Auttaako aftoihin kotikonstit?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
Itse viimeksi tänään puristin pinseteillä aftan suusta litteäksi ja kipu hävisi heti. En tiedä auttaako pidemmän päälle jos niitä alkaa puhkaisemaan...?
Täh :eek: :eek: sulla on siis ollu suussa paise, ei aftassa ole mitään puhkaistavaa ja se on niin kipeä ettei kellään normaalilla tulis edes mieleen sitä millään tökkiä :eek:
 
vieras
Särkylääkettä pahimpaan kipuun ja kaiken happaman syötävän välttäminen kunnes lähtee. Ja layryylisulfaatiton hammastahana esim. Biotene tai Yotuel (saa apteekista) just se hammastahnan vaahtoava ominaisuus saattaa aiheuttaa niitä aftoja, ainaki itsellä ne väheni huomattavasti kun vaihto hammastahnaa (tosin mulla on käytössä elmex ja se on riittävän vähän vaahtoava)
 
wex
Aftat on multa hävinny, kun vaihdoin hammastahnaksi Elmexin. Jos aftoja ennen tuli, niin laitoin niihin apteekista semmosta myrkkyä, en muista nimee, mut punainen pakkaus ja kerta satsilla semmosen topsipuikon näkösellä hommalla laitetaan. Sattuu sikanaan, mut lähtee heti pois. eli vaihtoehdot on se viikon kipuilu et lähtee itekseen tai kertakirpaisu...
 
Juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Särkylääkettä pahimpaan kipuun ja kaiken happaman syötävän välttäminen kunnes lähtee. Ja layryylisulfaatiton hammastahana esim. Biotene tai Yotuel (saa apteekista) just se hammastahnan vaahtoava ominaisuus saattaa aiheuttaa niitä aftoja, ainaki itsellä ne väheni huomattavasti kun vaihto hammastahnaa (tosin mulla on käytössä elmex ja se on riittävän vähän vaahtoava)
Nuo kyseiset hammastahnat ovat hyviä aftoja kärsiville (ei sisällä Natriumlauryylisulfaattia). Kehoittaisin myös välttämään tuoretta tomaattia, Kiiwiä, ananasta, kaikkea kirpeää. Suolavesiliuoksella voi purskutella aftaista suuta ja näin saada limakalvot rauhoittumaan!
 
Just
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Oral-B Klooriheksidiini Suuvesi suun purskutteluun. Apteekista.
Ei ole kyllä aftojen hoitoon tarkoitettu, voi väliaikaisesti käyttää, mutta ei ole tehoja todettu. Klorheksidiniä ei tulisi muutenkaan käyttää 2 vk pitempään ja on tarkoitettu lähinnä hampaiden poiston yhteyteen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Oral-B Klooriheksidiini Suuvesi suun purskutteluun. Apteekista.
Taitaa olla niin, et kuivattaa jo ennestään herkkiä limakalvoja ja altistaa vaan lisäaftoille. Ainaki hammaslääkäri mulla kehoitti vältäämään kaikkia suuvesiä sun muita ärsyttäviä.
Toki jos on just iso tulehtunu afta niin sitä hoitaa, mut ei sovi jatkuvaan käyttöön. Se muuten pitkässä käytössä vaikuttaa makuaistiin tuo kloorheksidiini.
 
vieras
Mulla oli ennen tosi usein aftoja ja ne oli kipeitä pirulaisia, sit vaihdoin hammastahnan vihreään Elmexiin, eikä ole enää aftoja tullut. Kokeilin vaikka mitä hammastahnoja, kunnes huomasin et tosi voimakkaan makuiset on pahoja, ei tarvii ku pari kertaa pestä jollain pepsodentillä niin johan on taas pari aftaa :/ Esimerkiks apteekin Yotuel ei kans sopinut alkuunkaan...
 
lilli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Oral-B Klooriheksidiini Suuvesi suun purskutteluun. Apteekista.
Taitaa olla niin, et kuivattaa jo ennestään herkkiä limakalvoja ja altistaa vaan lisäaftoille. Ainaki hammaslääkäri mulla kehoitti vältäämään kaikkia suuvesiä sun muita ärsyttäviä.
Toki jos on just iso tulehtunu afta niin sitä hoitaa, mut ei sovi jatkuvaan käyttöön. Se muuten pitkässä käytössä vaikuttaa makuaistiin tuo kloorheksidiini.
No en tietenkään ole jatkuvasti käyttänyt, vaan vain kun afta on kipeimmillään. Apteekista mulle tarjosivat ja oon kokenu, että jotenkin puuduttaisi sitä kipua.

 

Yhteistyössä