Pitääkö minun haravoida naapurin puun tiputtamat lehdet?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Naapurin voisi pyytää leikata omenapuunsa ja muut lehtipuunsa niin ettei oksat roikkuisi sinun tontillasi. Itse en kyllä päästäisi naapuria omalle tontilleni omeniaan poimimaan.

Etkä näin ollen veisi heille lehtiäkään.

No en. mutta en kyllä montaa syksyä jaksaisi haravoida lehtiä jotka ovat tippuneet naapurin puusta.

Et sitten varmaan jaksaisi montaa syksyä poimia omppujakaan.
Kiusantekoa jaksaisit,ja sitähän tää nyt vaan on.Kunnon naapurirakkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttää:
Meidän naapurin tontilla kasvaa valtava lehtikuusi ja tietysti sopivasti niin, että suurin osa neulasista putoaa meidän puolelle. Muiden puiden lehdet ei minua häritse ja voin ne hyvinkin harvoida, mutta nuo neulaset ottaa tosissaan päähän. Niitä on siis joka paikassa valtavat määrät. Varastorakennuksemme on vielä siinä sopivasti alla ja sen katto on ihan hirveän näköinen, samoin kuin rännit tietysti ihan tukossa. Että voikin yksi puu pilata muuten niin mukavan asuinpaikan.

Minustakin lehtikuuset ovat ihan järkyttäviä, en ymmärrä miten joku haluaa sellaista tontillaan pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Missä päin Suomea tapellaan omenoista näin kovasti :laugh: Ei ainakaan täällä, jossa omenoita tursuaa korvista ja ihmiset lahjoittelee niitä kaikille jotka ohi kulkevat.

Poimin osan naapurin puolelle tulleista omenoista sen takia, että heidän ei tartte kärrätä niitä kompostiin. Kohteliasta naapuria kohtaan. Ei takuulla halua syödä tai kerätä minun omppojani. Mutta en mä jaksa ihan kaikkia.

Leikaa se omenapuusi niin ettei tarvitse mennä toisen tontille.

Se pitäisi vetää ihan matalaksi, siinä on 1.5metriä naapurin rajaan. Ja sen teen jossain vaiheessa, kunhan saan sinne toisen puun kasvamaan. Mutta se omenapuu on ollut paikallaan -40 luvulta lähtien :)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Meidän naapurin tontilla kasvaa valtava lehtikuusi ja tietysti sopivasti niin, että suurin osa neulasista putoaa meidän puolelle. Muiden puiden lehdet ei minua häritse ja voin ne hyvinkin harvoida, mutta nuo neulaset ottaa tosissaan päähän. Niitä on siis joka paikassa valtavat määrät. Varastorakennuksemme on vielä siinä sopivasti alla ja sen katto on ihan hirveän näköinen, samoin kuin rännit tietysti ihan tukossa. Että voikin yksi puu pilata muuten niin mukavan asuinpaikan.

Minustakin lehtikuuset ovat ihan järkyttäviä, en ymmärrä miten joku haluaa sellaista tontillaan pitää.

Kumpihan on ollut eka. Puu vai varastorakennus :whistle: Kannattaa katsoa, minne rakennukset pykää...

Alkuperäinen kirjoittaja aikusia?:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Naapurin voisi pyytää leikata omenapuunsa ja muut lehtipuunsa niin ettei oksat roikkuisi sinun tontillasi. Itse en kyllä päästäisi naapuria omalle tontilleni omeniaan poimimaan.

Etkä näin ollen veisi heille lehtiäkään.

No en. mutta en kyllä montaa syksyä jaksaisi haravoida lehtiä jotka ovat tippuneet naapurin puusta.

Et sitten varmaan jaksaisi montaa syksyä poimia omppujakaan.
Kiusantekoa jaksaisit,ja sitähän tää nyt vaan on.Kunnon naapurirakkautta.

Miten niin kiusantekoa? En haluaisi että naapurin vaahterat TAI omenapuut kasvaisivat minun tonttini puolella. Naapurilla on mielestäni velvollisuus katkoa puistaan ne oksat jotka kasvavat naapurin puolelle. Nykyään puita ei edes saa istuttaa lähelle tonttien välistä rajaa.

Kumpihan on ollut eka. Puu vai varastorakennus :whistle: Kannattaa katsoa, minne rakennukset pykää...

Oli varastoja tai ei, ne lehtikuuset ovat rumia ympäri vuoden. ja neulaset kamalia maassa.

Emme ole itse varastoa rakentaneet ja aika vanha rakennus on kyseessä, joten enpä osaa tuohon vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja kio:
Sä voit leikata puista kaikki oksat jotka on sun tontin puolella, samoin siitä omenapuusta

Tämä on kyllä mielenkiintoinen näkemys. Nykyäänhän pitäisi no puut istuttaa riittävän kauaksi rajasta, jotta puu pysyy omalla puolella. Mutta mitä jos kyseessä on iso hieno puu, joka on kasvanut tontilla jo ennen kummankaan naapurin syntymää. Eivät ne ainakaan kaunistu rajulla leikkauksella ja monelle puulle leikkaaminen voi olla kohtalokasta.

Mistä johtuu, että suomalaiset haluavat että tontti on pelkkää nurmikkoa ja yksikään puu ei saa kasvaa omalla eikä naapurin tontilla?

