Azamun, joutuuko kukaan syömään?

Minä syön ms-tautiin. Verikokeita otetaan säännöllisesti eikä mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Lääke on mulla mennyt jo liki kolme vuotta ja annostakin on nostettu. Monta vuotta etsittiin sopivaa lääkettä sairauteeni ja olin monta kertaa vuodessa pyörätuolissa sairaalassa. Nyt parin vuoden aikana on ollut vain yksi sairaalareissu. Eli tosi suuren avun olen lääkkeestä saanut.
 
myy
Minä syön Azamunia vastaavaa solunsalpaajaa haavaiseen paksusuolitulehdukseen 100mg/pv. Azamunista mulle tuli hirveat vatsakivut, tästä vastaavasta ei oo haittavaikutuksia tulllu. Mieluiten kuitenkin olisin syömättä yhtään mitään lääkkeitä:/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Minä syön Azamunia vastaavaa solunsalpaajaa haavaiseen paksusuolitulehdukseen 100mg/pv. Azamunista mulle tuli hirveat vatsakivut, tästä vastaavasta ei oo haittavaikutuksia tulllu. Mieluiten kuitenkin olisin syömättä yhtään mitään lääkkeitä:/
Asacolia?
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Minä syön Azamunia vastaavaa solunsalpaajaa haavaiseen paksusuolitulehdukseen 100mg/pv. Azamunista mulle tuli hirveat vatsakivut, tästä vastaavasta ei oo haittavaikutuksia tulllu. Mieluiten kuitenkin olisin syömättä yhtään mitään lääkkeitä:/
Asacolia?
Ei vaan Merkaptopurinia, on erityisluvallinen lääke, käytetään jos tuo Azamun ei sovi. Asacol ei oo solunsalpaaja, mulla menee sitäkin päivittäin vähintään 2x800mg ihan ylläpitolääkkeenä.
 
Vaskuliitti
Minä syön Azamunia vaskuliittiin, annos 200 mg/pv. Sivuvaikutuksena oli alussa vatsakivut ja hyvin lievä pahoinvointi. Mutta kun ne meni ohi, niin ei mitään. Turvakokeissa (eli verikokeissa) käyn 3 kk välein. Olen syönyt lääkettä pari vuotta ja jatkuu minne asti, en tiedä.

Kynnys syödä myrkkyä on kieltämättä korkea, mutta kun alat saamaan helpotusta oireisiisi, niin huomaat, ettei tuo lääke niin paha olekaan :) Tsemppiä!
 
Kiitos vastauksista. Colitis ulcerosaan minäkin sitä nyt syön. Luin vaan tuolta netistä tietoa solunsalpaajista ja nuo kaikki syöpähoidot jne. vaan hyökkäsivät oikein silmille ja jotenkin ahdistuin. Tämä on siis minulle uusi lääkitys ja toivon sillä pääseväni kortisonikuureista eroon.
Tuo solumyrkkyasia ahdistaa niin kauheasti henkisesti, mutta kaipa tämä on vain tälläinen ylimenovaihe kun sairauskin vielä suhteellisen uusi ja senkin asian käsittely vielä kesken :/
 
Colitis
Minulla todettiin colitis ulcerosa viime keväänä. Nyt olin viime viikolla edellisessä tähystyksessä ja siellä todettiin tulehduksen levinneen ja minulle määrättiin taas kerran kortisonikuuri ja ylläpitolääkityksenä Azamun 50 mg x 2. Ihan kauheasti pelottaa myös ja juuri tuolta googlesta etsin tietoa siitä ja tämänkin ketjun löysin. Onko tuo Azamun siis todellakin sytostaattihoito siis käyttääkö syöpäpotilaatkin tätä vaiko jotain muuta solunsalpaajaa. Miten nuo solunsalpaajat ryhmitellään.
Olisiko täällä vielä ketään kuka tietää noista?
Olen aivan kauhusta kankeana. Ihana lukea, että muitakin täällä jotka samassa tilanteessa!!
 
ertsu
moi mulla azamun vaskuliitin hoitoon 100 mg vuorokaudessa.... aluksi turvaverikokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.... mutta nyt syötyäni vuoden maksa arvot oli nousseet hieman, ja trombosyytti ja monosyytti arvot oli koholla..... onko kellään muulla ollu vastaavia sivuvaikutuksia ja miten niitä on hoidettu.....
 
