Helluntailaiset ja esiaviollinen seksi

• Viestiketjun aloittaja kiinnostunut ja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostunut ja tietämätön
Saako Helluntailaiset harrastaa esiaviollista seksiä?

Tapasin joku aika sitten naisen, jolle oli tullut avioero miehensä kanssa. Nainen on nyt yh ja asuu lastensa kanssa. Nainen on ruvennut nyt seurustelemaan miehen kanssa jonka tapasi helluntaiseurakunnassa. Mietityttämään jäi, että saavatko he harrastaa seksiä vai pitääkö heidän mennä ensin naimisiin?

:)
Helluntailaisten ohjekirja on Raamattu!! Lupaako raamattu esiaviollista seksiä? Otapa pölyttynyt rippiraamattusi esille ja ota selvää. Sieltä löytyy elämään paljon muitakin ohjeita :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Helluntailaisten ohjekirja on Raamattu!! Lupaako raamattu esiaviollista seksiä? Otapa pölyttynyt rippiraamattusi esille ja ota selvää. Sieltä löytyy elämään paljon muitakin ohjeita :)
rippiraamattu on käytetty saunansytykkeenä jo viime vuosituhannen puolella.

Rukoilijasirkka
Aikalailla se on oma asia. Mutta noin minun mielipide on se, että raamatun mukaan pitäisi pidättäytyä ennen avioitumista. Sen on tarkoitus suojella siltä, ettei jakaisi itseään ja sydäntään ja ettei sattuisi.

Tietenkään raamatun aikaan avioliitto ei ehkä ollut ihan samanlainen kuin nykyään. Mutta ei se vaikeeta oo kipasta maistraatin kautta, jos on kiire, näin mä ajattelen.

Tunnen "piirit"
Monestihan helluntailaiset (ja muutkin uskovaiset) menevät juuri siksi naimisiin nuorena, että pääsevät myös "petipuuhiin" :) Itsekin säilytin neitsyyteni 26-vuotiaaksi...tosin oli kyllä aika "vaikeaa" pidättäytyä varsinkin kun reilut parikymmpisenä seurustelin yhden uskispojan kanssa...Hormonit jylläsi ihan hulluna, oltiin jossain telttaretkellä kahdestaan, yritä siinä sitten olla "siveenä", melkein lipesi ote... ;) En ole helluntailainen, mutta vähän vastaavista piireistä (en tosin nykyisin) kyllä. Avioliitto miehen kanssa jatkuu yhä, enkä ole katunut seksittömyyttäni ennen avioliittoa! Hyvin toimii oman miehen kanssa :)

Rukoilijasirkka
Me seurusteltiin melkeen 3 vuotta, ennenkuin mentiin naimisiin. PIdättäytyminen oli tosi vaikeaa ja sitä vaikeutti huono itsetunto ja hyväksytyksi tulemisen tarve. Minun varsinkin oli niin vaikea uskoa, että joku halusi juuri minua, joten tarvitsin siitä koko ajan todisteita. Lipsuimme hieman ja tulinkin raskaaksi. Tosi olimme silloin jo kihloissa ja oltiin päätetty mennä naimisiin. Ei minuakaan ole kaduttanut. Ei voi katua sitä lipsumistakaan, koska minulla on ihana lapsi. Jumala kyllä näki, mimmoinen minä olen ja miten minä toimin. Odotin tietty rangaistusta, mutta sainkin lahjan. :heart:

teoria
Teoria ja käytäntö on eri asioita. Teoriassa helluntailaiset eivät saa harrastaa esiaviollista seksiä mutta käytännössä vähäinen synninteko on pikkujuttu. Synnithän saa anteeksi kun älyää pyytää...

yksihelluntai nuori
Olen vähän erimieltä rukoilijasirkan kanssa.. että maistraatinkautta vaa.. Itselleni ainakin tärkeää oli saada siunaus Jumalalta. Maistraatissahan vain tehdään se virallinen osuus mutta se mikä on tärkein on se että pyydetään Jumalan siunaus avioliitolle. :)

Ei ole helppoa odottaa avioliittoon mutta on se sen arvoista! Voit katsoa puolisoasi silmiin ja tietää sen että hän ei ole kenenkään toisen kanssa ollut..
En koskaan ole kokenut että se on kauhea EI SAA vaan olen sen kokenut neuvona itselleni jotten riko ja särje omaa kehoa..

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja teoria:
Teoria ja käytäntö on eri asioita. Teoriassa helluntailaiset eivät saa harrastaa esiaviollista seksiä mutta käytännössä vähäinen synninteko on pikkujuttu. Synnithän saa anteeksi kun älyää pyytää...
No ei se seksi ole tosiaan sen pahempi synti, kuin toisesta ihmisestä selän takana jauhaminen tai perättömien puhuminen. Saa ne anteeksi, mutta itsellä on varmasti paha olo, jos tavallaan viruu siinä synnissä ja koko ajan tekee sitä. Jos taas ei tunne syyllisyyttä, niin silloin anteeksipyyntö ei ole aito, eikä vboi saada anteeksi.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja yksihelluntai nuori:
Olen vähän erimieltä rukoilijasirkan kanssa.. että maistraatinkautta vaa.. Itselleni ainakin tärkeää oli saada siunaus Jumalalta. Maistraatissahan vain tehdään se virallinen osuus mutta se mikä on tärkein on se että pyydetään Jumalan siunaus avioliitolle. :)

Ei ole helppoa odottaa avioliittoon mutta on se sen arvoista! Voit katsoa puolisoasi silmiin ja tietää sen että hän ei ole kenenkään toisen kanssa ollut..
En koskaan ole kokenut että se on kauhea EI SAA vaan olen sen kokenut neuvona itselleni jotten riko ja särje omaa kehoa..
No nyt sitten joku voi yhdessä kaverin kaa rukoilla ja saada mielestään siunaus avioliitolle ilman maistraatteja?

