Pikkukakkonen ei tärppää :(

• Viestiketjun aloittaja kärsimätön
  • Ensimmäinen viesti
kärsimätön
Onko jollakin käynyt niin, että esikoinen sai alkunsa likimain heti, kun aloitte yrittää ja pikkukakkonen/myöhemmät lapset eivät sitten tärpänneetkään kovin helpolla?

Kävittekö esim. tutkituttamassa paikkoja gynellä? Oliko myöhempiä lapsia yrittäessä jokin "vialla" vai oliko kaikki ihan kunnossa, mutta jostain syystä tärppi ei käynytkään niin nopeaan?

Entä kuinka kauan yrititte toista/kolmatta jne. lasta ennen kuin tärppäsi tai ennen kuin menitte lääkäriin? Ja tämä koskee siis nyt niitä joilla eka lapsi sai alkunsa helpolla...

Meillä siis tilanteena se, että esikoinen sai alkunsa heti kun aloimme yrittää. Tokaa ei kuulu... Puol vuotta yritystä "vasta " takana... Mutta kyllä vetää mielen matalaksi, kun tärppiä ei kuulu ja joka kierrossa ollaan kuitenkin peittoja heiluteltu tasaseen tahtiin... Mistä hitosta voi johtua se, ettei kakkonen tarraa kiinni/hedelmöity?

sektiomamma
Esikoinen ja kakkonen tärppäsi heti. Kolmatta yritettiin 8kk ja neljättä 1v3kk. Puoli vuotta on vielä vähän aikaa. Tärkeintä on ettei tee asiasta pakkopullaa. Älä stressaa! Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty.. onnea yritykseen! :)

..
Siskollani kesti 7 vuotta, ennenkuin toinen tärppäsi. Itsellä esikoisen yritys kesti vuoden verran, ja toisesta ei ole vielä kokemusta. Monesti kun lakkaa yrittämästä, niin onnistuu! :) Tsemppiä!

Esikoinen sai alkunsa ekasta kierrosta, mutta toista ollaan yritetty tuloksetta puolisen vuotta. Hakeuduin gynekologille kipujen takia samoihin aikoihin kun jätimme ehkäisyn pois ja todettiin pco. Epäilys olikin jo aika vahva. Olen ollut tyytyväinen, että tilanne selvisi heti alkuun. Nyt olen voinut asennoitua tilanteen mukaan ja pyrkiä parantamaan tilannetta. On silti raskasta huomata, että ovulaatiollisissa kierroissa hedelmöityn, mutta raskaus ei jatku vaan vuotaa pois. Lohdullista on se, että lääkkeiden avulla on hyvät mahdollisuudet onnistua. Niitä harkitaan sitten, jos tärppiä ei kuulu vuoden yrityksen tullessa täyteen.

Mielestäni sinun kannattaisi käydä selvittämässä tilanne jo nyt. Yksityiselle gynekologille pääsee helposti ja tutkimuksen hinnasta korvataan ihan mukavan kokoinen prosentti. Ultraamisesta kannattaa maksaa, koska se on todella informatiivinen tutkimus. Toivottavasti teillä on ollut vain huono tuuri ja kaikki on hyvin. Kärsivällisyyttä ja plussausonnea!

vieras
Ensimmäinen keskenmenoon päättynyt raskaus alkoi heti. Seuraavaan meni pari vuotta, juuri suunnitelin ottaa yhteyttä gyneen mahdollisia tutkimuksia varten eli luovutin, ettei onnistu ilman. Seuraavaa tehtiin kolmisen vuotta, olin juuri laittamassa kaikki sängyt ja vaunut ja muut myyntiin, onneksi en ehtinyt myydä, kun tuli plussa. Kolmosen kohdalla sitten olin varma, ettei tule, mutta sai alkunsa heti kun sai mahdollisuuden, loppukierrosta vielä :eek:

ap
Niin ja kiitos tsempityksistä :) Pakkopullaa ei asiasta tosiaan kannata tehdä. Mutta miten ihmeessä sitä osaa ottaa rennosti, kun kierron puoliväli lähestyy? Väkisinkin ajatukset on hedelmöittymisessä... Tarttis saada joku projekti nyt tähän, että ajatukset oikeesti olis jossain muualla :) Mietin jopa sitä, etten enää kyttää ovista. Pannaan, kun siltä tuntuu ja ei panna, jos siltä ei tunnu :D

