G: Tarvitsetko ruotsinkieltä missään?

• Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
KS
Opiskelen ja koulutusohjelmaan kuuluu pakollisena 18 op haastavaa liike-elämän ruotsia. Töissä olen tarvinnut ja tulevissa työpaikoissa tulen suurella todennäköisyydellä tarvitsemaan. Miehen suvun ja lapsen päiväkodin henkilökunnan kanssa on parempi puhua ruotsia.

En ole koskaan varsinaisesti tarvinnut. On kyllä ihan kiva joskus käydä ruotsalaisten lehtien sivuilla ja ymmärtää mitä uutisissa lukee. Ja joskus luen kirjoja ruotsiksi, pitääkseni taitoa yllä. Mutta mieluummin osaisin ehkä ranskaa tai venäjää.

Lisään vielä että minusta on oikeasti aika häkellyttävää että täällä Helsingissä on ihmisiä jotka eivät oikeasti puhu tai ymmärrä suomea juuri yhtään vaikka täällä ovat syntyneet ja koko elämänsä eläneet. Minusta on väärin niitäkin lapsia kohtaan joille ei syystä tai toisesta opeteta suomea koska luulisi elämän välillä olevan aika rajoitettua.
Siitä huolimatta yritän kyllä palvella ruotsiksi.

Oma puolisoni on ruotsinkielinen että en koe olevani kapeakatseinen.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Ikiteinix:
Ruotsi voi olla kotikieli (siis se kieli, jota kotona puhutaan), vaikka puhujan äidinkieli olisi suomi! Yleensä tietenkin vain siinä tapauksessa, jos toinen perheen vanhemmista on ruotsinkielinen...
No väännetään nyt sitten rautalangasta, ne jotka puhuu KOTONAAN RUOTSIA PÄIVITTÄIN.. älkää vaivautuko vastaamaan.

...
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No jos tuon mies on ruotsinkielinen ja puhuvat siksi kotona ruotsia ei se tee vastaajasta ruotsinkielistä, eihän?
Tekee se, jos kotona ruotsia puhuu. Hah.. voi .. :headwall:
No eihän tee :eek: Meilläkin on toisena kotikielenä ruotsi, mutta minä olen kaukana ruotsinkielisestä, ruotsin olen oppinut vasta koulussa ja kavereilta.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Lisään vielä että minusta on oikeasti aika häkellyttävää että täällä Helsingissä on ihmisiä jotka eivät oikeasti puhu tai ymmärrä suomea juuri yhtään vaikka täällä ovat syntyneet ja koko elämänsä eläneet. Minusta on väärin niitäkin lapsia kohtaan joille ei syystä tai toisesta opeteta suomea koska luulisi elämän välillä olevan aika rajoitettua.
Siitä huolimatta yritän kyllä palvella ruotsiksi.

Oma puolisoni on ruotsinkielinen että en koe olevani kapeakatseinen.
Niin, olis muuten mielenkiintosta tietää, onko niillä pakkosuomea kouluissa noilla ruotsinkielisillä. ?? Jos ei ole, niin sitten kyllä on piru merrassa. :eek:
Kai on? =)

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
En, koska asun suomessa, niin pärjään täällä suomella. En nää mitään syytä, miks en pärjäisi. Tästä on hyvä tarinakin....
No kerro?
Tuolla lännessä vaan... ku ei muuten suomea ymmärretty ravintolassa, niin puukko tiskiin ja heti meni suomi jakeluun ja vastauski tuli sujuvasti. Suomenkieli vasta-alkajille=Mora

En ollut kumminkaan minä, joka tuon kurssin suoritti

En ole tarvinnut. Ruotsissa käydessäni puhuin englantia ja kotimaassa kaikki keskustelut on tullut käytyä suomeksi. Kiva olisi osata ruotsia, mutta kun ei tartu mun päähän vaikka kuinka jankkaan ja opiskelen.

Lunatic
No eihän tee :eek: Meilläkin on toisena kotikielenä ruotsi, mutta minä olen kaukana ruotsinkielisestä, ruotsin olen oppinut vasta koulussa ja kavereilta.
No tekee tai ei, jos kotona pitää puhua ruotsia.. miksi vaivautua vastaamaan tähän ketjuun ollenkaan. Tämä nyt ei ole tarkotettu ruotsinkielisten hässijöille tämä galluppi.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minusta on väärin niitäkin lapsia kohtaan joille ei syystä tai toisesta opeteta suomea koska luulisi elämän välillä olevan aika rajoitettua.
Niin, olis muuten mielenkiintosta tietää, onko niillä pakkosuomea kouluissa noilla ruotsinkielisillä. ?? Jos ei ole, niin sitten kyllä on piru merrassa. :eek:
Kai on? =)
On kyllä mutta kieli ei kaikille tartu jos sitä ei käytä käytännössä missään.
Minäkin opiskelin saksaa yläasteella pari vuotta ja osaan sanoa että mikä on nimeni ja sen että väsyttää. Olisi kamalaa asua Saksassa näillä taidoilla :ashamed:

vieras
No tekee tai ei, jos kotona pitää puhua ruotsia.. miksi vaivautua vastaamaan tähän ketjuun ollenkaan. Tämä nyt ei ole tarkotettu ruotsinkielisten hässijöille tämä galluppi.
No olisit sitten sanonut sen otsikossa, sen sijaan että käyttäydyt hyökkäävästi niille vastaajille, joiden vastaukset ei sua miellytä.

...
Ahaa, okei. Eli siis tähän ketjuun on tervetulleita vaan ne, joilla on yhtä angstinen asenne kuin sulla? Eller hur?

Yhteistyössä