Saako teidän mielestä kehitysvammaiset tehdä lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Tarkoitan nyt sellaisia kehitysvammaisia, jotka ei itse pysty huolehtimaan vauvasta/lapsesta, vaan tarvitsevat siihen enemänkin yhteiskunnan apua.

Tää ei provo, ihan vaan uteliaisuuttani kyselen mielipiteitä.
 
kinkkis
Olen joutnut miettimään tätä erään tuttavan kohdalla. Vastaukseni on, että saa. Syy: mihin vedämme rajan jos alamme rajoittamaan ihmisten lapsen tekoa? Missävaiheessa liu'utaan natsijuttuihin? Kuka voi päättää kenellä on oikeus lisääntyä.

Toki toivon, että niin vammaisten ihmisten kohdalla luonto olisi hoitanut asian niin, ettei tarvitse miettiä. Enkä myöskään tuomitse tuttua äitiä, joka antoi sterilisoida 30vuotiaan tyttärensä, joka ei pystyy elämään ilman valvontaa. Mutta harrasti seksiä kuitenkin.
 
miu
Alkuperäinen kirjoittaja kinkkis:
Olen joutnut miettimään tätä erään tuttavan kohdalla. Vastaukseni on, että saa. Syy: mihin vedämme rajan jos alamme rajoittamaan ihmisten lapsen tekoa? Missävaiheessa liu'utaan natsijuttuihin? Kuka voi päättää kenellä on oikeus lisääntyä.

Toki toivon, että niin vammaisten ihmisten kohdalla luonto olisi hoitanut asian niin, ettei tarvitse miettiä. Enkä myöskään tuomitse tuttua äitiä, joka antoi sterilisoida 30vuotiaan tyttärensä, joka ei pystyy elämään ilman valvontaa. Mutta harrasti seksiä kuitenkin.
peesaan. raja on veteen piirretty viiva.
 
itselläni lievästi kehitysammainen ja toivon kovasti lapsen lasta sitten joskus, mutta eikö kaikilla ole oikeus vanhemmuuteen.."kaikillahan" on kuitenkin tunteet ja äidinvaisto..mut tietty lapsella pitää olla turvallinen koti..ja pitää ymmärtää mistä on kyse. mielestäni asia on jokaisen kohdalla niin erilainen ettei voi yleistää... no oli taas luento :ashamed:
 
minä
Vaikea kysymys. Muistan vuosia sitten lukeneeni erään kehitysvammaisen äidin näkökulmaa asiasta. Hän koki järkyttävänä sen kuinka viranomaiset ja hoitohenkilöt toistuvasti kannustivat hänen kehitysvammaista tytärtään ja hänen kehitysvammaista miestään yrittämään lasta, kun kerran vauvakuumetta oli. Äitinä hän koki, että viranomaiset eivät ymmärtäneet sitä, että lapsesta olisi kuitenkin vastuussa isovanhemmat, sillä tämä kehitysvammainen pariskunta ei lapsesta olisi loppupelissä pystynyt huolehtimaan mistään yhteiskunnan tukitoimista huolimatta. Pariskunnan miehen vanHemmat vastustivat myös ehdottomasti lapsen tekemistä samasta syystä. Periaatteessa ymmärrän hyvin näiden vanhempien tuntoja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinkkis:
Olen joutnut miettimään tätä erään tuttavan kohdalla. Vastaukseni on, että saa. Syy: mihin vedämme rajan jos alamme rajoittamaan ihmisten lapsen tekoa? Missävaiheessa liu'utaan natsijuttuihin? Kuka voi päättää kenellä on oikeus lisääntyä.
Siinäpä se perustavaa laatua oleva kysymys onkin!

Ihan samalla lailla voi kysyä, onko alkoholistiäidillä oikeus lisääntyä, jos kaikki sossun rahat menee viinaan ja lapset on heitteillä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinkkis:
Olen joutnut miettimään tätä erään tuttavan kohdalla. Vastaukseni on, että saa. Syy: mihin vedämme rajan jos alamme rajoittamaan ihmisten lapsen tekoa? Missävaiheessa liu'utaan natsijuttuihin? Kuka voi päättää kenellä on oikeus lisääntyä.
Natsit pyrkivät siihen ettei mikään poikkeava pääsisi lisääntymään. Siksi on ehkä ontuva vertaus siihen että onko oikein sallia lisääntyminen heiltä jotka eivät itse pysty lapsistaan huolehtimaan.
Kenen etua palvelee nykyinen ilmapiiri että periaatteessa jokainen voi lisääntyä, jos vaan luonto sallii? Ei ainakaan lasten etuja.
 
Huumekoira
No ei. Kai lapsellakin jotain oikeutta on? Pitäisi olla oikeus vanhempiin, jotka pystyy huolehtimaan. Jos vammaisuudella tarkoitetaan jotain fyysistä vajetta, niin mun mielestä silloin saisi tehdä lapsia, mutta jos älyssä ja ymmärryksessä on paljon puutteita, niin ei se ole lapselle kivaa ja turvallista.
 
alalla
Ei kait tähän voi vastausta olla, koska kenenkään ei tarvitse kysyä lupaa tehdä lasta. Eihän mt-potilaat tai vaikka alkoholistitkaan lupia kysele, vaikka lapsen tekee, ilman että pystyy tästä huolehtimaan.
 
vieras
Mielestäni kehitysvammainen, joka ei pystyisi huolehtimaan lapsestaan ei ole myöskään kykenevä arvioimaan asiaa. Ehkäisystä huolehtiminen on silloin niiden asia jotka hänestä muutenkin pitävät huolta.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja kinkkis:
Olen joutnut miettimään tätä erään tuttavan kohdalla. Vastaukseni on, että saa. Syy: mihin vedämme rajan jos alamme rajoittamaan ihmisten lapsen tekoa? Missävaiheessa liu'utaan natsijuttuihin? Kuka voi päättää kenellä on oikeus lisääntyä.
Siinäpä se perustavaa laatua oleva kysymys onkin!

Ihan samalla lailla voi kysyä, onko alkoholistiäidillä oikeus lisääntyä, jos kaikki sossun rahat menee viinaan ja lapset on heitteillä?
Mun mielestä alkoholistit ja huumehemmot pitäisi steriloida.
 
hups
Erityiskoulussa nuorten heikkolahjaisten kanssa vuosia toimittuani olisin sitä mieltä, että ei ehkä monenkaan heidän tilanteessaan olevan kannattaisi lapsia hankkia - mutta hormonit hyrräävät ehkä jopa virkeämmin kuin keskivertonuorilla. Joku heistä lapsen saikin ja oli todella rakastava äiti - oman äitinsä tuella lapsen hoiti.

Mielestäni narkkareiden ja alkoholistien lapsentekoa voisi paremminkin rajoittaa - heillä ei pitäisi olla ymmärryksessä vikaa ja tietentahtoen aiheuttavat lapselle vammoja aineiden väärinkäytöllä.

Kehitysvammalaitoksissa ihmisten elämää rajoitetaan kyllä juuri esim. asumisen ja yöpymisten osalta, vaikka tälle ei ole laissa perusteita.
 
q
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No ei. Kai lapsellakin jotain oikeutta on? Pitäisi olla oikeus vanhempiin, jotka pystyy huolehtimaan. Jos vammaisuudella tarkoitetaan jotain fyysistä vajetta, niin mun mielestä silloin saisi tehdä lapsia, mutta jos älyssä ja ymmärryksessä on paljon puutteita, niin ei se ole lapselle kivaa ja turvallista.
Saa mieltä.
 

Yhteistyössä