miten te tän käsitätte? :)

• Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti
hammaspeikko
mulla TODELLA PAHA hammaslääkäripelko.
asun kaukana kaikesta sivistyksestä, lähin yksityinen kaaaaauuuukana ja täällä vaan kunnallinen josta olen fobiani saanut.
otin yhteyttä lähimpään sairaalaan (sinne meiltä n.40km) "hammaspuolelle" sähköpostitse, johon kirjoitin, että mulla on tosi paha pelko ja tarvisin nukutushoitoa, kerroin missä asun, mistä olen fobiani saanut, missä kunnossa mun arvion mukaan mun hampaat on ja miten pääsisin sairaalaan nukutushammashoitoon.

sairaalaan ylilääkäri vastasi mulle tänään, kirjoitti että(liitän tähän vaan olennaisen, en koko viestiä..):
".....Kuvauksesi osoittaa, että näytät potevan tautitilaa. nimeltä Dentistofobia eli hammaslääkäripelko. Virallisessa tautiluokituksessa siitä käytetään koodia S40.2. Pyydä paikallisesta terveyskeskuksesta hammaslääkärin tai lääkärin lähete tänne sairaalan suu- ja leukasairauksien poliklinikalle, niin lähetteen tultua alamme järjestää hoitoasi. terv.suu- ja leukakirurgi, vastaava yhl "mattimeikäläinen""

tarkoittaako toi teidän mielestä, et mä saisin sen lähetteen ihan puhelimitse??!! ettei mun tarvis mennä sinne hammaslääkäriin msitä oon traumani saanu, jos kerta lääkärikin riittää???

soitan kyllä heti huomena, mutta halusin varmistaa miten te tän ymmärsitte..

hammaspeikko
itseäni jäi hämäämään tuo
"Pyydä paikallisesta terveyskeskuksesta hammaslääkärin TAI LÄÄKÄRIN lähete..."
mitä se pelkkä lääkäri auttaa jos ei edes katso mun hampaita..? mulle kyllä käy, sillä en ilman rauhottavia meidän kunnalliseen hammaslääkäriin kyl mee edes suutani avaamaan!

w
Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
mitä se pelkkä lääkäri auttaa jos ei edes katso mun hampaita..?
Lääkäri toteaa, että sulla on fobia ja panee lähetteen sairaalaan. Ei siis tutki suutasi millään tavalla, se tehdään siellä sairaalassa sitten.

T: Toinen nukutusta vaativa potilas...

tarvii mennä vastaanotolle mut ei tarvii tehä siel sun suuhun mitään.mulla oli vastaava homma ja istuin tuolilla ja puhuin hammaslääkärin kanssa. mulla oli siis 4 hankalasti sijaitsevan viisaudenhampaan poistó kerralla ja sain sen anestesiassa pelon takia. hammaslääkäri laittaa sen lähetteen sit eteenpäin..

hammaspeikko
Alkuperäinen kirjoittaja w:
mitä se pelkkä lääkäri auttaa jos ei edes katso mun hampaita..?
Lääkäri toteaa, että sulla on fobia ja panee lähetteen sairaalaan. Ei siis tutki suutasi millään tavalla, se tehdään siellä sairaalassa sitten.

T: Toinen nukutusta vaativa potilas...
mistä se sen toteaa? kyselyikä :D

hammaspeikko
Tuo nukutushan on kallista puuhaa, joten ihan jokaista "jänskäävää" potilasta ei nukuteta, pelkästään ne jotka ovat oikeasti foobisia.
no mä en "jänskää" vaan meen shokkiin, oksennan ja pyörtyilen.

Mee pelkopolille!! Siskon mies kärsi vuosia hammaslääkäripelosta ja joutui aina nukutetuksi kun ei muuten pystynyt menemään. Reilu vuosi sitten löysi pelkopolin ja nyt on pystynyt jopa pelkällä puudutuksella olemaan hammaslääkärissä =)

w
Tuo nukutushan on kallista puuhaa, joten ihan jokaista "jänskäävää" potilasta ei nukuteta, pelkästään ne jotka ovat oikeasti foobisia.
no mä en "jänskää" vaan meen shokkiin, oksennan ja pyörtyilen.
Sama mulla, tarkoitin vain että lääkäri haastattelee juuri siksi, että nukutuksen saa vain nämä meidänlaiset tapaukset, ei nuo "jänskääjät".

mulle maksoi vantaalla omavastuu 170e,4viisaudenhammasta joista 2 vetämällä ja 2 leikkaamalla ja 1 poraus. koko reissuun meni 3 tuntia kunnes pääsin kotiin

Alkuperäinen kirjoittaja www:
ja printtaa toi kirje mukaan vastaanotolle ja anna sille lääkärille..
Tätä meinasinkin ehdottaa.
Luulisi sillä lähetteen heltiävän kun on noinkin "korkealta" taholta tehty diagnoosi tilastasi pelkän sähköpostin perusteella.

Rohkeasti siis vaan TK:hon lääkärille lähetettä hakemaan.

w
Alkuperäinen kirjoittaja www:
mulle maksoi vantaalla omavastuu 170e
Nukutus on veronmaksajille kallista, sitä tarkoitin. Yksityisellähän nukutuksen saa suoraan, jos sen itse maksaa. Kunnallisella pitää perustella.

Siellä pelkopolilla piti itse suoriutua samoista tehtävistä mitä siullekin tehtäis...siskon mies joutui puuduttamaan, poraamaan, paikkaamaan ym. semmoista tekohammasrivistöä :D ja kehui kauheesti, et jos ois jo aiemmin tienny pelkopolista, ni ois menny heti.

Hammaskeiju
Anestesia on viimeinen vaihtoehto. Sen aikana hoidetaan kaikki hampaat. Mutta mikäli hampaistossa on juurihoitoa vaativia hampaita, niin niitä ei aleta anestesiassa hoitamaan. Silloin tehdään hampaan poisto. Mieti oletko valmis mahdollisesti luopumaan hampaasta/hampaista jotka voitaisiin muussa tapauksessa hoitaa kuntoon? Suosittelen, että pyydät esilääkitystä, se on kuitenkin anestesiaa parempi vaihtoehto.

hammaspeikko
Alkuperäinen kirjoittaja Hammaskeiju:
Anestesia on viimeinen vaihtoehto. Sen aikana hoidetaan kaikki hampaat. Mutta mikäli hampaistossa on juurihoitoa vaativia hampaita, niin niitä ei aleta anestesiassa hoitamaan. Silloin tehdään hampaan poisto. Mieti oletko valmis mahdollisesti luopumaan hampaasta/hampaista jotka voitaisiin muussa tapauksessa hoitaa kuntoon? Suosittelen, että pyydät esilääkitystä, se on kuitenkin anestesiaa parempi vaihtoehto.
kyllä mä oon ymmärtäny et juurihoitojakin tehdään nukutuksessa....

Hammaskeiju
Ei tehdä ainakaan meidän kunnassa ja olen töissä hammashuollossa. Juurihoito vaatii monta käyntiä, eli monta anestesiaa... Ei järjesty. Mutta yksityisestä puolesta en sit tiedä. Ainakin on suuret riskit kun monta kertaa nukutetaan.

Yhteistyössä