Uskooko joku oikeasti, että kastamaton lapsi joutuu helvettiin?

• Viestiketjun aloittaja palma
  • Ensimmäinen viesti
palma
Tällainen tuli tuossa pyykkejä viikatessa mieleen... Voitko siis ihan vilpittömästä sydämestäsi sanoa, että uskot esim. 2-vuotiaan joutuvan helvettiin jollei häntä ole kastettu? Jos voit, mitä ajattelet vanhemmista jotka eivät lastaan kasta?

palma
Alkuperäinen kirjoittaja ö:
no eihän se kaste todellakaan ole mikään "portti" mistä pitää kulkea, jottei joudu helvettiin :eek:
toivottavasti kukaan ei noin ajattele!
Mut eikös tää meidän kotoinen kristinusko mene jotenkin siihen tyyliin? Vai sekoitankohan siihen, että jokainen ihminen on syntinen, jopa vastasyntynyt..? Tunteeko kukaan teologiaa paremmin?

Ellu
Niinhän se rivien välistä menee luterilaisen opin mukaan: Jokainen on syntinen, jopa pieni lapsi, koska hän on "perinyt" isiensä synnit. Kastamalla synnit pestään pois. Ite en kuitenkaan lapsikastetta ymmärrä, sehän ei ole ees raamatun mukainen. Siellä ei ole yhtäkään kohtaa, jossa puhutaan lapsikasteesta. Ite en oo yhdenkään lapseni kohdalla allekirjoittanut hätäkastelupaa. Ja jokainen heistä pienenä keskosena synnyttyään ois kastettu! Voiko hullumpaa termiä olla: Hätäkaste!!

gummi
Uskovaiset (evankelisluterilaiset) uskovat että lapsi täytyy kastaa, mahdollisimman pienenä että on jotenkin suojassa ja turvassa. Meidän poikaa ei ole kastettu, ja se on kova paikka edelleen parille sukulaiselle vaikka on jo vuoden ikäinen.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ystävien muutaman kuun ikäinen poika kuoli kätkytkuoleman niin äidin isoäiti sanoi suoraan että oli ihan oikein kun ei oltu kastettu. Varmaan sama asia mitä tarkoitit.
Kamalaa!! :eek: :eek: :eek: :(
Uskotko jos sanon että välit menivät poikki eivätkä ikinä palanneet?
Sitä saa mitä tilaa, tuo isoäiti siis.

Höpöhöpö
Typeryyttä koko helvetillä 'pelottelu' vaan onneksi ei noita tarvi miettiä. Minua ei ole kastettu mutta helvettiin en tule joutumaan. Koska mulle ei ole olemassa noita uskonnollisia juttuja, ei mulle ole myöskään helvettiä. Helvetin yksinkertaista. :)

palma
Alkuperäinen kirjoittaja zxz :
ei kaksivuotiaat joudu helvettiin mun mielesta kastettu tai ei. ei kaste vaikuta kenenkaan helvettiin tai taivaaseen menoon. jeesus on se ovi
Mutta eihän kaksivuotias tajua jeesuksesta vielä mitään. Eikö silloin kasteella ikäänkuin "osteta" taivasosuus lapselle?

Eihän kastamattomana kuolleita lapsia aiemmin saanut edes kirkkomaahan haudata, kauhea häpeä vanhemmille jos ehti kuolla ennen kastetta. Ihan kuin siinä ei olisi suurempaa surtavaa :'(

Itse en usko taivaaseen enkä helvettiin eikä niihin mun mittapuussa siis kukaan joudu. Omaa lasta ei ole kastettu eikä kasteta tuleviakaan ja jos joku tulisi mulle sanomaan oman lapseni menettäessä että ihan oikein kun ei ollut kastettu niin se ihminen saisi rehellisesti sanottuna todennäköisesti aika väkivaltaisen kohtelun siinä vaiheessa eikä tarvitsisi näyttäytyä minulle enää koskaan. Kuvottavaa millaisia jotkut voivat olla toisen suurimman surun äärellä :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
En usko, mutta tiedän että kun lapsi on noin 15 joutuu järjestämään sekä ristiäiset että rippikoulujuhlat. Tuossa iässä kun haluavat olla samanlaisia kuin enemmistö kavereista.
Prometheus-leirit on kyllä suuressa suosiossa ainakin eteläisessä Suomessa nykyään, saati sitten 15 vuoden päästä. Vaikea uskoa että uskonto kokisi jotain suurta uutta tulemista tässä välissä :)

uskova
Raamatussa ei lue lapsikasteesta. ei joudu helvettiin lapsi jos kastamaton ja kuolee. esim. hellarit ei kasta lapsia ollenkaan,ne siunataan ja niinhän Jeesuskin sanoi. jos vauvat olisi kastettava että pääsevät Taivaaseen,niin Jeesus olisi varmasti puhunut siitä paljon enempi. Jeesus Siunasi heitä. Sallikaa lasten tulla Minun tyköni,älkääkä estäkä heitä,sillä senkaltaisten on Taivasten valtakunta. mun lapsia ei ole kastettu.

ateisti
en usko mihinkään jumalaan tai tollaseen muutenkaan onneks ei tarvii pelätä :) meidän lapsia ei kasteta ei ne mihinkää joudu näin 200-luvulla :D kuka meidän sukupolvessa ihan oikeasti tosissaan uskoo?

uskova
Ei vauva mihinkään helvettiin joudu kuollessaan, ja kaste ei voi ketään pelastaa. Sen tekee yksin Jeesus. Sitten kun ihminen alkaa ymmärtää hyvän ja pahan, voidaan jo ajatella, että mihin kuoleman jälkeen menee. Jeesus on pelastus :)!

Å
Ennen uskottiin, että lapsi on turvaton ennen kastetta ja pirut voivat tehdä sille jotain tai viedä sen pois, ja lapsi piti saada kastettua mahdollisimman pian.
Näin olen kuullut mutta tuskin tuohon kukaan nykypäivänä uskoo.

d
ennen uskottiin myös että maahiset voivat vaihtaa vauvan maahislapseen ja sillä selitettiin kurittomia mukuloita, tämän lapsikasteen voi jo nykypäivänä lukea samoihin myytillisiin vanhanajan tarinoihin, molemmilla omat aikakautensa historiassa.
Minun lapsistani toinen on kastettu ja toinen ei, siihen on syynä oman vakaumukseni muuttuminen ja lasten eri isät.
Jos kuopus sitten mielii rippikouluun niin kaikin mokomin pidetään sitten ristiäiset jos hän niin haluaa.
Jos esikoinen taas ei halua rippikouluun niin kaikin mokomin olkoon menemättä.

usko pois
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Tällainen tuli tuossa pyykkejä viikatessa mieleen... Voitko siis ihan vilpittömästä sydämestäsi sanoa, että uskot esim. 2-vuotiaan joutuvan helvettiin jollei häntä ole kastettu? Jos voit, mitä ajattelet vanhemmista jotka eivät lastaan kasta?
se on sitä lutherin oppia joka on harhaoppia tässä kohden. Missään Raamatussa ei sanota, että kaste pelastais helvetiltä. helvetiltä pelastaa vain henk koht usko Jeesukseen. Ja pienet lapset ovat automaattisesti taivaskelpoisia, ilman kastetta.

Yhteistyössä