Apua! MItä tekisitte tässä tilanteessa? Lapsen kaveri vei lelun mennessään.

  • Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"minna"
Ihmeellistä kiertelyä ja kaartelua täällä. Kaikkein paras kun puuttuu asiaan heti. Kun näit lelun tytön kädessä, oisit voinu hoitaa asian heti siinä ja asia ois sillä selvä. Kun et puuttunut, soita kotiin ja kysyt onko lelu siellä, kun on kadonnut. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita ja lähtee tuohon kiertelyyn ja lässyttämiseen. Tuollahan ne lapset oppii, ettei niitä tavaroita voi toiselta viedä vaikka kuinka mieli tekis.
 
tosissaan
Minä olisin pistänyt näyttämään heti kätensä. Ja menisin kyllä kysymään.
Noin tein itsekin eräälle kaverille. Istuin neulomassa ja huomasin että laittoi aina pikkuautoja taskuunsa. Pois lähtiessään pyysin näyttämään taskut ja siellähän oli useampi auto. Tuskin olisi muuten heti edes huomattu puuttuvaksi isosta kasasta. Eipä vienyt enää.
 
"minna"
Me oltiin tulossa kerhosta, tytön serkku oli päättäny laittaa meiän tytön piirustuksen reppuun ja oli antanu meiän tytölle omansa. No meiän tyttö sano, ettei tää ole sen, että serkkunsa on ottanu sen. Serkkunsa äiti oli vieressä eikä puuttunu asiaan mitenkään. Mä olin nähny ku tytöt piirteli ja tiesin, että tässä tapauksessa meiän tyttö puhui totta. Hoidin sit tilanteen loppuun asti, ja meiän tyttö sai omansa. Ei lapsia tarvi aina suojella, jos he tekevät väärin, siitä kannetaan vastuu ja näin opitaan.
 
"vieras"
Jos meidän lapset ottaisivat kavereiden tavaroita, todellakin toivoisin, että asiasta otettaisiin yhteyttä!!! Jos nyt ei ihan suoraan uskalla sanoa toisten lasta varkaaksi, voisi asian yrittää esittää hienovaraisemmin. Moni 6-vuotias ei edes tajua, että se on varastamista, jos ottaa toisen omaisuutta.
 
En äitinä missään nimessä sulattaisi sitä, että lapsen kaverin vanhempi soittaisi mun lapselle ja painostaisi palauttamaan kadonneen tavaran..kyllä se asia vaan menee niin, että lapset sopivat keskenään ja aikuiset sopivat keskenään.

Mutta sitten on niitäkin tapauksia että saat huudot kun soitat vanhemmille. Tyttäreni oli kaverilleen lainannut kivoja housuja ja kaveri oli sanonut ettei aio niitä enää antaa takasin. Soitin siis äidille ja kerroin hänelle, mikä oli tilanne. Sain huudot, nainen suorastaan kiljui puhelimessa "minun tyttöni ei varmasti!!"..mutta housut oli seuraavana päivänä pestynä ja silitettynä postilaatikossa :D
 
HVV
Mun mielestä kantsii soittaa sen vanhemmille ja sanoa näin et tää mun tyttö vinkuu yhtä leluansa täällä et onkohan teidän tyttö nähnyt sellaista missä se voisi olla. Tällöin ei tule kenellekään paha mieli eikä turhaan syytellä varastamisesta
 
"Vieras"
Mä ihmettelen, miks ap ei heti tarkastanut tytöltä sitä kättä? Se olisi ollut kaikista reiluin juttu. Kysyä vaan, että mitäs sulla siinä on? Helppoa. Nyt ap on itse vähän vaikeuttanut ja paisuttanut juttua. Jos tuollainen epäilys on tytön ollessa vielä paikalla, niin miksi ihmeessä et puuttunut asiaan heti. Ei tarttis nyt miettiä.

Nyt mä kuitenkin kysyisin sitten tytön vanhemmilta, onko vahingossa eksynyt heille tällainen Pet Shop. Ei mitään varkaussyyttelyjä tms. Jos ei löydy, niin ei löydy. Kun sä et asiaa heti tarkistanut, niin sä et voi olla 100%:n varma siitä, että se tyttö on sen vienyt.
 