sektiomamma
En kyllä usko että sektiolla on asian kans mitään tekemistä. Mulla on kaikki syntyneet sektiolla ja tämä neljäs jota parhaillaan odottelen, syntyy myös leikkauksella. En oo koskaan kuullu että sektiossa vois tapahtua jotain, joka aiheuttaa lapsettomuutta. Mutta tosiaan, puoli vuotta on oikeesti vielä lyhyt aika. :)

logis
eka tärppäsi puolisen vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen. Testejä tein pitkin kevättä kun kuukautisia ei ollut neljään kuukauteen, sitten oli yhtäkkiä plussa :)

tämä kakkonen on saanut alkunsa myös suunnilleen puoli vuotta ehkäisyn lopettamisesta. Tarkoitus ei tosin ollut raskautua mutta niin kävi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tulin raskaaksi heti, kun lopetin pillerit. Raskaus meni kesken ja uusi alkoi vasta 3 vuoden kuluttua IVF:llä. Minulla on endometrioosi.
Tota olen kans miettinyt... Tulin kans esikoisen kohdalla heti raskaaksi, kun olin pilsut lopettanut. Tässä välissä (reipas 2v.) en ole pillereitä syönyt vaan ehkäisynä on ollut kondomi. Olen siis miettinyt, että josko minullakin on endoa... Pillerit vaan ehkä piti sen kurissa??! Ja siksi siis raskauduin ekalla kerralla heti. Suvussamme on nimittäin endoa ja sen vuoksi sitä pelkäänkin... Kivut on kyllä menkkojen aikaan aika kovat ja muitakin oireita löytyy. Voiko endon todeta gynellä ultrassa?

Clomiäiti
Hei!

Olen sitä mieltä, että vaikka ensimmäinen on saanut alkunsa helposti niin jo puoli vuotta toisen yritystä on hyvä syy käydä tarkistuttamassa itsensä gynellä. Itse toimisin näin. Meillä sellainen tarina, että ekaa yritetty vas a4kk kun jo menin gynelle ja todettiin PCO johon tosiaan saa lääkkeet vaikka heti, ei tartte puolta vuotta yrittää. Sitten tärppäsikin 3. Clomifenkierrosta ja toista yritettäessä aloitettiin heti Clomit uudestaan ja nyt tärppäsi 1. kierrosta. Voin siis tunnustaa olevani kärsimätön ja mielestäni on hyvä tutkia asiaa mahdollisimman pian ettei lasten ikäero veny kovin pitkäksi.

Eka sai alkunsa kertalaakista ja toisen kohdalla olin repiä pelihousuni, kun vauvaa ei vaan kuulunut. Vihdoinkin, 7 kuukauden odotuksen jälkeen yritys palkittiin ja saimme plussan.

Kolmas saikin sitten taas kertalaakista alkunsa, kun ei vauvaa edes yritetty :D (mutta ehkäisy siis fiksuna jätettiin sillä kertaa pois)

vieras
Endometrioosia ei pysty diagnosoimaan ultran perusteella vaikka epäily voi siinäkin herätä. Ultrassa voi näyttää täysin normaalilta ja silti olla paha endo. Endometrioosissa kivut alkavat yleensä jo reilusti ennen kuukautisvuodon alkamista, itselläni n 5 päivää aiemmin ja ovat todella kovia ilman kuukautisvuotoakin. Endon ainoa varma diagnosointikeino on tähystysleikkaus.

vieras
Meillä esikoinen sai alkunsa heti kun ehkäisy jätettiin pois, kakkosta "tahkottiinkin" 6kk ennen kuin tärppäsi. Luulen, että esikoisen imetys (yritys aloitettiin kun vielä jonkin aikaa imetin) ja muutenkin hormonit olivat tässä syynä. Kun raskautuminen ei meinannut onnistua, otin käyttöön ovistikut, perinteiset greippimehut ja ruokavalion, jossa kaikki epäterveellinen kuten sokeri, valkoiset jauhot jne. oli karsittu pois. Vihdoin tärppäsi ja kuopus syntyi tasan 2 vuoden ikäerolla esikoiseen.

tuulis
meillä eka tärppäs tokasta kierrosta,toiseen sitten meni 8kk.. Ja olin jo varma etten tuu enää raskaaks ja ns.luovutin. No vuos sitten maaliskuussa harrastettiin KERRAN seksiä koko kuukauven aikana ja raskaaksi tulin.:)

Yhteistyössä