Mä ajattelen, että kun on lailllisesti naimisissa, niin siinä on jo Jumalan siunaus, koska raamattu kehoittaa tottelemaan esivaltaa.

helluntainuori
No haloo.. enhän mä sitä tarkoittanut että ei tarvis sitä virallista osuutta.. tottakai pitää! Sitä tarkoitin että on myös tärkeä saada Jumalan siunaus avioliitolle.. eihän maistraatissa ole raamattu siinä vaa se lakikirja vai mikä nyt on virallinen nimi sille..
JOkainen tekee miten itse kokee..

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja helluntainuori:
No haloo.. enhän mä sitä tarkoittanut että ei tarvis sitä virallista osuutta.. tottakai pitää! Sitä tarkoitin että on myös tärkeä saada Jumalan siunaus avioliitolle.. eihän maistraatissa ole raamattu siinä vaa se lakikirja vai mikä nyt on virallinen nimi sille..
JOkainen tekee miten itse kokee..
No minä olen kyllä ikuisesti katkera siitä, että sain puhuttelun kun olin yöpynyt meidän uudessa yhteisessä kodissa ennen häitä. Olin käynyt maistraatissa ja olimme virallisesti naimisissa. Minusta se oli niin perseestä, että ennen häitä meille siitä huudettiin, vaikka olin vain NUKKUNUT ja minusta sekin teki siitä naurettavan, kun oli jo sikiö valmiina kohdussa. Tekopyhyyden huippu!

Jos Jumala ei olisi siunannut meitä ja meidän seurustelua, niin miksi me sitten saimme siunauksen, eli lapsen?

Ja anteeks, ärsyttää yhä, minusta minua kohdeltiin väärin, vaikka olin kaikille rehellinen ja kerroin avoimesti, että tein väärin ja olin raskaana.

Ksantippa S.
Sanotaanko Raamatussa jossakin kohtaa erikseen, että seksi ennen avioliittoa on syntiä? Vai onko se lukijoiden tulkinta, että Raamatun "aviorikos" käsittää myös esiaviollisen seksin? Raamatusta saa ainakin joistakin kohdista sellaisen käsityksen, että toistensa p..neminen merkitsee automaattisesti avioliittoa - puolisot tulevat yhdeksi lihaksi. Eli esiaviollista seksiä ei tuolla logiikalla voisi olla olemassakaan.

Minusta ainakin on vaikea kuvitella, että Rukoilijasirkka olisi suuren synnin tehnyt - onhan hän pysynyt koko ajan uskollisena sille omalle miehelleen. En halua kenenkään vakaumusta kyseenalaistaa, tuli mieleen vaan.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Onko seksi esiaviollista, jos parilla ei ole aikomustakaan avioitua keskenään?
Eikse just sillon sitä oo? Mä ainakin aattelen sen silleen, etä ei harrasta sitä seksiä sillä mielellä, että ajattelee jo valmiiksi, et kenen kaa sit tekis tän jälkeen vielä temput. Eli niinkuin hyvillä aikeilla, sitä toista ihmistä kohtaan, eikä valmiina karkaamaan paremman sattuessa kohdalle.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Sanotaanko Raamatussa jossakin kohtaa erikseen, että seksi ennen avioliittoa on syntiä? Vai onko se lukijoiden tulkinta, että Raamatun "aviorikos" käsittää myös esiaviollisen seksin? Raamatusta saa ainakin joistakin kohdista sellaisen käsityksen, että toistensa p..neminen merkitsee automaattisesti avioliittoa - puolisot tulevat yhdeksi lihaksi. Eli esiaviollista seksiä ei tuolla logiikalla voisi olla olemassakaan.

Minusta ainakin on vaikea kuvitella, että Rukoilijasirkka olisi suuren synnin tehnyt - onhan hän pysynyt koko ajan uskollisena sille omalle miehelleen. En halua kenenkään vakaumusta kyseenalaistaa, tuli mieleen vaan.
Monet aattelee sen noin ja monet perustelee avoliittoa sillä. No, mulle on silleen ihan sama, tärkeintä kai, ettei huijaa ketään ja hylkää huvikseen.

Helluntailaisten mukaan se on syntiä, kyllä. Raamattu ei erityisen vapaaseen seksikäyttäytymiseen kannusta, mutta sieltä ei ole myöskään yksiselitteisesti luettavissa juuri sitä tulkintaa, joka tro:ssa (tosi rakkaus odottaa) on. Eli esim. vt:n laissa jos mies makasi tytön, jota ei oltu kihlattu kenellekään, miehen tuli ottaa tyttö vaimokseen (eikä saanut erota, mikä oli rangaistus moisesta) ut:ssa kehotetaan jokaista elämään oman puolisonsa kanssa himojen välttämiseksi, mutta siellä ei minusta oteta ihan suoraan kantaa siihen, saako seksiä harrastaa ennen papin aamenta.

Yhteistyössä