Kotidoppleri altistaa prenataalikuolleisuudelle???

  • Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti
apua!
Kuulin tutkimuksesta jossa oli dopplerin käytön haitoista sikiölle. Onko muut kuulleet tällaisesta?
Meinasin hankkia tuon laitteen, mutta enpä taidakaan. Yksi tuttava kertoi ettei anna ollenkaan kuunnella edes neuvolan dopplerilla.
Onko muilla tietoa tällaisesta?
 
vieras
no sitähän ei varmaks voi tietää, mut kyllähän tuolla uä-piireissä on jo kauan puhuttu, että lyk se ultraääni jotain sikiölle tekee, koska aina ne alkaa hirveenä liikkumaan uä:n aikana, samoin dopplerilla kuuntelun aikana...
 
--O--
Höpö.höpö. Lääkärikin sanoi mulle jossain yhteydessä, että ne on aivan turvallisia. Saavat jossain tapauksissa sikiötä liikkumaan kovemmin, mutta luonnon laki on että vahvimmat seviää. Niin ikävää kuin se onkin. Jos lapsi on tarkoitettu syliin asti, kyllä se sieltä syliin asti tulee oli doppleri tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sitähän ei varmaks voi tietää, mut kyllähän tuolla uä-piireissä on jo kauan puhuttu, että lyk se ultraääni jotain sikiölle tekee, koska aina ne alkaa hirveenä liikkumaan uä:n aikana, samoin dopplerilla kuuntelun aikana...
Jep, samaa oon kuullut radiologeilta.
 
apua!
Kaveri puhu jotain et se doppleri aiheuttais jotain kudosten lämpenemistä tai vastaavaa. Eiks se oo aika vaarallista jos ihan alkuvaiheissa sikiön kudokset alkaa lämpenemään tollasesta.
 
kaikkeen ihmiset rahansa laittaa
No tuskin nyt älytöntä haittaa on, mutta en kyllä periaatteestakaan ostaisi moista laitetta. Miksi ostaa? Kyllä potkut tuntee. Tulee vain hullummaksi, jos ei heti kuulekkaan sydämen sykettä, ku ei ole mikään neuvolan täti!!
 
pah
Mietipä kuinka monella on doppler ollut käytössä ja vauva on tullut täysiaikaisena maailmaan. Tuolla periaatteella sä et voi mennä ikinä ultraan etkä muuten syödä juuri mitään raskausaikana, koska erinäiset ruoka-aineet ei ole hyväksi sikiölle riippuen mikä nyt uusin tutkimus on.
 
vieras
Ultraääni (doppler mukaanlukien) aiheuttaa aina kudosten lämpenemistä. Missä määrin se on haitallista sikiölle, lienee yhä arvoitus - turhaan ei silti kannata sikiötä rasittaa liiallisella doppleroinnilla tai kuvantamisilla ultraäänellä.
 
apua!
Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Mietipä kuinka monella on doppler ollut käytössä ja vauva on tullut täysiaikaisena maailmaan. Tuolla periaatteella sä et voi mennä ikinä ultraan etkä muuten syödä juuri mitään raskausaikana, koska erinäiset ruoka-aineet ei ole hyväksi sikiölle riippuen mikä nyt uusin tutkimus on.
Mä kyllä vältänkin kaikkia suositusten mukaisia ruoka-aineita. Kyllä mä haluisin turvata sen tulevan lapsen elämää niin pitkälle kun vaan voin. Ei mun tarvii syödä homejuustoja ja haukea yms. jos sillä vältän lapselle aiheutuvat mahdolliset haitat. Nyt vaan mietin että mitenhän luotettava se tutkimus on ja mistähän siitä löytäis tietoa ja mitenkä paljon sikiö kestää sitä altistusta. Jos kudokseen kohdistuu joku lämpeneminen niin tuskin se on mitään +37 astetta vaan varmasti enemmän.

