Syötkö kevytlevitteitä?

• Viestiketjun aloittaja enhaluakertoa
  • Ensimmäinen viesti
vv
Vesi saa rasvat hydratoitumaan, tiedätkö onko niillä sen jälkeen edelleen sama hyvä vaikutus kuin öljyn rasvahapoilla? Itse en ole varma, mutta luontaisravintokaupan myyjä sanoi että ei saa sekoittaa öljyyn vettä, se muuntuu niin että käyttäytyy elimistössä kuin kova rasva.

Oivariinissa toki on muutama lisäaine mutta ne ei ole haitallisia saati myrkyllisiä, eikä sitä syödä lusikkakaupalla päivässä, ja on siinä sitä vettäkin, mutta me syödään silti vähärasvaista Oivariinia =) Kakspiippunen juttu: kolesteroli uhkaa, eikä oivariini ole margariinia, mutta ei ehkä sitä terveellisintäkään.

Vesi saa rasvat hydratoitumaan, tiedätkö onko niillä sen jälkeen edelleen sama hyvä vaikutus kuin öljyn rasvahapoilla? Itse en ole varma, mutta luontaisravintokaupan myyjä sanoi että ei saa sekoittaa öljyyn vettä, se muuntuu niin että käyttäytyy elimistössä kuin kova rasva.
Mihinhän myyjä perusti väitteensä? Kysyy nimim. "Vatsassa ne menee kuitenkin sekaisin."

enhaluakertoa
[QUOTE="vieras";22049118]Eiköhän lääkäri ja terkkari sit kerro, kun kannattaa alkaa syömään vaan voita =)[/QUOTE]

Ko. ohjelmasssa oli sekä lääkäri että professori. Terkkaria ei valitettavaasti ollu

vv
Mihinhän myyjä perusti väitteensä? Kysyy nimim. "Vatsassa ne menee kuitenkin sekaisin."
Kemiaan, ja selitti kyllä lipideistä mutta en muista enää mitä, sen vain muistan että ymmärrettävältä kuulosti. Osaisko joku muu kertoa?

Syljen entsyymit aloittavat hajotuksen jo suussa, ja vatsahapot vatsassa, joten ruoka ei enää vatsassa ole koostumukseltaan samaa mitä lautasella.

enhaluakertoa
[QUOTE="vieras";22049163]mikä näistä on lisäaine?
Ainekset; voi, kovettamaton kasviöljy, vesi, suola (1,5%) ja D-vitamiini.[/QUOTE]

Suosittelen nyt katsomaan sen A-TALKIN. Siinä ohjelman loppupuolella professori sanoo, että nämä mainitsemasi kasviöljyt ovat omega kuutosta, eli myrkkyä. Huomasit varmaan itsekin, että purkin kyljessä ei lue rypsiöljy, vaan kasviöljy, joka ei kerro öljyn laatua.

Suosittelen siis tekemään nyt itse sen levitteen, joko rypsiöljyyn tai oliiviöljyyn, jos maku antaa myöden.

"vieras"
Miksi sä meuhkaat täällä ja tenttaat ihmisiä? Anna muiden elää niin kuin he itse haluavat. Ihan naurettavaa tulla tänne pätemään sillä, että syöt YHDEN asian suhteen jotain muuta terveellisemmin. Eiköhän tämä rasva-aihe ole suurimmalle osalle jo melko tuttu, on ihan jokaisen oma asia luottaako siihen (toistaiseksi) virallisterveelliseen linjaan vai tähän vähitellen läpimurtoa tekevään näkemykseen.

Ja vastaus kysymykseen: en syö. Käytän voita, tosin leipää en kovin usein syö. En yleensä käytä kevyttuotteita.

enhaluakertoa
[QUOTE="vieras";22049277]Eiköhän se kerrota sit KAIKILLE ja ihan yleisesti, kun kevytlevitteet todetaan terveydelle haitallisiksi =)[/QUOTE]

Ei kerrota, koska se olisi niin suuri imagotappio ko. koulukunnan edustajilole, jotka ovat asiaa jauhaneet 30 vuotta ja vastuussa satajoen tuhansien ihmisten ennenaikaisesta kuolemasta. Eivät he tule virhettään koskaan myöntämään.

Asiaan vaikuttaa myös teollisuuden lahjukset näille 'asiantuntijoille'

mökömake
[QUOTE="vieras";22049277]Eiköhän se kerrota sit KAIKILLE ja ihan yleisesti, kun kevytlevitteet todetaan terveydelle haitallisiksi =)[/QUOTE]

Eiköhän se ole jo KAIKILLE kerrottu. Kaikki vaan ei vielä ole sitä tajunneet. Alkuperäiseen kysymykseen: en koskaan. Meillä käytetään vain voita ja salaatissa kylmäpuristettua oliiviöljyä. Majoneesi tehdään itse rypsiöljyyn. Muutenkin vältetään kaikkia lisäaineita ym. epämääräistä.

