Tyly tuomio pojan hampaille..

Oli melko surkeessa kunnossa meidän 4vuotiaan hampaat,vaikka kuinka on kovasti pesty ja huolehdittu, peräti 16hammasta joudutaan irti repimää, poika nukutetaan kun hampaat otetaan,samalla neljä romua remontoidaan..

vieras
Meidän keskimmäisellä jouduttiin 3-vuotiaana kans ottamaan 8 hammasta pois. Iso- ja pikkusiskollaan ei ole vielä kouluikäänkään mennessä ollut reiän reikää, mutta keskimmäisellä mureni tuolloin hampaat suuhun. Terveyskeskuksen suuhygienisti syyllisti tietenkin minua, mutta kun näytin keskimmäisen hampaita eräälle harrastuspiireistä tutulle hammaslääketieteen professorille (Tenovuo) epäili hän, että hampaiden muodostuminen sikiövaiheessa on mennyt jotenkin pieleen. Joten älä masennu, jos oikeasti olet huolehtinut lapsesi hampaista! Meidänkin nappulalle on kasvanut nätit ja kestävät rautahampaat.

dfgdfg
Oih! Voi ressukkaa :( Kuis silleen? Mistäs moinen huonohampaisuus johtuu? Joku perinnöllinen vika?

Vai onko vaan ollut loppujen lopuksi huonot ruokatavat, jatkuvaa napostelua. mehupulloa tms.

Aivan on oikein hyvin pesty,eikä pahemmin makiaa syö, hammaslääkäri meinas että perinnölistä kun mulla on läpimädät hampaat ollu aina ja mun suvulla muutenkin..ja kyllä,16 hammasta lähtee..

dfgdfg
Mun kummitytöllä oli mehupullo, ja siltä vedettiin nyt 3v. edestä ylhäältä 4 hamasta veks ku ne oli niin pilalla...

Siis ei se sokeri pelkästään ole huono, kaikki muut paitsi vesi on huonoa.. hampaat kestää 5 happohyökkäystä päivässä. eli jos lapsi norm. ruokien lisäks syö jatkuvasti hedelmiä, leipää juo mehua tms. ni siinä on jo hampaat vaarassa. kuis muitten lasten hampaat?

me
Meillä on kans miehen puolella tota ongelmaa, anoppi sai tekarit 20vuotiaana ja nyt miehen hampaat alkaa mädäntyä suuhun vaikka on vasta 26.niiden suvussa kulkee toi vaiva, kaikilla anopin puolen sukulaisilla on tekarit. Täytyy vaan toivoa et meidän lapset tuolta välttyis..

Nana
Karies vaikuttaa, jos ja kun sen saa, mutta kyllä hammasluun laadullakin on vaikutusta. Siskolle keltainen hammasluu, ei ikinä reiän reikää, vaikka muuten tietty vituttaa, kun ei niitä valkoisiksi saa muuta kuin posliinikuorilla. Suvussa parilla muullakin keltainen luu hampaissa, sama juttu, eivät reikiinny helposti, vaikkei paljon huollakkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Meillä on kans miehen puolella tota ongelmaa, anoppi sai tekarit 20vuotiaana ja nyt miehen hampaat alkaa mädäntyä suuhun vaikka on vasta 26.niiden suvussa kulkee toi vaiva, kaikilla anopin puolen sukulaisilla on tekarit. Täytyy vaan toivoa et meidän lapset tuolta välttyis..
Mulle ruvetaan syksyllä asentamaan alas tekarit..ja ikää 23

Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja jycke:
Niin kuinka te niitä hampaita pesette?

Jos sinulla kariesta ym. olisi varmaan kannattunut välttää saman lusikan käyttöä ym.?

Nana
Ööö, no ainakin 1960 jopa 1970 luvuille asti ihmisiltä vedettiin hampaat suusta hyvin heppoisin perustein (ei hoidettuja tai reikäiset tmv.), että enpä menis siitä päättelemään yhtikäs mitään. Moni sai rippilahjaksi tekarit, ja oli miniälle hyvä juttu jos oli jo tekarit, ettei tarvinnut sulhasen hampaita kustantaa. Ja tämä on totista totta!!!

Ehkäpä miehes on harjannut legojaan vähän turhan harvoin...

Nythän linja on se, että omat pyritään säilyttämään viimeiseen asti.

älä viisastele
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja jycke:
Niin kuinka te niitä hampaita pesette?

Jos sinulla kariesta ym. olisi varmaan kannattunut välttää saman lusikan käyttöä ym.?
mä pesen hampaat joka päivä silti hampaat tippuu suusta,sukuvika äitillä oli 40v tekarit mulla varmaan sama juttu..ei se ole niin mustavalkoista

Kyllä minä sanoisin, että syy on kyllä ihan muussa kuin karieksessa, eiköhän ole jokin perinnöllinen juttu, etenkin jos ap:llä itselläänkin on huonot hampaat. Mulla on ollut karies koko iän ja ei mulla ole ainuttakaan hammasta jouduttu repimään pois, ainoastaan on paikkailtu, mutta juurihoitoakaan ei ole tarvinnut tehdä.
Isälläni on tekarit, mutta hänkin sai ne vasta 50 ja sitä ennen ei hoitanut hampaitaan mitenkään, ei siis ikinä edes pessyt niitä, eikä sillä vieläkään ole täystekarit, vaan osittain.

tässä
1. Meidän suvussa periytyy huonot hampaat. Mistä se johtuu?

Tällaisesta perinnöllisestä taipumuksesta ei ole olemassa näyttöä. Lapsi voi periä kotoa puutteellisen tavan hoitaa suuta ja hampaita. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia hyvä omahoito.

lähde: http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/usein-kysyttyae/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäisenä lapsi kävi ensimmäisen kerran hammaslääkärillä/suuhygienistillä, miten hampaiden kuntoa ei ole huomattu aikaisemmin?
On huomattu jo heti ensimmäisessä käynnissä kaksi vuotta sitten, kaikki jotka on keretty on yritetty korjata, eilen siis tuli vasta tuomio mitä niille tehdään!!

vieras
Itsellä kariesbakteeri suussa, testeissä todettu, mulla ollut n. 5 reikää. Että ei se karies yksinään...Kyllä harjaamisellakin ON merkitystä. Aika hurjalta kuulostaa ap :eek:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
1. Meidän suvussa periytyy huonot hampaat. Mistä se johtuu?

Tällaisesta perinnöllisestä taipumuksesta ei ole olemassa näyttöä. Lapsi voi periä kotoa puutteellisen tavan hoitaa suuta ja hampaita. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia hyvä omahoito.

lähde: http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/usein-kysyttyae/
Näin juuri. Karieksella on merkitys, minulla on se, mutta HUOLELLINEN PESU AAMUIN ILLOIN + hammaslanka, niin ei ole kuin muutama paikka suussa.

Yhteistyössä