Mitäs mieltä olette, oisko mahdollista

  • Viestiketjun aloittaja vanhusten hyväksi
  • Ensimmäinen viesti
vanhusten hyväksi
Olen tässä mielessäni miettiny että niin moni vanhus saa kaltoin kohtelua sairaaloissa ja vanhustentaloissa, jos lähtisin perustamaan järjestöä jolla mennään vanhusten luo ja vähä kuin"tarkkaillaan"täytetäänkö vanhusten perustarpeita, ollaanko tuntikausia vaipoissa ja saako ruuan jos niin autetaanko istumaan ja katsotaan syökö.

Oma kokemus on omasta mummosta joka ei itse ylös pääse, osa hoitajista tekee kyllä mallikelpoista työtä ja auttaa häntä istumaan ja katsoo että syö,ja osa ei,viskaavat ruuan eteen ja siinä se. Hänen petinaapurilla on huonot kädet eikä veitsi pysy kädessä ja oli yhdeltä hoitajalta pyytäny että voiko voidella leivän, oli vaan äyskässy että parempi opetella voitelemaan, minusta törkeää!Oli kuinka kiire tahansa niin noin ei tehdä,perustarpeet pitää saada täytettyä.

Minusta vanhukset jää niin altavastaavaksi näissä tilanteissa, ei uskalleta puhua ja aina ei edes ymmärretä puhua jos kohdellaan huonosti,haluaisin että vanhusten luo mennään ja saatais karsittua noita kaltoinkohteluita pois.

Nyt pyydän ideoita, tieten vapaaehtoistyön pohjalle tämä perustuu, minulla ei ole miljoonia ainoastaan kovaa tahtoa auttaa.
Jos seurakunnan kanssa alkais yhteistyöhän ja yrittäisi haalia vapaaehtoisia.
Ideoita ja ehkä tarinoita joissa vanhuksia on kohedeltu huonosti, että mihin apu täytyy suunnata. Vasta tosiaan suunnittelu vaiheessa tämä on.
 
"vieras"
Muistan, että mummoni kuolin vuoteellaan pyysi saada syödä vielä palan ruisleipää. Ei saanut, koska hoitaja ei halunnut vaihtaa hänelle vaippaa, ei katsos ruoka pysynyt enää sisällä. Kuoli seuraavana päivänä.
 
[QUOTE="vieras";22026566]Muistan, että mummoni kuolin vuoteellaan pyysi saada syödä vielä palan ruisleipää. Ei saanut, koska hoitaja ei halunnut vaihtaa hänelle vaippaa, ei katsos ruoka pysynyt enää sisällä. Kuoli seuraavana päivänä.[/QUOTE]

miten se vaippa liittyy oksentamiseen? tiedätkö sattuiko kenties mummollasi olemaan joku sairaus tms minkä takia ruisleipä oli kiellettyä? kuolinvuoteellaan oli. jos olisi tukehtunut siihen ruisleipäänsä niin olisit vaatimassa hulluja hoitajia tilille mummosi tappamisesta.
 
h
hei ihan oikeesti ap,mee vaikka kokeilemaan vanhustyötä itse äläkä usko kaikkea propagandaa mitä sulle syötetään ;) ja sanoiko se hoitaja sulle ihan itse että mummi ei nyt saa leipää siksi ettei vaan tarvitsisi vaihtaa vaippaa vai kehititkö itse tuonkin ajatuksen päässäsi ;)
 
aloittaja
joo. turha vinkua jos ei tiedä mitään miten vanhainkodeissa töitä tehdään. tervetuloa vaan kattomaan, ja tekemään.
Itseasiassa tiedän kyllä,ja tiedän resurssit siihen. Ystäväni on osastonjohtaja vanhainkodilla, mieheni lähes koko suku on hoitoalalla, mielenterveydestä vanhuksiin. Olen kyselly ja jutellu paljon.
Jos sinunki asenne on tuo että tuleppa kattomaan,niin ymmärrät miksi vanhukset ei saa ruokaa ja niille äyksitään sekä pietetään vaippoja tuntikausia,niin kenen asenteessa on parantamisen varaa?
Vaikka kuinka kiire on niin PERUSTARPEET pitää huolehtia,osa hoitajista siihen kykenee loistavasti mutta joillaki jopa saman osaston hoitajilla on asenne kysymys jo,mitä viitsii ja jaksaa.
 