[QUOTE="vieras";21986663]Voi pyhä Jeesus miten on aikuisuus hukassa kun ei kehdata kuusvuotiaalta kysyä, että näytäpäs kätesi, mitä siellä on.[/QUOTE]

Näin.Minä olisin vaatinut tyttöä näyttämään kätensä heti siinä tilanteessa.
 
"Mama"
Tallettakaa tämä viestiketju ja lukee se kymmenen vuoden päästä. Voitte saada hyvät naurut.

Jokainen, joka on kasvattanut lapsia tietää, että tuossa iässä moni valitettavasti varastaa kaverilta.

Se kuuluu lapsen elämään, että varastetaan. Siihen se juuri sitten usein onneksi loppuu, koska häpeä on sen verran suuri, kun jää kiinni. Ne jotka eivät jää kiinni valitettavasti jatkavat vielä ehkä aikuisenakin varastamista.

Muistelkaapa vaan omaa lapsuutta....
 
"Vieras"
Ja kävihän se meilläkin varastava lapsi viime viikonloppuna kylässä :(. Valitettavasti emme 100%:n varmoja asiasta ole, kun ei tuota lasta tullut tutkittua, mutta tavaraa puuttuu aika paljonkin tyttären (7 v.) huoneesta ja muita ei ole käynyt. Tuo tyttö kävi monta kertaa vessassa ja aina meni yläkertaan, missä tytön huone on. Mä yllätin hänet "vessareissulla" tytön huoneesta, mutta kun ei kokemusta varkaista ole, niin en tyhmänä epäillyt mitään, vaikka tyttö ihan selvästi säpsähti. Viisaampi on näköjään näin jälkikäteen :(. Ja tuo tyttö muuten kysyy joka päivä koulussa, saako tulla leikkimään meille. Haluaisi ilmeisesti tulla varastamaan lisää. Ei tuu taatusti toista kertaa ihan heti.

Me sitten sovittiin miehen kanssa, että tästä lähtien tarkastetaan nuo pois lähtevät lapset. Siis katsotaan vaivihkaa, ettei taskut pullota tai käsissä ole mitään. Ja laukut saavat jättää tästä lähtien eteiseen.

Vanhemmille on aika vaikea soittaa, kun ei tiedä 100%:n varmasti - ja tavarat, jotka hävisivät on pientä sälää eli luokan tyttöjen keräämiä kiiltokuvia, tarroja, kortteja ja pikku nukkeja (Polly Pocket). Noista korteista, kiiltokuvista ja tarroista ollaan ihan varmoja, kun keräilykansiossa on tyhät sivut ja ne on huonosti paikallaan eli kiireessä on niitä ottanut :( Hyvä ettei ole rikkonut kansiota.

Inhottavaa vaan, kun tytär on surullinen. Luokkakaveri vaan jankkaa, että haluaa tulla kylään - ja minä sanon joka päivä, ettei sovi. Syytellä on vähän vaikea, kun ei tullut tutkittua tytön laukkua :(
 
"Vieras"
Nämä on vaikeita tilanteita, jos ei saa kiinni itse teosta, vaan huomaa jälkikäteen, että jotain puuttuu. Meillä opittiin kaverivarastelusta ainakin se, että tarkasti seurataan kavereiden lähtöä. Ja näköjään pitää kytätä tarkemmin, mitä tekevät. Pitää vahtia, ettei vieras ole yksin missään.

Ja varkaille täytynee pistää porttikielto kokonaan. Lasten huoneissa on kuitenkin pientä ja kallistakin tavaraa. Menee vähän liian helposti taskun pohjalle.
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="kolmen äiti";21982619]Tytön (6V) kaveri oli leikkimässä, ja tyttö oli saanut pari uutta pet shoppia juuri lahjaksi. Leikkivät niillä, ja kun kaveri kotiin lähtiessään eteisessä puki päälleen, huomasin että puristaa kädessään jotain ja tajusin että se taitaa olla toinen uusista pet shopeista. Kysyin että haluaako että autan takin päälleen, mutta ei halunnut ja huomasin että kurkin kättä, laittoi takin siihen päälle. Jostain syystä (nolous kysyä) en saanut kysyttyä, että mitä kaverilla on kädessään. Kun hän lähti menin katsomaan pöytää, jonka ääressä leikkivät, jossa hahmoja oli talon lisäksi muutama. Ja juuri se otaksumani ruskea pupu puuttui. Eikä sitä löydy mistään ja oma tyttö kivenkovaan väittää, että siihen taloon laittoi myös sen uuden.

