Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?

sinsense
SOHCAHTOA

sin a = opposite/adjacent

cos a = adjacent/hypotenuse

tan a = opposite/adjacent

Suomeks en ole vastaavaa nähny... Tuo on pelastanu monen, monen kokeen tuloksen ja auttanu mm piparkakkutalon väkertämisessä :D
 
Henu
Mulle on syöpynyt varmaan ikuisiksi ajoiksi päähän musiikin opettajan opettama rimpsu kitaran soiton alkeista: Erkin Auto Datsun, Gangsterit Hakevat Erkkiä
Eli yleisin viritys EADGHe :D

Alkuaineille keksittiin myös todella paljon muistisääntöjä mutta äkkiseltään en muista kun yhden
Fe=Ferrari=rauta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scindapsus:
Meillä oli äikässä tämä loru:

Viikonpäivät, kaikki kuut,
joulu, sekä juhlat muut,
pienellä me kirjoitamme,
lauseen keskellä jos on ne.
Meillä se oli pidempi:

Viikonpäivät, kaikki kuut,
joulun sekä juhlat muut,
asukkaat ja kieletkin,
pienellä ne kirjoitamme
lauseen keskellä jos on ne.

 
deutsch
Saksan verbien persoonapäätteet: ESTTENTEN
Eli
ich gehE
du gehST
er/sie gehT
wir gehEN
ihr gehT
sie/Sie gehEN

Ei meinannut millään jäädä mieleen noi niin tää on kyllä auttanut jo monta vuotta =)
 
mulla
kirkossa, kirkosta, kirkkoon, kirkolla,kirkolta, kirkolle
inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi (krijoitetaanko ne noin?)

Mihinkään en ole tätä koulun jälkeen tarvinnu, mut tiukassa tuntuu olevan:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Alkuperäinen kirjoittaja sgfg:
voiko joku kertoa miten voi kattoa rystysistä et montako päivää kuukaudes vai mite se oli? :D
Aivan sama aloitatko pikku- vai etusormen rystysestä, alat laskea rystynen-väli-r-v-r-v-r-r-v-r-v-r. Eli rystysissä on 31 päivää ja väleissä 30, helmikuun kohdalla tietysti 28/29. Kesä- ja heinäkuussa on molemmissa 31 päivää, ne tulevat aina reunimmaisen sormen kohdalle eli siinä napautat rystystä kahdesti.
Kesäkuussa ei oo kun 30 päivää. Heinä- ja elokuussa on 31 molemmissa.
Aivan. Ja siis silloinhan siirrytään joko seuraavaan käteen tai aloitetaan sama alusta. Ei tarvitse mitään tuplanapautuksia ellei käänny takaisinpäin.

Liekö kalenteri suunniteltu ihan tätä rystyslaskuria silmällä pitäen kun se huolehtii niin hyvin näistä tuplakuista. :) Eli heinä-elo on molemmat 31 samoin joulu-tammi.

Mäkin opin tän jo ala-asteella.
Meillä se tehtiin näin:

1)Laita kädet nyrkkiin vierekkäin, katso rystysiäsi.
2)Laskurissa kosketetaan vuorotellen rystystä ja rystysen välissä olevaa kuoppaa.
3) Aloita vasemmalta (vasen käsi, pikkurillin rystynen).
4) Laske rystysiä kuoppineen: Tammikuu, helmikuu, maaliskuu....
 
tiina
Äitini opettaja oli opettanut, että "harakka harmaja lintu, vareksella valkeat liivit", mutta sehän oli päin prinkkalaa. =)

Itse muistan 7 veljeksen nimet Juice Leskisen laulusta; "Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri, Eero."


Konsukiepre oli myös kouluaikana tuttu ja tarpeellinen, enää en olisi muistanut sen merkitystä.
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Yhdeksän kertotaulua helpotti, kun käytti sormia apuna. Niin mones sormi vasemmalta lukien alas, millä yhdeksän piti kertoa. Ja alhaalla olevan sormen vasemmalla puolelta sai vastauksen kymmenet ja oikealta puolelta ykköset.

