. En katso asiakseni tuntea itseäni yhtään paremmaksi ihmiseksi kuin sellainen, joka ei ole koulua käynyt. En myöskään ole omassa tuttavapiirissäni huomannut moista suvaitsemattomuutta. Mutta voipi olla, että se on tuo varastotyö avartanut maailmaani melko mukavasti, siellä kun on töissä peruskoulun käynyttä porukkaa, on filosofian tohtoria, on entistä pankin johtajaa jne. Ei siellä kukaan koe olevansa parempi kuin muut :)

Yhteistyössä