"vieras"
Ei kerrota, koska se olisi niin suuri imagotappio ko. koulukunnan edustajilole, jotka ovat asiaa jauhaneet 30 vuotta ja vastuussa satajoen tuhansien ihmisten ennenaikaisesta kuolemasta. Eivät he tule virhettään koskaan myöntämään.

Asiaan vaikuttaa myös teollisuuden lahjukset näille 'asiantuntijoille'
Jaa. No ei voi mitään, mä kuolen sit joku päivä =)

"vieras"
Suosittelen nyt katsomaan sen A-TALKIN. Siinä ohjelman loppupuolella professori sanoo, että nämä mainitsemasi kasviöljyt ovat omega kuutosta, eli myrkkyä. Huomasit varmaan itsekin, että purkin kyljessä ei lue rypsiöljy, vaan kasviöljy, joka ei kerro öljyn laatua.

Suosittelen siis tekemään nyt itse sen levitteen, joko rypsiöljyyn tai oliiviöljyyn, jos maku antaa myöden.
Ei "omega kuutonen" ole mikään kasviöljy, vaan yksi rasvahappotyyppi, jota rasvassa on todella vähän! Saman verran saat varmaan huulivoiteestakin tms...

enhaluakertoa
[QUOTE="vieras";22049335]Ei "omega kuutonen" ole mikään kasviöljy, vaan yksi rasvahappotyyppi, jota rasvassa on todella vähän! Saman verran saat varmaan huulivoiteestakin tms...[/QUOTE]

No kerros mitä öljyä siinä sun Oivariinissasi on? Miksi siinä lukee kasviöljy, eihän sellaista öljyä olekaan.

[QUOTE="vieras";22049118]Eiköhän lääkäri ja terkkari sit kerro, kun kannattaa alkaa syömään vaan voita =)[/QUOTE]

Voihan sitä toki niinkin tehdä että ulkoistaa oman ajattelun ja tiedonetsinnän ja yrittää sysätä vastuun omasta terveydestään lääkäreille ja viranomaisille. Yritykseksi jääkin, koska jokainen on silti aina itse vastuussa terveydestään, ja varsinkin näin kun sitä muutakin tietoa on saatavilla jos vain terveys niin paljo kiinnostaa että viitsii ottaa selvää.

"joku"
[QUOTE="vieras";22049050 begin_of_the_skype_highlighting**************22049050******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22049050******end_of_the_skype_highlighting]Kolesteroliarvo on sen verran paljon koholla, että margariini 40 % käytän. Yli vuoden sitä jo laittanu leivän päälle ja voitteko kuvitella, olen vieläkin elossa! =)[/QUOTE]

Mulla kolesteroli laski kun aloin käyttää voita :D Margariini on turhaa myrkkyä!

Keittiönoita
Meillä syödään margariinia, koska sitä saa lähikaupasta. Se kuuluu tuotteisiin, jonka loppumisen yleensä huomaan vasta sitten, kun se on loppu. Useimmiten illalla tai aamulla. En viitsi voipaketin takia ruveta katsomaan bussiaikatauluja, menemään pysäkille, bussilla kauemmas kauppaan, taas pysäkille odottamaan ja bussilla kotiin.

fanisi 4 ever :)
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049382:
Meillä syödään margariinia, koska sitä saa lähikaupasta. Se kuuluu tuotteisiin, jonka loppumisen yleensä huomaan vasta sitten, kun se on loppu. Useimmiten illalla tai aamulla. En viitsi voipaketin takia ruveta katsomaan bussiaikatauluja, menemään pysäkille, bussilla kauemmas kauppaan, taas pysäkille odottamaan ja bussilla kotiin.
mutku etkö sä yhtäään välitä sun terveydestäs, siis kauhee ämmä oot ja muutenki oon seurannu sun kirjotteluas, enkä tykkää yhtään ja mä tiedän mikä sä oot, koska mä täytin just 20 v. ja siks mä olen ihan kuule aikuinen enkä mikään teinipelle, että mietipppppä sitä!

"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22049382 begin_of_the_skype_highlighting**************22049382******end_of_the_skype_highlighting:
Kai nyt voita on joka kaupassa? Kun meiän lähi-pikkukaupassakin on...

Keittiönoita
mutku etkö sä yhtäään välitä sun terveydestäs, siis kauhee ämmä oot ja muutenki oon seurannu sun kirjotteluas, enkä tykkää yhtään ja mä tiedän mikä sä oot, koska mä täytin just 20 v. ja siks mä olen ihan kuule aikuinen enkä mikään teinipelle, että mietipppppä sitä!
Ja aattele...mä poltan välillä tupakkaakin, joten on oikeasti ihan sama, mitä lyön leivän päälle. Auts, ei varmaan olisi pitänyt kertoa :D

Yhteistyössä