h
Itseasiassa tiedän kyllä,ja tiedän resurssit siihen. Ystäväni on osastonjohtaja vanhainkodilla, mieheni lähes koko suku on hoitoalalla, mielenterveydestä vanhuksiin. Olen kyselly ja jutellu paljon.
Jos sinunki asenne on tuo että tuleppa kattomaan,niin ymmärrät miksi vanhukset ei saa ruokaa ja niille äyksitään sekä pietetään vaippoja tuntikausia,niin kenen asenteessa on parantamisen varaa?
Vaikka kuinka kiire on niin PERUSTARPEET pitää huolehtia,osa hoitajista siihen kykenee loistavasti mutta joillaki jopa saman osaston hoitajilla on asenne kysymys jo,mitä viitsii ja jaksaa.
Ystävä rakas,vaippojen säännöstely ei ole hoitajien syytä :) ja jos olet noin asioista perillä niin luulisi tietävän ettei ole mahdollista saada joka vanhukselle omaa henkilökohtaista syömisen vahtijaa kun syömässä saattaa olla 20 muutakin vanhusta paria hoitajaa kohden.
 
aloittaja
hei ihan oikeesti ap,mee vaikka kokeilemaan vanhustyötä itse äläkä usko kaikkea propagandaa mitä sulle syötetään ;) ja sanoiko se hoitaja sulle ihan itse että mummi ei nyt saa leipää siksi ettei vaan tarvitsisi vaihtaa vaippaa vai kehititkö itse tuonkin ajatuksen päässäsi ;)
No jos itse hoitajat puhuu että vanhustenhuollossa on aukkoja niin hmm.. ihme asenne ja hyökkäys heti kun halutaan auttaa ja siinä samalla voidaan auttaa niitä hoitajia, ja vanhukset sais juttu seuraa yms. Mikään hoitajien mestausjärjestö se ei ole,vaan järjestö missä kuunnellaan niitä vanhuksia.
 
"vieras"
En usko,että tuonkaltaista "kyttäysjärjestöä" pystyisi saamaan käyntiin.Eri asia olisi,jos pistäisit pystyyn järjestön,joka käy vanhainkodeissa ja sairaaloissa auttamassa vanhuksia just syömisen yms toiminnan kanssa.Hoitajien varpaille hyppimättä.Uskoisin,että sellainen seuran tarjonta-apu olisi ihan tervetulluttakin monissa paikoissa.
 
aloittaja
Ystävä rakas,vaippojen säännöstely ei ole hoitajien syytä :) ja jos olet noin asioista perillä niin luulisi tietävän ettei ole mahdollista saada joka vanhukselle omaa henkilökohtaista syömisen vahtijaa kun syömässä saattaa olla 20 muutakin vanhusta paria hoitajaa kohden.
Joo mutta niitä vaippoja voi käyttää enemmän kuin kaksi päivässä.. Ja syömisvahtijaa ei tarvi olla vaan että katsotaan että sillä vanhuksella nyt ylipäätänsä on mahdollista syödä,kuten autetaan istumaan yms.
 