Esim 4 x 9 = vasemman käden etusormi alas ja pystyyn jääneistä pikkurillistä, nimettömästä ja keskarista näki, että kolmekymmentä ja jotain on vastaus, peukalosta + oikean käden sormista näki tarkennukseksi kuusi sormea, eli 36 on vastaus. jne...
:D oisko helpompi laskea vaan 10x4-4 eli 40-4....
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuun kierron muistaa näin. Jos sirppi on kuin c on se catoava (katoava) ja jos se on kuin d on se duleva (tuleva).
mä oon oppinut, että oikealta ohenee, vasemmalta vahvenee. Eli siis jos puuttuva osa oikealla, on täysikuu tulossa jne.
 
tööt
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Äitini opettaja oli opettanut, että "harakka harmaja lintu, vareksella valkeat liivit", mutta sehän oli päin prinkkalaa. =)

Itse muistan 7 veljeksen nimet Juice Leskisen laulusta; "Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri, Eero."


Konsukiepre oli myös kouluaikana tuttu ja tarpeellinen, enää en olisi muistanut sen merkitystä.
Minä muistan myös nuo 7 veljestä tuosta Juicen laulusta : Juhani, Tuomas, Aapo, Si-simeoni :), Timo, Lauri, Eero

Muistisääntönä vielä tänäkin päivänä päässä kummittelee seuraava:
"Banaani maistuu apinalle,
mutta banaani maistuu apinalta"

 
meu
Ruotsin ja enkun juni/June ja juli/July menevät aina sekaisin, eli kumpi nyt olikaan kesä- tai heinäkuu, mutta senhän muistaa ruotsinopemme opetusten mukaan siitä, että julissa on tuo l-kirjain, joka on pitkä kuin heinä, eli heinäkuuhan se!
 
Alkuperäinen kirjoittaja jbb:
Alkuperäinen kirjoittaja fe:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuun kierron muistaa näin. Jos sirppi on kuin c on se catoava (katoava) ja jos se on kuin d on se duleva (tuleva).
Meillä näin.. Oikea uusi enenevä, vasen vanha vähenevä.
Kuunsirppi valehtelee: kun se muistuttaa P:n kaarta, pienenee ja kun S:n yläkaarta, suurenee. Paitsi siis että kun valehtelee, niin päinvastoin.

Loogisia nämä vanhan kansan muistisäännöt. :)
Vasen puoli valaistu: vähenee.
 
"minä vaan"
ysin kertotaulu on varmaan helpoin koko kertotaulusta, jos on lasku esim 9 x 8, niin 8 yks pois, eli 7, ja sitten 8 kymppipari on 2, eli 72.

9 x 4, neljästä yks pois, tulee 3, ja nelosen kymppipari on 6, eli 36

9 x 6 = 54

helppoa ku mikä! tuota muistisääntöä käytän vielä vaan kymmenienkin vuosien jälkeen :D
 
"mie"
SPOTPA ja KASP noista kielistä jäänyt mieleen.

Äidinkielen ope opetti jonkun rinnastuskonjunktio räpin:
ja, sekä, sekä-että, -kä
eli, tai, joko-tai, vai
mutta, vaan

Ja muistan vielä:
minä, sinä, hän, me, te, he,
tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne,
kuka, mikä, kumpi, ken,
joku, joka, jokainen,
kumpainen

+ VALKOSIPULI! :D
 
Yläasteen maantiedon maikka käski jokaisen opetella seuraavan runon: SaoRioBrasilia UruParaBolivia ArgentiinaBueAs VeneCaracas PeruLima KoluBogo PiiiitkäChileSantiago EcuSuGuRaGu. Siinä oli etelä-amerikan valtiot ja osa pääkaupungeista mut lyhenteiden merkityksiä en muista kaikkia enää. :) Lisäks noi sydämen m, spotpa yms oli tuttuja.
 
"joku"
Järjestys haarukoille veitsille ja lusikoille. Pakko laittaa aina tähän järjestykseen, kun sen kerran olen oppinut :) Haarukka -veitsi -lusikka.
Tätä sitten tavailen kun pistän ruokailuvälineitä laatikkoon.
Minäkin järjestän aina noin :D Mutta en ole tarvinnyt siihen muistisääntöä... Kätevintä on pitää veitset keskellä koska vievät vähiten tilaa.
 
"joku"

Yhteistyössä