Pepsi maxin makeutusaineet raskaana olevalle

• Viestiketjun aloittaja rd-odottaja
  • Ensimmäinen viesti
rd-odottaja
Paljonko siinä niitä on? Husin sivuilta löysin tiedon, että esim. aspartaamin max. suositus raskaana olevalle on 40mg/kg/vrk. Mutta mistään ei löydy tietoa, paljonko aspartaamia noissa light-juomissa on. Olen googlannut, Hartwallin ja Pepsinkin sivut kävin katsomassa. Tietääkö joku ns. turvalliset määrät/vrk?

Makeutusaineiden kannalta saa tosin juoda 2 l mutta 1 litrassa on maksimi määrää vastaava määrä kofeiinia (eli sama ku 3 kahvikupillista ). Eli jos juot cokista, älä juo kahvia.

marmatus2
Olin itsekin samalla dg:lla raskausaikana.Join pelkästään vettä eli en käyttänyt ollenkaan noita limsoja.Alkoholitonta olutta join välillä esim. saunan jälkeen tai terassilla ollessa..Omasta mielestäni vesi vie janon parhaiten :)

ap
Ok, eli odottajan painolla ei ilmeisesti sitten olekaan niin suurta väliä. Mäkin vasta tällä viikolla olen alkanut sitä juoda, kun tuo rd jokin aika sitten todettiin. On tainnut tuo litra päivässä mennä, ehkä mä vähän yritän sitä rajoittaa kuitenkin. Kiitti teille.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Makeutusaineiden kannalta saa tosin juoda 2 l mutta 1 litrassa on maksimi määrää vastaava määrä kofeiinia (eli sama ku 3 kahvikupillista ). Eli jos juot cokista, älä juo kahvia.
Juu, mä en ole koskaan juonut kahvia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus2:
Olin itsekin samalla dg:lla raskausaikana.Join pelkästään vettä eli en käyttänyt ollenkaan noita limsoja.Alkoholitonta olutta join välillä esim. saunan jälkeen tai terassilla ollessa..Omasta mielestäni vesi vie janon parhaiten :)
Joop, mutta mä olen sellainen herkkuperse, että makeanhimoa vesi ei multa vie :/

karppaaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, eli odottajan painolla ei ilmeisesti sitten olekaan niin suurta väliä. Mäkin vasta tällä viikolla olen alkanut sitä juoda, kun tuo rd jokin aika sitten todettiin. On tainnut tuo litra päivässä mennä, ehkä mä vähän yritän sitä rajoittaa kuitenkin. Kiitti teille.
Jos sul on raskausdiabetes kannattaa kokeilla karppausta, niin mä pääsin eroon raskausdiabeteksesta...Lue vaikka Antti Heikkilän kirja Diabeteksen hoito ruokavaliolla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valmistajallekin (hartwall?) voi laittaa meiliä ja kysyä.
Varmaan soittamalla tai meilillä saa helposti vastauksen, totta. Ihme kyllä, että sitä tietoa ei ole nettisivuilla, koska se varmaan monia mietityttää.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Jos sul on raskausdiabetes kannattaa kokeilla karppausta, niin mä pääsin eroon raskausdiabeteksesta...Lue vaikka Antti Heikkilän kirja Diabeteksen hoito ruokavaliolla.
Joku toinenkin mulle sitä suositteli... Olen mä alkanut vähän kiinnittää asiaan huomiota, ehkä mä lähinnä ns. hyväkarppaamisesta voisin olla kiinnostunut. Täytyy vielä vähän sulatella koko asiaa :)

pallomaha
Makeutusaineita ei suositella ollenkaan raskauden aikana, lukee ainakin tuossa neuvolan lehtisessä. Mut itse olen siitä huolimatta juonut light-limua n .0,5-1L päivässsä. Olen tehnyt joka raskaudessa niin. En tarkkaan tiesä miten se edes vaikuttaa?

karppaaja
Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Joku toinenkin mulle sitä suositteli... Olen mä alkanut vähän kiinnittää asiaan huomiota, ehkä mä lähinnä ns. hyväkarppaamisesta voisin olla kiinnostunut. Täytyy vielä vähän sulatella koko asiaa :)
No kyllä niitä hiilareita pitää reilusti vähentää jos haluut raskausdiabeteksestä eroon. Mä söin n. 50 g/päivä :) Mut todellakin kannattaa lukea joku kirja ennen ku alottaa!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja pallomaha:
Makeutusaineita ei suositella ollenkaan raskauden aikana, lukee ainakin tuossa neuvolan lehtisessä. Mut itse olen siitä huolimatta juonut light-limua n .0,5-1L päivässsä. Olen tehnyt joka raskaudessa niin. En tarkkaan tiesä miten se edes vaikuttaa?
Raskausdiabetes-kirjasessa taas listataan light-limsat yhtenä juomavaihtoehtona. Jännä juttu.

joku
Onhan se varmasti parempi kuin juoda tai polttaa tupakkaa.

pallomaha
Aika outoa et noin erilaiset ohjeet on. Eli hyvin voi jatkaa niiden juomista ja onhann se minusta parempi kuin vetää niitä makeita sokerilitkuja. Huh, jos saman verran vetäis sokeri colaa niin mikähän läskipallomaha sit olisikaan :) Mulle tosiaan ei mene vesi alas ollenkaan joten juomaksi on tuo ollut paras.

vieras
Eikös se ole niin, että tiettyjä makeutusaineita suositellaan välttämään, kun taas esim. aspartaami on sallittu. Siinäkin toki on ne rajoitukset. Itse en ymmärrä, miksi kenenkään pitäisi juoda joka päivä limsaa.