Mitä mä nyt teen? En haluaisi käydä syyttelemäänkään, mutta mies on sitä mieltä, että jos 6v varastaa leluja, on ajan kysymys milloin vie jotain arvokkaampaa, kun leikkivät eikä vaikka olla kotona kun tulevat koulusta.[/QUOTE]

Rikosilmoitus on nyt sitten tehty.
 
assd
[QUOTE="Vieras";22050026]Ja kävihän se meilläkin varastava lapsi viime viikonloppuna kylässä :(. Valitettavasti emme 100%:n varmoja asiasta ole, kun ei tuota lasta tullut tutkittua, mutta tavaraa puuttuu aika paljonkin tyttären (7 v.) huoneesta ja muita ei ole käynyt. Tuo tyttö kävi monta kertaa vessassa ja aina meni yläkertaan, missä tytön huone on. Mä yllätin hänet "vessareissulla" tytön huoneesta, mutta kun ei kokemusta varkaista ole, niin en tyhmänä epäillyt mitään, vaikka tyttö ihan selvästi säpsähti. Viisaampi on näköjään näin jälkikäteen :(. Ja tuo tyttö muuten kysyy joka päivä koulussa, saako tulla leikkimään meille. Haluaisi ilmeisesti tulla varastamaan lisää. Ei tuu taatusti toista kertaa ihan heti.

Me sitten sovittiin miehen kanssa, että tästä lähtien tarkastetaan nuo pois lähtevät lapset. Siis katsotaan vaivihkaa, ettei taskut pullota tai käsissä ole mitään. Ja laukut saavat jättää tästä lähtien eteiseen.

Vanhemmille on aika vaikea soittaa, kun ei tiedä 100%:n varmasti - ja tavarat, jotka hävisivät on pientä sälää eli luokan tyttöjen keräämiä kiiltokuvia, tarroja, kortteja ja pikku nukkeja (Polly Pocket). Noista korteista, kiiltokuvista ja tarroista ollaan ihan varmoja, kun keräilykansiossa on tyhät sivut ja ne on huonosti paikallaan eli kiireessä on niitä ottanut :( Hyvä ettei ole rikkonut kansiota.

Inhottavaa vaan, kun tytär on surullinen. Luokkakaveri vaan jankkaa, että haluaa tulla kylään - ja minä sanon joka päivä, ettei sovi. Syytellä on vähän vaikea, kun ei tullut tutkittua tytön laukkua :([/QUOTE]

Pyydä se teille, anna 'tilaisuus' varastaa, sitten katsot onko sillä jotain mukanaan kun on lähdössä pois. Jos on niin pidät puhuttelun.
 
"Vieras"
Pyydä se teille, anna 'tilaisuus' varastaa, sitten katsot onko sillä jotain mukanaan kun on lähdössä pois. Jos on niin pidät puhuttelun.
Asia selvisi. Mun reipas tyttäreni kysyi itse koulussa tavaroitaan takasin ja sai :)!

Oli siis ottanut tuo kaveri kaikki ne jutut mitä epäilimmekin. Oli vain tokaissut "Joo, mä arvasin, etten mä niitä saa pitää." Mä en nyt oikeesti sitten tiedä pitäisikö tuosta vielä tytön vanhemmille ilmoittaa vai onko tuo sitten ok, että tytöt ovat sopineet tuon noin ja tavarat on takaisin saatu. Olisi hyvät neuvot nyt tarpeen! Jätämmekö tähän vai ilmoitammeko jotain tytön vanhemmille? Mielipiteitä?
 

Yhteistyössä