Ei ole näkemys vaan fakta. Toki vihoviimeinen keino jos ei nasapuri itse tee asialle mitään.

http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvalvontavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Rakvv/fi/usein+kysytty_/naapurikysymykset/saako+naapurin+tontilla+olevan+puun+oman+tontin+puolelle+ulottuvat+oksat+katkaista

Itse haravoit ne pois ja jos oksia roikkuu sun tontilla, voit ottaa niistä omenat tai jopa katkoa oksat omalta puoleltasi. Ja tää on ihan luvallista, kysytty on! Mä oon pari kertaa potkaissut naapurin puolelle omenan takaisin, jos omena on tippunut mein puolelle. Yleensä ei kyllä tipu. :D

Oli varastoja tai ei, ne lehtikuuset ovat rumia ympäri vuoden. ja neulaset kamalia maassa.

Täytyy myöntää että eipä tullut kiinnitettyä tuohon naapurin puuhun huomiota silloin kun taloa olimme ostamassa. Nyt tuntuu että olisi saattanut jäädä talo ostamatta, jos olisin tajunnut mikä roskaaja se on. Välillä suunnittelen, että menen naapuriin ehdottamaan sievästi puun kaatoa. En ymmärrä miten ovat antaneet sen kasvaa noin isoksi (on siis kymmeniä metrejä korkea).

Suurin osa näistä lehdistä vinkujista kuitenkin on varmasti tyytyväisiä omenapuiden kukinnan aikaan ja ihastelevat syksyisin puiden väriloistoa, mutta narina alkaa sitten kun jotain pitää tehdä. Sitten jos naapuri kaataisi puut pois, alkaisi väninä siitä, ettei ole nyt näkösuojaa ja omaa rauhaa tai että naapuri takuulla kaatoi puun siksi että pääsee kyyläämään. Vinksahtaneet naapurit eivät ole koskaan tyytyväisiä...

• Tykkää
Reactions: m1es
Alkuperäinen kirjoittaja kio:
Ei ole näkemys vaan fakta. Toki vihoviimeinen keino jos ei nasapuri itse tee asialle mitään.

http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvalvontavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Rakvv/fi/usein+kysytty_/naapurikysymykset/saako+naapurin+tontilla+olevan+puun+oman+tontin+puolelle+ulottuvat+oksat+katkaista

Saako naapurin tontilla olevan puun oman tontin puolelle ulottuvat oksat katkaista?

Naapurin tulisi katkaista naapurin puolelle ulottuvat oksat ja juuret pyynnöstänne. Mikäli naapuri ei pyynnöstä huolimatta katkaise tällaisia oksia, voitte katkaista ne itse, kunhan ilmoitatte asiasta naapurillenne ennen toimenpidettä.

Helsingin kaupunki- Rakennusvirasto.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Suurin osa näistä lehdistä vinkujista kuitenkin on varmasti tyytyväisiä omenapuiden kukinnan aikaan ja ihastelevat syksyisin puiden väriloistoa, mutta narina alkaa sitten kun jotain pitää tehdä. Sitten jos naapuri kaataisi puut pois, alkaisi väninä siitä, ettei ole nyt näkösuojaa ja omaa rauhaa tai että naapuri takuulla kaatoi puun siksi että pääsee kyyläämään. Vinksahtaneet naapurit eivät ole koskaan tyytyväisiä...

Naapuri saa katkoa omalle puolelle tulevat oksat jos naapuri ei itse suostu.

Siitähän ap riemastuisi, jos naapuri tulisi ne haravoimaan.. Luulenpa, että ei kävisi ollenkaan. Eli tekee naapuri niin tai näin, niin tälläisille ihmisille ei vaan käy mikään vaihtoehto. Nähty on!

Välillä suunnittelen, että menen naapuriin ehdottamaan sievästi puun kaatoa. En ymmärrä miten ovat antaneet sen kasvaa noin isoksi (on siis kymmeniä metrejä korkea).

Te muuten ette saa kaataa puita ilman lupaa. Se voi vaikuttaa merkittävästi ympäristöön.

Mutta puut kasvavat isoiksi, miksi ne eivät saisi kasvaa luonnollisen kokoiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Naapuri saa katkoa omalle puolelle tulevat oksat jos naapuri ei itse suostu.

Jos siitä mielensä päähän pääsee niin antaa mennä vain. Sen vain sanon ettei se siihen lehtien lentämiseen mitenkään vaikuta.

sun täytyy tehdä isku yöllä sinne lehtikuusen juurelle. hinkkaat kuoren rikki niin, että kuusi kuivuu. tai kaada jotain myrkkyä sinne juureen.

ja muista vetää sukkahousu päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Olisko ihan kuulkaa provo?

Ja vaikka olisikin, niin tää on 1000-kertaa ihanampi aihe vääntää kättä kuin joku-nimeltä-mainitsematon-suosikkiaihe viime päivinä.... I'm in.

Multa löytyy järkkyiso kuusiaita (hoitamaton), omenapuita tsiljoona, tammi, vaahtera, toinen tammi ja pihlaja ainakin naapureiden tontin viereltä. :D

No jo on ongelmat. Saamari sentään, lapsia kuolee jossakin nälkään ja pedofiilit mellastaa, mutta kaipa kerran vuodessa varisevista lehdistäkin voi tehdä ongelman... Harava käteen ja harrasta hyötyliikuntaa!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä