Kyllä mopokorttia varten pitääs olla kunnon opetus jos vaikka sitten paremmin menis niille teineille paremmin päähän

Joskus muutama vuosi sitten näin kun kolme mopopoikaa ajoi hyvin lähellä linja-autoa. Nopeusrajootus vain 40, mutta ei se silti ole järkevää ajaa niin lähellä, että voisi melkein kädellä koittaa linkan perään.
 
Kuurmootus
Miettikääpä huvikseen sellaista viritettyä skootteria mitä tälläinen teini ei osaa edes käsitellä, luulot itsestään ovat taivaassa, mutta todellisuudessa ei pitäisi monille antaa edes polkupyörää.
 
"vieras"
Millä vitun syyspimiällä???????? On se helvetti vieköön kumma jos TAAS laitetaan mun syyksi se, että jotkut pellet ei osaa ajaa kunnolla!!! Ja aika vitun sokia pitää olla jos ei kirkkaassa päivänvalossa näe tienreunassa kulkevaa ihmistä!!!
Pitääkö mun nyt selittää sulle mikä on syksy ja mikä on pimeä?

Voithan sä tosiaan odottaa pimeisiin saakka niiden valojen kanssa, mutta ei se haittaa jos ne asentaa jo nyt.

Ja näytäs missä mä puhuin just tästä läheltä piti -tilanteesta, enkö mä just tarkoittanu että kun ennenkin on ollut lähellä käydä huonosti, niin kai nyt olet varautunut, tai varaudut kohta, kyllä ne pimeät alkaa ihan pian.

Vai olisko susta kivempaa jos pyytäisin sua olemaan varomaton ja joutuvan onnettomuuteen? "Turvatonta matkaa", niinkö?
 
Harrikkakuski
Hei!

Ajelin aikoinani mopolla ihan luontevasti 40 km/h autojen seassa ilman kolarin kolaria. Kaaduttua tuli, mutta se johtui omasta typeryydestä. Koska ajoin autojen seassa, piti liikenteeseen kiinnittää kovasti huomiota vaikka testosteronihöyryissä ajelikin. Ympärilleen piti katsoa ja se oli selvä. Muuten saattoi käydä köpelösti, etenkin vasemmalle käännyttäessä.

En kokenut yhtään ongelmaksi ajamista muun liikenteen seassa. Autoilijat ohittivat reilusti ja kun ryhmittyi ajoissa, autoilijat usein antoivat tietä tai ajoivat nopeasti takaa pois. Ei ongelmaa.

Mitä nyt? Katson skootterikuskeja, mitkä pujottelevat kevyenliikenteen väylän ja ajotien välillä katsomatta muualle kuin suoraan eteen. Myös ajaminen suojatien yli tarkoittaa sitä, että sen yli voidaan ajaa täysiä katsomatta muualle, kyllähän ne autot väistää. Suojatien ylitys paikassa, missä voidaan kääntyä vaikka vasemmalta suojatielle autolla, niin ei sinne vasemmalle tarvitse katsoa eikä nopeutta hidastaa! Toista se olisi autotiellä ajaessa...

On se kumma, että polkupyöräilijät laitetaan autotielle ja mopokuskit saavat ajella mielipuolisesti kävelyteillä. Huh! Kyllä autotiellä on tilaa. On nyt ja on aina ennenkin ollut. Tietenkin niitä vakiota kiirekuskeja on aina, mitkä luulevat 5 km matkalla voittavansa puoli tuntia kun ajavat 20 km/h yli suurimman sallitun, stressaantuvat kun MOPOKUSKI on ajotiellä hidastamassa JUURI HÄNEN matkantekoaan! Näitä valopäitä näkee ihan liikaa.

Mopoilu aikoinaan opetti vilkun käytön tärkeyden ja vielä 15-kesäisenä. Nyt hieman vanhempana kyrsii suunnattomasti ne ihanat ihmiset, ketkä eivät käytä vilkkuja, eivät katso mihin kääntyvät saati välitä muusta kuin omasta navastaan! Moottoripyörällä se ensimmäinenkin kolari voi olla kohtalokas. Pidä siinä sitten turvaväliä, kun joku siihen eteen aina tulee.

Suomalaisille on ison liikennekasvatuksen paikka tarpeen. Suvaitsevaisuus, käyttäytyminen ja sujuvuus. Jaa että mitkä?
 
Rollolainen
meidän skoottereita ei viritetä, poika edes halua mennä niin lujaa skootterilla.
jos virittää skootterinsa, saa myös itte tienata rahat siihen että maksaa sakkonsa ja hankkii itelleen moottoripyöräkortin.
 
