Lastensuojelusta on tullut todellinen mörkö.

• Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti
Kuurmootuus
Mielestäni koko julkisesta sektorista, byrokratiasta ja kaikenmaailman virkamiehistä on tullut itse itseään ruokkiva hirviö mikä pitäisi purkaa, sen hyödyllisyydestä kansalaisille tälläisessä järjettömyydessään ei ole mitään muuta kuin haitaa ja koko systeemi pitäisi purkaa ja saada se toimimaan kansalaisten hyväksi eikä heitä vastaan, minkätakia se alunperin luotiinkin.

"soturi"
[QUOTE="vieras";21999522]virkamies näppärästi käänsi kritiikin niinpäin että syyttelee systeemin kritisoijia. Minun parannusehdotukseni on, että huostaanottoasiat tulisi käsitellä aivan tavallisesti käräjäoikeudessa, jolloin todistustaakka olisi syyttäjällä. Nyt hallinto-oikeudet eivät kyseenalaista sossujen sanomisia ja on asiakkaan oma asia todistaa syyttömyytensä. Asiakirjoihin kirjattuja virheitä ei korjata vaikka mitä teksi ja sitten on vielä mukava piileskellä salassapitovelvollisuuden takana ja hymistellä siitä kuinka mitään ei voi sanoa, mutta voi kyllä antaa ymmärtää asioiden takana olevan paljon pahaa.[/QUOTE]

Samaa olin sanomassa. Näinhän ne virkamiehet tekevät kun kritiikki osuu nilkkaan. Minun parannusehdotukseni on, että kodinhoitajien määrä on oltava kunnassa niin suuri, että jokainen sitä tarvitseva sen saa, eikä ainoastaan vanhukset. Se on usein se kaikista välttämättömin ja ensisijaisin apu lapsiperheessä. Toisekseen kaikki mikä tukee perheen toimintaa, harrastuksia ja sosiaalista kanssakäymistä kodin ulkopuolella, pitää tukea. Näistä asioista jokainen ihminen saa niin paljon omia voimavaroja lisää, että jaksaa taas palan matkaa eteenpäin. Kun nämä konkreettiset aputoimenpiteet ovat kunnossa, sosiaalityöntekijöiden tarve vähenee. Sehän on tietysti huonompi homma sosiaalityöntekijöiden työllistymisen kannalta mutta lasten ja perheen etuahan tässä piti ajatellakin.

eri vieras
Itselläni ei ole kokemusta huostaanotoista tai muista radikaaleista toimenpiteistä, mutta joskus olen sossun kanssa asioinut, ja yllä oleva kirjoitus herätti muistoni. Itsekin koin epämiellyttäväksi sen, että sosiaalityöntekijä ei sanonut asioita suoraan, vaan juuri antoi ymmärtää. Tähän verrattuna esimerkiksi poliisi kohtelee rikoksesta epäilemiään huomattavasti selkeämmin, kertoo ainakin kuulustelussa kuulusteltavalle tämän oikeudet. Tämä herättäisi luottamusta.

Lisäksi vaikka sosiaalityöntekijät ovat tietenkin vain ihmisiä, heillä on valta hyvin rajuihin asioihin. Siksi pienikin sosiaalityöntekijän taholta tullut harhaanjohtaminen (huolimattomuutta, väärinkäsityksiä tms. inhimillistä) tuntuu asiakkaasta hyvin epämiellyttävältä, koska silloin menettää luottamuksen henkilöön, jolla siis on valta tehdä vaikka mitä. Ja ehdottomasti kannatettava ajatus tuo yllä esitetty, että todistustaakka aina sosiaaliviranomaiselle. Todellisessa ongelmatapauksessa todisteita varmasti löytyy, mutta tämä ehkä helpottaisi ihan tavallisten pulliasten sossua kohtaan tuntemaa pelkoa.

metsänpeitto
Niin, toisaalta myös näin. Mutta osaltaan vaikuttaa sekin, että kunnilla ei ole resursseja siihen ennaltaehkäisevään työhön, siinä vaiheessa kun perhe itse pyytää apua jotta tilanne ei menisi huonoksi.