vieras #10
Lisäksi järjestö voisi kerätä rahaa,joka lahjoitettaisiin eri kohteisiin,jotta vanhuksille saataisiin enemmän vaikka niitä vaippoja tai jotain.Jos homma lähtisi kunnolla pyörimään,voisi jossain kohtaa tulla jopa niin paljon lahjoituksia,että jokin hoitolaitos voisi palkata vaikka extra-työntekijän osa-aikaisena vaikka.Mun mielestä ajatus on ihan hyvä,mutta vaatii pientä viilausta vielä.Enkä tosin tiedä,kuinka paljon sitä paperisotaa tuollaisen pystyyn saaminen edellyttäisi yms.Ja tietenkin ensimmäinen askel on,että voidaan keskittyä vain yhdelle pienelle alueelle.Kuitenkin uskon,että monet saattaisivat kiinnostua toiminnasta.Se kun ei ole mikään salaisuus,että vanhustenhuolto kaipaa lisäresursseja niin tämä saattaisi olla yksi uusi kanava niiden järjestämiseen.

Mahtavaa,että maailmasta löytyy ihmisiä,jotka haluavat auttaa!
 
-
Minä tein vuodepesua eräälle mummolle entisellä työpaikallani. Käytin pesulappuja erikseen kasvoille ja käsille, kainaloille, selälle ja vatsan puolelle, ja sitten vielä alapäähän omansa... Ja pyyhin niin että ei mihinkään jää kakkaa tai pissan hajua... Minua syytettiin lappujen tuhlaamisesta, samoin vaippaa ei saanut vaihtaa jos se ei ollut vielä "tarpeeksi täynnä". Pesuun olisi saanut käyttää yhden lapun (lukuunottamatta alapään pyyhkimistä).
 
Hm
Hyvä idea, minusta pitäisi kuvata salaa...näkyisi kauheita asioita jossain paikoissa, lyömistä yms. Moni ei uskalla puuttua asioihin kun tietää että saa vihat päälleen. On hyvää hoitoa ja sitten huonoakin. Muistan kun entinen koulukaverini kertoi harjoittelustaan laitoksessa. Kertoi että osa hoitajista oli kyllä ystävällisiä heille harjoittelijoille mutta kohteli vanhuksia "kuin nämä eivät olisi ihmisiä lainkaan", kovakouraisesti ja rumasti. Epäilemättä samat hoitajat kohtelevat hyvin omia lapsiaan ja kavereitaan...heidän päässään vaan sängyssä makaava vanha ihminen on menettänyt oikeutensa saada samaa kohtelua kuin "normaalit" ihmiset. Kertoi että oli myös yksi hoitaja joka jaksoi olla ystävällinen vaikka oli tehnyt vuosia työtä, kohteli kunnioittavasti vanhuksia...eli kyynistyminen ei ole väistämätön kohtalo ja luonnonlaki. Jotkut ei vaan sovi hoitoalalle. Samat ongelmat varmasti esim. vammaishuollossa...Vaikea asia.
 
Joo mutta niitä vaippoja voi käyttää enemmän kuin kaksi päivässä.. Ja syömisvahtijaa ei tarvi olla vaan että katsotaan että sillä vanhuksella nyt ylipäätänsä on mahdollista syödä,kuten autetaan istumaan yms.
ihan tosi sä kuvittelet ettei hoitajat ruoki vanhuksia? joo, vaikka koko sun lähisukus ois hoitoalalla niin sä et silti tiedä siitä mitään.
 
aloittaja
Lisäksi järjestö voisi kerätä rahaa,joka lahjoitettaisiin eri kohteisiin,jotta vanhuksille saataisiin enemmän vaikka niitä vaippoja tai jotain.Jos homma lähtisi kunnolla pyörimään,voisi jossain kohtaa tulla jopa niin paljon lahjoituksia,että jokin hoitolaitos voisi palkata vaikka extra-työntekijän osa-aikaisena vaikka.Mun mielestä ajatus on ihan hyvä,mutta vaatii pientä viilausta vielä.Enkä tosin tiedä,kuinka paljon sitä paperisotaa tuollaisen pystyyn saaminen edellyttäisi yms.Ja tietenkin ensimmäinen askel on,että voidaan keskittyä vain yhdelle pienelle alueelle.Kuitenkin uskon,että monet saattaisivat kiinnostua toiminnasta.Se kun ei ole mikään salaisuus,että vanhustenhuolto kaipaa lisäresursseja niin tämä saattaisi olla yksi uusi kanava niiden järjestämiseen.