Vaskuliitti
Alkuperäinen kirjoittaja ertsu:
moi mulla azamun vaskuliitin hoitoon 100 mg vuorokaudessa.... aluksi turvaverikokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.... mutta nyt syötyäni vuoden maksa arvot oli nousseet hieman, ja trombosyytti ja monosyytti arvot oli koholla..... onko kellään muulla ollu vastaavia sivuvaikutuksia ja miten niitä on hoidettu.....
Mie olen nappaillut Azamunia nyt reilut 2 vuotta eikä ole tullut mitään ed. mainitsemiasi sivuvaikutuksia.
Mulla vaskun lisäksi todettiin vielä sarkoidoosi ja aloitettiin Azamunin lisäksi kerran viikossa otettava Trexan solumyrkkyhoito.

Missä sulla on vaskuliittia?

 
ei somacia yms
Sokusalpaajia käytettiin alunperin siihen, kun vaihdettiin jokin elin tai liitettin otain vierasta elimistöön. Koska elimistö jossain vaiheessa alkaa sitä hylkimään, on nuo lääkkeet olleet käytössä ja nykyään niillä estetään vieraiden aineiden vaikutusta elimistössä.

Hyvin moni käyttää ihan liikaa lisäaineita ja monet lääkkeetkin ovat sellaiselle liikaa, mutta jos lääkkeessä on soluja rikkovia aineita, kuten natriumlauryylisulfaattia, on syytä kysyä lääkäriltä, eikä HÄN tiedä, että ne aiheuttaa aftoja limakalvoille:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/aftoja.htm
 
huolestunut äiti
tyttäreni syö azamun lääkettä colitis ultserosaan sekä myös asacolia ja kortisonia mielestäni psyyke on ihan muuttunut .Hän on mielestäni masentunut ja en tiedä mitä tehdä .
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
tyttäreni syö azamun lääkettä colitis ultserosaan sekä myös asacolia ja kortisonia mielestäni psyyke on ihan muuttunut .Hän on mielestäni masentunut ja en tiedä mitä tehdä .
Mun mies on syönyt/syö samoja lääkkeitä(paitsi asacolia ei) ja ei sillä ole mitään vaikutanut.
Enemmän musta tuntuu et toi itse sairaus voi masentaa kuin nuo lääkkeet, varsinkin nuorta joka voi kovasti pohtia miksi juuri hän sairastui.
Ainakin mun miehelle on tuo sairaus ollut kova paikka nuorempana, nyt se on jo arkea eikä taida niin vaikuttaa mielialaankaan.
Jos tyttäresi on kovin masentunut kannattaa ehkä yrittää hakea apua jotta sopeutuisi sairauteensa paremmin eikä masentuisi pahasti. On mm. sopeutumisvalmennuskursseja tms, missä on ohjausta ja saa tavata muita sairastuneita.
 
päivä kerrallaan
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
tyttäreni syö azamun lääkettä colitis ultserosaan sekä myös asacolia ja kortisonia mielestäni psyyke on ihan muuttunut .Hän on mielestäni masentunut ja en tiedä mitä tehdä .
Hiilarit minimiin ja anna lapsen nukkua aina kun nukuttaa! Sä voit tosiaan tehdä paljon, koska lapsi ei voi itse vielä ostaa ruokaansa. Aloita ensin vaikka pikkupyöryköistä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomulihapullia.htm

 
ertsu


Mie olen nappaillut Azamunia nyt reilut 2 vuotta eikä ole tullut mitään ed. mainitsemiasi sivuvaikutuksia.
Mulla vaskun lisäksi todettiin vielä sarkoidoosi ja aloitettiin Azamunin lisäksi kerran viikossa otettava Trexan solumyrkkyhoito.

Missä sulla on vaskuliittia?