Kuurmootuus
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21999640:
Niin, toisaalta myös näin. Mutta osaltaan vaikuttaa sekin, että kunnilla ei ole resursseja siihen ennaltaehkäisevään työhön, siinä vaiheessa kun perhe itse pyytää apua jotta tilanne ei menisi huonoksi.
Olettekos koskaan miettineet mihin ne resurssit menee, ihan niinkuin aikuisten oikeasti. Suosittelen jokaista ottamaan selvää, voi moni järkyttyä ja hämmästyä. Kyse on nimenomaan Suomen resursseista ja mihin niitä verorahoja oikein syydetään, ei ainakaan mihinkään kovin järkevään. Jokainen voisi näitä myös miettiä kun sitä äänestyspäätöstäkin tekee.

metsänpeitto
Olettekos koskaan miettineet mihin ne resurssit menee, ihan niinkuin aikuisten oikeasti. Suosittelen jokaista ottamaan selvää, voi moni järkyttyä ja hämmästyä. Kyse on nimenomaan Suomen resursseista ja mihin niitä verorahoja oikein syydetään, ei ainakaan mihinkään kovin järkevään. Jokainen voisi näitä myös miettiä kun sitä äänestyspäätöstäkin tekee.
No viimeksi niitä käytiin läpi, kun perusturvalautakunnan jäseniä koulutettiin :saint:

Edelleen olen sitä mieltä, että ennaltaehkäisevä työ ehkäisee osittain myös kustannuksia. On täysin nurinkurista, että ihminen saa apua vasta sitten kun on jo tietty raja ylitetty. Enkä tarkoita pelkän ls-työn kustannuksia. Mutta sehän nyt on nähty, että kutakin lautakuntaa kiinnostaa vain ja ainoastaan oma osa-alueensa, ja se kuinka siitä voi "säästää".

Kuurmootuus
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21999708:
No viimeksi niitä käytiin läpi, kun perusturvalautakunnan jäseniä koulutettiin :saint:

Edelleen olen sitä mieltä, että ennaltaehkäisevä työ ehkäisee osittain myös kustannuksia. On täysin nurinkurista, että ihminen saa apua vasta sitten kun on jo tietty raja ylitetty. Enkä tarkoita pelkän ls-työn kustannuksia. Mutta sehän nyt on nähty, että kutakin lautakuntaa kiinnostaa vain ja ainoastaan oma osa-alueensa, ja se kuinka siitä voi "säästää".
Julkisen sektorin menot ovat 15 miljardia tuloja suuremmat. Tuolla lisää kuinka rahaa pannnaan haisemaan, taistelu resursseista alkakoot mitkä ovat sinun arvosi, mistä leikataan ja kenelle annetaan.

Kun yhteiskunta kaataa, niin iso haavi alle

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2010/08/24/kun-yhteiskunta-kaataa-niin-iso-haavi-alle/

Kuurmootuus
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21999708:

Julkisen sektorin menot ovat 15 miljardia tuloja suuremmat. Tuolla lisää kuinka rahaa pannnaan haisemaan, taistelu resursseista alkakoot mitkä ovat sinun arvosi, mistä leikataan ja kenelle annetaan.

Kun yhteiskunta kaataa, niin iso haavi alle

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2010/08/24/kun-yhteiskunta-kaataa-niin-iso-haavi-alle/

metsänpeitto
Pointtini oli lähinnä se, että leikkausten ja rahan tarvekin on silloin pienempi, jos toimitaan enemmän ennaltaehkäisevästi kuin vasta sitten, kun ollaan kaulaa myöten suossa. Mutta, nyt nukkumaan.

Kuurmootuus
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21999768:
Pointtini oli lähinnä se, että leikkausten ja rahan tarvekin on silloin pienempi, jos toimitaan enemmän ennaltaehkäisevästi kuin vasta sitten, kun ollaan kaulaa myöten suossa. Mutta, nyt nukkumaan.
Ilman muuta, öitä :)

"virkaatekevä virkamies...
..voi tehdä virheitä." Itse en ole sossun virkamies vaikka nimimerkkini LAUSEELLA aloitinkin.