Mahtavaa,että maailmasta löytyy ihmisiä,jotka haluavat auttaa!
Kiva että ymmärsit:) tätä minä tarkoitin että apua nimenomaan niille vanhuksille,juttuseuraa, syöttämisapua jne. tiedän muutamia vanhustenkoteja joissa käy vielä suht.koht hyväkuntoisia vanhuksia auttamassa toisia. Ajatus oikeastaan lähti siitä kun juttelin erään auttajan kanssa. Hoitoalalla on kiire ja henkilökunta vähissä,mahtavia hoitatajia on ja niille nostan hattua jotka tekee sitä sydämmestä.
 
"vieras"
Kiva että ymmärsit:) tätä minä tarkoitin että apua nimenomaan niille vanhuksille,juttuseuraa, syöttämisapua jne. tiedän muutamia vanhustenkoteja joissa käy vielä suht.koht hyväkuntoisia vanhuksia auttamassa toisia. Ajatus oikeastaan lähti siitä kun juttelin erään auttajan kanssa. Hoitoalalla on kiire ja henkilökunta vähissä,mahtavia hoitatajia on ja niille nostan hattua jotka tekee sitä sydämmestä.
Sun täytyy laittaa joku nettisivusto pystyyn asian tiimoilta ja tutkia ihmisten innokkuutta lähteä mukaan tuohon.Mun mielestä toi kuulostaa tosi hyvältä idealta.
 
Minusta kans tuntuu, että ennemmin semmonen järjestö joka värvää vapaaehtoistyöntekijöitä vois olla parempi.

Esim. saattohoitokodissahan on hyvinkin paljon vapaaehtoisia auttamassa, heistä on siellä suuri apu ja heidän panostaan myös arvostetaan kovasti.

Mikskähän vapaaehtoistyötä ei tosiaan tehdä enemmän?
 
aloittaja
[QUOTE="vieras";22026881]Sun täytyy laittaa joku nettisivusto pystyyn asian tiimoilta ja tutkia ihmisten innokkuutta lähteä mukaan tuohon.Mun mielestä toi kuulostaa tosi hyvältä idealta.[/QUOTE]

Loistava idea, kiitos:)
 
sh
Ehdotan, että perustat järjestön ajamaan lisä henkilökunnan palkkaamista tai järjestön joka käy auttelemassa vanhuksia syömään.
Ja sinä jonka omaine ei saanu leipää, miksi et syöttäny sitä leipää mummolle itse? Ja pesuissa/vaipan vaihdoissa saa myös auttaa kyllä omaiset oikein mielellään.
 
sh
Tänääkin on tuossa illalla syötetty ja vaipotettu 27 täysin vuoteeseen hoidettavaa syötettävää vanhusta. aika kiire siinä on ja jos syötät yhtä liian kauan niin toinen joutuu odottamaan.
 
aloittaja
Ehdotan, että perustat järjestön ajamaan lisä henkilökunnan palkkaamista tai järjestön joka käy auttelemassa vanhuksia syömään.
Ja sinä jonka omaine ei saanu leipää, miksi et syöttäny sitä leipää mummolle itse? Ja pesuissa/vaipan vaihdoissa saa myös auttaa kyllä omaiset oikein mielellään.
Tässäki tulee se ettei kaikilla ole omaisia joilla kiinostaa. Se että henkilökuntaa pitäisi saada lisää on lähes välttämätöntä, mutta se vaatii jo eduskuntaan pääsyä ja ideoita mistä ne rahat lisä henkilökuntaan saadaan.
 

Yhteistyössä