"vieras"
Ensimmäisellä teoria tunnilla moottoripyöräkorttia ajettaessa, painotetaan, että motoristin on aina oltava valmis luopumaan ajovuorostaan. Mitä peeveliä ne sielä mopo tunneilla opettaa, kun nuoriso suin päin ryntäilee ihan mistä risteyksestä tahansa eteen. Pari viikkoa sitten mopoilija oli jäädä auton alle, ei jääny Hesarin mentävää rakoa ja silti kaveri päristeli perässä tulemaan samalla vauhdilla. Se kypärä kun ei paljoa suojaa kun ajetaan rekan eteen, niin kuin täällä kävi vuosi sitten... ai niin mopoilija tuli tietty kolmion takaan tielle jossa sallittu nopeus oli 80 km/h...
 
[QUOTE="vieras";21982970]Pitääkö mun nyt selittää sulle mikä on syksy ja mikä on pimeä?

Voithan sä tosiaan odottaa pimeisiin saakka niiden valojen kanssa, mutta ei se haittaa jos ne asentaa jo nyt.

Ja näytäs missä mä puhuin just tästä läheltä piti -tilanteesta, enkö mä just tarkoittanu että kun ennenkin on ollut lähellä käydä huonosti, niin kai nyt olet varautunut, tai varaudut kohta, kyllä ne pimeät alkaa ihan pian.

Vai olisko susta kivempaa jos pyytäisin sua olemaan varomaton ja joutuvan onnettomuuteen? "Turvatonta matkaa", niinkö?[/QUOTE]

Edelleen miten on mun vika, että jotkut ei osaa ajaa autoa tai skootteria kuten pitää? Tuo toinen tapaus mistä mainittin tapahtui viime kuussa kirkkaassa päivänvaloss, olisko silloonkin pitänyt olla valo päällä?

Minkä helvetin takia pistetään mun syyksi toisten törttöölyt???????????? Tasan kerran oon saatana jääny auton alle ja sekin täysin kuskin vika ja sekin tapahtui kesällä päivällä.
 
Mä oon niin samaa mieltä harrikkakuskin kanssa! Paitsi,että mun mopossa ei ollut vilkkuja ja se risoi mua ihan sairaasti aikoinaan kun piti kädellä sitten huitoa epäselviä merkkejä autoilijoille,että hei mää menisin ny tonne.. Eli tosiaan opin sen vilkun olemassaolon tärkeyden! :D Mut ongelmahan ei tosiaan ole vain mopoilijat vaan ihan yleisesti ottaen koko liikenne tuntuu ihan hullulta sirkukselta!Musta oli käsittämätöntä,ettäm un autokouluopettajani "opetti" mulle,että tasa-arvoisessa risteyksessä EI tarvitse katsoa vasemmalle,koska sieltä tulee vain vakuutusyhtiö.Olin siinä kohtaa jo,että anteeksi mitä?!Hittojako minä hyödyn siitä,että sieltä tulee vakuutusyhtiö,jos makaan mullan alla??

Maalaisjärki on kullanarvoinen vielä nykyäänkin,etenkin liikenteessä.
 
[QUOTE="vieras";21983016]Ensimmäisellä teoria tunnilla moottoripyöräkorttia ajettaessa, painotetaan, että motoristin on aina oltava valmis luopumaan ajovuorostaan. Mitä peeveliä ne sielä mopo tunneilla opettaa, kun nuoriso suin päin ryntäilee ihan mistä risteyksestä tahansa eteen. Pari viikkoa sitten mopoilija oli jäädä auton alle, ei jääny Hesarin mentävää rakoa ja silti kaveri päristeli perässä tulemaan samalla vauhdilla. Se kypärä kun ei paljoa suojaa kun ajetaan rekan eteen, niin kuin täällä kävi vuosi sitten... ai niin mopoilija tuli tietty kolmion takaan tielle jossa sallittu nopeus oli 80 km/h...[/QUOTE]

Ei kattos kun se on palstalogiikan mukaan vain ja ainoastaan mun vika eikä niissä teineissä ole mitään vikaa vaikka tuosta touhusta valittaa moni. Nih. :stick:
 
Musta oli käsittämätöntä,ettäm un autokouluopettajani "opetti" mulle,että tasa-arvoisessa risteyksessä EI tarvitse katsoa vasemmalle,koska sieltä tulee vain vakuutusyhtiö.Olin siinä kohtaa jo,että anteeksi mitä?!Hittojako minä hyödyn siitä,että sieltä tulee vakuutusyhtiö,jos makaan mullan alla??
Uskomatonta. :O
 
"vieras"
Tuo toinen tapaus mistä mainittin tapahtui viime kuussa kirkkaassa päivänvaloss, olisko silloonkin pitänyt olla valo päällä?

Minkä helvetin takia pistetään mun syyksi toisten törttöölyt
Eli toinen ei ollut kirkkaassa päivänvalossa eikä silloinkaan ollut valoja?

En mä ole pistämässä tätä sun syyksi, muistin vaan sen kertomas vaalia sadetakki-episodin, jossa sä kyllä itsekin törttöilit, ajoit pimeässä ilman valoja väärää puolta ja tyttös oli vielä kyydissä. Luulis tuon pysäyttävän sen verran että jatkossa huolehtii ne valot ja muut.
 