[QUOTE="vieras";21999522]virkamies näppärästi käänsi kritiikin niinpäin että syyttelee systeemin kritisoijia. Minun parannusehdotukseni on, että huostaanottoasiat tulisi käsitellä aivan tavallisesti käräjäoikeudessa, jolloin todistustaakka olisi syyttäjällä. Nyt hallinto-oikeudet eivät kyseenalaista sossujen sanomisia ja on asiakkaan oma asia todistaa syyttömyytensä. Asiakirjoihin kirjattuja virheitä ei korjata vaikka mitä teksi ja sitten on vielä mukava piileskellä salassapitovelvollisuuden takana ja hymistellä siitä kuinka mitään ei voi sanoa, mutta voi kyllä antaa ymmärtää asioiden takana olevan paljon pahaa.[/QUOTE]

[QUOTE="soturi";21999591]Samaa olin sanomassa. Näinhän ne virkamiehet tekevät kun kritiikki osuu nilkkaan. Minun parannusehdotukseni on, että kodinhoitajien määrä on oltava kunnassa niin suuri, että jokainen sitä tarvitseva sen saa, eikä ainoastaan vanhukset. Se on usein se kaikista välttämättömin ja ensisijaisin apu lapsiperheessä. Toisekseen kaikki mikä tukee perheen toimintaa, harrastuksia ja sosiaalista kanssakäymistä kodin ulkopuolella, pitää tukea. Näistä asioista jokainen ihminen saa niin paljon omia voimavaroja lisää, että jaksaa taas palan matkaa eteenpäin. Kun nämä konkreettiset aputoimenpiteet ovat kunnossa, sosiaalityöntekijöiden tarve vähenee. Sehän on tietysti huonompi homma sosiaalityöntekijöiden työllistymisen kannalta mutta lasten ja perheen etuahan tässä piti ajatellakin.[/QUOTE]

Teiltä molemmilta meni ohi, että nimimerkkini oli vain jatkumo tekstille, en ole sossun virkamies.

Mitä näppärää "vieras" sun mielestä oli, että pyysin vain parannusehdotuksia? Onko perusteluiden pyytäminen "näppärää"? Ihan lukiotasoisen ihmisen saati aikuisen pitäisi pystyä perustelemaan asiansa.

Eli "vieraan" mielestä jokainen keissi oikeuden kautta. Ja "soturin" mielestä kotihoitajien määrää lisäämällä. Kysymys molemmille: Millä rahalla? Tällä hetkellä lastensuojelun rahat käyttää teini-ikäisten huostaanotto, se on se puoli, joka tällä hetkellä koko ajan kasvaa ja on kallista, sillä ne ongelmaiset teinit menee laitoksiin. Vanhempiensa pyynnöstä joskus jopa.

Siinä ei paljon kotihoitajat auta, tai käräjäoikeuden kautta kierrättäminen. Seuraatteko te uutisia? Eläkepommi kasvaa ja verovaroja ei jatkossa ole enempää käytössä kuin nytkään, vaan ihan päinvastoin.

"jilla"
Alkuperäinen kirjoittaja sos.työntekijä Länsi-Suomesta;19901254:
No kyllä se nyt vaan on kovin harvinaista, että ilmoituksissa ei olisi mitään syytä. Kannattaa ainakin jossakin tapauksessa katsoa itseään peiliin, onko ilmoitus sittenkään tehty ihan syyttä...Anteeksi jos loukkasin jotakin, mutta näin se vaan on.
Siis tästä olen eri mieltä.Nimittäin ilmoituksen voi tehdä kuka vaan ja kiusallaan.Paremminki turhia huostaanottoja ei juuri ole mutta ilmoituksia kylläki.

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja sos.työntekijä Länsi-Suomesta
No kyllä se nyt vaan on kovin harvinaista, että ilmoituksissa ei olisi mitään syytä. Kannattaa ainakin jossakin tapauksessa katsoa itseään peiliin, onko ilmoitus sittenkään tehty ihan syyttä...Anteeksi jos loukkasin jotakin, mutta näin se vaan on.

[QUOTE="jilla";22000170]Siis tästä olen eri mieltä.Nimittäin ilmoituksen voi tehdä kuka vaan ja kiusallaan.Paremminki turhia huostaanottoja ei juuri ole mutta ilmoituksia kylläki.[/QUOTE]

Mutta jos se kiusanteko eli turhat ilmoitukset tosiaan ovat harvinaisia, kuten sostyöntekijä sanoi? Mistäs sen tiedät koko määrään suhteutettuna, ellet ole itse niitä käsittelemässä?

tt_
[QUOTE="virkaatekevä virkamies...;22000136]..Eli "vieraan" mielestä jokainen keissi oikeuden kautta. Ja "soturin" mielestä kotihoitajien määrää lisäämällä. .[/QUOTE]

Tuo tarkoittaa lisäportaan tekemistä jo ennestänkin byrokraattiseen järjestelmään. Kallista, aikaavievää ja todennäköisesi kuitenkin toimimatonta. Mitä enemmän portaita, sitä useammin "vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee"

Lainsäädäntöhän on periaatteessa ok, mutta lain henki ei toteudu.