Kannattaa huomioida, että makeutusaineita on myös ihan "tavallisissa" ruuissa ja lääkkeissä ym. myös. Esim. monissa rasvattomissa jugurteissa on-. Mulle neuvolalääkäri määräsi kalkkitablettteja, joissa olis aspartaamia. Ois ollut sellaisiakin, joissa sitä ei ois ollut, mutta lääkärin mielestä juuri nää tietyt oli parhaita ja käski vain tarkkailla muualta tulevaa makeutusainemäärää.

myös sokeriton
Ite oon aikuinen ja mulle makeutusaineet, natriumglutamaatti jne vaikuttaa niin että tulee vähän levoton olo. Mulla on tosin "vuotava suoli"-oireyhtymä vielä nyt, eli käytännössä kaikki mitä syön menee aika helposti verenkiertoon. En tiedä miten noi menee "terveellä". Monet mitä tiedän, on saanu jotain päänsärkyy niistä, kuulostaaks tutulta?

Miten kuivatut hedelmät? Saako diabeetikko syödä niitä? itelläni kun oikeen tekee mieli makeeta, niin napostelen kuivattuja omppuja, mangoja, rusinoita.. Niitä saa luomunakin ainakin Helsingissä Punnitse ja säästä- liikkeestä (ilman sokeria, ilman rikkidioksidia). Sörnäisten metron vieressä olevassa kaupassa suht laaja valikoima. Mangot niillä on kyl huonoja, sellasia kuivia koppuroita jotka ei oo ees makeita, mut hämeenkadun etnisestä Vii Voanista saa parhaat, sellaset mehevät Philippine brand sweet-merkkiset.

Ja sit esim valkosipuli ja sipuli on luomuöliiviöljyssä paistettuina oikeesti aika makeita ja maistuvia : ). Luomua siks, että se ei maistu kitkerältä. Sama sipulien kanssa, luomut on silleen "moniulotteisemman" makuisia, eikä ees maksa kovin paljon.
niitä kun paistaa joidenkin vihannesten kanssa - esim paprika? niin tulee sellanen makuelämys, että.. ihan pienen ripauksen kun suolaa laittaa, niin makea maistuu vielä makeemmalta..

hei
Alkuperäinen kirjoittaja myös sokeriton:
Ite oon aikuinen ja mulle makeutusaineet, natriumglutamaatti jne vaikuttaa niin että tulee vähän levoton olo. Mulla on tosin "vuotava suoli"-oireyhtymä vielä nyt, eli käytännössä kaikki mitä syön menee aika helposti verenkiertoon. En tiedä miten noi menee "terveellä". Monet mitä tiedän, on saanu jotain päänsärkyy niistä, kuulostaaks tutulta?

Miten kuivatut hedelmät? Saako diabeetikko syödä niitä? itelläni kun oikeen tekee mieli makeeta, niin napostelen kuivattuja omppuja, mangoja, rusinoita.. Niitä saa luomunakin ainakin Helsingissä Punnitse ja säästä- liikkeestä (ilman sokeria, ilman rikkidioksidia). Sörnäisten metron vieressä olevassa kaupassa suht laaja valikoima. Mangot niillä on kyl huonoja, sellasia kuivia koppuroita jotka ei oo ees makeita, mut hämeenkadun etnisestä Vii Voanista saa parhaat, sellaset mehevät Philippine brand sweet-merkkiset.

Ja sit esim valkosipuli ja sipuli on luomuöliiviöljyssä paistettuina oikeesti aika makeita ja maistuvia : ). Luomua siks, että se ei maistu kitkerältä. Sama sipulien kanssa, luomut on silleen "moniulotteisemman" makuisia, eikä ees maksa kovin paljon.
niitä kun paistaa joidenkin vihannesten kanssa - esim paprika? niin tulee sellanen makuelämys, että.. ihan pienen ripauksen kun suolaa laittaa, niin makea maistuu vielä makeemmalta..
Kuivatuissa hedelmissä on melkee yhtä paljo sokeria kuin karkeissa (siis ihan luonnostaan), eli ei todellakaan sovi diabeetikolle! Tai ei oikeestaan kenellekään. Syö mielummin hedelmiä, niissä on myös vettä niin ei tuu niin helposti iso sokerimäärää.

fakta
Raskausdiabetes-kirjasessa taas listataan light-limsat yhtenä juomavaihtoehtona. Jännä juttu.
ja höpö höpö! Suurinta osaa makeutusaineista voi ihan huoletta käyttää raskauden aikana. Syklamaattia esimerkiksi ei. Pepsi maxia huoletta 1.5 litran pullo päivässä.

Yhteistyössä