[QUOTE="vieras";21983083]Eli toinen ei ollut kirkkaassa päivänvalossa eikä silloinkaan ollut valoja?

En mä ole pistämässä tätä sun syyksi, muistin vaan sen kertomas vaalia sadetakki-episodin, jossa sä kyllä itsekin törttöilit, ajoit pimeässä ilman valoja väärää puolta ja tyttös oli vielä kyydissä. Luulis tuon pysäyttävän sen verran että jatkossa huolehtii ne valot ja muut.[/QUOTE]

Edelleenkään silloon ei ollut pimiää ja aika helvetin sokia pitää olla jos ei meitä näe. Mutta ei kai siinä kerkiä näkemään jos lähdetään pihasta talla pohjassa lähes ojanpenkkaa hipoen.

Mä en koe tarpeelliseksi pitää valoja silloon kun näkyvyyttä on eli EI ole pimiää. Haenko vielä ratakiskon?
 
Harrikkakuski
Niin se aika menee. Nyt kun muistelen niin omassa mopossani ei ollut vilkkuja. Kyllähän siinä käsipelillä joutui oppimaan vilkkujen tärkeyden, eli näyttämään AJOISSA mihin on menossa.

Kylläpäs se dementia meinaa iskeä.
 
Niin se aika menee. Nyt kun muistelen niin omassa mopossani ei ollut vilkkuja. Kyllähän siinä käsipelillä joutui oppimaan vilkkujen tärkeyden, eli näyttämään AJOISSA mihin on menossa.

Kylläpäs se dementia meinaa iskeä.

Juu ja se on hankalaa etenkin oikealle käännyttäessä kädellä huitoa. =) Onneks tietty ryhmittyminen autto siinä asiassa kans,mutta oli se silti vähän semmosta ja tämmöstä.Kyllä mä sillon kateellisena katsoin ku kavereitten skoottereissa oli vilkut ja meikäläisen pikkupärrässä ei ollu.
 
[QUOTE="vieras";21983138]Se oli niin myöhää syksyä että sadesäällä oli hämärää päivälläkin.

Ja lakikin taitaa olla tuosta tarpeellisuudesta eri mieltä.[/QUOTE]

:stick: Eli mitä vitun väliä teineillä jotka ajalee skoottereilla ja mopoilla kuinka sattuu, kunhan keskitytään pääasiaan eli soittamaan suutaan Scarletille. :kiss:
 
Ja lainasin sit väärää tekstiä...tää uus palsta :snotty:


Kortin hinta on mun käsittääkseni nousemassa. Ainakin meillä poika puhu just sitä että loppuvuodesta syntynyt kaverinsa joutuu maksamaan enemmän kortistaan kuin hän.
Mutta ei se hinta mitään auta...pappa betalar kuitenkin vielä tossa iässä aika monelle. Vanhempien kukkaroa se verottaa.

Eniten tossa ongelmia aiheutta se,että noin nuoret ei ymmärrä vielä kaikkea tuolla liikentessä liikkuessaan. Ne ei tajua että auto ei pysähvy yhtä nopeesti kuin mopo, ei ainakaan isompi auto. Ja sitä ne ei kanssa ymmärrä että jos ajetaan auton perseessä kiinni ja se auto jarruttaa nopeesti, niin siihen ei ehdi reagoida vaikka miten ois mopossa mopeet jarrut. Mä ainakin ite pelkään aina niitä perseessä roikkujia, kun ne ei oikeesti tajua missä vaarassa ovat.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
:stick: Eli mitä vitun väliä teineillä jotka ajalee skoottereilla ja mopoilla kuinka sattuu, kunhan keskitytään pääasiaan eli soittamaan suutaan Scarletille. :kiss:
Missään en oo sanonu että ei väliä jotka ajalee skoottereilla ja mopoilla kuinka sattuu.

Ja kertoohan se susta, että pidät suunsoittona jos kysyy onko jo valot pyörässä.

Kuule, aja miten lystäät mutta likkas jätä kyydistäs pois jos edelleenkään et aio valoja laittaa kun SUSTA niitä ei tarvi.
 
[QUOTE="vieras";21983245]Missään en oo sanonu että ei väliä jotka ajalee skoottereilla ja mopoilla kuinka sattuu.

Ja kertoohan se susta, että pidät suunsoittona jos kysyy onko jo valot pyörässä.

Kuule, aja miten lystäät mutta likkas jätä kyydistäs pois jos edelleenkään et aio valoja laittaa kun SUSTA niitä ei tarvi.[/QUOTE]

Ja missä mä kirjootin, että mä olin jäädä nyt alle? Kunhan toin esille miten teinit toimi ja se taisi olla virhe.
 
Taitaa joillakin olla tämä tikku :stick: siellä mihin aurinko ei paista kun mua vain syyllistetään. Ei sitten vissiin mennyt jakeluun tämän alootuksen pointti, mutta ei ollut mitään uuttaa tällä palstalla.
 

Yhteistyössä