LUE täMÄ
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Lastensuojelua+tarjotaan+univaikeuksiinkin/1135259791447

Lastensuojelu on todellakin mörkö, lukekaapa oheinen artikkeli niin ymmärätte miksi näin todella on!!
kaikki lastensuojelun piiriin kuuluvat eivät todellakaan sitä lastensuojelullisten seikkojen vuoksi sitä tarvitse, vaan saavat silti "leiman" lastensa papereihin. tässä on todellinen epäkohta, joka pitäisi korjata! Eikö tavallista kotipalvelua olisi parempi tarjota niille jotka tarvitsevatapua arjen helpottamiseen, jolloin jäisi resursseja myös varsinaiseen lastensuojeluun.

"vieras"
Huostaanotto on kunnille halpaa, koska huostaanotoista valtio maksaa kunnille, muut konstit kunta maksaa itse. Lisäksi tätä huostaanotoista maksettavaa rahaa ei ole mitenkään määrätty käytettäväksi lastensuojelussa, joten kunta voi käyttää sen ihan mihin haluaa.
Suomalainen lastensuojelu on kuin oma valtio, jossa yksittäisellä kansalaisella ei ole mitään oikeuksia.
Vihdoinkin näistä asioista on alettu puhua, kaikista väärinkäytöksistä ja lapsiin kohdistuvista julmuuksista. Jos olisin sosiaalityöntekijä niin miettisin kahdesti mitä tekisin, koska ei vielä, mutta joskus tulevaisuudessa näitä lastensuojelun järjettömyyksiä ja rikollisia tekoja aletaan tutkia.

hyvin voi kuvitella
Jos lapsi joutuu aiheettomasti huostaan perheestään, tämä ainakin itsessäni herättäisi koston halua, ja haluaisin oikeuden toteutuvan, saisivat kaivaa vanhat paperit esiin ja tutkia oliko päätös oikeista syistä tehty. Veri on vettä sakeampaa. Aivan kuin insesti jutuissa, rikos ei vanhene. Turha luulla, että lapset vaikenevat "tyytyväisenä" sijaisperheissään ja antavat asian olla. Minä haluaisin oikeutta jos oikeuksiani olisi lapsena rikottu laittomasti!

[QUOTE="vieras";22000424]Huostaanotto on kunnille halpaa, koska huostaanotoista valtio maksaa kunnille, muut konstit kunta maksaa itse. Lisäksi tätä huostaanotoista maksettavaa rahaa ei ole mitenkään määrätty käytettäväksi lastensuojelussa, joten kunta voi käyttää sen ihan mihin haluaa.
Suomalainen lastensuojelu on kuin oma valtio, jossa yksittäisellä kansalaisella ei ole mitään oikeuksia.
Vihdoinkin näistä asioista on alettu puhua, kaikista väärinkäytöksistä ja lapsiin kohdistuvista julmuuksista. Jos olisin sosiaalityöntekijä niin miettisin kahdesti mitä tekisin, koska ei vielä, mutta joskus tulevaisuudessa näitä lastensuojelun järjettömyyksiä ja rikollisia tekoja aletaan tutkia.[/QUOTE]

Huostaanotto tulee kunnille huomattavasti kalliimmaksi kuin tukitoimet. Lapsen laitossijoitus maksaa ihan hervottomasti verrattuna siihen, että tukitoimia tarjottaisiin hyvällä skaalalla perheille. Valitettavan monet kunnat eivät ole tätä tajunneet ja rahapulassaan yrittävät tehdä vain sen mikä on pakollista- eli nämä homma tulipalon sammutusta.

lastensuojelulaissa taisi olla pykälä, jossa velvoitetaan tekemään ls-ilmoitus mikäli herää huoli lapsen turvallisuudesta. viranomaispuolen ilmoittajat eivät siis voi varmaksi tietää miten asiat on. ja sossun vastuulla on selvittää missä mennään.

toki sosiaalityöntekijöitäkin on hyviä ja huonoja, asenteellisia ja aidosti hyvää tarkoittavia- enimmäkseen kuitenkin ihan tavan tallaajia. mulla on kyllä kuva ettei se mitään hauskaa ole, eikä lapsia ihmisiltä huvikseen pois viedä.