[/quote]varmaankin minulla keskushermostoon ja aivoihin rajoittuva vaskuliitti.....lääkärit kyllä diagnoosissa ilmoitti että aivovaskuliitti, mutta eri kerralla taas angiografia löydösten perusteella olis polyarteris nodosa..eikä se ole muuten mahdollista. ensinnäkään yleisoireet puuttuu, crp ei ollu koholla. ja sukupuoli jakauma....outoa...mitä jos kyseessä ei ole vaskuliitti ensinkään. eihän sitä voi 100 %sanoa muulla ku biobsialla.
 
tyttö
Itse olen syönyt azamumia nyt vuoden, vällilläkin meni Prednisonia ja Trexania.

Tällä hetkellä azamunia ja asacolia.
Azamun aiheuttaa alussa hyvin paljon huonoa oloa, oksentelua ja sellaista, itseltäni lähtee hiuksia azamunin takia.
Itselläni on Crohnin tauti olen sairastanut sitä 6vuotiaasta asti, nyt olen 12vuotias.
 
IBD
Azamun 3tablettia päivässä + asacol 4tablettia 800mg läpi elämän, azamun aiheuttaa pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta minulla.
asacol ei vaikuta mitenkään, myös kaikenlaisia muita lääkkeitä oon käyttäny, 3vuoden kokemuksella.
 
cup
Söin Azamunia 150mg/vrk. noin vuoden ajan, eikä siitä ollut mitään hyötyä. Päänahka kutisi usein ja luomet lisääntyivät. Myös iho kutisi. Kortisonista olen huomannut olevan paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. En suostu syömään sitä enää milloinkaan. On olemassa myös erittäin tehokkaita lääkkeitä, kuten Remicade ja Humira, mutta lääkärit eivät mielellään määrää niitä niiden kalleuden takia. Itse onneksi pärjäilen yleensä 3000mg/vrk Pentasa -lääkityksellä. Lääkärit ovat usein innokkaita leikkaamaan, varsinkin colitis ulcerosa -potilaita, koska siten yhteiskunta säästää lääkehoidon ja muun hoidon tarpeen vähetessä kun sairas suoli on poistettu (paksusuoli ja peräsuoli joko osittain tai kokonaan).
 
Täällä myös
Täällä myös CU:ta sairastava. Syön Asacolia, nyt menossa kortisonit ja ties mitä tulevaisuudessa. Sairaus on mulle aika uusi.

Mutta nokka kohti tuulta! Uskotaan siihen, että uusia, entistä parempia hoitomuotoja ja lääkkeitä tulee pikapuoliin!
 
kokenut
Azamunia olen syönyt vuodesta 2000 Crohnin tautiin (tauti todettiin 1998). Kutinaa ja näppylöitä iholla mutta ei muita ongelmia ole ollut. Siittiösoluja estää kuulemma. Esikoinen saatiin 2006 vaikka kuuri päällä (terve vaikka varoitelttiin mahdollisista ongelmista). Jälkimmäistä varten pidinkin 8kk tauon.
Syöpäriski tässä sairaudessahan on ja olen pitänyt tätä solunsalpaajaa pienenä ennaltaehkäisevänä lääkkeenä.

Masentumista en ole yhdistänyt kuin kortisonin käyttöön. Muutama tuttu allekirjoittaa myös.
 
vierailija
Itselläni ollut Azamun lääkkeenä vuodesta 1998 chronin tautiin. Minulle ei ole koskaan aiheuttanut mitn oireita. Esikoinen syntyi 2008 ja lääkitys oli myös minulla tuolloin menoillaan ja mitn vaikutusta ei ainakaan ilmennyt ja lapsi on täysin terve.
 
vieras vm.89
sairastan itsekin vaskuliittia ja olen syönyt azamunia pari vuotta, lisänä prednisolon...
nyt on lääkäri ehdotellut josko siirryttäisiin vahvempaan solusalpaajaan että pääsisi kortisonin lopettamaan taas vähäksi aikaa...blaah! tietääkö kukaan onko esim. tästä trexan nimisestä myrkystä millaisia haittavaikutuksia?? sitä vaan miettii että pääseeköhän tästä pelosta ja lääkkeen syönnistä koskaan eroon... ei elämä saisi tällaista olla.....
 

Yhteistyössä