 
apua!
Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Mietipä kuinka monella on doppler ollut käytössä ja vauva on tullut täysiaikaisena maailmaan. Tuolla periaatteella sä et voi mennä ikinä ultraan etkä muuten syödä juuri mitään raskausaikana, koska erinäiset ruoka-aineet ei ole hyväksi sikiölle riippuen mikä nyt uusin tutkimus on.
Tälleen jos ajattelee niin vois sit ajatella et mietipä miten moni polttaa odotusaikana ja vauva tulee täysiaikaisena maailmaan, silti on todistettu että siitä polttamisesta on haittaa sille kehittyvälle lapselle. Ja sama juttu ne jotka ryyppää tai vetää lääkkeitä tai huumeita odotusaikana, voi nekin saada terveen lapsen mutta aina ei niin käy.
Ja mä halusin lähinnä kuulla että onko tästä tutkimuksesta jollain tietoa. Mä ainakin haluan suojella tulevaa lasta, tekeepä muut sitten mitä haluavat.
 
apua!
Alkuperäinen kirjoittaja kanelinkukka:
hei apua... mä olen joka ilta kuunnellu vauvan sydänäänet ja käynyt ainakin 7 kertaa ultrassa!!! mistä ap kuulit tuollaista??? :eek: :eek:
mun kaveri kerto. Se oli lukenut siitä tutkimuksesta jostain mutta ei enää muistanut mistä. Ei löydetty sen koneelta sitä sivua kun mies oli tyhjentänyt muistit välissä.
 
kaikkiväärin
Minä siivoan kissanhiekkalaatikot, maustan possunpaistit ilman kumihanskoja, möyrin kukkapenkeissä ilman suojakäsineitä, syön samoja ruokia kuin ennen raskauttakin, kuuntelen masuasukkia kotidobblerilla, nostelen raskaita kauppakasseja ja 14-kiloista poikaani, käyn rankassa jumpassa ja silti olen yhden terveen lapsen synnyttänyt (taapero 1v 2kk eikä ole koskaan sairastanut mitään) ja toinen lapsi on nyt tuloillaan. Kyllä raskauden pitäisi normaali elämänmeno kestää, jollei kestä, niin silloin se sikiö on alunperinkin ollut liian heikko tähän maailmaan. Järki käteen hyvät ihmiset.
 
apua!
^^ No tolla kaverilla meni edellinen kesken ja syynä listeria. Että ei se aina mee niin että heikot pois. Joskus se ois vältettävissä äidin varovaisuudella. Jos sä kaikkiväärin siivoilet kissanhiekkoja niinkuin ennenkin niin sulla varmaan se listeria on ollut jo aiemmin joten ei ehkä tulekaan siitä mitään. Mut kaveri sai listerian ystävänsä kissalta ilmeisesti jota hoiti pari päivää. Eikä ollut ennen ollut pahemmin kissojen kanssa. Mullakin on kissa mutta mä siivoan kakat kumihanskat kädessä ja varovaisuuttaa noudattaen. Ja luulen että olen jo lapsena saanut listerian eikä siitä enää tule ongelmaa. Mulla on ollut kissa pienestä asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja apua!:
^^ No tolla kaverilla meni edellinen kesken ja syynä listeria. Että ei se aina mee niin että heikot pois. Joskus se ois vältettävissä äidin varovaisuudella. Jos sä kaikkiväärin siivoilet kissanhiekkoja niinkuin ennenkin niin sulla varmaan se listeria on ollut jo aiemmin joten ei ehkä tulekaan siitä mitään. Mut kaveri sai listerian ystävänsä kissalta ilmeisesti jota hoiti pari päivää. Eikä ollut ennen ollut pahemmin kissojen kanssa. Mullakin on kissa mutta mä siivoan kakat kumihanskat kädessä ja varovaisuuttaa noudattaen. Ja luulen että olen jo lapsena saanut listerian eikä siitä enää tule ongelmaa. Mulla on ollut kissa pienestä asti.
Ettet kumminkin tarkoita toksoplasmoosia :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkiväärin:
Kyllä raskauden pitäisi normaali elämänmeno kestää, jollei kestä, niin silloin se sikiö on alunperinkin ollut liian heikko tähän maailmaan. Järki käteen hyvät ihmiset.
Normaali elämänmeno....sekö on sitä, että lasta urkitaan jatkuvasti ultraäänellä?
 

Yhteistyössä