fv
lastensuojelussa on yksi väärä pykälä...ihan kuka vaan saa tehdä lastensuojelu ilmoituksen kenestä tahansa... tota pitäs muuttaa ja kun nimettömänä saa tehdä kiwa muoto tehä kiusaa toisille. meistä tehty kax kertaa ja pahoitelleet sossut kun joutuneet tulemaan. tosi ystävällisiä kyllä olivat
Turhaa imoitusta ei tee kukaan. Sossu ei vain saanut kiinni tälläkertaa, mutta kyllä se vielä tapahtuu. Kahden ilmoituksen jälkeen pitäisi tehdä huostaanotto kiireellisenä

tt_
[QUOTE="vieras";22000424]Huostaanotto on kunnille halpaa, koska huostaanotoista valtio maksaa kunnille, muut konstit kunta maksaa itse. Lisäksi tätä huostaanotoista maksettavaa rahaa ei ole mitenkään määrätty käytettäväksi lastensuojelussa, joten kunta voi käyttää sen ihan mihin haluaa.[/QUOTE]

Ei pidä paikkansa. Ls-laki muuttui 2008 niin että kuvaamallasi tavalla ei enää tehdä.

"Yks vaan"
Tästä keskustelusta ajatus liikahti aiempaan työhistoriaani muistelemaan. Yksi lastensuojelun kipukohtia näytti omasta näkövinkkelistäni olevan, että lastensuojeluun "kaatuu" kaikki se, mille ei muualla mitään tehdä. Raakana esimerkkinä vaikkapa se, että lapsen psyykkiselle oireilulle ei löydy syytä tai nimeä, joten lapsi ei ole psykiatrian sairaanhoidon tarpeessa. Mitä hänelle sitten tapahtuu? Luultavasti sijoitus, vaikka sijaishuollon paikassa ei voida varmasti sitä vähääkään tehdä, mitä sairaanhoidossa voitaisiin, jos lapsen oireilulle löytyisi nimi.

Lasensuojelu tuntuu todellakin olevan se "tunkio", sillä sinne ohjautuu koko inhimillisen kärsimyksen kirjo. Jos olet väärässä paikassa väärään aikaan, niin luultavasti apukaan ei kohdistu oikein. Kaiken tämän jälkeen täytyy kuitenkin sanoa, että vilpittömästi ihailen niitä ammattitaitoisia ja empaattisia ihmisiä, jotka pystyvät lastensuojelussa tekemään työtään. Siellä saa kohdata elämän nurjat puolet ihan kasvokkain ja päivittäin, kiitosta vaan ei juuri koskaan kuulu.

"ykskaks"
Sijaisperheen saamat palkkiot siis vaihtelevat paljon kunnista riippuen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla lapsista maksetaan tällaisia summia:
alle 3-vuotiaasta 1218,88 €/kk
yli 3-vuotiaasta 821,39 €/kk
Kulukorvaukset ovat 0-6 v. 417,40€/kk
7-11v 459€/kk
12-15v. 521,75€/kk
yli 16v. 584,36 €/kk

Lisäksi perhe saa lasten lapsilisät.
Kyllä minä tuollaisilla palkoilla ottaisin ihan mielelläni yhden raasun hoivaani, mutta en pystyisi sillä lapsen paikka on olla omien vanhempiensa luona ellei sitten vanhemmat todella laiminlyö lapsiaan.

ohoh
[QUOTE="ykskaks";22056412]Sijaisperheen saamat palkkiot siis vaihtelevat paljon kunnista riippuen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla lapsista maksetaan tällaisia summia:
alle 3-vuotiaasta 1218,88 €/kk
yli 3-vuotiaasta 821,39 €/kk
Kulukorvaukset ovat 0-6 v. 417,40€/kk
7-11v 459€/kk
12-15v. 521,75€/kk
yli 16v. 584,36 €/kk

Lisäksi perhe saa lasten lapsilisät.
Kyllä minä tuollaisilla palkoilla ottaisin ihan mielelläni yhden raasun hoivaani, mutta en pystyisi sillä lapsen paikka on olla omien vanhempiensa luona ellei sitten vanhemmat todella laiminlyö lapsiaan.[/QUOTE]

Mistä olet tuon tiedon löytänyt?

Yhteistyössä